30.12.2023

Ei mitään uutta

Osoite kopioitu

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Olen viime aikoina ollut kovasti kiinnostunut autoteknologiasta. Olen hiukan järkyttynyt. Monet uudet ominaisuudet autoissa eivät ole uusia. Tietenkin ymmärrän, että elän kahdenlaisessa harhassa johtuen niin omasta kuin omistamieni autojen iän suhteen. Saatan mieltää teknologian uudeksi asiaksi, vaikka sillä olisi 20 vuotta ikää. Vertailuna olisi sama asia kuin pitäisi 1980-luvulla 1960-luvun teknologiaa uutena. Tosin näkökulmasta riippuen viimeisen 20 vuoden aikana teknologia on voinut joiltakin osin kehittyä hitaammin. Samaa tuttua teknologiaa on vain paranneltu.

 

Minulle uusinta uutta edustava sähköauto on vanha keksintö. Sähköauton historia massatuotannossa kuluttajille menee yli sadan vuoden taakse. Kantama näillä kaupunkivaunuilla oli mainosten mukaan urbaaneissa olosuhteissa sama kuin nykyään kymmenen vuotta vanhoilla sähköautoilla. Tosin talviolosuhteista ja Lapin matkustamisesta ei lähteissä ollut mainintaa. Keksintönä sähköllä kulkevasta ajoneuvosta on melkein kaksi sataa vuotta vanha. Ehkä suurin ja mullistavin uudistus nykyajassa sähköautoihin on ollut laittaa näpelöitävä televisio viihdyttämään niin kuljettajaa kuin kanssakulkijoita.

 

Minua henkilökohtaisesti hämmästyttänyt ja riemastuttanut peruutuskamera on ideana mekein 70 vuotta vanha. Iso pomo oli varmaankin vaatinut seuraavaan suureen autonäyttelyyn jotain mitä muilta ei löydy tai tupakointi loppuu toimistossa, jos ette keksi mitään uutta. Tietenkin nuoret insinöörit asensivat peiliin kuvaputken, vetivät piuhat takakonttiin ja porasivat takakonttiin kameran linssille reiän. Tämän jälkeen loppuisi lopullisesti kuskin kehon vääntely ja apukuskin penkistä tuen ottaminen taaksepäin pällistellessä.

 

Oma suosikki lisävaruste, ilmastointi on vanhaa perua autoilun maailmassa. Autojen sisätiloja on saanut viilennettyä yli 70 vuotta. Ensimmäiset ilmastointiasennukset autoihin on tehty jo 90 vuotta sitten. Ilmeisesti nykyaikaiset ilmastointisysteemit ovat autoissa kesyjä. Olen kuullut huhuja, että vanhan liiton ilmastointilaitteilla oli mahdollisuus saada flunssa keskellä kuumimpaan kesää. Villapaitakelejä ei peruttu varakkailta pitkään aikaan.

 

Navigointilaitteet autoissa näyttäisivät olevan myös vanhaa perua. Ihmiset ovat jo autoilun ammoisina aikoina osanneet eksyä autoineen eikä tuntemattomilta ole uskaltanut kysyä reittiohjeita. Kartan seuraaminen ajon aikana on ollut hermoja kiristävää, vaikka myöhemmin autosuunnistuksesta tulikin kilpalaji. Melkein sata vuotta sitten kehitettiin navigointisysteemi autoilijoille, jotta varmistettaisiin, ettei autoilijan tarvitse omasta yksityisyyden suojista nousta ventovieraille kertomaan määräänpääntään ja anelemaan ohjeita.

 

Onko autoilu ja siihen liittyvä teknologia ideoiden kehittynyt juurikaan pitkään aikaan? Samat vanhat ideat tulevat vain kehittyneemmällä teknologialla käyttöön. Toisaalta voi kysyä tarvitseeko toimivaa konseptia, autoa edes muuttaa? Mutta mikä voisi olla autoiluun liittyvä suuri unelma, jota ei ole vielä toteutettu, mutta idea on jo valmiina?

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

ilmastointi Navigaattori sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (7) ajonopeus (1) ajo-opetus (7) ajovarma (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (5) Anne Berner (2) audi (1) autohuolto (20) Autokauppa (35) Autokorjaamo (12) Autokuume (20) automaattivaihteisto (3) automyyjä (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensiini (3) bezos (1) Biltema (2) BMW (3) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) cybertruck (1) Cybertruck (1) d10 (1) E85 (2) ely (1) etanoli (2) etanolibensiini (2) fakenews (1) ferrari (3) Fiat (4) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) honda (1) Huoltokirja (1) hybridi (2) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmanlaatu (1) ilmastointi (3) Ilmastonmuutos (4) inssi (1) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (6) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) kantama (1) Katsastus (20) katsastuskestävyys (1) kauppakassi (2) kaupunki (1) kehä I (1) kehä III (1) keski-ikä (1) kesärenkaat (2) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (11) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) korjauskustannukset (1) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) kuorma-auto (1) köyhyys (1) köyhä (1) Lada (2) laki (5) lamborghini (1) Liftari (1) liikennekaari (2) liikennemerkki (2) liikenneraivo (9) liikenneturvallisuus (24) liikennevalvonta (7) maantie (2) manuaalivaihteisto (1) maserati (1) Mercedes-Benz (5) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) myynti-ilmoitus (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (7) Navigaattori (2) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) näkö (1) ohittaminen (5) Opel Omega (1) opetuslupa (2) opetuspoljin (2) pakoputki (1) parkkihalli (1) parkkipaikka (4) perussuomalaiset (1) pitkät valot (2) poliisi (10) polkupyörä (1) polttomoottori (3) premium (1) Prius (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (7) RE85 (1) rekka (1) renkaat (2) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (2) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (4) saab (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) salaliittoteoria (1) skoda (3) skootteri (2) sossu (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähkö (1) sähköauto (6) talvi (15) talvirenkaat (7) Tesla (3) tieliikenne (7) Tieliikenne (47) Tieliikennelaki (11) Tinder (1) toyota (6) traktori (1) tulevaisuus (9) Tupakointi (1) turvavyö (2) tuulilasi (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (2) Vakuutusyhtiö (5) valtionvarainministeri (1) Varaosat (20) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (33) viinabensa (1) volkswagen (1) volvo (3) Volvo (8) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (6) wunderbaum (1) vähimmäisnopeus (1) väylävirasto (1) yaris (6) öljy (3)
nwdb