• Etusivu >
  • Tien sivusta >
  • Viikon autouutiset: kuluttaako start-stop-toiminto moottoria ja automaisempi Nissan Leaf
ARTIKKELI (3.4.2017)

Viikon autouutiset: kuluttaako start-stop-toiminto moottoria ja automaisempi Nissan Leaf

Jaa sivu


Kuvassa tuliterä Nissan Micran (2016) moottori. KUVA: Nissan

Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie podcastissä:

 

Start-stop ja moottorin kuluminen

Autoista löytyy jatkuvasti useammin start-stop-toiminto, joka sammuttaa moottorin automaattisesti tyhjäkäynnin ajaksi esimerkiksi liikennevaloissa, ja käynnistää sen jälleen kytkimen painuessa pohjaan. Toiminnon käytännön hyödyllisyydestä on käyty runsaasti keskustelua, ja moni vakavasti autoiluun suhtautuva kuljettaja tuntuu pitävän moottorin start-stop-automatiikkaa suorastaan myrkyllisenä. 

Miksi start-stop sitten ei olisi elämää helpottava toiminto? Yleensä kuulee, ettei Suomen megaluokan talvipakkasessa moottori kerkeä lämmitä, saati akku latautua työmatkan aikana, jos start-stop on kytkettynä. Jatkuva uudelleenkäynnistely voi myös kuluttaa moottoria huomattavasti voimakkaammin, eikä polttoainettakaan aidosti tunnu säästyvän. Onko start-stop jälleen yksi sähköiseen käsijarruun verrattava nykyaikaisen autoilun höpöhöpö?

Autocarin mielenkiintoisessa jutussa toimintoon ja varsinkin moottorin väitettyyn kulumiseen perehdytään pintaa syvemmältä. Tiivistettynä moottorin kulumisessa on kyse varsinkin kampiakselin päiden kulumisesta, sillä niihin kohdistuu käynnistyksessä suuret voimat samalla hetkellä, kun akselin ja sen kiinnityksen välille ei ole ehtinyt muodostua suojaavaa öljykerrosta. Moottorin käydessä moottoriöljy estää metallin kosketuksen metallia vasten, jolloin kulumista ei juuri tapahdu. Kun moottori sammuu liikennevaloissa, loppuu myös öljyn kiertäminen, jolloin metallipinnat ovat murto-osan ajan kosketuksessa käynnistyksen jälleen tapahtuessa. Käytännössä kuluminen on vähäistä, mutta käynnistys-sammutus-syklien määrä voi helposti kymmenkertaistua start-stop-toiminnollisessa autossa, jolloin määrillä alkaa olla jo merkitystä. Normaalin auton eliniän aikana tapahtuu noin 50 000 käynnistyskertaa, start-stopilla jopa 500 000.

Aikoinaan jatkuva käynnistely olisikin takuulla vähentänyt moottorin elinikää, mutta nykyajan autoilun lähestyessä rakettitiedettä, jossa moottoriöljytkin ovat huippuluokan teknologiatuotteita (ja yksi nanoteknologian sovellusala), on kulumisen ehkäiseminenkin aivan toisella tasolla. Jatkuvasti kehittyneet myrkyt tarjoavat parempaa suojaa myös käynnistyksen aikana, joten käytännön kulumisesta saadaan luotettavaa tietoa pikkuhiljaa nykyisten autojen vanhetessa. 

Kun start-stop-toiminnolle löytyy ihan fiksuja perusteluita polttoainetaloudellisuudesta ja päästöjen vähentämisestä, voi hyötyjen todeta vaikuttavan ainakin paperilla haittoja suuremmilta. Lisäksi automatiikka osaa uusimmissa autoissa kantaa huolta myös akun varauksesta, joten murhe akun tyhjenemisestä vahingossa vaikuttaa turhalta. 

Kuten monessa muussakin, lopulta start-stopin hyödyllisyyden määrittää se, miten ja missä ajaa. Pääasiassa pitkiä matkoja pysäytyksittä ajaville toiminto ei tarjoa juuri mitään hyötyjä, mutta kaupungissa se on enemmän kuin perusteltu. Vaikkei polttoainetta säästyisikään paljoa, ei moottorista ainakaan tuprua haitallisia saasteita muiden hengitettäväksi.

Uusi Nissan Leaf – astetta vähemmän sähköpöhinää


Uusi Nissan Leaf edustaa ulkokuoreltaan samaa tyyliä, kuin kuvassa näkyvä viidennen sukupolven Nissan Micra. KUVA: Nissan

Viime vuonna julkistettu täysin uudistettu Nissan Micra on toistaiseksi ollut menestys monella tasolla, ja sen on kehuttu vieneen mallin luokkansa parhaiden autojen joukkoon. Testiajossa kuviin päätynyt tuleva Nissan Leaf onkin ottanut Micran tyylistä mallia, eikä se vaikuta enää lainkaan niin sähköautomaiselta kuin edeltäjänsä. Pressuilla peitetty ulkokuori ei vielä paljastanut aivan kaikkea, mutta uudesta Leafistä kiertävät huhut kertovat sen uudistuvan muillakin tavoin.

Sähköautot ovat edelleen hieman rajoittuneita verrattuna polttomoottoriautoihin lyhyen kantamansa vuoksi, mutta Nissanin paljastamat tiedot kertovat tulevan Leafin pistävän tälläkin rintamalla hösseliksi. Nykyisessä autossa on noin 250 kilometrin kantama, mutta tuleva malli tarjoaa parhaimmillaan jopa 550 kilometrin toimintamatkan. Nissanin uskotaan tarjoavan uutta Leafiä Teslan tapaiseen tyyliin, jossa haluamansa kantaman voi valita eri akkuvaihtoehdoista. Alkuvuoden Consumer Electronics Show -messuilla Nissanin johto myös vahvisti uuden Leafin tarjoavan ainakin jonkin tyyppisen autonomisen toiminnon.

Autotiellä vanhakin Leaf herätti värinöitä sähköautomaisuudestaan huolimatta, joten odotamme uusinta tulokasta suurella mielenkiinnolla. Mikäli koslan coolius edelleen epäilyttää, suosittelemme ihailemaan alla olevalta videolta vaikka häkellyttävän komeaa driftausta. Siis, sähköauto Nissan Leafin häkellyttävän komeaa driftausta!

ANTTI PENNANEN

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Katso uusimmat vaihtoautomme


Keskustelu

  • Antti - 7.5.2017 klo 12:59

    Tämä start/stop auto saastuttaa enemmän kuin jatkuva käynti, koska jokainen auto aiheuttaa saastepiikin käynnistyessään.

  • Juha GT - 7.5.2017 klo 13:20

    Olen kuullut kommentin Hesan taksimiesten keskuudesta: Starttimoottori menee vaihtoon vuoden välein. Mutta ei haittaa, kun se menee takuuseen.

  • Pertsa - 10.5.2017 klo 14:34

    Antti puhuu asiaa, jokaisesta startista syntyy pakokaasupöllähdys, miksi ei tutkita sitä? Mitä isompi auto (moottori) tai diesel tms niin melko varmasti aiheuttaa enemmän saastetta kuin valoissa vapaasti käyvä auto. Lisäksi huomioitava, että talvella päästöt suurempia, kylmä moottori pitää pitempään automaattiryyppyä päällä, kuluttaen ja saastuttaen enemmän kuin tasaisesti käyvä auto esim liikennevaloissa. Paljon on tutkittavaa. Havaintojeni mukaan moni kuski myös on ihmeissään kun auto ei heti lähdekään valoista kun muut lähtee, on odotettava että moottori sahaa itsensä käyntiin, aiheuttaa jonomuodostusta.

  • taksi turusta - 8.6.2017 klo 16:55

    JUHA GT,vai ei haittaa.Perjantaina skodan laturi hajosi,osa tuli tiistaina korjaamolle ,syynä start ,stop.Laske siitä,auto poissa vkl.sekä ma-ti-,sovitut ajot hoidettava toisille autoille.Että semmoista,kun taksi on pois liikenteestä.Taksin omistajaa ei naurata.

  • taksi turusta - 8.6.2017 klo 16:55

    JUHA GT,vai ei haittaa.Perjantaina skodan laturi hajosi,osa tuli tiistaina korjaamolle ,syynä start ,stop.Laske siitä,auto poissa vkl.sekä ma-ti-,sovitut ajot hoidettava toisille autoille.Että semmoista,kun taksi on pois liikenteestä.Taksin omistajaa ei naurata.

  • Äly hoi älä jätä - 8.6.2017 klo 22:32

    Missähän näitä hölmöjä ideoita oikein syntyy
    Ettei olisi vaan joku EU direktiivi. Elinkaarimallilla perinteinen systeemi tulee varmasti halvemmaksi. Viat ja huollot starttimoottori ja akku vaihtoon, auton jälleenmyyntiarvo laskee...ei tule tuolla viherpiiperryksellä kesää.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!