04.12.2023

VW ID.4 kulutustesti -21°C kelissä 233 km matkalta

Osoite kopioitu

Maanantaina 4.12.2023 oli nykyaikaan jo harvinainen sääilmiö Pirkanmaalla. Lämpömittari näytti jopa -21°C, joten käytin tilaisuutta hyväksi ja suoritin vakioimallani ajolenkillä kulutustestin jälleen ID.4 -sähköautollemme. 

 

Reitti:

Reitti lähti Tampereella Hämeenpuiston alapään tienoilta  - kulki Messukylän kautta Kangasalan Lentolan ramppiin - 12-tiedä 325-tielle asti - 325-tietä Kuhmoisiin 24-tielle asti - 24-tietä Padasjoelle - Padasjoelta 53-tietä Tuulokseen - Tuuloksesta 12-tietä Tampereen ohitustielle - Tampereen ohitustietä ns isoista silloista kohti Tamperetta - ABC Viinikkaan loppulataukseen. Yhteensä 233 km.

Testiauto

Testissä oli jälleen sama Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh MAX-varustelulla, millä ajoin saman lenkin lähes samoissa lämpötiloissa helmikuussa 2023. Nyt autoon on päivitetty 3.2 softa aiemman 2.4:n tilalle. Autolla oli testihetkellä ajettu noin 145 000 kilometriä ja ajoakun kokonaiskuntoisuutta osoittava SOH-lukema 93,4%. Uskottavasti siis uuden auton 77 kWh nettokapasiteetista on käytettävissä noin 71,9 kWh. Tuolla lukemalla lasken kirjoituksen lopussa koeajolenkin kulutuksella toteutuvan toimintamatkan.

Autossa oli alla jälleen samat kitkarenkaat, mitkä oli helmikuussakin, eli Nokian Hakkapeliitta R3. Edessä 235/55R19 ja takana 255/50R19 ja niissä autonvalmistajan suosituspaineet merkkihuollon säätäminä. Renkaissa kulutuspintaa edessä 7 mm ja takana 5 mm.

Mielenkiintoni tähän testiin oli ennenkaikkea, muuttiko 3.2 softa auton kulutusta reippaammassa pakkasessa.

Testin eteneminen

Pääsin lähtemään testilenkille 84 % varaustasolla. Liikkeellelähtö oli jälleen pakkasessa jäähtyneellä autolla ilman esilämmitystä, jotta mittaan ns pahina kulutusta tähän keliin. Akuston lämmöt olivat lähtiessä -1,375..+0,5 °C. Tampereelta lähtiessä lämpömittari näytti -12°C lukemaa, mutta tyyni ja kuiva pakkasilma kiri nopeasti 325-tien varrella jopa -21°C lukemiin. Ajoreitin varrella oli poikkeuksellisen isot lämpötilaerot ja Padasjoen kulmilla pakkanen lauhtui hetkeksi jopa vain -10°C tasolle. Lämmityslaite oli matkan alussa +21°C pyynnillä ja automaattiasetuksella, istuinlämmitin ja ratinlämmitin päällä. Testailin matkan aikana myös lämmityslaitteen eco-asetusta, mutta en havainnut sillä olevan mitään merkittävää vaikutusta vieläkään kulutukseen. Ajan jatkossakin comfort-asetuksilla.

Tarkkailin ODB11 avulla jälleen matkan aikana satunnaisesti ajoakun lämpöä. Se ei missään vaiheessa noussut merkittävästi ja oli loppulataukseen saapuessakin +2..+3,5°C välillä. Kylmä akku antoi ensimmäisen, keltaisen kilpikonnavaroituksen 8% varaustasolla, mutta sillä pystyi edelleen pitämään täyttää 100 km/h nopeutta Tampereen ohitustiellä. Ylimääräisiin kiihdytyksiin sen sijaan ei ollut voimavaroja tarjolla. Edelleen haluan tällä autolla akun ollessa kylmä varata vähintään tuon 8% akkua saapuessani lataukseen tai kohteeseen. Edellisestä suurteholatauksesta vielä lämpimällä akulla tai kesällä uskallan toki ajaa tyhjemmäksikin. Huomioina 145 000 km ajetun auton akuston kunnosta myös, että 8% varaustasolle ajettuna akuston kennojen jännitteet olivat 3,43..3,45V välillä. En siis osaa ainakaan vielä huolestua yksittäisiten kennojen eroista tässä vaiheessa.

ID.4:n kulutus maantieajossa -10..-21°C kelissä

Tämän kertaisen testilenkin keskikulutus toteutui 21,7 kWh/100 km. Matkaa kertyi 233 kilometriä, eli laskennallisesti sähköä kului 50,56 kWh.

Loppulatauksena tehdyn suurteholatauksen hyötysuhdelaskenta:

  • Keskikulutuksen 21,7 kWh/100 km kautta laskettuna sähköä kului 233 km matkalla 50,56 kWh
  • Loppulataus suurteholaturissa toimitti akkuun 57,489 kWh, jolloin akun varaustaso oli sama 84 % kuin ajon alussa.
  • Loppulatauksen hyötysuhde toteutui siis 88 % tasolla.
  • Ladatun energian mukaan kulutus olisi ollut 24,7 kWh/100 km.
  • Latauksen hyötysuhdetta laski selkeästi akuston lämmittäminen, mikä jatku 39 % varaustasoon asti ja loppui silloin.

 

Laskennallisesti tämän noin 100 000 kilometriä ajetun ID.4:n toimintamatka olisi tässä -15..-17°C kelissä totetunut noin 311 kilometrin mittaisena 100 % varauksella liikkeelle lähtien.

Vertailu edellisiin testilenkkeihin ja WLTP-lukemaan

Auton WLTP-kulutus on kyseisellä varusteversiolla 17,4 kWh/100 km, mutta WLTP-kulutuksessa tulee aina muistaa, että se sisältää lataushäviöt, eli se on mitattu lataukseen käytetystä sähkön määrästä. WLTP-mittauksista pystyy laskemaan myös niiden aikana toteutuneen latauksen hyötysuhteen ja se näyttäisi olevan noin 85 %, eli auton ajonaikainen kulutus on ollut 14,8 kWh/100 km, mikä on vertailulukuni tähän testiin.

Vertailu WLTP-kulutukseen. HUOM, vertaan ensin nimenomaan WLTP-mittauksessa saatuun ajonaikaiseen kulutukseen, koska siinä ei ole mukana lataushäviötä:

Viralliseen WLTP-kulutukseen, mikä siis on 17,4 kWh/100 km pitää verrata ladatun energian mukana laskettua kulutusta, mikä oli tällä kertaa 24,7 kWh/100 km. Eli silloin molemmat pitävät sisällään lataushäviöt. Näin katsottuna tämän pakkaskelin kuluutus toteutui WLTP-kulutus + 42 %

WLTP:

Sähköautoille ilmoitetaan WLTP-toimintamatka. WLTP-mittaus tehdään vakioituja nopeuksia sekä olosuhteita käyttäen. Todellisessa liikenteessä suoritettu 23,25 km pituinen ajolenkki Testilenkin kesto 30 minuuttia, ja keskinopeus 46,5 km/h 52 % kaupunkiajoa, 48 % muuta ajoa Maksiminopeus 131 km/h Mittaus suoritetaan +23 °C lämpötilassa.

Toimintamatkan toteutuminen

ID.4:lleni on ilmoitettu WLTP-toimintamakaksi 506 kilometriä. Nyt 145 000 kilometriä ajettuna auton ajoakuston kokonaiskuntoisuus on uskottavasti noin 93,4 % uudesta, ei käytettävissä oleva nettokapasiteetti on noin 71,9 kWh.

  • Nyt talven -10..-21°C kelissä toimintamatka olisi ollut noin 331 km, eli noin 65 % uuden auton WLTP-toimintamatkasta
  • Hieman pienemmän, -9°C kelin talvitestin toimintamatka olisi ollut noin 326 km, eli 64 % WLTP:stä
  • Syksyisen kokean sadekelin toimintamatka olisi ollut noin 411 km, eli noin 81 % WLTP:stä
  • Kesäisen ajolenkin toimintamatka olisi ollut noin 471 km, eli noin 93 % WLTP:stä.

ID.4:n suurteholataus pakkasella

Koska ensi vuoden malleja vanhemmissa ID.4:ssä ei ole, eikä tämän tiedon mukaan ole tulossakaan akuston esilämmitystä suurteholatausta varten, laskee latausteho huomattavasti kesäisistä lukemista. 3.2  softa pitää ajoakun noin +2°C tasolla pakkaskeleillä. Kohtalaisempaa lataustehoa saa, kun saapuu suurteholataukseen alle 10 prosentin varaustasolla. Tällä kertaa se oli 8 %.

Loppulatasin auton samaan 84 % tasoon, missä se oli testilenkille lähtiessä. Lataus kesti 55 minuuttia ja siinä ajassa toimitettiin 57,489 kWh energiaa. Latauksen keskiteho siis toteutui matalalla 63 kW:n tasolla. Tällä lisälatauksella olisi siis pystynyt ajamaan toisen 233 km ennen seuraavaa latausta. Suurin hetkellinen latausteho oli 79 kW. Kyllä, seuraavassa sähköautossani tulee olemaan myös akuston esilämmitys suurteholatausta varten.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Teknoisukki
05.12.2023 20.11

Kiinnostavia lukemia perusteellisesti esitettynä.

Lauri
06.12.2023 20.50

Kuinka paljon esilämmitys vaikuttaa kulutukseen ja akun käyttöikään. Kuinka pitkää matkaa pitäisi ajaa, jotta täysi esilämmitys olisi järkevää?

Sähköautoileva motoristi
06.12.2023 21.22

Moi,
Auton sisätilan esilämmitys laskee ajoon lähtiessä alkumatkan kulutusta. Kovalla pakkasella sanoisin karkeana arviona, että ensimmäisen 30 min aikana 3-4 kWh.

Pidemmällä matkalla ero tietenkin kaventuu. Akun kuntoisuuden kestoon sillä ei ole mitään käytännön merkitystä.

MG Marvel R
08.12.2023 11.35

Mielenkiintoinen artikkeli sähköauton omistajan näkövinkkelistä. Erityisesti akuston kapasiteetin lasku - mittaus ilmeisesti huollon raportti lähtökohtana ?
Pikaiset luennalla testi on hyvin sekava ja vertailuarvot epäluotettavia. Jos esittää korrelaatiota ulkolämpötilan, lämmityksen, akuston kapasiteetin aleneman jne jne kautta edelliseen mittaukseen, kannattaa laittaa laskentakaavat ja arvot vaikka Excel -muodossa kommenteineen ml. keskinopeus. Testissä ei kerrota tieolosuhdetta, ilmeisesti kuiva asfaltti. Paljon muuttujia.
Itse en aloittaisi mitään testi eri lataustilanteesta vaan ehdottomasti varausaste 100%, ja siitä matkaan ja tilastoa tekemään.

Sähköautoileva motoristi
08.12.2023 15.34

Moi mR Marvel,
kiitos kommentista. Kulutustestejä on erilaisia. Olen myös tehnyt ja kirjoittanut testejä, missä ajetaan samaan aikaan samaa reittiä eri autoilla. Tässä siis yksinkertainen vertailu saman auton kulutuksesta eri olosuhteissa.

Akuston kuntoisuus on OBD11 tarkistettu. Ei ole absoluuttinen totuus, mutta kun mittauspisteitä on kymmeniä, satoja ja aikaa vuosia, on trendi selkeä ja lukema riittävän tarkka.

Ladatusta energiasta kulutus on myös riittävän tarkka käyttämälläni menetelmällä ja on linjassa useiden lataushäviön kirjaamiskertojen kanssa.

Nh
04.01.2024 20.20

Moikka Sähköautoileva motoristi! Mikä versio sulla on tuosta OBD:stä käytössä?

Sähköautoileva motoristi
05.01.2024 08.22

Moi
käytän OBD eleven Pro tällä hetkellä.
Maksansen pro-maksun aina vuodeksi, kun tulee tarve tehdä jokin koodausmuutos autoon. Muuten aina välissä menee sille maksuttomalle peruskäytölle.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Energiankulutus ID.4 Sähköauto talvella

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (36) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (242) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb