19.06.2017
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Uusien täyssähköautojen (BEV) ensirekisteröintitilaston (Trafi Ajoneuvotilastot.fi) ovat olleet lähes vain ja ainoastaan kahden merkin kauppaa.
Tesla on ollut suosituin
Oikeastaan aika selkeästi suosituin merkki täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröinneissä on ollut Tesla. Tämä kertoo vahvasti omaa tarinaansa sähköautojen potentiaalista. Tesla on kallis auto tai sitten vielä kalliimpi auto. Käytännössä Teslojen hinnat ovat pitkälle yli 100 000 euroa. Siitä huolimatta niitä myydään enemmän, kuin mitään muuta sähkökäyttöistä henkilöautoa.
Sähköauto siis houkuttaa ostajia, kunhan niissä on riittävän isot akut, eli toimintamatkat ja ne näyttävät meneviltä autoilta. Ja toki Teslan tapauksessa varmasti vaikuttaa myös se menevyys, nämä perheautot kun ovat nopeampia kiihtymään kuin juuri mitkään superautotkaan.
Lue myös Tesla Model S 85+ Koeajoraportti
Nissan on ollut toiseksi suosituin
Nissan joutui jo vuonna 2015 luovuttamaan eniten rekisteröidyn sähkökäytöisten henkilöautojen ykköspaikkansa Teslalle. Nissan nousee silti erittäin selkeäksi kakkoseksi. Suurin osa näistä on Leafeja, mutta mukana on myös muutamia EN V200 -autojan myös henkilöautoiksi rekisteröityinä. Vastaavasti yllättävän suuri määrä Leafeja on rekisteröity myös pakettiautoiksi.
Lue myös Opas käytetyn Nissan Leafin ostamiseen
BMW i3 on ollut kolmanneksi suosituin
BMW:n omalaatuisen näköinen sähköauto on ollut kolmanneksi suosituin. Kun ensimmäisen kerran ajoin i3:sta, olisin kuvitellut sen olevan suositumpikin, mutta ehkä auto on sittenkin hieman liiankin erikoinen saavuttaakseen suurempaa suosiota.
Lue myös BMW i3 koeajoraportti
Hyundai Ioniq olisi nopea nousija, jos vain autoja saisi
Hyundai Ioniq nousi muutaman kuukauden ajassa neljänneksi eniten rekisteröidyksi sähkökäyttöiseksi henkilöautoksi. Huomattavasti enemmänkin olisi rekiseröity, jos vain autoa saisi edes hieman kohtuullisemmalla toimitusajalla. Nyt autoa joutuu jonottamaan myyjän nettisivujen mukaan 29 viikkoa. Ioniqille olisi luvassa nopea nousu, jos siis vain autoja saisi asiakkaille toimituksiin.
Lue myös Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Renault Zoe on myös voimakas nousija
Renault Zoe teki sähköautoille historiaa, kun toi markkinoille 41 kWh akun alle 35 000 euron hintaluokkaan. Ei ole siis ihme, että se on saavuttanut lyhyessä ajassa jo viidennen sijan sähköautojen rekisteröintimäärässä. Uskon Zoen nousun jatkuvan vielä jonkin aikaa.
Lue myös Renault Zoe 40 Intens -koeajoraportti
Muut sähköautot ovat olleet aika pienillä määrillä
Muita sähköautoja kuten VW:n tai MB:n malleja on rekisteröity vain hyvin vähäisiä määriä. Volkkarin osalta uskon kuitenkin nyt alkavan nousun uuden 35,8 kWh akkuisen eGolfin myötä.
Alla kuvassa kumulatiiviset sähkökäyttöisten henkilöautojen ensirekisteröintimäärät tammikuusta 2015 toukokuuhun 2017 asti.
Keskustelu
Ei kommentteja