25.06.2018

Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi

Osoite kopioitu

Jatkoin tänään kaasuautoilun maailmaan tutustumistani koeajamalla uudenkarheaa kaasu-Seattia maantiellä. Hyvinhän se kulkee ja sopiii makuuni, koska pidän VW Groupin tuotteiden maantietuntumasta sekä laatuvaikutelmasta sekä sisustasta.

Maantieajoa ja kiihdyttelyä kaasuautolla

Moottoritielle paikaltaan rivakasti kiihdytettäessä 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto tekee pyyteetöntä työtään sangen huomaamattomasti. Sähköautoilijana korviin kantautuu kuitenkin kiihdytyksissä epämiellyttävää meteliä, joka vielä seilaa edes takaisin voimakkuudellaan. Minulle kerrottiin, että tuollainen äänimaailma kuuluu vielä joissain autoissa asiaan ja tulee moottorista. Outoa, ei minun Leafini moottorista mitään ääntä kuulu. Toinen moottoritienopeuteen kiihdyttäminen alkoi ylämäkeen matalasta 40 km/h nopeudesta. Vauhtipolkimen painaminen noin 2/3 verran ei aiheuttanutkaan alkuunkaan odottamaani reaktiota, eli rivakkaa ja välitöntä kiihtymistä, kuten Leafillani. Sen sijaan auto tuntui vatuloivan ikuisuuden, kunnes se sai taas moottorin äänen nousemaan kovaksi ja vasta sitten alkoi kiihtymään. Ilmeisesti siis näissä kaasuautoissa voima tulee jotenkin tuosta äänestä. Pidän enemmän sähkömoottorista ja olisin ollut Leafillani jo kaukana moottoritiellä ennen kuin kaasuauto edes keksi lähteä kiihtymään.

Kaupunkiajelua kaasuautolla

Matka sisälsi myös pienet siirtymät kaupunkimaista ajelua, mikäli nyt Jyväskylässä voi sellaista oikeasti kokea. Jonoksi asti kun autoja riittää kovin harvoin, mutta onneksi sentään muutamat punaiset liikennevalot yrittivät keskeyttää rullailuani. Kaupungissa ajaessa tuntui, että auto reagoi koko ajan just sellaisella viiveellä, että ajosta tuli hirvittävää tökkimistä. Lisäksi valoihin pysähtyessä tapahtui jotain mukavaa ja samalla omituista. Se värinä ja ääni, joka kuulemma aiheutui moottorista lakkasi, kun moottori sammuu valoissa. Olipas hetken valoissa ollessa kotoisa tunnelma, kun ei kuulu ääniä eikä mikään värise eikä tärise. Sitten kun oli aika lähteä valoista vasta ikäviä tapahtuikin. Tuntui ikuisuudelta ennen kuin auto suostui liikkumaan valoista. Kuulemma auto sähkömoottorilla käynnistelee sen moottorin, joka ensin käy pienen hetken bensiinillä ja sitten se siirtyy kaasulle. Kuulostaa kauhean vaivalloiselta ja monimutkaiselta. Miksi ei voisi vain suoraan ajaa sähkömoottorilla. Olisin taas ollut valoista jo todella kaukana omalla Leafilla ennen kuin kaasu-Seatti edes hievahti.

Kaasuauton toimintamatkaa

Tämän kaasuauton toimintamatka on vähän parempi kuin Leafissani. Tällä ajelee vähän yli 400 km kaasulla samoja reittejä, joilla Leafini kantama on noin 300 km. Tai niinno, onhan siellä kuulemma silti vielä bensiiniä vaikka melkein lappiin asti kusematta ajaisi, mutta en ota sitä huomioon ollenkaan, koska en halua sellaisilla päästöillä ajella.

Sitten se kaasuauton tankkaus

Sitten se kaasun tankkaus. Eihän sitä auton omistajan kotoa saakaan! Ei löydy Prisman parkkipaikalta eikä lähimmästä parkkihallista. Eikä sitä saa lähimmiltä huoltoasemiltakaan. Mitä ihmettä nyt, mistä sitä saa? No lähin Gasumin piste auton omistajan kotoa löytyy Vaajakoskelta, eli noin 15 minuutin ja 11 km matkan päästä. Tämäpäs vasta onkin työlästä. Sen sijaan, että auto latautuisi kotona, niin pitää käydä varta vasten jossain lähes kolmen vartin ajan tankkaamassa.

Ensimmäinen kaasuntankkaukseni muistutti kieltämättä ensimmäistä sähkön pikalataustani. Tuli melkoisen tyhmä olo, kun en osaa toimia intuitiolla oikein. Onneksi tolpasta löytyi pienellä etsinnällä ihan ok ohjeistus. Mutta jo ohjeiden kohdassa 2 tuli ongelma vastaan. Kaasuletku ei lähdekään ohjeen mukaan lepuutuspaikastaan kahvaa kääntämällä. Aikani temusin mokoman letkun kanssa ja olin jo luovuttamassa, mutta sitten sain läsnäolijoilta ohjeen vetää liikkuvat letkun päästä samalla taaksepäin. Vihdoin letku irtosi. Autoon kytkeminen sentään oli ohjeen mukaan helppoa, kuten maksaminen ihan normaalilla pankkikortilla sekä kaasun laadun valinta.

Miksi ihmeessä Biokaasu on kalliimpaa? No nuukana miehenä valitsin maakaasun, kuinkahan moni valitsee ylipäätään biokaasun? Miksi biokaasua ei ole verotuksellisesti subventoitu vähän edes halvemmaksi kuin maakaasua? Ymmärtääkseni biokaasun kotimaisen tuotannon kasvattamiseen olisi potentiaalia vaikka kuinka ja sen suosimisella olisi epäilemättä ympäristövaikutusten lisäksi myös positiivista vaikutusta ulkomaankaupan taseeseen.

Kaasun tankkaus sujuu vauhdilla melkoisen suhinan säestäessä tapahtumaa. Hiukan pelottaa, kestääköhän ne säiliöt? Mieleen nousee kauheat Youtube-videot räjähdelleistä kaasu-Volkkareista kesken tankkauksen. Tietenkään tankkaamisessa ei mitään draamaa eikä vaaraa oikeasti ollut. Jonkin aikaa kaasua syötettyään muutamien viimeisten lirautteluiden jälkeen kaasumittariin syttyi vihreä valo merkiksi, että nyt on tankkaus valmis. Joten juuri opitulla kahvan kääntö ja liikkuvat taa -otteella kaasuletku irti autosta, kuitti tankkauksesta, korkki kiinni ja baanalle takaisin.

Kaasuautoilun hinta

Kohtuullisen halvaksihan tällä kaasullakin ajaminen tulee. Kyseinen Seatti on rauhallisessa Keski-Suomalaisessa maantieajelussa kuluttanut 3,4 kg/100 km kaasua. Maakaasu maksoi 1,24e/kg, joten 100 km hinnaksi tulee 4,22. Sehän on vain noin 163% kalliimpaa kuin sähköautollani ajelu. Toisaalta, onhan se saman auton diesel- tai bensiiniversioon nähden edullista ajoa.

Mutta mitä tuo kaasun tankkaaminen minulle oikeasti tarkoittaisi käytännössä? Lähden normaalille mökkimatkalleni Kangasalta ja minun pitää tankata ainoalta reitille sattuvalta kaasutankkausasemalta kahdesta syystä. Ensinnäkin asun niin kaukana kaasun tankkausasemilta, että tankki olisi jo lähtiessä vajaa ja toisekseen en pääsisi kaasulla mökiltä takaisin Vaajakoskelle.  Nyt siis poikkean reitiltäni Jyväskylän rantaväylän risteyksestä ajaakseni 10 km ja 11 minuuttia tankkausasemalle, tankkaan noin 15 minuuttia ja palaan takaisin 10 km ja 11 minuuttia takaisin reitilleni. Aikaa kului yhteensä siis noin 40 minuuttia. Sähköauton lataan Jyväskylän kivääritehtaankadulla 8 minuutin poikkeamalla. Lataan autoani vaikka 15 minuuttia, jossa ajassa saan noin 11 kWh energiaa lisää. Se riittää yllin kyllin mökille asti. Yhteensä siis sähköauton lataaminen kesti siirtymineen 31 minuuttia, eli selkeästi vähemmän, kuin kaasuauton tankkausmatkailu. Paluumatkalla tuo ero vielä korostuu, koska Jämsän Patalahti sattuu parhaalle kohdalle lisälatausta varten ja se on aivan reitillä. Tästähän olisikin saanut tälle blogikirjoitukselle oivan klikkiotsikon: "Sähköauton lataaminen on nopeampaa kuin kaasuauton tankkaaminen".

Sitten vähän vakavammin

No, tuo yllä oleva on kirjoitettu kieli poskella, yritin hiukan sarkasmia viljellä. Asiat eivät ole mustavalkoisia, eikä näitä pidä ottaa liian tosissaan. Silti siis yllekirjoittamani perustuu omaan kokemukseeni ja tapahtumat ovat siis minulle täyttä totta.

Tuo kokemukseni alleviivasi useita kokemuksiani:

  1. Sähköauto on edelleen itselleni ykkösvalinta.
  2. Kaikille sähköauto ei sovi, joten on erittäin hyvä, että on olemassa muitakin ympäristöystävällisiä valittavissa. Nimittäin kaasuauto on myös hyvä vaihtoehto.
  3. Kaasuautolla ajaminen ei oikeastaan voi olla kuin halvempaa, kuin vastaavalla bensa- tai dieselversiolla. Jos paljon ajaa, niin Gasumin kiinteä kuukausihinta vielä pudottaa kuluja tuntuvasti.
  4. Kaasun tankkausverkosto on säälittävän huono! Tosin puutteellinen on myös sähköauton pikalatausverkosto edelleen.
  5. Kaasulla käyvä Seat on kuin mikä tahansa VW Groupin tuote hyvällä vaihteistollaan ja varmasti on parempi kuin monet kilpailijansa. Eihän se kaasu sen vaihteiston toimintaa miksikään muuta. Sähköautossa nyt vain on siitä vielä mukavampi ja tasaisempi veto joka tilanteessa.
  6. Kaasuautolla pärjää todella hyvin, kunhan on valmis tinkimään tankkausmukavuudesta ainakin vielä toistaiseksi. Tankkauspisteitä siis ei ole ainakaan kovin tiheään päätieverkoston ääressä ja esimerkiksi Vaajakosken Gasumin yhteydessä ei ole mitään palveluita. Siis kun pitää matkalla pysähtyä aterioimaan, vessaan, kahville, niin kaasuautoilija joutuu esimerkiksi Keski-Suomessa tekemään kaksi pysähdystä.
  7. Nythän VW Groupin tuotteisiin juuri tuli seuraaviin myytäviin autoihin isompi kaasutankki ja muistaakseni 15l bensatankki. Tuo on varmaan monille parempi yhdistelmä.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ari Sorvari
25.06.2018 19.56

Hauska tarina :)

Biokaasu lienee ainakin muutamasta syystä kalliimpaa kuin maakaasu. Tällaisia asioita tuli esille kun asiaa tutkin erään kerran:
1. Maakaasu on lähes puhdasta metaania (20x vakavampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi), joten sen puhdistaminen liikennekaasuksi on edullisempaa.
2. Biokaasusta vain n. 50-65% on metaania. Joten sen puhdistaminen on kalliimpaa mm. koska samasta määrästä kaasua saadaan vähemmän liikennekaasua sekä energiaa puhdistukseen kuluu enemmän.
3. Kaasuista eroteltavat epäpuhtaudet pitää hävittää jotenkin (mm. Hiilidioksidi ja muut myrkyllisetkin kaasut.) Ja näitä on biokaasussa enemmän. Osa jätteistä toki saadaan käytettyä maanparannus / lannoitusaineena.
Toki ns. Kotimaisuus saattaa vaikuttaa asiaan ja mahdollisesti valmistusmäärät jne.

sakkuli
25.06.2018 20.50

Herää kysymys, miten olet saannut vartin kulumaan tankilla?
temusitko letkun kanssa ikuisuuden ja lasket sen tuohon tankkaukseen mukaan, vai odottelitko vuoroasi (oli ruuhkaa)?
Oman kokemuksen mukaan 250km lisääminen volvoon menee about näin:
auto tankille
maksaa
letku kiinni
tankkauskäyntiin
komprerssori kopin taa kuselle
kyselee tarviiko kaupasta tuua jotain watsapilla
lopettaa tankkauksen
odottaa hetkosen josko vaimo vastaisi kauppa kyselyyn
lähtee (kaupan kautta) kotiin
Itse en tähän koko prosessiin saa kulumaan edes 10min aikaa, joten tuo 15min tankkaus kuulostaa uskomattomalta.

tällein 5v ja 120Mm ajettuna voin sanoa pierulla ajamisesta seuraavaa:
-pieru sopii heille, joiden säännöllinen ajomatka menee pieruaseman ohi tai sinne poikkeaminen ei ole iso vaiva -> allekirjoitan täysin tuon että pieru auto ei sovi sinulle
-pierulla ajo toimii kaikissa keleissä
-en vaihtaisi nestemäisiin polttoaineisiin
-bensaa palaa laiskuudesta riippuen 4-8 tankkia á30l vuodessa kun ajaa 25Mm (välillä on kiirus jonnekkin niin laiskuuden vuoksi ajaa hetkosen bensalla kun pieru pääsee loppumaan)
-mitään pieruvehkeisiin liittyvä rempaa ei ole tarvinnut tehdä
-pieruautoiluun pääsee tutustumaan <10ke sijoituksella, kun hommaa ruåtsista tuodun noin 100Mm ajetun kärrin alle

Sähköautoileva motor
25.06.2018 22.14

Moro Ari,
kiitos kommentistasi. Kiva huomata, että huomasit huumorin tarinastani. Oikeastihan minusta kaasuautoilu on tosi hyvä vaihtoehto useimmille, jopa useammalle, kuin sähköauto.

Tosi mielenkiintoista tuo kaasusta kirjoittamasi. Yleisesti koin, että näin maallikkona oli tosi vaikea löytää mitään järjellistä tietoa maakaasun ja biokaasun todellisista kokonaispäästöistä.

Sähköautoileva motor
25.06.2018 22.24

Moro Sakkuli,
kiitos juuri tähän blogikirjoitukseeni sopivasta vastauksesta :-)

Ehkä siinä vartissa tosiaan on sitä ensikertalaisen haahuilua. Ehkä sitten ajan kanssa saisi tingattua muutaman minuutin tosiaan pois. Oikeastihan tuo vertailu kaasuauton tankkaamisen vs sähköauton pikalataamisen nopeudessa on turhuuden huipentumaa. Ja just siksi kirjoitin. Olennaista siinä oli vain se, että toivon todella kovasti kaasutankkauspisteitä lisää ja paljon sekä nopeasti. Aivan kuten sähköautojen pikalatauspisteitäkin.

Ja ehdottomasti suosittelen kenelle tahansa diesel-autoilijalle tutustumista omista lähtökohdistaan sähköautoihin sekä kaasuautoihin.

Jarno Hi
25.06.2018 22.27

Köhköh....eikös biokaasu ole jo subventoitu. Sillä ei ole valmisteveroa ja maakaasulla on.

Sähköautoileva motor
25.06.2018 22.39

Moro Jarno Hi,
ok, tuokin on hyvä tietää.

Pekka
26.06.2018 13.25

Kaasuauto on kylläkin ennemmin verrannollinen plug-in hybridiin kuis sähköautoon. Ostaa kaasuauton, jos päivittäisellä liikkuma-alueella on kaasuasema. Matkat muualle sitten kaasun loputtua bensalla. Ero plugariin on noin 10x pidempi toimintasäde vaihtoehtoenergialla, esim uusimmassa TM:ssä 18k€ ibizalla käytiin Vantaalta Juvalla ja takasin. Matkasta 385km meni kaasulla (15€) ja loput bensalla (noin 150 km). Parhaimmilla plugareilla olisi matkasta mennyt ehkä 50km sähköllä ja liki 500km olisi mennyt bensalla. Ja plugari maksaa noin 2x enemmän kuin tuo Ibiza.

Sähköautoileva motor
26.06.2018 15.07

Moro Pekka,
kiitos kommentistasi.
Ehkä voi verrata plugariinkin. Itse en niistä noteeraa kuin i3 REXin, juuri pienen akun, eli lyhyen sähkötoimintasäteen takia. Siksi siis vertasin itselleni ainoaan realistiseen vaihtehtoon, eli sähköautoon.

Marko
27.06.2018 21.13

Pekalle, ei pidä verrata auton hintaa toiseen jos koko, varusteet, tehot ja monet muutkin asiat eroavat suuresti kuten mainitsit Ibiza vs plugari vs EV.

sakkuli
01.07.2018 12.42

pitää myös muistaa että pieruautoilla on 40% käyttövoima vero verrattuna diessel autoon. Tätä veroa ei bensa tai asähköautossa ole...
Ja toinen hienous veroissa on se, että ainakin volvoissa (30l bensa tankki) vuotuinen ajoneuvovero lasketaan bensan päästöjen mukaan, minkä vuoksi vero on suht kova. Todellisuudessa kukaan ei aja kalliimmalla bensalla yhtään ylimääräistä, esimerkiksi itsellä 25Mm vuotuiseen ajoon menee <200l, eli noin 0.01l/100km palaa bensaa mutta silti makselen bensiinin päästöjen mukaan veroja.
Kaasulla päästöt ovat mitättömät, katsastuksessa tyhjäkäynnillä inssi ei saannut mittarillaan lukemia kun "ei tule mitään ylimääräistä", kierroksilla lukemat sentään saatiin ja pahin taisi olla melkeen 10% sallitusta.

Jani Ikävalko
21.07.2018 10.10

"Tosi mielenkiintoista tuo kaasusta kirjoittamasi. Yleisesti koin, että näin maallikkona oli tosi vaikea löytää mitään järjellistä tietoa maakaasun ja biokaasun todellisista kokonaispäästöistä."

Onhan sinulle monta kertaa postattu Suomen ekoautovalinnan valintaprosessin liitteet. Biokaasuauto on ylivoimainen ekoauto. Maakaasun elinkaaripäästöt on -20% pienemmät kuin bensalla ajettaessa. Maakaasulla ajettaessa on terveydelle haitallisia päästöjä, esim. NMHC mutta se toimii hyvänä väliajan polttoaineena siirryttäessä uusiutuvaan metaaniin liikenteessä, joita kevyen liikenteen sähköautot tukevat tulevaisuudessa.

"Kaasuautolla pärjää todella hyvin, kunhan on valmis tinkimään tankkausmukavuudesta ainakin vielä toistaiseksi." - Eiköhän se kaasuauto ole tankkausmukavuudeltaan ylivoimaisin, täytössä menee alle minuutti, pistoolista ei tarvitse pitää edes kiinne ja metaani on hajuton ja myrkytön. Jos yrität tankkausmukavuuden alle lisätä käsitteitä kuten tankkausverkosto niin se ei nyt varsinaisesti liity tähän aiheeseen etkä pysty sitä kautta vetämään johtopäätöstä tankkausmukavuudesta.

Sähköautoileva motor
21.07.2018 12.55

Moro Jani,
kiitos jälleen kerran mielenkiinnosta blogiani kohtaan.
Kyllä se nyt vain niin on, että kaasuauton tankkausmukavuus on kaukana, kun lähin asema on nytkin noin 120km päässä. Tai kun joutuu kymmenien kilometrien lenkin tekemään normaalista reitistä saadakseen tankattua. Tuota kokemustani ei sinun mielipiteesi miksikään muuta ja asiasta on täysin turha jatkaa jankkaamista. Kyse on kokonaisuudesta kokemuksessani. Jos tuon vaivannäön tiedostaa etukäteen ja on halukas tinkimään, niin kuten kirjoitin, on kaasuauto erinomainen vaihtoehto bensalle tai dieselille tai sähköautolle.

Juu tuon päästöistä olen löytänyt kyllä, että maakaasulla elinkaaripäästöt ovat -20% bensiiniin. Biokaasun osalta on aivan samanlaista spekulointia, kuin on sähkönkin päästöistä. Ja rehellisesti: niin vihreä en ole, että jaksaisin riittävän syvälle edes keskittyä. Kuten ei kovin moni muukaan tavallinen autoilija.

Kuitenkin itse uskon kyllä, että etenkin biokaasulla ajettaessa on kovinkin ympäristöystävällistä ajoa. Ja se on hyvä asia.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

kaasuauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (35) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (241) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb