19.06.2015

Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla

Osoite kopioitu

Juhannuksen viettoon 2015 startattiin Leaf-sähköautolla torstaina kotoa Kangasalta.

 
 
Ensimmäinen siirtymä oli 138 km Jämsän kautta Petäjävedelle. Jämsässä saatiin jälleen paikallisen S-marketin päällikön ystävällisesti lupaamana henkilökunnan lämpötolpasta tunnin ostostauon ajan schuko-latausta.
 
Petäjävedellä oli sovittu yöpyminen vanhassa mummon mökissä. Saapuessa tyhjä ajoakku (6%) ja paikallisajot (40 km) saivat aikaan sen, että pihasaunan schukosta eivät yön tunnit meinanneet riittää lataukseen.
 
Mutta niin vain aamulla 7:50 startattiin noin 145 km siirtymälle kohti Viitasaren mökkiä. Ajotietokone kertoi heti reitin laskettuaan, ettei kohteeseen varmaan päästäisi. 
Siispä alkumatkan ajan hiukan köröttelyä ja pieni pätkä rekan imussa ajoa. Hirvaskankaan kohdalla oli sen verran rangea jo säästössä, että päätimme jatkaa matkaa.
 
Viitasaaren ABC:llä kauppa- ja vessatauko sekä 15 min ajan henkilökunnan ystävällisellä luvalla taas henkilökunnan lämpötolpasta schukosähköä.
 
Perillekin päästiin 11:00, vaikka range-mittari näytti jo 4 km ennen mökkiä pelkkää viivaa.
 
Auto schukoon ja Jussin viettoon.
Paitsi, että ensin kävi Viitasaaren Seutu -lehden toimittaja kuvaamassa ja juttelemassa. Tekee lehteen jutun.
 
Puolen yön aikaan lataus oli valmis, eli kylä se schukosta noin 12 h ottaa, kun akku on käytännössä tyhjä.
 
Juhannuksen viettoa...
Juhannuspäivän aamulla jälleen edessä ajoneuvon pakkaus. Melkoinen vuori tavaraa Leafin konttiin kyllä mahtuu!
Ja näiden tavaroiden lisäksi vielä kaksi kääpiövillakoiraa tuolla häkissään, kolme lasta ja kaksi aikuista. Niin, ja vielä kaksi reppua lisää, jotka olivat kuvaushetkellä vielä unohtumassa.
 
Paluumatkalle lähtö koitti Juhannuspäivänä kello 12:30 ja kohteena Muurame, sekä sieltä vielä paluu JKL P-Paviljonkiin lataamaan Type2-sähköä. Paviljongin lataushan on tuolla P1:ssä, eli tuolta tunnelista sisään. Siellä on sisällä kyllä selkeät Virtapisteen opasteet.
 
Paviljongissa Virtapisteen lataus alkoi hyvin, ja viisi tuntia arvioitu kesto.
Lataus oli 100% jo kolmen tunnin kuluttua, joten aika vahvaa voimaa sieltä tuli.
 
 
Latauksen loputtua Virtapisteen lähettämä viesti kertoi, että:
"Hyvä Asiakkaamme, Lataus on nyt päättynyt. Sähköä kului 18,7 kWh ja latauksen hinnaksi muodostui 0 senttiä."
 
Eli, kun auto oli 208 minuuttia latauksessa, tuli sähköä noin 5,4 kWh / lataustunti.
 
Tuon jälkeen vielä hetkeksi Muurameen sukuloimaan. Lyhyt siirtymä Jyväskylästä Muurameen haukkasi peräti 10 prosenttiyksikköä akkukapasiteetistä, joten auto vielä schukoon.
 
Parin tunnin kahvittelun jälkeen eli kello 21 lähdettiin rankkasateen saattelemana kotia kohti. Matkaa on 126 km.
 
Matka tehtiin yhdellä ajo-suorituksella. Painavasta kuormasta ja sateisesta säästä johtuen jouduimme E75-tiellä käyttämään alennettuja, noin 75 km/h ajonopeuksia. Tämä onnistui helposti muuta liikennettä häiritsemättä, koska valitsimme ajankohdan tarkoituksella hiljaisempaan.
 
Kotona olimme noin kello 11:00, eli käytännössä ihan sama aika kuin olisi ollut diesel-autollamme.
 
Pysäköinti P-Paviljongissa maksoi neljä euroa. Auton loppulataus kotona Type2:ssa kustantaa noin 1,87 euroa, joten tämän noin 600 km Juhannusreissun liikenne-energian kokonaiskuluiksi ei 5,87 euroa ole lainkaan paha viiden hengen matkakuluiksi.
 
Yhteenveto:
Onhan Leafilla matkailu Keskisuomessa kesälläkin hieman miälenkikast touhuu, kun ei siellä ole sähköä tarjolla. Nopeaa ei missään. Luonto kiittää, ja niin itsekin mukavista matkustusominaisuuksista.
 
Mutta kiva Juhannus-kokemus tuo oli. Varmasti yksi mieleenpainuvimmista.
 
Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (36) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (242) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb