POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla Takuu

Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa

torstai 31.05.2018 Avainsanat: Huolto , Leonidas , Seat , Seat Leon , Takuu

Eräänä huhtikuisena iltana katseeni sattui kiinnittymään Leonin upeaan perään tavallista tarkemmin. Mitä ihmettä, takavalojen umpiossa on murtumia! Mistä ne on oikein tulleet, kun auto ei ole osunut mihinkään? Tutkiessani niitä tarkemmin havaitsin, että umpiot halkeilevat sisäpuolelta ja ulkopuoli on koskematon.

Alkoi kauhea vanhojen valokuvien penkominen. Milloin säröt on tullut? Että mulla pitääkin olla tapana kuvata lähinnä kuskin puoleista kylkeä, joten kuvaa ei noin vain löytynytkään. Lopulta bongasin jäljet niinkin vanhoista kuvista kuin viime vuoden keväältä. Ne on siis olleet vähintään vuoden eikä niitä ollut huomannut niin minä, autohuolto kuin fiksarikaan, jolla käytän autoani käsinpesussa.

Oikean takavalon murtumat näkyvät oikeassa reunassa ja yläreunassa.

Vasemman takavalon murtuman huomasin vasta seuraavana aamuna. Yläreunassa on samanlainen jälki kuin oikeanpuoleisessa.

Koska murtumat eivät johtuneet ulkoisista tekijöistä, mietin voisiko kyseessä olla vika, jonka saisi korjattua takuuseen. Tai goodwillin piikkiin, koska takuuhan autosta loppui jo kahden vuoden jälkeen. Tuntui melko epätodennäköiseltä, mutta voisihan sitä silti kysyä.

Seuraavaksi läksin googlettamaan, josko jollain muulla olisi ollut samanlaista ongelmaa. Aikani etsittyäni löysinkin blogikirjoituksen, jonka kirjoittajan Leonissa oli sama ongelma ja juttuun oli kerätty kuvia myös muista Leonien umpioista. Ihan samanlaisia säröjä kuin mulla!

Jutun mukaan kyseessä on valmistusvirhe: takaumpion lasi on ruuvattu liian tiukkaan, minkä seurauksena se on murtunut. Monilla sen sisään oli tästä johtuen päässyt kosteutta sisään, mutta minulla se oli vielä ihan kuiva.

Seuraavana aamuna riensin Jyväskylän Autotarvikkeelle. Johan siitä olikin kolme päivää, kun olin hakenut auton kytkinremontista… Asian kanssa ei voinut kuitenkaan yhtään aikailla, sillä auto oli täyttämässä parin päivän päästä kolme vuotta, mikä saattaisi vaikuttaa korvattavuuteen.

Huoltoneuvoja otti valokuvat takavaloista ja lupasi selvittää asiaa. Ja totta tosiaan - tehtaalla oli tiedote umpioiden murtumista ja ne vaihdettaisiin veloituksetta.

Itse vaihtotapahtuma oli todella nopea, mistä kertoi itse vaihtotyön hinta: 19,80 e. (Siitä laskutusosuus oli 50 %; en tiedä miksi puoleen hintaan.) Katsoin jälkeenpäin YouTubesta videon umpioiden irrottamisesta ja se olikin todella yksinkertainen toimenpide. Takakontissa oleva luukku auki, iso käsin kierrettävä kiinnike auki ja sitten valomoduulin saakin vedettyä irti.

Leonin vasen takavalo maksoi 150,99 e ja oikea 158,00 e. Hinta sisältää koko umpiomoduulin, jossa on takavalo, jarruvalo, vilkku ja puolesta riippuen joko sumuvalo tai peruutusvalo.

Minulle ei tullut tästä kokonaisuudessaan 323,68 e keissistä mitään kuluja, joten tyytyväisenä lähdin korjaamolta; uuden kytkimen lisäksi nyt ehjin valoin. Jokohan tämän maanantaikappaleen takuukorjaukset olisivat tässä?

Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto

sunnuntai 20.05.2018 Avainsanat: Huolto , Leonidas , Seat , Seat Leon , Takuu

Autoni alkoi pitää huhtikuun taloudellisuusajokilpailuissa kummallista ääntä. Siitä kuului muutaman tunnin ajon jälkeen *kviik* kun automaatti vaihtoi vaihteen ykköseltä kakkoselle ja hiljaisempi *kviik*, kun se vaihtoi kakkoselta kolmoselle. Kartturini Tero epäili, että äänenlähde olisi Leonin 7-vaihteisen DSG-vaihteiston kytkin.

Kilpailujen jälkeen kiirehdin varaamaan Leonille huoltoa Jyväskylän Autotarvikkeelta. Sille oli määrä tehdä määräaikaishuolto huhtikuun loppuun mennessä, jolloin se täyttäisi kolme vuotta, ja äänenlähde olisi hyvä selvittää samalla. 

Kuvaukseni perusteella huoltoneuvoja selasi valmistajan tiedotteita ja löysi mahdolliseksi syyksi DSG-vaihteiston monitoimikytkimen.

DSG-vaihteiston oudot äänet

Mutta … vaihteisto ei tietenkään pitänyt mitään ääntä kilpailun jälkeen, kun ajoin vain lyhyitä pätkiä töihin ja takaisin ja esimerkiksi autoliikkeeseen reklamoimaan äänestä. Niinpä tietysti! Miten huolto voisi huomata sen, kun minäkään en huomaa? 

Huoltoa edeltävä viikonloppua suuntasin kuulosteluajelulle, jotta voisin kertoa huollossa, miten "kviik"-äänen saa aikaiseksi. Ajoin Leonilla 95 km samantyylistä ajoa kuin taloudellisuusajokilpailuissa, mutta auto pysyi hiljaa liikkeelle lähdöissä.

Täysin hiljaa auto ei kuitenkaan ollut. Havaitsin, että isoimmalla eli seiskavaihteella matalilla 1150-1200 rpm kierroksilla ajaessa konepellin alta kuului jatkuva hiljainen ääni, joka kuulosti siltä, kuin siellä olisi linnunpesä täynnä poikasia sirkuttamassa.

Heti kun vaihteen vaihtoi kutoselle, ääni poistui. Ja seiskalle vaihtaminen palautti sen. Tämä oli tilanteessa, jossa käskin autoa käyttämään isompaa vaihdetta kuin automaatti olisi itse käyttänyt, mutta se kuitenkin antoi käyttää sitä. Myöhemmin huomasin, että sama ääni kuului myös, kun ajoin taajamassa nelosvaihteella, jonka auto oli itse valinnut käyttöön.

Kerroin uusista havainnoistani huoltoneuvojalle kun vein autoa ja harmittelin samalla, että en sitä alkuperäistä ääntä kuullut. Se ei haitannut, vaan mekaanikot tutkivat auton joka tapauksessa. Ja autohan piti tosiaan viedä liikkeeseen jo edellisenä päivänä, että mekaanikot saavat käynnistää sen aamulla kylmänä.

DSG-vaihteiston äänen lähde ja korjaus

Seuraavana iltapäivänä menin jännityksellä hakemaan autoa huollosta.

Huoltoneuvoja kiitteli, että reklamaationi vaihteen vaihdossa kuuluvista äänistä oli ollut erinomainen ja johdattanut mekaanikot heti oikeille jäljille. Vaihteistossa oli todella ollut toimintahäiriö ja monitoimikytkin oli vaihdettu uuteen.

Ihmettelin, että miten mekaanikot pystyivät löytämään äänen, vaikka en kuullut itse mitään kisojen jälkeen. 

Huoltoneuvoja kertoi, että tällaista ääntä menee kuuntelemaan aina kaksi mekaanikkoa. Ensin he avaavat konepeiton, istuvat sitten autoon ja käynnistävät sen. Ja kun mekaanikot tiesivät mitä kuunnella, niin se olikin sitten selvä tapaus. Sanonpahan vaan, että tämä on sitä ammattitaitoa!

Huoltoneuvoja arvioi, että vika olisi muuttunut toiminnalliseksi häiriöksi parin vuoden päästä; ehkä noin 60 tkm kohdalla. Tämä ilmenisi auton nykimisenä ja äänenä. Nythän autolla oli ajettu vasta 35 tkm ja vika oli vasta ns. kosmeettinen. 

Ääni johtui kuulemma jostain jutusta kytkimen materiaalin rakenteessa. Monitoimikytkin vaihdettiin uudenlaiseen, jossa materiaali on vaihtunut toiseen eikä siinä pitäisi tapahtua vastaavaa.

 Leonin DSG-vaihteiston monilevykytkin huoltoneuvojan kuvaamana. Kaikista tehtaalle reklamoitavista osista otetaan aina kuva, jotta voidaan osoittaa niiden liittyvän tiettyyn työmääräykseen. 

Kyselin myös mielenkiinnosta, millainen projekti monitoimikytkimen vaihtaminen uuteen on. Sain kuulla, että kaksoiskytkinten lukkojen vapautuspisteen säätäminen vaatii suurta tarkkuutta, jotta vaihde saadaan vaihtumaan synkronoidusti parittomilta parillisille ja toisinpäin.

Mekaanikko kertoi, että kytkinten esijännitys säädetään oikeaksi lisäämällä kytkimeen 1,5-3 mm paksuisia shim-levyjä, kunnes digitaalinen syvyysmittari näyttää kytkimen asennon olevan oikea. Työvaihetta ei tarvittaisi, jos kaikki tehtaalta tulevat kytkimet olisivat identtisinä, mutta niissä on tietyt valmistustoleranssit ja siksi pitää tehdä tämä säätö.

Seitsenportaisessa DSG-laatikossa säätö pitää tehdä kuulemma erikseen parittomille ja parillisille vaihteille, mutta kuusiportaisessa riittää yksi.

Mekaanikko jätti minulle muistoksi osan, jonka päälle shim-levyt laitetaan, kun olin kysellyt siitä niin paljon. Luulin ihan, että se olisi ollut paljon pienempi! Kuvassa mittakaavaa antamassa Skoda-aurinkolasit, jotka arvoin Facebookin puolella osan tarkoitusta veikanneiden kesken. 

Mitä DSG-vaihteiston korjaaminen maksoi?  

Kokonaisuutena Leonin monitoimikytkimen vaihtaminen maksoi n. 1500 e, josta tehtaan piikkiin meni kytkimen hinta 500 e. Auton myyjäliike ja maahantuoja korvasivat loput 1000 e.

Minun ei onneksi tarvinnut maksaa korjauksesta mitään. Leonin takuu päättyi jo vuosi sitten, mutta myyjällä on silti vastuu virheestä, sillä vaihteiston oletettu kestoikä on huomattavasti pidempi kuin kolme vuotta ja 35 000 km. 

Asiakkaalle annetun hyvityksen suuruuteen vaikuttaa huoltoneuvojan mukaan mm. auton ikä, ajetut kilometrit ja sitä myöten saatu käyttöhyöty, huoltohistoria, huolenpitosopimusasiakkuus, se onko ensimmäinen omistaja ja miten autoa on käytetty.

Oli onnekas sattuma, että havaitsin Leonin vaihteistossa oudon äänen jo ennen kuin auto täytti kolme vuotta. Myöhemmin sen korjauskulujen jakamisesta olisi saattanut tulla vääntöä, mutta nyt kaikki sujui ongelmitta.

Edit 26.6.2018: Huolenpitosopimusasiakkuus vaikuttaa hyvitykseen siksi, että hps asiakkailla auto tiedetään aina olevan viimeisen päälle huollettu. Hyvityksessä merkitystä on myös sillä, onko korjattava kohde huolto-ohjelman tarkastuslistalla.

Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia

lauantai 01.12.2012 Avainsanat: Huolto , Polo , Polo Junior , Takuu , Volkswagen

Käytin Poloisen parisen viikkoa sitten öljynvaihdossa. Tehdas on määrittänyt huolto-ohjelmaan öljynvaihtoväliksi 30 tkm tai 2 vuotta eli kumpaankin olisi ollut vielä reilusti aikaa, sillä Pololla on reilussa vuodessa ajettu vasta 14 tkm. Ajattelimme kuitenkin, että ei olisi pöllömpää vaihtaa öljyjä jo nyt, koska autolla ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja.

Netistä olin lukenut että ihmiset ovat harrastaneet ylimääräisiä öljynvaihtoja ja sitä suositteli kysyessäni myös Volkkarin huoltoneuvoja. Hän oli sitä mieltä, että huolto-ohjelmaa ei ole tehty muutenkaan tänne pohjolan oloihin. Lämpötilanvaihtelut ovat täällä ihan eri luokkaa kuin keski-Euroopassa ja kun lyhyttä pätkää ajetaan, niin moottori on talvella käytännössä aina kylmä, mikä on kuluttavampaa kuin lämpimällä moottorilla ajaminen.

Polon huolenpitosopimus ei luonnollisestikaan kata asiakkaan haluamia ylimääräisiä huoltoja, joten öljynvaihdosta piti maksaa erikseen. Vertasin mielenkiinnosta tätä ja vanhan Polon öljynvaihtohuollon laskua ja täytyy todeta, että on muuten ihan hiton kallista tuo Long Life -moottoriöljy! Vanhaan Poloon oli laitettu jotain 5W-40 -öljyä 39 eurolla, kun taas uuteen Mobil 5W-30 Long Lifea 78 eurolla. Määrät ei varmaan ole ihan samat ja viskositeettikin on eri, mutta silti... Kokonaisuudessaan öljynvaihto kustansi 143 e, mistä työn osuus oli 44,50 e ja loput osia.


Asiakas rastittaa avaimiin kiinnitettävään lappuun mihin on pysäköinyt auton ja huollon jälkeen asentaja tekee samoin. Ei tarvitse kummankaan haahuilla ympäri pihaa auto etsimässä. Nerokasta!


Öljynvaihdon yhteyteen olin sopinut takuutyönä korjattavaksi matkustajan etupenkin narinan. Eräänä kesälomapäivänä se vain alkoi narista jyrkissä käännöksissä, vaikka edellisenä päivänä oli ajettu 300 km ihan tyytyväisenä. Penkistä tulikin meille sitten yleinen vitsi, että matkustaja alkaa narista heti ensimmäisessä liikenneympyrässä kotoa lähtiessä. Huollossa penkin kisko voideltiin eikä se sen jälkeen ole enää narissut.

Viedessäni Poloa huoltoon muistin vielä kysyä, voisiko kuljettajan aurinkolipalle tehdä jotain, sillä se ei ollut viime aikoina pysynyt enää kunnolla paikallaan ääriasennossa vaan tuppasi valahtamaan alemmas. Käytän sitä ahkerasti kesät talvet joten ilmeisesti se oli löystynyt. Huollossa todensivat ongelman ja päättivät vaihtaa lipan uuteen, mutta niitä ei ollut hyllyssä joten varattiin uusi huoltoaika viikon päähän.

Kotimatkalla huollosta huomasin, että pyyhkijöiden tihkuasento ei enää toiminut. Huollossa ei tehty mitään pyyhkijöihin liittyen, joten miten oli mahdollista että ne olivat hajonneet? Hätä ei ollut onneksi niin suuri, koska kertapyyhkäisy, norminopeus ja hillitön nopeus toimivat entiseen malliin. Soitin huoltoneuvojalle, joka oli myös yllättynyt viasta ja varasi seuraavaan huoltoon lisää aikaa ja varmuuden vuoksi myös uuden viiksen.

Pysäköityäni auton pari päivää myöhemmin huomasin yllätyksekseni, että konepelti oli raollaan. Kummastuneena kävin laittamassa sen kunnolla kiinni. Musta auto ja aina pimeää - ei siis ihme etten ollut huomannut asiaa heti huollosta lähtiessäni. Aika noloa kyllä unohtaa konepelti auki huollon jälkeen! Ja kun sitä ei edes tarvitse pudottaa kovin korkealta, että se menee ihan kokonaan kiinni.

Lähtiessäni ajamaan autolla seuraavan kerran huomasin yllätyksekseni, että pyyhkijät olivat alkaneet toimia. Pieni testi kehiin ja kas kummaa, raollaan oleva konepelti todellakin disabloi pyyhkijöiden tihkuasennon. Selvästikin kyse on turvaominaisuudesta, joka estää pyyhkijöiden käytön vahingossa, kun konepelti on avoinna. Turva ei nyt vain ole oikein täydellinen, kun se ei estä pyyhkimien toimintaa kokonaan.

Uudemmalla huoltokäynnillä Poloon vaihdettiin uusi aurinkolippa, joka onkin nyt mukavan jämäkkä. Toivotaan että se kestää pidempään. Pyyhkijöille ei luonnollisestikaan tarvinnut tehdä mitään, mutta konepellin auki jättämisestä piti antaa vähän noottia. Huolellisuutta!

Autotarvikkeen huoltoneuvojat ovat kyllä mukavia kavereita, joiden kanssa tulee helposti juttuun. Ensimmäisellä käynnillä autoa hakiessa juttelin huoltoneuvojan kanssa mm. moottoripyöräilystä ja uudemmalla kerralla jäin haastamaan pidemmäksikin aikaa toisen huoltoneuvojan kanssa heidän työnkuvastaan ja sen tulevaisuudesta, autoilusta yleensä ja lopulta vielä ammatinvalintakysymyksistäkin. :D

Sain huoltoneuvojalta VW-nallekarkkeja, joita voisin syödä kun etsin autoa pihasta, sillä avaimiin oli unohtunut laittaa sijaintimuistilappu. Noh, juutuin niin pitkäksi aikaa juttelemaan, että lähtiessäni piha olikin jo aika tyhjä eikä autoa tarvinnut juuri etsiskellä.


Täytyy sanoa, että tykkään autoliikkeen huoltoneuvojakäytännöstä enemmän kuin tavallisen monimerkkikorjaamon palvelusta, missä auton ottaa vastaan ja luovuttaa vain joku joka ehtii. Minulla ei tosin ole kokemusta kuin Mikan Asentamosta, johon olin kyllä tyytyväinen, mutta nyt olen huomannut eron. Ainakin Autotarvikkeella pyritään siihen, että sama huoltoneuvoja vastaanottaisi ja luovuttaisi auton ja tsekkaisi ennen luovutusta, että autosta ei löydy ylimääräisiä työkaluja tai tahroja ja kaikki olisi muutenkin ok. Nyt huoltoneuvoja ei nähtävästi ollut katsonut koska konepelti oli auki... Käsitin, että joskus tulevaisuudessa tavoitteena olisi jopa se, että asiakkaan kanssa yhdessä voitaisiin katsoa nosturilla, mitä autolle pitää tehdä. Kaikkia asiakkaita ei varmastikaan kiinnosta, mutta minä ainakin olisin ensimmäisenä hallissa katsomassa!

Polo ja rätisevä Media-In

lauantai 21.07.2012 Avainsanat: Polo , Polo Junior , Takuu , Volkswagen , Äänentoisto

Kun ostimme Polon, siihen asennettiin Media-In-liitäntä (MDI), jolla auton stereoihin (meillä perusmalli RCD310) saa kytkettyä esimerkiksi iPhonen tai USB-muistin ja kuunneltua niistä musiikkia. Asennus tehtiin iPhonea silmällä pitäen, mutta muutaman kuukauden käytön jälkeen huomasin, että olisi näppärä kuunnella musiikkia myös usbilta, koska puhelinta ei jaksa kytkeä autoon lyhyitä matkoja varten. Muistitikulta soittamista varten ei tarvitsisi hankkia kuin USB-liittimellä varustettu adapterikaapeli Media-Iniin, joten tuumasta toimeen.

Erinäisten sattumusten kautta adapteripiuha löytyi Nioben ja kumppanien häälahjapaketista yhdessä pakoputkenpään kanssa. Ilo jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi, sillä mitä tahansa musiikkia tikulta sitten soittikin, niin tietyt äänialat rätisivät vaikka täsmälleen samat mp3-tiedostot soivat iPhonen kautta virheettömästi.

Hanskalokeroon asennettu Media-In-liitin, jonka päässä USB-adapteri ja muistitikku.


Olin saanut samanlaisen rätinän aikaiseksi kerran iPhonella kun säädin suuremmaksi radion AUX/MDI Volume Leveliä eli asetusta, joka määrittelee, millä voimakkuudella sisään tuleva musiikki toistetaan. Vain alimmalla tasolla iPhone soi rätisemättä. Ajattelin että siitä olisi nytkin kyse, mutta asetus oli jo pienimmällä tasolla, joten siitä ei ollut apua.

AUX/MDI Volume Level


Seuraavaksi päivitin Media-Inin ohjelmistoversion, mutta ei vaikutusta. Viimeiseksi pyysin autoliikkeestä testiin toisen Media-In-USB-adapterin, mutta rätinä jatkui silläkin.

Lopulta ei auttanut kuin jättää auto takuuhuoltoon takuulla rätisevien esimerkkibiisien kera. Sunrise Avenuen "Choose To Be Me" toimi erittäin hyvänä esimerkkinä, sillä rätinä alkoi suunnilleen kappaleen ensimmäisestä tahdista...

Luulin että kyseessä olisi ollut Media-In-liitännän asennusvirhe, mutta hieman yllättäen vika paikallistettiinkin itse Media-In-liitäntäpalikkaan. Siinä oli ollut jotkin kaksi johdinta väärin päin, mikä aiheutti rätinän. Mikä lie maanantaikappale. Ei kuitenkaan ainut sarjassaan, sillä nettikeskustelujen mukaan muutamalla muullakin on ollut sama ongelma.

Takuuhuollon jälkeen musiikki on soinut mallikkaasti niin muistitikulta kuin puhelimestakin ja lisäksi AUX Level -säätöä on voinut käyttää ilman että ilmaantuisi ylimääräistä rätinää.

Musiikin soittaminen usbitikulta on kätevää, mutta valinnanvaraa siihen mitä soitetaan ei ole kovin paljon verrattuna iPhoneen, josta soittamalla on käytettävissä kaikki iTunesin valinnat genreittäin, artisteittain jne. soittamiseen. Tikulta soitat tiettyä kansiota tai kaikkia biisejä, piste. Yksittäisen kansion (artisti) alla olevia kansioita (albumit) en ole saanut ympättyä samaan sekasoittoon, vaan MIX FLD -asetus jää soittamaan aina ekaa alikansiota sekaisin. MP3-CD-levyyn verrattuna muistitikulta soittaminen on kuitenkin parempi, koska tikun lukeminen on radiolle huomattavasti CD-levyn lukemista nopeampaa.

 

Jos muuten suunnittelet Media-In USB-adapterin hankintaa, kannattaa katsastaa nettihuutokauppa eBayn valikoimat. Tällä hetkellä sieltä löytyy ko. piuhoja 18 dollarilla, kun Suomessa niistä saa maksaa 49 e... Puhumattakaan siitä, että kun kysyin piuhaa Poloon, varaosamyyjä haki koneelta Poloon sopivan yksilön tiedot (varaosanumero 5N0035558) joka se oli eri kuin tuo ja vielä vähän kalliimpi ja piti tilata erikseen. En muista hintaa, koska en tosiaan maksanut sitä itse. En tiedä mikä idea siinä on, että Poloon oli oma johtonsa enkä tajunnut asiaa silloin kyseenalaistaa. Vasta rätinästä reklamoidessani sain testattavaksi suoraan hyllystä löytyneen yleisen Media-In-USB-johdon, joka oli fyysisesti ihan samanlainen kuin minunkin (varaosanumero 000051446B) ja toimi ihan hyvin rätinää lukuun ottamatta. Ainut ero oli, että minun piuhani tuli sievässä rasiassa, kun taas yleinen oli pelkässä muovipussissa.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!