POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Seat Leon äänieristys

sunnuntai 21.08.2016 Avainsanat: LeonidasSeatSeat LeonÄänentoisto

Kuten edellisessä blogimerkinnässä kirjoittelin, Leonin resonoivia ovia ei saatu hiljaiseksi takuukorjauksena. Jotta hermot ei menisi ihan lopullisesti päätettiin ottaa kovemmat aseet käyttöön ja teetettiin auton vaimennus AudioVision-nimisessä autohifi-yrityksessä. 

Ja voi pojat, kyllä kannatti! Oli todellinen zen-fiilis, kun ajoin vaimennetulla autolla ekaa kertaa. Tuntui, kuin sellainen jatkuva stressi olisi pudonnut pois! En ollut tajunnutkaan, miten paljon natinat ja nitinät olivat vaikuttaneet olotilaani, vaikka tänne kirjoitinkin, että resonointiin menee järki.

Mitä autolle tehtiin?

Leonista vaimennettiin ovet, takakontti, pohja takapenkin kohdalta sekä katto. Kaverini kommentoi, että katon vaimennuksesta ei olisi mitään iloa, mutta päätin ennemmin luottaa 15 vuotta autohifiä asentaneeseen ammattilaisen suositukseen kuin kuulopuheisiin. Itse en aihetta tunne, joten oli parempi antaa AudioVisionin Veskulle vapaat kädet: kunhan teet siitä hyvän. Vesku päätti tehdä katon, koska hänen mukaansa se suorastaan "soi"!

Verhoiluja purkaessa ovista oli löytynyt autoliikkeen takuutyönä tekemät korjaukset, jotka olivat todella vaisuja. Olin luullut, että ovien resonoiviin paikkoihin oli liimailtu korjausohjeen mukaan huopanauhaa ja toisella korjauskerralla sitä olisi vielä lisätty. Sitä oli kuitenkin löytynyt vain 20 cm pätkä oven ikkunatiivisteestä. Autotehdas ei tosiaan anna huollolle liiemmin liekaa äänien korjaamiseen.

Vaimennuksen yhteydessä Vesku arveli löytäneensä todennäköinen syypään etuovien resonointiin. Ovipeltien välissä menee vaijereita ja ne olivat hanganneet peltien väliin johtavan luukun kanteen jäljet. Näiden asentoa oli huollossa koitettu muuttaa ja rasvata, mutta huonolla menestyksellä. Nyt välissä on eristemateriaalia, minkä pitäisi estää vaijerien liikkuminen.

Suurin resonoinnin lähde on ilmeisesti ollut oven sisällä olevat vaijerit, jotka ovat tärisseet oikeassa reunassa avattuna näkyvää muovista luukkua vasten. Nyt vaimennusmateriaalia on vaijerien molemmin puolin.

Kyselin vaimennuksen jälkeen Veskulta, mitä kaikkea hän autoon laittoi. Ja olihan siinä vaikka mitä! Yhdellä materiaalilla ei kuulemma pitkälle pötkitä, sillä eri materiaaleilla on eri ominaisuuksia: osa jäykistää, osa vie suhinoita, osa vie värinöitä jne. Parhaan lopputuloksen saakin yhdistelemällä niitä. 

Etuovet vaimennettiin kaikista perusteellisimmin, takaovet hieman kevyemmin. Ideana oli kuulemma saada oviin hieman massaa ja poistaa pehmeillä materiaaleilla suhinoita ja kohinoita.

Oviin laitettiin peräti viittä eri vaimennusmateriaalia: ulkopelleissä on alumiinikalvolla päällystettyä STP Black Gold -butyylimattoa, karkean vaahtomaista Gladen AERO-Foam -mattoa ja pehmeämpää Gladen AERO-Neoprene -mattoa. Välipelleissä on paloja Gladen AERO-Multi -mattoa ja oviverhoilussa Gladen AERO-Neoprene -mattoa sekä STP Biplast 10 -pehmytmattoa.

Takaovi ennen vaimennusta. Kovin on peltinen.

Takaoven verhoilu ennen vaimennusta.

Etuovi vaimennettuna. Ovipelti näyttää siltä, kuin siihen olisi liimailtu vaimennusmaton jämäpalat, mutta minkäs teet, kun mitään tärkeää ei saa peittää.

Etuoven verhoilu vaimennettuna.

Takalokasuojiin laitettiin alumiinilla pinnoitettua Silent Coat -butyylimattoa. Ostin sitä paketin takakontin vaimentamiseen viime kesänä, mutten saanut koskaan aikaiseksi laittaa sitä sinne. Nyt sille tuli sopivasti käyttöä tässä. Silent Coat on kuulemma hyvin samantyyppistä kuin STP Black Gold, mutta jäykempää. Takalokasuojiin Silent Coatin päälle laitettiin vielä Gladen AERO-Multia ja AERO-Neoprenea sekä palat AERO-Foamia.

Takalokasuojan ja pohjan vaimennus. Sivussa Silent Coat ja pohjassa STP Black Gold. 

Takakontin pohjaan ja takapenkin alle laitettiin STP Black Gold -butyylimattoa. Takarenkaan keskellä olevan subbarin kanteen liimattiin palat Gladen Aero-Neoprenea.

Takakontin vaimennus.

Kattoon liimattiin kerros Silent Coatia (tukevampi sopi paremmin kattoon) ja sen päälle kerrokset Gladen AERO-Neoprene ja STP Biplast -mattoja. Ennen katon eristämistä siitä poistettiin alkuperäinen eriste, joka oli ohutta pahvipintaista vaahtomuovia (vähän kuin sitä mihin voi tehdä kukka-asetelmia(!?) 

Katon alkuperäinen eristys.

Katon uusi eristys.

Lisäpainoa vaimennusmateriaalit toivat autoon yhteensä noin 10 kg.

Hintaa vaimentamisesta kertyi 720 e (+ aiemmin ostamani Silent Coat 50 e), mistä Jyväskylän Autotarvike maksoi 340 e. Koko tarinaa (lue tästä!) tuntemattomille tiedoksi, että autoliike tuli muutaman epäonnistuneen takuuhuoltokeikan jälkeen vastaan vaimennuksen hinnassa, kun valitin, että auto ei vastaa tilattua tuotetta. Koeajamamme Seat Leon kun oli todella hiljainen eikä natissut mistään. 

Lopputulos

Kuuntelin Leonia reilun viikon, ennen kuin olin valmis julkaisemaan tämän kirjoituksen, koska ajatukset eristyksen onnistumisesta ovat sahanneet laidasta laitaan. Suunnilleen näin:

  1. Aaaah tämä on niin ihanan hiljainen kun ei enää resonoi!
  2. Kraaagh mikä on tämä rengasmelu?
  3. Mitäh, auto narisee mutkissa?
  4. Voi ei matkustajan ovesta kuuluu sittenkin natinaa, eikö siihen auta mikään?
  5. Eipä kuulostella mahdollisia natinoita koko ajan, vaan musiikkia välillä. Kuulostaa hyvältä!
  6. On tämä kyllä varsin hiljainen ja natinatkin onneksi kohtuullisen harvassa. 

Eikkäs ensi-ihastuksesta toivuttuani havaitsin, että ihan kaikkia natinoita vaimennus ei valitettavasti poistanut oikeasta etuovesta. Se ääni, minkä sai hiljaiseksi kyynerpäällä verhoilun yläosaa poistamalla, on poissa. Jotain hyvin matalataajuuksista natinaa oven sisältä kuitenkin välillä kuuluu (yhtenä päivänä oli jatkuvaa jo 30 km/h ajaessa) eikä ovesta ole löytynyt kohtaa, mitä painamalla se voisi hiljentyä. Äänet ovat joka tapauksessa vaimeampia ja kaikki eivät niitä ehkä huomaisikaan, mutta olen herkistynyt natinoiden kuulemiseen.

Takaosan natina, josta laitoin ääninäytteen viime blogimerkintään, on kuulunut muutamaan kertaan eikä sen sävy muuttunut. Tosin ehkä aavistuksen hiljentynyt? Tästä voisi päätellä, että äänenlähde on takaluukun sisällä, sillä sitä ei vaimennettu. Eikä ehkä lisäpainon takia kannatakaan, koska Leonin takaluukun kaasujouset ovat niin heikot, etteivät talvella jaksa aina nostaa luukkua auki.

Jossain vaiheessa maltoin vaihtaa natinoiden kuuntelun musiikin kuunteluun. Kuulosti muuten hyvältä! Meidän Leonissahan on Seat Sound System -audiopaketti, joka pääsi nyt oikeuksiinsa. Äänentoisto on nyt selkeästi napakampi, kun ovet eivät ole enää peltipurkit.

Eristystä ovikaiuttuminen takana.

Siitä olen yllättynyt, miten vähän eristys vaikutti rengasmeluun. Tähän Vesku kommentoi, että se pistää nyt korvaan, kun "kokonaisälämölö" on hiljentynyt. Suurin melu tulee nyt etuosan jalkatiloista ja jos auton haluaisi oikeasti hiljaiseksi, kannattaisi lattiakin vaimentaa. Se oli käsittääkseni Veskulla harkinnassa jo nyt, mutta aika loppui kesken. Luulen, että teetän sen vielä tässä syksyn aikana. Toisaalta pelkään, että kun rengasmelu vaimenee, alan kuulla autosta yhä enemmän kaikkia muita ääniä. Tämä on loputon suo...

Nimittäin: äänieristyksen jälkeen olen huomannut uutena äänenä narinan B-pilarien seudulta, mikä kuuluu välillä, kun ajaa vaikka liikenneympyrässä tai kääntyy risteyksestä. Fiilis on se, että ääni kuuluu, kun auton runko tavallaan kiertyy kaarteissa. Verhoilujen purkamisessahan on aina vaarana, että itse osat alkavat natista kun kiinnitykset löystyvät. Voisiko olla sitä? Vai ovatko nämä narinat olleet jo ennen, mutten ole noteeranut niitä muiden äänien seasta?

Luulen, että olen aika herkistynyt kaikilla ylimääräisille äänille verrattuna normiautoilijaan. Siksi tämä viikon kuuntelujakso oli hyvä pitää ennen lopullisen tuomion antamista.

Välillä joudun muistuttamaan itseäni, että autosta kuuluu aina jotain ääniä. Se että töyssyissä tms. kuuluu jokin narahdus, lienee melko normaalia normaalia. Tavoitteena oli saada autosta jatkuvat resonoinnit pois ja siinä onnistuttiin. B-pilarien ajoittainen narina on hieman ärsyttävää, mutta huomattavasti vähemmän kuin aiemmat äänet.

Summa summarum: ei siitä täydellinen tullut, mutta ihan hyvä. Kannatti mielestäni tehdä.

Subbarikuvaa lukuunottamatta kuvat ovat Audiovisionin asennuksen aikana napsimia. Blogijuttua ei ole kuitenkaan tehty yhteistyössä ts. olen itse maksanut oman osuuteni eristyksen hinnasta.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Mika - 22.8.2016 klo 14:53

    Kylläpä kuulosti samalta tuo tulos kuin omassa autossa. Vaimennuksen jälkeen olen kiinnittänyt huomiota narinaan jota en aikaisemmin ole huomannut. Nyt otin v-loppuna oviverhoilut irti ja koeajolla edelleen se ääni kuului, joten tämä johtuu tiivisteistä(tai b-pilarin sisältä). Pitää putsata ne mahdollisista vahan yms jäämistä ja hankkia hyvää hoitoainetta jossa ei ole silikonia.

    Poppivehkeet soi hyvin ja pitäisi keskittyä siihen musiikin kuunteluun, eikä natinoiden kuunteluun niin sitten olisi parempi! :)

  • Jenni - 29.8.2016 klo 14:13

    Moi, kiitos kommentista! Sitä on niin herkistynyt kaikille ylimääräisille äänille, että ne huomaa heti! Pitäisi vaan kuunnella enemmän musiikkia... :) Toivottavasti saat narinat pois. :)

  • Mika - 30.8.2016 klo 12:54

    Semmonenkin tekijä tuossa on että kesällä vaihtui myös matalempi/jäykempi alusta sekä isommat vanteet ja matalanprofiilin kumit, joten mahdolliset nitinät tulee ehkä paremmin esiin. Taitaa Leonissakin olla nuo tekijät jos vertaa Fr:rää ja Style malleja? En tiedä sitten onko oikeasti tuolla vaikutusta :)

  • Jenni - 30.8.2016 klo 13:01

    Joo kyllä varmasti tulee natinat paremmin esiin kun alusta jäykistyy ja renkaat kovenevat. :) Leonissa just FR on kovemmalla alustalla ja isommilla vanteilla. Mulla on vielä maltilliset 17" vanteet, kun FR packissa olisi tullut 18" vanteet. (Mulla led-packissa tuli vain ledivalot, fr-packissa ledit + vanteet ja hintaero muutaman kympin, mut en halunnut niitä isoja vanteita...)

  • Juha - 5.9.2016 klo 10:00

    Nitinät ja natinat johtuvat suureksi osaksi siitä, että kori elää ja joustaa ajaessa koko ajan.
    Tehkääpä tämä testi kerran niin ymmärrätte,mistä on kyse.
    Ota kaveri kuskiksi ja mene istumaan kartturin paikalle. Sitten ajamaan perikansallista suomalaista asfalttitietä ja vaikka hiekkatietä.
    Nosta oikea kätesi ylös ja laita sormesi oven ja katon saumaan. Tunnet sormissasi, kuinka auton kori elää ja kuinka ovi liikkuu ajaessa suhteessa koriin. Tämä liike ja tärinä on eri autoilla erilaista, mutta on selvää, että se ei ainakaan vähene auton iän myötä ja aiheuttaa huonoissa komponenttisovitteissa kitinää yms. älämölyä. Lisäksi johtosarjat yms. väsyvät ja kuluvat jopa puhki.
    Olen tätä kokeillut mm. Octaviassa ja korin / ovien eläminen on uskomattoman suurta.

  • Jenni - 19.9.2016 klo 23:11

    Täytyypä testata joskus, kuskinakin varmaan saisin vähän tuntumaa. Eli kyse on juuri siitä mitä arvelin, että kori elää ajaessa. Mutta uusi auto tasaisella suoralla tiellä tiellä koko ajan natisemassa on silti minusta vähän liikaa, kun verrokkikappale oli täysin hiljainen... :<

  • Mika - 25.9.2016 klo 17:49

    Vihdoin tämä isoimman sivuäänen lähde löytyi :) Ihan oma vika kun olin eristettä pistäny takaoveen vähän liikaa ja se ovipahvi ei asettunu kunnolla siihen rakoseen oven yläosassa.

  • Jenni - 25.9.2016 klo 18:35

    Hyvä että sait korjattua! :)

  • Make - 28.9.2016 klo 8:53

    Moi,
    Meidän perheen paremmalla puoliskolla on tuo Leon FR -14 wagon. Auto on kaikinpuolin mukava ja pirteä mutta isona miinuksena on maantiemelu, joka on todellakin infernaalinen. Tulen hulluksi tämän auton ratissa tai kyydissä täällä eteläsuomen nastarenkailla pilatuilla asfalttiteillä ja nyt on myös "vaimo" saanut tarpeekseen melusta.
    Ei kun vaimentamaan. Vaimennusopit kävin autovaimennus.fi sivujen kautta.

    Autonvaimennusprojekti alkoi kuitenkin omasta autostani (olin suunnitellut sitä pidemmän aikaa ja perehtynyt juuri sen auton anatomiaan) eristämällä STP black goldilla lattiat x2, ovet x2 + SPLEN 08 x1. Lopputulos oli kohtalainen, keskimäärin 3 dB. Miksi vain kohtalainen? Varmaan senkin takia, että katto jäi eristämättä JOKA on todellinen prioriteetti 1 mutta laiskuus iski ja epävarmuus siitä, että saanko kattoverhoilun siististi takaisin, toisekseen myös rengaskotelot ovat vielä eristämättä. Oman autona takakontti kuten myös lattiat olivat hyvin topattu tehtaalla, että jos jatkan vaimennusprojektia niin eristän takakontin viimeiseksi.

    Nyt seuraavaksi Leonin kimppuun ja kokemuksen pohjalta ja hieman mietittyä asiaa ajattelin lähestyä Leonia hieman eri vinkkelistä. Miten olisi jos lähdettäisiin äänieristämään melulähdettä eli rengaskotelot. Eli kun melu siirtyy auton muihin osiin olisi se jo valmiiksi vaimentunutta. Leonin muoviset sisälokarit peittävät kivasti suurta alaa rengaskotelossa. Nämä otan irti ja eristän ulkopuolelta (yläpuolelta) 2x STP Black matolla ja sisäpuolelta (rengaspuoli) 3x massakerroksella. Tästä lähdetään liikkeelle ja jatkotoimenpiteet mietitään dB mittausten ja koeajon jälkeen. Leonin takakontti on tietoisesti todella meluisa ja uskon, että se on järjestyksessä numero kaksi.

    Lisäksi totesin, että Leonin konepelti ei ole ääneneristetty lainkaan, sisäpuolella on jokin ohut musta pahvi ja thats it. Kokeile koputtamalla konepeltiä niin huomaat :) Sen ajattelin eristää Dynamat hoodlinerillä :)

    Semmosta täällä :)

  • Jenni - 18.10.2016 klo 23:12

    Kiitos äänieristyskokemustesi jakamisesta! Joko Leon on eristetty? Teitkö myös eturenkaiden kotelot? Mulla ne on eristetty vain takaa ja sisäpuolelta käsin. Takakontti on varmaan farkussa tosi meluisa, joten se kantsii ehdottomasti vuorata. Helppo tehdäkin kun ei tartte purkaa. :) Konepellissä ei tosiaan ole juuri mitään eristettä. Mutta mietin, tuoko se sisään melua yhtään niin paljon kuin vaikka lattia?

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!