01.08.2016

Seat Leon resonoi ja natisee

Osoite kopioitu

Koeajaessamme Seat Leonin ekaa kertaa kolme vuotta sitten vakuutuimme sen hiljaisuudesta. Se oli hiljaisempi kuin samoihin aikoihin ajamamme Mercedes-Benz A-sarja ja Volvo V40 ja toisin kuin niistä, siitä ei kuulunut minkäänlaisia nitinöitä, natinoita eikä suhinoita. Vaikutti siis kaiken kaikkiaan erinomaiselta autolta, sillä meille auton hiljaisuus on tosi tärkeä juttu. Periaatteessa suurin syy vaihtaa Poloa isompaan autoon oli juurikin saada hiljaisempi kulkupeli.

Mutta kuinkas kävikään? Leonidas on ollut ylimääräisten äänien suhteen oikea maanvaiva!

Äänenlähteet vaihtelevat vähän kelistä riippuen, mutta erityisesti 17-19 °C on sellainen lämpötila, että molemmat etuovet särisevät kilpaa. Lisäksi kesäkuussa auton takaosasta alkoi kuulua ajoittain räminää/natinaa, jonka lähdettä emme ole saaneet paikallistettua. Mikään irtain se ei kuitenkaan ole.

Ovien särinää kännykän mikrofoni ei saanut eriteltyä, mutta takaosan natinat kuuluvat tässä videossa.

Etuovien resonointiääniä korjattiin ensimmäistä kertaa viime syksynä muiden takuukorjausten yhteydessä, mutta äänet eivät poistuneet, vaan niiden sävy vain muuttui. Korjaustapana oli tehtaan ohjeen mukaisesti huopanauhan liimaaminen ääntä päästäviin kohtiin. Sitä liimattiin myös ajoittain ääntä pitäneisiin A-pilareihin ja ne ovat sen jälkeen olleet hiljaa.

Toukokuisen öljynvaihtohuollon yhteydessä etuovien särinää koitettiin korjata uudelleen laittamalla ovien sisällä ääntä aiheuttaviin kohtiin lisää huopanauhaa. Lopputuloksena oli vain epätoivoinen mekaanikko, joka joutui lopulta luovuttamaan todeten, että hän ei saa ääniä pois. Kohta josta ääni tulee on kyllä selkeä; oviverhoilun yläosa lähellä B-pilaria. Ääni hiljenee, kun verhoilua painaa kyynerpäällä.

Tällaista huopanauhaa resonointien korjaukseen on käytetty; sitä on eri paksuisia eri paikkoihin. Meidän Leonin ovissa se vain muutti resonointiääntä pehmeämmäksi.

Kesäkuussa Leon kävi huollossa puolestaan ajoittain takaosasta kuuluvan natinan/räminän takia. Tietenkään ääni ei kuulunut silloin kun auto oli huollossa, mutta tämänkertaisella mekaanikolla oli mennyt hermot oikeanpuoleisen oven särinään ja hän oli pyytänyt huoltoneuvojalta luvan korjata äänet. Mekaanikko ratkaisi asian voitelemalla oven kahvaan liittyvän vaijerin ja saikin oven hiljenemään. Olin toiveikas, että nyt olisi löytynyt toimiva korjaus, mutta vähän aikaa ajettuani ovi alkoi taas säristä.

Toukokuisen huoltokäynnin jälkeen aloin olla kirjaimellisesti K-Y-P-S-Ä! Meinaa nimittäin leppoisammallakin tyypillä mennä järki, kun ovet särisevät jatkuvasti jo 50 km/h ajaessa. Ajatuksena oli, että käytetään autoa vaan korjaamolla niin monta kertaa, että se hiljenee, mutta korjaamo joutui nostamaan kädet pystyyn. He eivät saa autoa hiljaiseksi.

... tai no, totta kai autosta saisi hiljaisen, jos ovet mättäisi täyteen eristettä. Tämä ei kuitenkaan mene takuun piikkiin, sillä korjaamo ei saa tehdä autosta parempaa kuin mitä se on ollut tehtaalta tullessaan. Tehdas on kaikessa viisaudessaan päättänyt, että natinat korjaantuvat huopanauhalla, mutta kun se ei auta, ei korjaamo pysty tekemään mitään. Lopputuloksena meillä on siis auto, joka ei vastaa tilattua tuotetta (koeajossa erittäin hiljaiseksi toteamaamme autoa), mutta takuu ei korvaa sen korjaamista.

Leonidaksen vakiovarustukseen pitäisi melkein lisätä kuulosuojaimet...

Mieheni kanssa totesimme, että Leonidas on pakko saada hiljaiseksi, sillä muuten sen kanssa menee järki. Niinpä päätimme teettää siihen omalla kustannuksella kunnollisen äänieristyksen jossain asiaan vihkiytyneessä yrityksessä. Samalla vaimennettaisiin tietysti koko auto eikä vain ovia, niin saadaan samalla ajomeluakin pienemmäksi.

Auton myyneeltä Jyväskylän Autotarvikkeelta kysyisimme, voisivatko he tulla vastaan ovien vaimennuksen hinnassa. Eihän maanantaikappaleauto ja tehtaan typerät rajoitukset ole heidän syynsä, mutta joka tapauksessa tässä nyt alkaa vähän olla tilanne se, että jos autoa ei saada hiljaiseksi, niin tämä on perheemme ensimmäinen ja viimeinen Seat. Onneksemme liikkeellä oli pelisilmää ja suostuivat kustantamaan etuovien eristyksen.

Autojen vaimennusta tekeviä liikkeitä löytyi netistä aika nihkeästi, eikä Jyväskylästä ainuttakaan. Glosspointilla suosittelivat minulle lämpimästi nykyisin Kokkolassa - aiemmin Jyväskylässä - vaikuttavaa AudioVisionia ja sinne Leonidas päätyy ensi viikonloppuna. Me jatkamme siitä Ylivieskaan ja sunnuntaina kotiin hiljaisella autolla!

Alustavasti on sovittu, että autosta vaimennetaan ovet ja takakontti sekä mahdollisesti katto, jos se on helposti tehtävissä. En tunne aihetta tarkemmin, mutta luotan siihen että tekijä kyllä tietää mitä kannattaa tehdä. Raporttia seuraa kunhan auto on valmis ja kuunneltu!

Ainiin, uusin natina, josta en ole vielä huoltoon raportoinut, kuuluu välillä kojelaudasta matkustajan kohdalta. Ääni hiljenee, kun sitä painaa kevyesti kädellä. Lisäksi olen huomannut, että vasemman etuoven yläosasta kuuluu ajoittain suhinaa maantiellä, mutta en ole saanut paikallistettua tarkkaa kohtaa. Ilmavirtaa en tunne sormiin, ja ääni hiljenee jo kun vien käden suunnilleen pääni kohdalle lähelle oven yläreunaa koskematta siihen.

Osoite kopioitu

Keskustelu

zsi
05.08.2016 14.06

Tuollaiset kitinät ja natinat ovat aina ikäviä uudessa autossa (ja toki vanhemmassakin). Vuosien varrella on eteeni tullut muutamia autoja, joissa natinoita ja sirinöitä on ollut ja niiden poisto on ollut työn ja tuskan takana joskus onnistuen paremmin, joskus ei. Tiedän oikein hyvin miten ärsyttävää on kun alla on uusi auto täynnä ylimääräisiä ääniä, eikä kukaan näytä osaavan asiaa ratkaista. Sen olen huomannut, että eri automerkeillä aktiivisuus puuttua havaittuihin ongelmiin korjausohjeiden osalta vaihtelee. Samoin eri huoltopisteet samallakin merkillä seuraavat ja soveltavat hyvinkin vaihtelevalla aktiivisuudella tehtaan julkaisemia huolto-bulletiineja. Olisiko hyvä antaa jonkun toisenkin Seat-huollon tutkia ongelmaa?

Itse olen havainnut, että netistä löytyy eri autoille sen verran laajoja käyttäjäyhteisöjä, että eksoottisempiinkin ongelmiin voi joku jossakin olla löytänyt ratkaisun eli pyörääkään ei tarvitse itse keksiä uudestaan. Seatin omistajia Suomessa on aika vähän, mutta toisaalta saksalaisia tai espanjalaisia sitäkin enemmän. Ainakin tässä joku saksalais-poloinen kuvailee hyvin samankaltaisia oireita: http://www.seatforum.de/threads/418019-klappernrasseln-der-tuerverkleidungen Siinä on sitten päädytty Leonin ovien verhoilun alla oleviin muovisiin huoltoluukkuihin syyllisenä ja mainittu tehtaan julkaisseen Leonin melunpoistosta useammankin korjaus-ohjeen ja muuttaneen luukkujen designinkin hiljattain.

Leon.13 Style
09.08.2016 15.27

Ikävää tietysti jos natinoita ei saada hiljaiseksi. Tästä sun kirjoituksesta vaan voi saada sellaisen käsityksen että kaikki Leonit ovat kasa pa*kaa. Itse ajanut 80tkm Leonilla jossa on 16" renkaat ja tuo on yksi hiljaisimmista autoista millä olen koskaan ajanut. Muutenkaan ei ole mitään isompia vikoja ollut niin voin suositella kaikille!

Mika Manninen
09.08.2016 20.06

Nyt pitää taas kirjoittaa kun juuri tänään sain omat natinat pois. Aikaisemmin kehuin kuinka hiljainen Polostani tuli kun sitä on äänieristetty joka puolelta. No sitten pikkuhiljaa alkoi ensin kävelyvauhdissa epätasaisella kuulua narinaa ovista ja eilen soratiellä kuului semmonen pieni natina/kopse ovista soratiellä ja hermot meni. Meinasin jo ovia purkaa tänään mutta sitten huomasin että jos ovet on auki niin ei ovista kuulu mitään ääntä painelemalla.

Huomio sitten tiivisteisiin joita ei ole tapana putsata kun suurin osa niistä on vielä semmosta "karvatiivistettä" mikähän oikea nimi niille nyt onkaan. Puhdistin kaikki tiivisteet ja myös vastakohdat ja sitten koeajolle. Ei minkäänlaista natinaa/narinaa vaikka tahallaan menin huonolle soratielle ajamaan.

Ilmeiseti pesun yhteydessä siis kannattaa myös puhdistaa tiivisteet kun se ei vie kun pari minuuttia. Itse sain ainakin mielenrauhan kun tietää mistä ääni johtui :)

Jenni
10.08.2016 23.25

ZSI:

Kiitos kommentista! Mä luulen, ettei ole vaikutusta mikä Seat-huolto kokeilisi korjata natinoita, sillä tuntuu ainakin, että Autotarvikkeella asiaan on kyllä paneuduttu ihan antaumuksella. Kolme eri mekaanikkoa itse asiassa ollut auton kimpussa, kun huoltoneuvoja on aina laittanut uuden kaverin jos niillä olisi vaikka uutta näkemystä. Tehtaan tiedotteet on myös luettu tarkkaan. Sääli nyt vaan kun ei sen tiedotteen määrittämä korjaus toimi…

En muuten tajunnutkaan googlettaa muilla kielillä kuni suomeksi näitä Leonin ääniongelmia. Tuossa linkkaamassasi artikelissa vaivat tosiana kuulostivat juurikin samalta kuin minulla.. On kyllä jäänyt kuva, että natinat ovat Leonien yleisin vaiva. Muistelen kuulleeni, että ensimmäisissä tämän sukupolven autoissa niitä oli vielä enemmän, mutta sitten tehdas ilmeisesti lisäsi vaimennusta uudempiin autoihin, mihin minunkin autoni kuuluu.

LEON.13 STYLE:

Tarkoitukseni ei ole yleistää, vaan kertoa vain omakohtaisia kokemuksia tästä autoyksilöstä, mikä minulla on. Se vuoden 2013 koeajoauto 16” vanteilla oli oikeasti todella hiljainen! Kuten tuossa kirjoituksen alussa heti mainitsinkin. Se oli varmaan just sellainen, mikä sulla on. Mun Leonissa on 17” vanteet mitkä kyllä tekee autosta meluisamman, mutta resonointeja korkeaprofiilisemmat renkaat eivät poistaisi.

Olisi ollut mahtavaa jos olisin voinut blogissani vain ylistää, miten hyvä tämä Leon on, mutta harmikseni minulle on nyt sattunut joku ihmeen maanantaikappale, kun tulee sitä hiekkaakin ovien alta sisään ja konepellissä on kuhmut. DX En voi jättää valittamatta näistä blogissani. On jokaisen oma asia sitten päättää, onko tämä koko mallin vika vai vain minulla oleva. Itse ainakin haluan uskoa, että kaikki Leonit eivät ole paskaa. Lukuunottamatta näitä outouksiahan se on ollut tosi kiva auto.

MIKA:

Olipas yllättävä korjaus sulla ovien natinoihin! Toivottavasti autp pysyykin hiljaisena! :) Ei kylä tulisi mieleen, että tiivisteetkin voisi tuolleen narista.

Pekka P
15.08.2016 01.32

Onpa harmillinen tilanne.

Tuosta tiivisteiden narisemisesta; minulla sitä on ollut VW:ssä eli Golf VII:ssä -13 ja nyt Passatissa -16. Esiintyy ihan kävelyvauhtia ajettaessa.

Oma FR-farkkuLeonini oli varsin hiljainen ja natinaton. Vain matkustajan A-pilarinseutu natisi ensimmäisenä talvena pakkasella liikkeellelähdettäessä. Seuraavana talvena ongelma oli - uskomatonta - poistunut itsekseen. Rengastus oli kesällä 17" ja talvella 16" kitkat.

Janne S.
15.08.2016 21.13

Osanotot inhottavaan vaivaan kilpailijakollegalta! Huonoa tuuria autoyksilön kanssa, sillä meillä firman kaikki neljä -14 FR Leonia ovat kyllä nitinättömiä, ja myös 17" rengastuksella. Nitinöiden kanssa meinaa mennä järki, tämän huomasin kesäautossani avo-Beetlessä, jossa repsikan ovi natisi jokaisessa pienessäkin kuopassa ja lähes kaikissa kiihdytys-jarrutustilanteissa. Syylliseksi paljastui oven lukon vastinlenkki tai mikälie. Kuitenkin se metallinen lenkki B-pilarissa, johon ovessa oleva muovinen lukkokappale tapaa. Metallilenkin voitelu auttoi vähäksi aikaa, nyt siinä on kerros paksua jeesusteippiä, kunnes keksin paremman korjauksen...

Jone
16.08.2016 21.39

Itelläni on Leon ST FR vm. 2016 (17” renkaat) (kirjoitin aikaisemmin Qashqai AVM jutussa). Omassa autossani luulin etumatkustjan oven resonoivan ja kokeilin monta kertaa ajon aikana painaa ovea mutta se ei auttanut. Ajattelin että nytkö nämä äänet alkavat koska Leon oli tähän saakka ollut erittäin hiljainen. Äänilähde löytyi lopulta ja se oli asentamani Defan sisätilalämmitin etumatkustajan jalkatilassa, oli kyllä helpotus löytää äänilähde. ? Ääni jotenkin kaikui ja kuullosti ihan kuin olisi tullut ovesta. Olen huomannut että yleensä hälyäänet tulevat irtotavaroista jota autoon on viety. Oletko kokeillut ottaa kaikki irtotavarat autosta pois?

Vuosimalleissa voi myös olla parannuksia, esim. tässä minun 2016 mallissa koko tavaratila ja jopa vararenkaan alla oleva pohja on vuorattu.

Aikaisemmin kirjoitit surkeasta HF:stä.
Edellisessä omistamassani QQ+2 oli surkea handsfree, soittaessa vastapuoli huomasi heti että olen autossa eikä halunut puhua sen enemmän. Leonissa on mielestäni taas paras ikinä handsfree, vastapuoli ei edes huomaa että olen autossa ja ovat olleet hämmästyneitä kun kerron ajavani enkä ole tomistossa tai kotona. Voisiko olla niin että SEAT Sound Systemin mukana on parempi HF?

Hiekkaa en ole huomannut takamatkustajan penkin vieressä mutta etu ja takaovien välistä tulee helposti kuraa väliin. Ei kuitenkaan sisätilaan.

Jenni
22.08.2016 14.41

Pekka P:

Narina kävelyvauhtia ajaessa ja vielä Passatissa? Ei hyvältä kuulosta... Leonin kanssa sulla on ollut hyvää tuuria kun ei natissut enää toisena talvena. Ei näistä äänistä kyllä välillä ota tolkkua mistä tulee ja minne menee, täytyy vaan olla onnellinen jos jokin ei tule takaisin. :)

Janne S:

Kiitos osanotoista! Kertomasi vaan vahvistaa sitä, ettei kaikki Leonit ole läpeensä surkeita kuten joku aiempi kommentoija sanoi minun antavan ymmärtää. Mutta sitten kun kohdalle osuu se maanantaikappale niin hermothan siinä menee. Voin hyvin myötäelää tuntemuksissasi Beetlen kanssa. Jännä korjaus sylla kyllä! Mihin ei ilmari auttaisi. :D

Jone:

Oot oikeassa, että välillä resonoinnit voi tulla ihan muualta kuin kuvittelikaan. Meillä yhdessä vaiheessa oli tosi paha natina ja sitten lopulta syypääksi paljastui keskikyynärnojan lokeroon unohtunut pysäköintikiekko. Ei sinne tajunnut katsoa! Takaosan äänenlähdettä etsiessätyhjennettiin auto kaikesta tavarasta vararengasta ja tunkkia myötenkin eikä vaikuttanut mitenkään. :/

On kiva että vuosimalleja parannellaan. Yllätyin, kun kerroit, että sulla takakontin pohja on vuorattu! Oon ymmärtänyt, että A-pilareissa on ekoissa vuosimalleissa ollut enemän resonointiongelmia, mutta näihin uudempiin malleihin nauha on laitettu jo tehtaalla.

Mietit, että voisiko Seat Sound Systemin HF olla parempi kuin normimallissa. En usko, mutta kokemusta ei ole koska mulla on tuo Sound System myös. :) Voi olla että istun etäämmällä mikrofonista kuin sinä tai puhun normaalistikin hiljempaa? Tosi hienoa kyllä jos sulla on noin hyvää palautetta saanut. Ja maantienopeuksista varmaan?

Kuran kertyminen kynnyksille on ihan normaalia niin kauan kuin pysyy ulkopuolella. :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Huolto Leonidas Seat Seat Leon Video

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb