POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Seat Leon resonoi ja natisee

maanantai 01.08.2016 Avainsanat: HuoltoLeonidasSeatSeat LeonVideo

Koeajaessamme Seat Leonin ekaa kertaa kolme vuotta sitten vakuutuimme sen hiljaisuudesta. Se oli hiljaisempi kuin samoihin aikoihin ajamamme Mercedes-Benz A-sarja ja Volvo V40 ja toisin kuin niistä, siitä ei kuulunut minkäänlaisia nitinöitä, natinoita eikä suhinoita. Vaikutti siis kaiken kaikkiaan erinomaiselta autolta, sillä meille auton hiljaisuus on tosi tärkeä juttu. Periaatteessa suurin syy vaihtaa Poloa isompaan autoon oli juurikin saada hiljaisempi kulkupeli.

Mutta kuinkas kävikään? Leonidas on ollut ylimääräisten äänien suhteen oikea maanvaiva!

Äänenlähteet vaihtelevat vähän kelistä riippuen, mutta erityisesti 17-19 °C on sellainen lämpötila, että molemmat etuovet särisevät kilpaa. Lisäksi kesäkuussa auton takaosasta alkoi kuulua ajoittain räminää/natinaa, jonka lähdettä emme ole saaneet paikallistettua. Mikään irtain se ei kuitenkaan ole.

Ovien särinää kännykän mikrofoni ei saanut eriteltyä, mutta takaosan natinat kuuluvat tässä videossa.

Etuovien resonointiääniä korjattiin ensimmäistä kertaa viime syksynä muiden takuukorjausten yhteydessä, mutta äänet eivät poistuneet, vaan niiden sävy vain muuttui. Korjaustapana oli tehtaan ohjeen mukaisesti huopanauhan liimaaminen ääntä päästäviin kohtiin. Sitä liimattiin myös ajoittain ääntä pitäneisiin A-pilareihin ja ne ovat sen jälkeen olleet hiljaa.

Toukokuisen öljynvaihtohuollon yhteydessä etuovien särinää koitettiin korjata uudelleen laittamalla ovien sisällä ääntä aiheuttaviin kohtiin lisää huopanauhaa. Lopputuloksena oli vain epätoivoinen mekaanikko, joka joutui lopulta luovuttamaan todeten, että hän ei saa ääniä pois. Kohta josta ääni tulee on kyllä selkeä; oviverhoilun yläosa lähellä B-pilaria. Ääni hiljenee, kun verhoilua painaa kyynerpäällä.

Tällaista huopanauhaa resonointien korjaukseen on käytetty; sitä on eri paksuisia eri paikkoihin. Meidän Leonin ovissa se vain muutti resonointiääntä pehmeämmäksi.

Kesäkuussa Leon kävi huollossa puolestaan ajoittain takaosasta kuuluvan natinan/räminän takia. Tietenkään ääni ei kuulunut silloin kun auto oli huollossa, mutta tämänkertaisella mekaanikolla oli mennyt hermot oikeanpuoleisen oven särinään ja hän oli pyytänyt huoltoneuvojalta luvan korjata äänet. Mekaanikko ratkaisi asian voitelemalla oven kahvaan liittyvän vaijerin ja saikin oven hiljenemään. Olin toiveikas, että nyt olisi löytynyt toimiva korjaus, mutta vähän aikaa ajettuani ovi alkoi taas säristä.

Toukokuisen huoltokäynnin jälkeen aloin olla kirjaimellisesti K-Y-P-S-Ä! Meinaa nimittäin leppoisammallakin tyypillä mennä järki, kun ovet särisevät jatkuvasti jo 50 km/h ajaessa. Ajatuksena oli, että käytetään autoa vaan korjaamolla niin monta kertaa, että se hiljenee, mutta korjaamo joutui nostamaan kädet pystyyn. He eivät saa autoa hiljaiseksi.

... tai no, totta kai autosta saisi hiljaisen, jos ovet mättäisi täyteen eristettä. Tämä ei kuitenkaan mene takuun piikkiin, sillä korjaamo ei saa tehdä autosta parempaa kuin mitä se on ollut tehtaalta tullessaan. Tehdas on kaikessa viisaudessaan päättänyt, että natinat korjaantuvat huopanauhalla, mutta kun se ei auta, ei korjaamo pysty tekemään mitään. Lopputuloksena meillä on siis auto, joka ei vastaa tilattua tuotetta (koeajossa erittäin hiljaiseksi toteamaamme autoa), mutta takuu ei korvaa sen korjaamista.

Leonidaksen vakiovarustukseen pitäisi melkein lisätä kuulosuojaimet...

Mieheni kanssa totesimme, että Leonidas on pakko saada hiljaiseksi, sillä muuten sen kanssa menee järki. Niinpä päätimme teettää siihen omalla kustannuksella kunnollisen äänieristyksen jossain asiaan vihkiytyneessä yrityksessä. Samalla vaimennettaisiin tietysti koko auto eikä vain ovia, niin saadaan samalla ajomeluakin pienemmäksi.

Auton myyneeltä Jyväskylän Autotarvikkeelta kysyisimme, voisivatko he tulla vastaan ovien vaimennuksen hinnassa. Eihän maanantaikappaleauto ja tehtaan typerät rajoitukset ole heidän syynsä, mutta joka tapauksessa tässä nyt alkaa vähän olla tilanne se, että jos autoa ei saada hiljaiseksi, niin tämä on perheemme ensimmäinen ja viimeinen Seat. Onneksemme liikkeellä oli pelisilmää ja suostuivat kustantamaan etuovien eristyksen.

Autojen vaimennusta tekeviä liikkeitä löytyi netistä aika nihkeästi, eikä Jyväskylästä ainuttakaan. Glosspointilla suosittelivat minulle lämpimästi nykyisin Kokkolassa - aiemmin Jyväskylässä - vaikuttavaa AudioVisionia ja sinne Leonidas päätyy ensi viikonloppuna. Me jatkamme siitä Ylivieskaan ja sunnuntaina kotiin hiljaisella autolla!

Alustavasti on sovittu, että autosta vaimennetaan ovet ja takakontti sekä mahdollisesti katto, jos se on helposti tehtävissä. En tunne aihetta tarkemmin, mutta luotan siihen että tekijä kyllä tietää mitä kannattaa tehdä. Raporttia seuraa kunhan auto on valmis ja kuunneltu!

Ainiin, uusin natina, josta en ole vielä huoltoon raportoinut, kuuluu välillä kojelaudasta matkustajan kohdalta. Ääni hiljenee, kun sitä painaa kevyesti kädellä. Lisäksi olen huomannut, että vasemman etuoven yläosasta kuuluu ajoittain suhinaa maantiellä, mutta en ole saanut paikallistettua tarkkaa kohtaa. Ilmavirtaa en tunne sormiin, ja ääni hiljenee jo kun vien käden suunnilleen pääni kohdalle lähelle oven yläreunaa koskematta siihen.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • zsi - 5.8.2016 klo 14:06

    Tuollaiset kitinät ja natinat ovat aina ikäviä uudessa autossa (ja toki vanhemmassakin). Vuosien varrella on eteeni tullut muutamia autoja, joissa natinoita ja sirinöitä on ollut ja niiden poisto on ollut työn ja tuskan takana joskus onnistuen paremmin, joskus ei. Tiedän oikein hyvin miten ärsyttävää on kun alla on uusi auto täynnä ylimääräisiä ääniä, eikä kukaan näytä osaavan asiaa ratkaista. Sen olen huomannut, että eri automerkeillä aktiivisuus puuttua havaittuihin ongelmiin korjausohjeiden osalta vaihtelee. Samoin eri huoltopisteet samallakin merkillä seuraavat ja soveltavat hyvinkin vaihtelevalla aktiivisuudella tehtaan julkaisemia huolto-bulletiineja. Olisiko hyvä antaa jonkun toisenkin Seat-huollon tutkia ongelmaa?

    Itse olen havainnut, että netistä löytyy eri autoille sen verran laajoja käyttäjäyhteisöjä, että eksoottisempiinkin ongelmiin voi joku jossakin olla löytänyt ratkaisun eli pyörääkään ei tarvitse itse keksiä uudestaan. Seatin omistajia Suomessa on aika vähän, mutta toisaalta saksalaisia tai espanjalaisia sitäkin enemmän. Ainakin tässä joku saksalais-poloinen kuvailee hyvin samankaltaisia oireita: http://www.seatforum.de/threads/418019-klappernrasseln-der-tuerverkleidungen Siinä on sitten päädytty Leonin ovien verhoilun alla oleviin muovisiin huoltoluukkuihin syyllisenä ja mainittu tehtaan julkaisseen Leonin melunpoistosta useammankin korjaus-ohjeen ja muuttaneen luukkujen designinkin hiljattain.

  • Leon.13 Style - 9.8.2016 klo 15:27

    Ikävää tietysti jos natinoita ei saada hiljaiseksi. Tästä sun kirjoituksesta vaan voi saada sellaisen käsityksen että kaikki Leonit ovat kasa pa*kaa. Itse ajanut 80tkm Leonilla jossa on 16" renkaat ja tuo on yksi hiljaisimmista autoista millä olen koskaan ajanut. Muutenkaan ei ole mitään isompia vikoja ollut niin voin suositella kaikille!

  • Mika Manninen - 9.8.2016 klo 20:06

    Nyt pitää taas kirjoittaa kun juuri tänään sain omat natinat pois. Aikaisemmin kehuin kuinka hiljainen Polostani tuli kun sitä on äänieristetty joka puolelta. No sitten pikkuhiljaa alkoi ensin kävelyvauhdissa epätasaisella kuulua narinaa ovista ja eilen soratiellä kuului semmonen pieni natina/kopse ovista soratiellä ja hermot meni. Meinasin jo ovia purkaa tänään mutta sitten huomasin että jos ovet on auki niin ei ovista kuulu mitään ääntä painelemalla.

    Huomio sitten tiivisteisiin joita ei ole tapana putsata kun suurin osa niistä on vielä semmosta "karvatiivistettä" mikähän oikea nimi niille nyt onkaan. Puhdistin kaikki tiivisteet ja myös vastakohdat ja sitten koeajolle. Ei minkäänlaista natinaa/narinaa vaikka tahallaan menin huonolle soratielle ajamaan.

    Ilmeiseti pesun yhteydessä siis kannattaa myös puhdistaa tiivisteet kun se ei vie kun pari minuuttia. Itse sain ainakin mielenrauhan kun tietää mistä ääni johtui :)

  • Jenni - 10.8.2016 klo 23:25

    ZSI:

    Kiitos kommentista! Mä luulen, ettei ole vaikutusta mikä Seat-huolto kokeilisi korjata natinoita, sillä tuntuu ainakin, että Autotarvikkeella asiaan on kyllä paneuduttu ihan antaumuksella. Kolme eri mekaanikkoa itse asiassa ollut auton kimpussa, kun huoltoneuvoja on aina laittanut uuden kaverin jos niillä olisi vaikka uutta näkemystä. Tehtaan tiedotteet on myös luettu tarkkaan. Sääli nyt vaan kun ei sen tiedotteen määrittämä korjaus toimi…

    En muuten tajunnutkaan googlettaa muilla kielillä kuni suomeksi näitä Leonin ääniongelmia. Tuossa linkkaamassasi artikelissa vaivat tosiana kuulostivat juurikin samalta kuin minulla.. On kyllä jäänyt kuva, että natinat ovat Leonien yleisin vaiva. Muistelen kuulleeni, että ensimmäisissä tämän sukupolven autoissa niitä oli vielä enemmän, mutta sitten tehdas ilmeisesti lisäsi vaimennusta uudempiin autoihin, mihin minunkin autoni kuuluu.

    LEON.13 STYLE:

    Tarkoitukseni ei ole yleistää, vaan kertoa vain omakohtaisia kokemuksia tästä autoyksilöstä, mikä minulla on. Se vuoden 2013 koeajoauto 16” vanteilla oli oikeasti todella hiljainen! Kuten tuossa kirjoituksen alussa heti mainitsinkin. Se oli varmaan just sellainen, mikä sulla on. Mun Leonissa on 17” vanteet mitkä kyllä tekee autosta meluisamman, mutta resonointeja korkeaprofiilisemmat renkaat eivät poistaisi.

    Olisi ollut mahtavaa jos olisin voinut blogissani vain ylistää, miten hyvä tämä Leon on, mutta harmikseni minulle on nyt sattunut joku ihmeen maanantaikappale, kun tulee sitä hiekkaakin ovien alta sisään ja konepellissä on kuhmut. DX En voi jättää valittamatta näistä blogissani. On jokaisen oma asia sitten päättää, onko tämä koko mallin vika vai vain minulla oleva. Itse ainakin haluan uskoa, että kaikki Leonit eivät ole paskaa. Lukuunottamatta näitä outouksiahan se on ollut tosi kiva auto.

    MIKA:

    Olipas yllättävä korjaus sulla ovien natinoihin! Toivottavasti autp pysyykin hiljaisena! :) Ei kylä tulisi mieleen, että tiivisteetkin voisi tuolleen narista.

  • Pekka P - 15.8.2016 klo 1:32

    Onpa harmillinen tilanne.

    Tuosta tiivisteiden narisemisesta; minulla sitä on ollut VW:ssä eli Golf VII:ssä -13 ja nyt Passatissa -16. Esiintyy ihan kävelyvauhtia ajettaessa.

    Oma FR-farkkuLeonini oli varsin hiljainen ja natinaton. Vain matkustajan A-pilarinseutu natisi ensimmäisenä talvena pakkasella liikkeellelähdettäessä. Seuraavana talvena ongelma oli - uskomatonta - poistunut itsekseen. Rengastus oli kesällä 17" ja talvella 16" kitkat.

  • Janne S. - 15.8.2016 klo 21:13

    Osanotot inhottavaan vaivaan kilpailijakollegalta! Huonoa tuuria autoyksilön kanssa, sillä meillä firman kaikki neljä -14 FR Leonia ovat kyllä nitinättömiä, ja myös 17" rengastuksella. Nitinöiden kanssa meinaa mennä järki, tämän huomasin kesäautossani avo-Beetlessä, jossa repsikan ovi natisi jokaisessa pienessäkin kuopassa ja lähes kaikissa kiihdytys-jarrutustilanteissa. Syylliseksi paljastui oven lukon vastinlenkki tai mikälie. Kuitenkin se metallinen lenkki B-pilarissa, johon ovessa oleva muovinen lukkokappale tapaa. Metallilenkin voitelu auttoi vähäksi aikaa, nyt siinä on kerros paksua jeesusteippiä, kunnes keksin paremman korjauksen...

  • Jone - 16.8.2016 klo 21:39

    Itelläni on Leon ST FR vm. 2016 (17” renkaat) (kirjoitin aikaisemmin Qashqai AVM jutussa). Omassa autossani luulin etumatkustjan oven resonoivan ja kokeilin monta kertaa ajon aikana painaa ovea mutta se ei auttanut. Ajattelin että nytkö nämä äänet alkavat koska Leon oli tähän saakka ollut erittäin hiljainen. Äänilähde löytyi lopulta ja se oli asentamani Defan sisätilalämmitin etumatkustajan jalkatilassa, oli kyllä helpotus löytää äänilähde. ? Ääni jotenkin kaikui ja kuullosti ihan kuin olisi tullut ovesta. Olen huomannut että yleensä hälyäänet tulevat irtotavaroista jota autoon on viety. Oletko kokeillut ottaa kaikki irtotavarat autosta pois?

    Vuosimalleissa voi myös olla parannuksia, esim. tässä minun 2016 mallissa koko tavaratila ja jopa vararenkaan alla oleva pohja on vuorattu.

    Aikaisemmin kirjoitit surkeasta HF:stä.
    Edellisessä omistamassani QQ+2 oli surkea handsfree, soittaessa vastapuoli huomasi heti että olen autossa eikä halunut puhua sen enemmän. Leonissa on mielestäni taas paras ikinä handsfree, vastapuoli ei edes huomaa että olen autossa ja ovat olleet hämmästyneitä kun kerron ajavani enkä ole tomistossa tai kotona. Voisiko olla niin että SEAT Sound Systemin mukana on parempi HF?

    Hiekkaa en ole huomannut takamatkustajan penkin vieressä mutta etu ja takaovien välistä tulee helposti kuraa väliin. Ei kuitenkaan sisätilaan.

  • Jenni - 22.8.2016 klo 14:41

    Pekka P:

    Narina kävelyvauhtia ajaessa ja vielä Passatissa? Ei hyvältä kuulosta... Leonin kanssa sulla on ollut hyvää tuuria kun ei natissut enää toisena talvena. Ei näistä äänistä kyllä välillä ota tolkkua mistä tulee ja minne menee, täytyy vaan olla onnellinen jos jokin ei tule takaisin. :)

    Janne S:

    Kiitos osanotoista! Kertomasi vaan vahvistaa sitä, ettei kaikki Leonit ole läpeensä surkeita kuten joku aiempi kommentoija sanoi minun antavan ymmärtää. Mutta sitten kun kohdalle osuu se maanantaikappale niin hermothan siinä menee. Voin hyvin myötäelää tuntemuksissasi Beetlen kanssa. Jännä korjaus sylla kyllä! Mihin ei ilmari auttaisi. :D

    Jone:

    Oot oikeassa, että välillä resonoinnit voi tulla ihan muualta kuin kuvittelikaan. Meillä yhdessä vaiheessa oli tosi paha natina ja sitten lopulta syypääksi paljastui keskikyynärnojan lokeroon unohtunut pysäköintikiekko. Ei sinne tajunnut katsoa! Takaosan äänenlähdettä etsiessätyhjennettiin auto kaikesta tavarasta vararengasta ja tunkkia myötenkin eikä vaikuttanut mitenkään. :/

    On kiva että vuosimalleja parannellaan. Yllätyin, kun kerroit, että sulla takakontin pohja on vuorattu! Oon ymmärtänyt, että A-pilareissa on ekoissa vuosimalleissa ollut enemän resonointiongelmia, mutta näihin uudempiin malleihin nauha on laitettu jo tehtaalla.

    Mietit, että voisiko Seat Sound Systemin HF olla parempi kuin normimallissa. En usko, mutta kokemusta ei ole koska mulla on tuo Sound System myös. :) Voi olla että istun etäämmällä mikrofonista kuin sinä tai puhun normaalistikin hiljempaa? Tosi hienoa kyllä jos sulla on noin hyvää palautetta saanut. Ja maantienopeuksista varmaan?

    Kuran kertyminen kynnyksille on ihan normaalia niin kauan kuin pysyy ulkopuolella. :)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!