POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan

torstai 26.11.2015 Avainsanat: LiikenneturvallisuusNissanTapahtuma

Autoissa on nykyään vaikka minkälaisia hienoja ominaisuuksia, jotka edistävät liikenneturvallisuutta ja helpottavat elämää. Tavallinen tallaaja ei kuitenkaan välttämättä tajua niiden hyötyä, jos ei pääse testaamaan niitä. "Kyllä sitä on aina ennenkin pärjätty pelkällä ratilla ja polkimilla!" Myös lisävarusteiden hinta karsii ostajia.

Itse olen elävä esimerkki siitä, miten kokeileminen luo tarpeen. Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeussäädin oli mielestäni melko turha ja kallis varuste, mutta testattuani sitä kerran se oli ihan pakko saada omaankin autoon. Puhumattakaan automaattivaihteistosta, joka oli minusta alunperin vain "ihan ok", mutta kun sen makuun kerran pääsi, olin täysin myyty ja muuta ei enää tule.

Nissan järjesti viime viikolla naistoimittajille tapahtuman, jossa pääsimme tutustumaan autojen uusimpiin teknologioihin. Päivää pohjustettiin esittelemällä tekniikoita teoriassa, minkä jälkeen hurautettiin läheiselle hiekkakentälle testaamaan niitä käytännössä.

En ikinä pysäköisi näin kapeaan väliin...

Nissan Around View Monitor -kamerajärjestelmää testattiin pysäköimällä Qashqai rakoon, joka oli vain reilu 80 cm autoa pidempi. Tuntui aivan mahdottomalta ajatukselta saada auto ruuvattua siihen etenkin, kun hahmotan auton kulmat tosi huonosti.

Siinä vaiheessa taskuparkkeerausta, kun oli aika kääntää renkaat vasemmalle ja lähteä suoristamaan autoa ruutuun, oli sellainen fiilis, että keula kyllä kolisee etummaisen auton perään. AVM:n lintuperspektiivikamera kuitenkin kertoi, että ei olla vielä lähelläkään ja niin onnistuin pysäköimään auton minikokoiseen ruutuun. Ihan suoraan se ei kerrasta mennyt, mutta nyt ei ollut kyse siitä, kuka pysäköi kauneimmin vaan näyttää vaan miten tekniikka voi auttaa.

Leonin pysäköintitutka on tosi hyvä, kun se tietää etäisyyden sekä eteen että taakse, mutta tämä kamerajärjestelmä oli vielä paljon parempi. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat piippausta ja sen kanssa välttää myös auton vanteiden kolhimisen katukiveyksiin. (Been there, done that...) Ilmakuvan vieressä AVM näyttää kamerakuvaa auton perästä (tai edestä jos ajaa eteenpäin), joten myös puskurien lähellä olevat objektit näkee tosi hyvin.

Jenni: "Tää auto ei voi yksinkertaisesti mahtua tähän!"

Qashqai: "Mahtuu mahtuu, katso vaikka!"

Jenni: "Kiitos tuhannesti, en olisi kyllä uskaltanut ilman apua tähän parkkeerata. Vaikka olisihan tässä kentällä ollut tilavampiakin paikkoja."

Katso äiti, ilman käsiä!

Jos tuntuu siltä, että omat ratinkääntötaidot eivät riitä täydellisen taskuparkin tekemiseen, voi avuksi ottaa älykkään pysäköintiavustimen. Napsauttamalla sen päälle ja ajamalla kadunvartta eteenpäin auto ilmoittaa, kun se on löytänyt sopivan parkkipaikan. Mittaa ruudulla ei tarvitse olla kuin 80 cm autoa enemmän. Auto hoitaa ratin kääntämisen, itse ei tarvitse kuin valita näytön ohjeen mukaan ajo- tai peruutusvaihde ja painaa kaasua.

Pysäköintiavustin suorittaa taskuparkin aivan kuten autokoulussa on opetettu. Kun peruuttaessa taustapeilistä näkyi kokonaan takana olevan auton keula, kommentoin Nissanin edustajalle, että nyt pitäisi kääntää renkaat suoraan - ja samalla hetkellä ratti jo alkoikin pyöriä kohti keskiasentoa.

Ihan täydelliseen taskuparkkiin auto ei yllätyksekseni pystynyt, vaan se jätti ainakin kanssani ajaneella toimittajalla auton ruutuun ihan vinoon. Itselläni pysäköinnistä jäi puolestaan viimeinen eteenpäin suoristus pois, sillä avustus kytkeytyi pois päältä, kun vaihdoin vaihteen vahingossa vapaalle.

Kysyin jälkeenpäin tarkennusta pysäköintiavustimen toiminnasta ja Nissanin kouluttajan mukaan auto kyllä menee suoraan ruutuun jos alkulinjaus on suorassa. Jos ei seuraa näytön ohjeita tai tarttuu rattiin, niin sitten avustin menee pois päältä. Luulen, että me ei vaan ihan hanskattu avustimen käyttöä. Olisi pitänyt olla tuo kouluttaja kyydissä neuvomassa sen käyttöä, niin ei olisi jäänyt väärä kuva sen toiminnasta.

Olin muuten miettinyt pitkään, että automaattista pysäköintiä olisi hauska kokeilla joskus. Nyt kokeilin! Kun toiminnon oli kytkenyt päälle oli parempi istua käsien päällä, ettei tullut itse koskettua rattiin. Oli hassu tunne, kun auto pyöritti sitä itse kovalla vauhdilla!

Qashqai etsii sopivaa parkkiruutua oletuksena oikealta, mutta puolen voi vaihtaa vilkulla.

Todella pimeää touhua

Todelliseen tulikokeeseen AVM pääsi rastilla, joka suoritettiin ikkunat mustiksi teipatulla Leafilla. Tästä rastista oli jo vähän vinkkiä tapahtumakutsussa ja odotinkin sitä päivältä eniten - enkä joutunut pettymään. Oli tosi mielenkiintoista ajaa autoa, kun ympäristön näki vain auton kamerajärjestelmän kautta. 

Oransseilla törpöillä merkityn reitin seuraaminen oli yllättävän helppoa AVM:n lintuperspektiivikuvaa ja etukameran kuvaa katsomalla. Vain  törppöjen etäisyyttä toisistaan oli välillä vähän vaikea hahmottaa, sillä kamerassa ei ole kovin korkea resoluutio. Pari kertaa jouduinkin hieman peruuttamaan, sillä olin ajanut epähuomiossa liian lähelle törppöä eikä auto olisi mahtunut kääntymään takaisin reitille.

Eteneminen oli lähinnä ryömimistä, mutta vauhti ei ollutkaan nyt pääasia vaan selviytyminen radasta. Sitä paitsi kamerat sammuvat, jos nopeutta on yli 10 km/h. Parin kierroksen jälkeen pakitettiin vielä ruutuun ja sekin meni tosi näppärästi. Oli kyllä siistiä! 

Luulen, että nämä ikkunoiden tummennukset eivät menisi läpi katsastuksesta...

Niistä ei nimittäin todellakaan nähnyt läpi!  

Noo, onneksi katsastusmies ei ole näkemässä. Kuka tarvitsee ikkunoita, kun autossa on kamerat?

Ja näin sitä mennään. Tyyli ennen kaikkea!

Auto on kuljettajan kuudes aisti

Pysäköimisen lisäksi AVM valvoo ruudusta pakittaessa auton takaosaa. Jos järjestelmä havaitsee liikkuvia kohteita valvomallaan alueella, se varoittaa kuljettajaa äänimerkillä. Auto näkee siis kulman taakse ennen kuin kuljettaja.

Liikkuvien kohteiden tunnistusta varten meillä oli testijalankulkija, joka käveli ison pakettiauton takaa kulkureitillemme. Monesta yrityksestä huolimatta hän ei jäänyt auton alle. :) Tähän tosin tarvittiin myös kuljettajan refleksejä, sillä auto vain varoittaa liikkuvasta kohteesta, mutta ei jarruta.

Aina tuo sama mies kävelemässä kulkureitille!

Pysytäänpä omalla kaistalla

Joskus jos puuhaa autossa jotain ylimääräistä, saattaa ajautua huomaamatta pois omalta kaistalta. Tätä varten on kehitetty kaistavahti, joka antaa äänimerkin, jos kaistaviivan ylittää ilman vilkkua (jolloin se on tarkoituksellista). Ajolinjaa se ei kuitenkaan korjaa, vaan vahtii vain. Tämä on kyllä minun makuuni mukavampi malli, sillä testatessani Leonin kaistavahtia toissa kesänä koin sen hieman ärsyttäväksi, että auto korjaili ajolinjaa itsekseen.

Pysytäänpä edelleenkin siellä omalla kaistalla!

Omalla kaistalla on syytä pysyä myös silloin, jos toinen auto on tulossa takaa ohi. Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä sytyttää auton A-pilariin oranssin valon, kun takaa on lähestymässä toinen auto. Jos tällaisessa tilanteessa kytkee vilkun päälle, auto lisäksi huutaa, että "älä nyt hullu vaihda kaistaa, kun ajat muuten suoraan jonkun päälle!" No okei, huuto on oikeasti vain äänimerkki, mutta ajatusmalli on kuitenkin tämä.

Kaistavahtia ja kuolleen kulman varoitinta testasimme pienellä Itäväylälle suuntautuneella lenkillä. Seilasimme kanssa-autoilijoiden riemuksi kaistalta toiselle ilman vilkkua ja kyllähän se auto siitä aina vähän älähti. Tosin itsellä vilkun käyttö tulee niin selkäytimestä, että testi meinasi mennä lähinnä ajeluksi.

Kuolleen kulman varoitin toimi hyvin, mutta mielestäni merkkivalo oli turhan himmeä. Ja vaikka kaistaa vaihtaessa aina katsonkin olan yli, niin ominaisuus on silti mielestäni hyvä, sillä jokainen tekee joskus havaintovirheen ja silloin auto saattaa estää kolarin.

Yhteenveto

Turvallisuusvarusteiden esittelytapahtuma oli mielenkiintoinen ja oli tosi kivaa päästä mukaan. Päivästä jäi käteen hauskoja muistoja ja se synnytti myös uusia tarpeita. Seuraavaan autoon olisi nimittäin ehdottomasti saatava lintuperspektiivikamera!

Kuolleen kulman tarkkailija ja liikkuvien objektien huomiointi olisivat myös poikaa. Niin ja liikennemerkkien tunnistus, mitä tulis testattua Itäväylällä ajaessa ihan huomaamatta. Aina välillä unohtaa mikä onkaan rajoitus ja sitten koittaa päätellä perässäroikkujista, että onko niillä vain kiire vai ajanko alinopeutta... Navi kyllä näyttää rajoitukset, mutta se ei aina ole oikeassa. Leoniinkin itse asiassa saa tätä nykyä tunnistuksen, mutta vielä keväällä autoa tilatessa sitä ei ollut. Ei voi mitään.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Jone - 3.12.2015 klo 13:38

    Qashqain AVM on todella hyvä, itselläni semmoinen mutta.. mutta.. tämmöisessä kuraisessa säässä (tai jo vesisade) tekee kuvasta ikävän suttuinen. Kuvasta ei saa mitään selvää ja vaikka puhdistaa kamerat niin perillä ne ovat taas kuraiset. Astu nyt sielä sitten keskellä tietä ulos autosta puhdistamaan kaikki 4 kameraa ennen kun taskupysäköit. Pysäköintitutka sentään toimii vaikka on kurainen.

  • Jenni - 3.12.2015 klo 14:58

    Kiitos kommentista! Rapa ja kamera ei ole todellakaan toimiva yhdistelmä, siinä mielessä tutka on paljon parempi. Jossain Nissanissa on kuulemma (olikohan Notessa??) peruutuskameran pesuri, mikä on hyvä idea. Mutta en tiedä onko sitä kaikissa kameroissa... Testissä käyttämässämme Qashqaissa oli mielestäni kameran lisäksi tutka joka huuteli etäisyyden pienentyessä; se oli hyvä kombo. Onko sulla sitä? Vai muistanko ihan väärin?

  • Jone - 4.12.2015 klo 15:34

    Minulla on vm. 2013 QQ+2 business, tässä mallissa on vain AVM eikä tutkaa. Tammikuussa tulossa SEAT Leon ST FR 1.4 TSI 150 DSG elikkä sama moottori kun sinun Leonidaksessa. Kaupat tehtiin ennen co2 skandaalia ja tämä moottori on ollut poissa markkinoista siistä lähtien joten saa nähdä mitä tapahtuu.

  • Jenni - 6.12.2015 klo 20:36

    Melkein kävin eilen kysäisemässä Autopalelta, että onko siinä Qashqaissa tutka, vai muistinko omiani. Mutta en sitten mennyt, kun oli ostokset repussa ja pyörä kulkupelinä.

    Ooh, sulle tulee Leonidaksen isoveli, ehkä Leonardo? :) Onkin mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuu kun saat auton. Pitääkö allekirjoittaa se joku lappu, jossa tiedostetaan että kulutus ei välttämättä pidä paikkaansa... Entä jos sitä ei allekirjoita? Tule ihmeessä kertomaan, kun saat auton, että miten homma meni.

  • JONE - 16.3.2016 klo 10:29

    Nyt on LEON ollut alla 3kk ja tyytyväinen olen. Laatuvaikutelma on paljon parempi kun Qashqai+2:ssa. Lappua ei tarvinut allekirjoittaa enkä olisi allekirjoittanutkaan (sehän olisi poistanut kaikki oikeudet ym.). Mielenkiintoista on että LEON ST FR 1.4 TSI 150 DSG ilmoitetaan nykyään hieman suurempi kulutus ja co2 päästölukema kun omassa. Taisivat hiljaisuudessa hieman nostaa lukemia paremmin vastaaviin :) Kulutuksesta kuitenkin plussaa, keskikulutus on pyörinyt noin 5,4l/100km lukemissa elikkä tasan samoissa kun diesel QQ+2 manuaalivaihteisena ja 20hk vähemmällä voimalla.

  • Jenni - 26.3.2016 klo 23:17

    Hienoa kuulla että olet tykännyt! Ja hyvä ettei lopulta tullut mitään lappuja.

    Piti oikein mennä katsomaan myös oman Leonin ilmoittetuja kulutuksia ja kas kummaa kun maantiellä ei olekaan enää 4,1 vaan 4,3... Tosiaan aika jännää kun kulutukset ovat kaikessa hiljaisuudessa muuttuneet!

    Pienellä keskikulutuksella oot kyllä mennyt. :) Mulla vajaan vuoden keskiarvo nyt 5,7 l/100 km.

    Mitkä asiat muuten erityisesti tekevät Leonista laadukkaamman tuntuisen kuin Qashqaista?

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!

Palaute