ARTIKKELI

20.03.2015

Hyötyä ja mielihyvää - autoilutarvikkeiden top 10

Teksti: Riku Jokinen 

 

Viime viikolla Autotie perehtyi autoilun mobiilisovellusten helmiin. Tällä viikolla ovat vuorossa perinteisemmät, fyysiset autoilutarvikkeet. Tutustuimme markkinoiden tarjontaan ja pureuduimme tarkemmin kymmeneen tarvikkeeseen, mukana niin klassikoita kuin tuoreimpia uutuuksiakin.

 

Tablet-teline

Mikäli autoilusovellusten joukosta löytyy suosikki, mutta tarkastelu kännykästä menee tihrustamiseksi, on vaihtoehtona myös ladata sovellus tablettiin ja iskeä laite telineellä kiinni tuulilasiin. Tarkastellun mallin luvataan soveltuvan kaikille maksimissaan 10-tuumaisille taulutietokoneille. Näppärää!

Luonnollisesti telineen mahdollistama muukin tabletin räpellys ajon aikana muodostaa liikenneturvallisuusriskin, mutta avaa myös mahdollisuuksia. Katselisinko ruuhkassa aamu-uutiset vai silmäilisinkö edellisen palaverin muistiinpanot?

Tarkasteltu malli: Tablet-tietokoneen autoteline, NOOX. Hinta 24,90€.

http://www.superkauppa.fi/taulutietokoneen-autoteline.html

 

Navigaattori

Pitkälle on tultu ajoista, jolloin navigaattorin pasmat sai sekoitettua liikenneympyrässä. Nykyisin autoissa navigaattorit ovat jo hyvin integroituneet osiksi ajotietokoneita, mutta tarvikeversioille on yhä kysyntää. Markkinoilla on tarjontaa kohtalaisen paljon, jossa kilpailu tapahtuu mm. erilaisten hintaluokkien välillä, käyttöliittymässä sekä karttojen päivityksissä ja yleisessä käytettävyydessä. Vähemmälle huomiolle on jäänyt esimerkiksi telineiden kiinnitys, sillä jotkin imukuppiratkaisut ovat hyvinkin heppoisia, eivätkä välttämättä enää pidä kosteuden ja lämpötilan vaihdellessa.

Erilaisia navigaattoreita voi helposti vertailla esimerkiksi osoitteessa http://www.vertaa.fi/autonavigointi/?sortTarget=price&sortDirection=ascending. Hinnat noin 50-500€.  Huomioon kannattaa myös ottaa erilaiset ilmaiset sovellukset.

 

Rattilukko

Helsingin Sanomien uutisen mukaan Suomessa varastettiin viime vuonna 2050 ajoneuvoa (http://www.hs.fi/autot/a1391140173852). Varastettujen autojen kärkipäässä ovat etenkin ”vanhat ja yksinkertaiset autot”. Mikäli sattuu kirjoittajan tapaan ajelemaan autolla, joka ikänsä puolesta pääsisi lauantaisinkin yökerhoon, voivat turvallisuusasiat askarruttaa. Rattilukon asennus on niin helppoa, että se varmasti onnistuu jokaiselta. Estääkö se sitten varkauksia, on hankala arvioida. Todellisuudessa rattilukon vaikutus lienee enemmänkin varkautta hidastava ja potentiaalisen voron silmissä saattaa johtaa eri kohteen valitsemiseen.

Mikäli oman menopelin joutuu kuitenkin syystä tai toisesta joskus esimerkiksi jättämään pitkäksi aikaa syrjäiseen, pimeään ja kaikkinensa epäilyttävään paikkaan, rattilukon käyttö voi olla hyödyllistä. Jos ei muuten, niin ainakin vakuutusmieheltä saa sympatiaa parhaansa yrittämisestä. Hinnankaan kiroissa rattilukot eivät ole, sillä peruslaitteen saa parilla kympillä autotarvikeliikkeistä.

Tarkasteltu malli: Rattilukko King ”VAT-Hyväksytty”. Hinta 25€.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/511099/Rattilukko-King-VAT-hyvaksytty

 

MP3 – C-kasettiadapteri

Mikäli oman auton vuosimalli on vanhemmasta päästä, todennäköisesti se on varustettu klassisella kasettisoittimella. Jos (kun) radiopapatukseen kyllästyy, eikä jostain kumman syystä hanskalokero ole täynnä rautaisia kasetteja, soittimen vanhuus aiheuttaa helposti mielipahaa. Ongelmaan on kuitenkin olemassa nerokas ratkaisu, nimittäin kasetti, joka mahdollistaa oman musiikin soittamisen esimerkiksi kännykästä. Omat humpat saa pauhaamaan yksinkertaisesti syöttämällä adapterikasetin soittimeen, liittämällä adapterin sen 3,55mm piuhalla (standardikoko yleisimmissä puhelimissa) omaan soittimeen ja painamalla Play. Helppoa kuin mikä.

Tarkasteltu malli: MP3- tai CD-soitin C-kasettiadapteri. Hinta 8,90€.

http://www.superkauppa.fi/mp3-tai-cd-soitin-c-kasettiadapteri.html

 

Virranjakaja tupakansytyttimeen

Harva meistä oikeasti polttaa tupakkaa autossa. Samanaikaisesti arjessa aina mukana kulkevista esineistä, matkapuhelimesta, läppäristä ja ladattavasta leluhelikopterista loppuu akku. Jokaisessa laitteessa on tietty oma latausmekanisminsa. Ongelmaan on ratkaisu: virranjakaja, joka mahdollistaa kahden USB-liittimillä olevan laitteen ja kahden erillisen 12 V pistorasian kytkemisen samaan tupakansytyttimeen. Perinteisesti kaikesta elektroniikasta loppuu akku aina samana aikaan, joten miksi priorisoida, kun voi saada kaiken hoitumaan kerralla?

Tarkasteltu malli: Tupakansytytin-jakorasia, 2x USB + 2x 12 V. Hinta 9,90€.

http://www.superkauppa.fi/tupakansytytin-jakorasia-2-x-usb-2-x-12-v.html

 

Matkajääkaappi

Kesä lähestyy, mikä tarkoittaa myös kasvavaa matkailua ja autossa vietettyä aikaa. Keskeinen ongelma on kuitenkin (etenkin usein matkaseuran mielestä) juomien ylenpalttinen lämpeneminen. Tähänkin ongelmaan on olemassa ratkaisu, nimittäin tupakansytyttimestä virtaa saava matkajääkaappi. Malleja on tarjolla useita, joista tutkitussa versiossa on tilaa noin kuuden normaalin tölkkijuoman verran. Kyseinen malli toimii myös tavallisella verkkovirralla, sekä erikoisuutena tarvittaessa myös pitää sisältöjään lämpimänä, esimerkiksi lihikset pilkkireissulla.

Onko tuote sieltä autoilun tärkeimmästä päästä? Ei varmasti, mutta usein juuri marginaalisten asioiden ratkaisemiset voivat pelastaa päivän. Puhumattakaan ystävien kateudesta.

Tarkasteltu malli: Minijääkaappi 12V / 230V. Hinta 59€.

http://www.superkauppa.fi/minijaakaappi.html

 

Autokamera

Kaikenlaisesta oman elämän tallentamisesta on tullut koko kansan huvia. Miksei siis myös autoilun osalta? Erilaiset autokamerat ovat viime vuosina yleistyneet huomattavasti. Kamerat sijoitetaan navigaattoritelineiden tavoin kojelaudalle, jossa ne sitten mallista riippuen esimerkiksi sammuvat ja heräävät auton käymisen mukana. Houkuttelisiko roadtripin tallentaminen, kanssa-autoilijoiden törttöilyn taltiointi tai lisäturva onnettomuuksien varalle? Autokameralla nämä onnistuvat!

Autokamerat ovat etenkin Venäjällä hyvin yleisiä, sillä niiden avulla ratkotaan useita kolarikiistoja ja niiden aiheuttamia vakuutusselvityksiä. Kuvien laatu, muistien määrät ja luonnollisesti hinnat vaihtelevat laajasti.

Tarkasteltu malli: Autokamera 38-2586. Hinta 49,90€.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/382586/Autokamera

 

Peruutustutka

Harva meistä kehtaa myöntää, että tarvitsee peruutustutkaa autossaan. Mutta miksei sitä käyttäisi, kun sellainen uudemmista autoista kuitenkin löytyy? Onhan se oikeasti mukavaa, että ei tarvitse itse arpoa pimeässä pienistä peileistä, kuinka lähellä nappiparkkeerauksen edellyttävässä kolossa takana oleva auto oikeasti onkaan. Peruutustutkia on siis myös saatavilla tarvikkeena, vaihtelevilla sensorimekaniikoilla ja ratkaisuilla.

Tutkimassamme perusmallissa sensorit kiinnitetään rekisterikilven taustalevyyn, jonka luvataan kattavan normaalilevyisen auton kulmatkin. Asennuksen luvataan kyseisessä mallissa olevan helppo, mutta markkinoiden muissa vaihtoehdoissa tarvitaan pientä osaamista, mikäli tutka tarvitsee esimerkiksi kytkeä osaksi auton akkua.

Tarkasteltu malli: Meta Targapark peruutustutka rekisterikilven taakse. Hinta 129€.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/482223/Meta-Targapark-peruutustutka-rekisterikilven-taakse

 

Sisätilalämmittimet

Harvat asiat saavat niin paljoa arkista iloa aikaan, kuin kipakassa pakkasessa lämpimään autoon sukeltaminen. Vaikka auton kytkemisestä tolppaan eniten kiittää moottori, ei sisätilalämmittiminen tuomaa iloa pidä väheksyä. Puhumattakaan vähentyvästä tarpeesta raapia tuulilasia jäästä. Mikäli erilliset Webasto-lämmittimet eivät sovellu omaan hintakäsitykseen mukavuudesta, ovat sisätilalämmittimet matalamman kynnyksen keino vältellä vilua. Sisätilalämmittimiä on tarjolla moneen lähtöön, mutta perusmekaniikka on kaikissa suunnilleen sama. Lämmitin sijoitetaan yleensä apukuskin jalkatilaan, jossa se saa virtansa pistokepaikasta.


Lämmittimet vaihtelevat hieman malliltaan ja muodoltaan, mutta etenkin niissä on eroa ns. höngän määrä, eli kuinka paljon tehoja (lämpöä) laitteesta lähtee irti. Nyrkkisääntönä hyvin perusmallit riittävät lämmittämään auton mukavaksi noin 1-1,5h aikana.

Tarkasteltu malli: Defa Termina-1200 Sisätilalämmitin 1200W. Hinta 24,90€.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/455004/Defa-Termina-1200-sisatilanlammitin-1200W

 

Aurinkosuoja

 

Auringonvalossa oleminen on tunnetusti mukavaa, mutta se voi olla etenkin perheen pienimmille autossa myös hyvin epämiellyttävä kokemus. Aikuiset voivat myös samaistua ilmiöön yrittämällä bongata auringonpilkkuja ilman suojavälineitä. Häikäisyn ja lämmön yksinkertaiseen ongelmaan on yksinkertainen ratkaisu, aurinkosuoja sivu- tai takalasiin.

Suojia on mahdollista saada omilla kuvioilla kustomoituina tai pelkistetyn neutraaleina, ilman että kustannukset merkittävästi nousevat. Tavallisesti suojien kiinnitys tapahtuu imukupeilla.

Tarkasteltu malli: Aurinkosuoja takaikkunaan. Hinta 4,90€.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/414171/Aurinkosuoja-takaikkunaan

 

 

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Kirjoituksen avainsanat

Viihde hyöty vinkki teknologia varusteet

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb