ARTIKKELI 28.03.2017
Viikon autouutiset: Mercedes-Benz lähestyy oikeaa autonomisuutta, Renault vetäisee Volkswagenit
Mersun uusi S-sarja seuraa ulkonäöltään aiempaa mallistoa. Miksi tätä pitäisi mennäkään muuttamaan? Kuvassa nykyisen S-sarjan Coupé Night Edition. KUVA: Daimler
Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie Podcastissä:
//
Mersun uusi, entistä autonomisempi S-sarja
Robottiautojen tulemisesta on puhuttu pitkään, ja jotkut ovat päässeet jo autonomista ajoa taitavan auton kyytiinkin. Useampi valmistaja tarjoaa autonomisia ominaisuuksia kalleimpiin malleihinsa, mutta ilman ihmisen ajoittaista ratin kääntelyä ei yksikään auto toistaiseksi selviydy. Nyt Mercedes-Benz on ottamassa uuden harppauksen kohti aitoa autonomista ajoa uudella S-sarjallaan.
Vaikkei S-sarjan ulkokuori ole kokemassa mullistusta, on tekniikkaan tulossa merkittäviä uudistuksia. Ensimmäinen on Active Distance -toiminto, johon ohjelmoidun ajoreitin avulla auto pystyy kiihdyttämään ja jarruttamaan autonomisesti päivitetyn Active Speed Limit Assistin (eli nopeutta tarkkailevan avustimen) ja uudistetun Distronic-vakionopeudensäätimen kanssa. Avustimet eivät kuitenkaan ole lähes joustamattomia kuten aiemmin. Tietokannasta saatavien reittitietojen, sekä nopeusrajoitusta tarkkailevan kameran avulla auto ymmärtää myös tiellä olevia väliaikaisia nopeusrajoituksia esimerkiksi tietyömaiden kohdalla. Toinen merkittävä ero aikaisempaan on tieprofiilin ja ajoreitin muutosten ennakointi. Rampin lähestyessä moottoritiellä auto osaa lopettaa kaasun painamisen, vaikkei nopeusrajoitus ole vielä muuttunut. Sama koskee jyrkkiä mutkia, joihin auto osaa sopeuttaa ajovauhtiaan jo mutkaan saavuttaessa. Ajon pitäisi siis muuttua huomattavasti miellyttävämpään suuntaan verrattuna tämän hetkiseen tökkivään, ja ihmisen jatkuvaa tarkkaavaisuutta vaativaan autonomisuuteen.
Autonomiseen ajoon on tarjolla myös useampi ajomoodi: Eco, Comfort ja Sport. Nimensä mukaisesti Eco tarjoaa polttoainetta säästävää menoa, Comfort maksimoi matkustusmukavuutta ja Sport tarjoaa voimakkaampia kiihdytyksiä, jarrutuksia, sekä suurempaa vauhtia mutkissa. Edes autobahnilla järjestelmien rajoitukset eivät tule aivan heti vastaan, sillä valmistaja lupaa esimerkiksi autonomiselle vakionopeudensäätimen toimivan nopeuksilla 0-210 km/h. Autonomisen ohjauksen pitäisi myös olla aiempaa sulavampaa ja tarkempaa.
Mikäli joskus on päässyt tutustumaan nykyhetken autojen autonomisiin ominaisuuksiin, kuulostavat Mersun uudet järjestelmät vähintäänkin melkoiselta parannukselta aiempaan. Autocarin koejamassa kehitysversiossa ainoaksi valittamisen aiheeksi jäi, ettei auto ymmärtänyt vain tiettyyn kellonaikaan voimassaolevaa nopeusrajoitusta, eikä reagoinut tienreunan öljystä varoittaneeseen kylttiin hiljentämällä vauhtia. Murheiden koko pienenee aina vain.
Renault on luultavasti tehnyt Volkswagenit
Ranskasta kuului jo viime vuonna huhuja, että Renault'a ja Citroën-Peugeot -konsernia epäillään Volkswagenin tyylisestä dieselmoottoreiden päästötestitulosten peukaloinnista. Esimerkiksi Citroën C4 Cactus on Euroopan komission johtamissa testeissä onnistunut ylittämään ilmoitetut NOx-päästönsä yli 7-kertaisesti, ja muillakin yhtiön malleilla on ollut ongelmia päästä virallisiin lukemiin. Renault'n kohdalla riemu repesi jälleen viime viikolla, kun uutistoimisto AFP tiedotti saaneensa haltuun Ranskan viranomaisten asiakirjoja.
Päästövääristelyä tutkineen viranomaisen mukaan Renault'lla on ollut jopa strategia testitulosten vääristelyyn kalibroimalla moottorit siten, että autot ovat läpäisseet päästötestit. Renault itse kiistää huijanneensa, mutta yhtiö vaikuttaa liikkuneen vähintäänkin harmaalla alueella.
Helsingin Sanomien artikkelissa VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko kommentoi tapausta ja päästöhuijauksia yleisesti toteamalla, että käytännössä kaikki autonvalmistajat ovat osallistuneet autojensa optimointiin virallisia päästötestejä varten. “Saksalaisten, ranskalaisten ja brittien itsenäisissä selvityksissä juuri mikään valmistaja ei selvinnyt ilman huomautuksia.” Seuraava kysymys on, kuinka moni valmistaja on Volkswagenin lisäksi rikkonut lakia toimillaan.
ANTTI PENNANEN