TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Päästöt:

ARTIKKELI 28.03.2017

Viikon autouutiset: Mercedes-Benz lähestyy oikeaa autonomisuutta, Renault vetäisee Volkswagenit

Mersun uusi S-sarja seuraa ulkonäöltään aiempaa mallistoa. Miksi tätä pitäisi mennäkään muuttamaan? Kuvassa nykyisen S-sarjan Coupé Night Edition. KUVA: Daimler Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie Podcastissä:    // Mersun uusi, entistä autonomisempi S-sarja  Robottiautojen tulemisesta on puhuttu pitkään, ja jotkut ovat päässeet jo autonomista ajoa taitavan auton kyytiinkin. Useampi valmistaja tarjoaa autonomisia ominaisuuksia kalleimpiin malleihinsa, mutta ilman ihmisen ajoittaista ratin kääntelyä ei yksikään auto toistaiseksi selviydy. Nyt Mercedes-Benz on ottamassa uuden harppauksen kohti aitoa autonomista ajoa uudella S-sarjallaan. Vaikkei S-sarjan ulkokuori ole kokemassa mullistusta, on tekniikkaan tulossa merkittäviä uudistuksia. Ensimmäinen on Active Distance -toiminto, johon ohjelmoidun ajoreitin avulla auto pystyy kiihdyttämään ja jarruttamaan autonomisesti päivitetyn Active Speed Limit Assistin (eli nopeutta tarkkailevan avustimen) ja uudistetun Distronic-vakionopeudensäätimen kanssa. Avustimet eivät kuitenkaan ole lähes joustamattomia kuten aiemmin. Tietokannasta saatavien reittitietojen, sekä nopeusrajoitusta tarkkailevan kameran avulla auto ymmärtää myös tiellä olevia väliaikaisia nopeusrajoituksia esimerkiksi tietyömaiden kohdalla. Toinen merkittävä ero aikaisempaan on tieprofiilin ja ajoreitin muutosten ennakointi. Rampin lähestyessä moottoritiellä auto osaa lopettaa kaasun painamisen, vaikkei nopeusrajoitus ole vielä muuttunut. Sama koskee jyrkkiä mutkia, joihin auto osaa sopeuttaa ajovauhtiaan jo mutkaan saavuttaessa. Ajon pitäisi siis muuttua huomattavasti miellyttävämpään suuntaan verrattuna tämän hetkiseen tökkivään, ja ihmisen jatkuvaa tarkkaavaisuutta vaativaan autonomisuuteen. Autonomiseen ajoon on tarjolla myös useampi ajomoodi: Eco, Comfort ja Sport. Nimensä mukaisesti Eco tarjoaa polttoainetta säästävää menoa, Comfort maksimoi matkustusmukavuutta ja Sport tarjoaa voimakkaampia kiihdytyksiä, jarrutuksia, sekä suurempaa vauhtia mutkissa. Edes autobahnilla järjestelmien rajoitukset eivät tule aivan heti vastaan, sillä valmistaja lupaa esimerkiksi autonomiselle vakionopeudensäätimen toimivan nopeuksilla 0-210 km/h. Autonomisen ohjauksen pitäisi myös olla aiempaa sulavampaa ja tarkempaa. Mikäli joskus on päässyt tutustumaan nykyhetken autojen autonomisiin ominaisuuksiin, kuulostavat Mersun uudet järjestelmät vähintäänkin melkoiselta parannukselta aiempaan. Autocarin koejamassa kehitysversiossa ainoaksi valittamisen aiheeksi jäi, ettei auto ymmärtänyt vain tiettyyn kellonaikaan voimassaolevaa nopeusrajoitusta, eikä reagoinut tienreunan öljystä varoittaneeseen kylttiin hiljentämällä vauhtia. Murheiden koko pienenee aina vain. Renault on luultavasti tehnyt Volkswagenit Ranskasta kuului jo viime vuonna huhuja, että Renault'a ja Citroën-Peugeot -konsernia epäillään Volkswagenin tyylisestä dieselmoottoreiden päästötestitulosten peukaloinnista. Esimerkiksi Citroën C4 Cactus on Euroopan komission johtamissa testeissä onnistunut ylittämään ilmoitetut NOx-päästönsä yli 7-kertaisesti, ja muillakin yhtiön malleilla on ollut ongelmia päästä virallisiin lukemiin. Renault'n kohdalla riemu repesi jälleen viime viikolla, kun uutistoimisto AFP tiedotti saaneensa haltuun Ranskan viranomaisten asiakirjoja. Päästövääristelyä tutkineen viranomaisen mukaan Renault'lla on ollut jopa strategia testitulosten vääristelyyn kalibroimalla moottorit siten, että autot ovat läpäisseet päästötestit. Renault itse kiistää huijanneensa, mutta yhtiö vaikuttaa liikkuneen vähintäänkin harmaalla alueella.  Helsingin Sanomien artikkelissa VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko kommentoi tapausta ja päästöhuijauksia yleisesti toteamalla, että käytännössä kaikki autonvalmistajat ovat osallistuneet autojensa optimointiin virallisia päästötestejä varten. “Saksalaisten, ranskalaisten ja brittien itsenäisissä selvityksissä juuri mikään valmistaja ei selvinnyt ilman huomautuksia.” Seuraava kysymys on, kuinka moni valmistaja on Volkswagenin lisäksi rikkonut lakia toimillaan.  ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 24.09.2015

Volkswagen-skandaali täyttää jo kaikki uutispommin tunnusmerkit

Teksti ja kuva: Topi RantaKaikki tietävät, että Volkkari on jäänyt Yhdysvalloissa isosti (engl. big time) kiinni dieselautojen typpioksidipäästöjen testiolosuhdeoptimoinnista eli kusetuksesta. Uutinen on levinnyt ympäri maailman, eikä ihme. Nykyiset ympäristötrendit ja ympäristötietoisuus alkavat olla tarkkaa touhua, ja konsernia odottavat nyt miljardisakot. Koko homma alkoi Länsi-Virginian yliopistossa viime vuonna tehdystä tutkimuksesta, jossa testattiin kolmen dieselauton päästöjä erilaisissa ajo-olosuhteissa. Tutkimuksessa tutkimuskohteet on anonymisoitu, mutta koska mittauslaitteistot on kuvattu tutkimukseen, paljastuu autojen takavaloja sen verran, että autot ovat tunnistettavissa. Kolmesta kohteesta kaksi on Volkswageneita. Tutkimuksessa Volkkarit vetävät päästöissä täysin holtittomia lukemia. Esimerkiksi typpioksidipäästöt ylittivät Yhdysvaltain liittovaltion asettamat rajat moninkymmenkertaisesti. Hommassa alkoi nopeasti haista palaneen typen käry, ja  alkoi osua tuulettimeen. Sen seurauksena Volkswagen-konsernin osakekurssi tipahti lähes 35 prosenttia parin kauppapäivän aikana. Kurssi lähti reilun kymmenen prosentin nousuun vasta, kun konsernin toimitusjohtaja Martin Winterkorn lähti omaehtoisesti kävelemään. Uutisseuraajalle viihdyttävä osuus touhussa alkoi viimeistään siinä vaiheessa, kun Kalifornian entinen kuvernööri ja Terminator-tähti Arnold Schwarzenegger alkoi kiehua saksalaiselle konsernille. Kyllä, Arnoldilla on pitkä tausta ympäristön puolestapuhujana. Tämän aikoinaan johtama Kalifornia on ympäristönsuojelun kärkiosavaltioita Yhdysvalloissa ja ensimmäinen, joka Volkkarien päästötietojen omituisuuksiin alkoi kiinnittää huomiota. Mutta mitä löytyykään Arskan omasta autotallista? Volkswagen-konserniin kuuluvan Bugattin valmistama Veyron, joka imuroi bensiiniä kuin Ruotsin maalivahti kiekkoa mm-finaalissa 2011. Ehkä kuvernaattori säikähti uutista ja on siksi huolissaan aiheuttamansa ympäristökuorman todellisesta määrästä. Suomessa tietysti heräsi heti huoli, peritäänkö päästösäädetyistä Volkkareista jälkikäteen lisää autoveroa tai nouseeko niiden ajoneuvovero. Vastaukset ovat onneksi ei ja ei, sillä verotuksemme perustuu hiilidioksidipäästöihin, joten pienet typpioksidisäädöt eivät ainakaan verojen kautta vaikuta kuluttajan kukkaroon. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä, paljastuuko vastaavia pommeja muiden valmistajien joukosta. Viranomaisilla on kova syynäys päällä, ja muut valmistajat ovat olleet vielä hipihiljaa. Toivoa sopii, ettei huijauksia löydy lisää. Sitä odotellessa yksi valtakunnankansleri Adolf, varma merkki siitä, että uutinen on merkittävä.

ARTIKKELI 19.08.2015

Ajoneuvoveroa korotettiin budjettisyistä - korotuksia luvassa lisää

Teksti ja kuva: Topi RantaValtion huoli verotulojen tippumisesta pitkällä aikavälillä nostaa ajoneuvoveroja myös vähäpäästöisillä autoilla. Veronkorotukset jatkunevat tulevaisuudessa Katso ajantasaiset tiedot autoverosta ja ajoneuvoverosta kaikkiin myynnissä oleviin uusiin automalleihin sekä ajoneuvoverolaskuri > Vuoden 2016 voimaan astuva ajoneuvoveron korotus ei jääne tähän, sillä uusista autoista maksettavaa kertaveroa eli autoveroa madalletaan, jotta autokanta uusiutuisi Suomessa nopeammin. Pääministeri Juha Sipilän hallituksen hallitusohjelmassa laskevaa autoveroa paikataankin käytön kovemmalla verotuksella, mikä tarkoittaa, että hallituskauden aikana ajoneuvoveroa nostetaan luultavasti vielä melko reilusti. Autoilun verotus ei siis ole poistumassa, vaan se muuttaa muotoaan yhä enemmän ostamisen verotuksesta auton käytettävissä olon verotukseen. Valtio haluaa lisää verotuloja vähäpäästöisten autojen käytöstä Vuodenvaihteessa ajoneuvoveron perusosaan tuleva korotus liittyy ajoneuvoverolain muutokseen, joka on astunut voimaan jo tämän vuoden alusta. Laissa veronkorotuksille annettiin kuitenkin vuoden siirtymäaika. Lakia muutettiin vuonna 2014, ja veronkorotuksia perusteltiin Eduskunnalle annetussa hallituksen esityksessä budjettisyillä. Esityksen muotisanoja käyttäen lisäverotuloja tarvittiin poistamaan valtion kestävyysvajetta. Toisaalta korotuksien perusteluksi mainitaan myös ajoneuvoverolla kerätyn rahamäärän vähentyminen pitkällä aikavälillä ilman korotuksia, sillä autokanta uudistuu hiljalleen vähäpäästöisemmäksi. Ajoneuvoverolla on nimittäin myös tärkeä ohjausvaikutus, sillä se suosii vähäpäästöisempiä autoja alemmin veroin. Esityksen perusteluissa todetaan, että ohjauksen toimiessa verotulot vähänevät ihmisten siirytessä vähemmän päästöjä aiheuttaviin autoihin, mikä tarkoittaa sitä, että valtiolla on yhä suurempi paine verottaa vähäpäästöisiä autoja tiukemmin jatkossa. Vaikka ajoneuvoveron kannustinvaikutus säilyy vuodenvaihteen muutoksessa ja euromääräisesti eniten vero nousee suuripäästöisillä autoilla, on korotuksesta aiheutuva kolaus silti suhteessa suurin jo tällä hetkellä alimpien päästöluokkien autoilla ajaville. He ovat myös käyttäneet mahdollisuutensa alentaa veroa, ja valtio voikin periaatteessa nostaa ajoneuvoveroa rajatta niin kauan, kun päästöjen kannustinvaikutus vain säilyy. Suuripäästöisen auton omistaja voi tällä hetkellä laskea verotaakkaansa vaihtamalla autoa, mutta alinta veroluokkaa maksavalle ei enää kannustimia luonnolisestikaan ole. Hämärän peitossa onkin, millainen ajoneuvovero vähäpäästöisillä autoilla on siinä vaiheessa, kun maan autokanta katsotaan riittävän uudistuneeksi ja vähäpäästöiseksi.

ARTIKKELI 14.08.2015

Ajoneuvovero nousee - tarkista oman autosi uusi vero

Teksti: Topi Ranta Katso ajantasaiset tiedot autoverosta ja ajoneuvoverosta kaikkiin myynnissä oleviin uusiin automalleihin sekä ajoneuvoverolaskuri > Vuosittain autoista maksettava ajoneuvovero nousee ensi vuoden alusta alkaen. Verossa hiilidioksidipäästöarvon mukaan laskettava perusosa nousee suhteellisesti eniten vähäpäästöisillä autoilla. Veron perusosa on diesel- ja bensiinimalleille yhtenäinen. Sen sijaan dieseleissä perusosan lisäksi maksettava käyttövoimavero ei muutu. Esimerkiksi täysin päästöttömillä autoilla vero nousee 26,65 euroa. Korotus on siinä mielessä hurja, että se on 61,88 prosentin nousu nykyiseen tasoon verrattuna. Sen sijaan runsaasti päästävillä autoilla korotus on jopa lähes 70 euroa, mikä on kuitenkin enää vain viidenneksen korotus tämän vuoden tasoon nähden, eivätkä korotukset luultavasti jää tähän. Alle olemme koonneet esimerkkiautoja kattavasti eri päästöluokista sekä niiden nykyiset ja vuoden 2016 verotiedot muuttuvasta perusosasta. Taulukon tiedot pätevät autoihin, jotka painavat enintään 2500 kg ja jotka on otettu käyttöön 1.1.2001 jälkeen. Se pätee myös yli 2500 kg painaviin autoihin, jos ne on otettu käyttöön 1.1.2002 jälkeen. Päästöarvo Esimerkkiauto Vero nyt Vero 2016 Nousu euroina Nousu prosentteina 0 Nissan Leaf Visia 43,07 69,72 26,65 61,88 % 49 Toyota Prius PHEV Active 57,31 89,06 31,75 55,40 % 79 Skoda Citigo 1,0 G-TEC Style 71,54 108,41 36,87 51,54 % 102 Opel Corsa 3-ov Enjoy 1,0T ecoFLEX 86,87 128,48 41,61 47,90 % 120 Renault Clio Sport Tourer TCe 120 EDC 101,84 147,83 45,99 45,16 % 149 Ford B-Max 1,6 105hv PowerShift Trend A6 133,23 186,88 53,65 40,27 % 173 Honda CR-V 2,0 Joy Edition 167,17 227,03 59,86 35,81 % 197 Land Rover Discovery Sport Si4 S Aut 208,05 273,39 65,34 31,41 % 221 Jaguar XF 3,0 V6 S/C 340 R-Sport 256,23 324,49 68,26 26,64 % 246 Maserati Quattroporte S 311,71 379,97 68,26 21,90 % 294 Audi R8 Spyder SE 4,2 V8 FSI quattro S tronic 423,77 480,34 56,57 13,35 % Tiedot uusimmista malleista. Jos haluat tarkemman tiedon autosi uudesta verosta, tai jos autosi on otettu käyttöön ennen vuotta 2001, voit tarkistaa uuden veron Trafin ajoneuvoverolaskurilla.  Autotie: Ostajan OpasJuttuun lisätty 19.8 linkki artikkeliin "Ajoneuvoveroa korotettiin budjettisyistä - korotuksia luvassa lisää"
nwdb