TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Kia:

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 18.06.2017

Viikon autouutiset: Kia Soul EV Suomeen ja Amazonin yritys automarkkinoille

 Kia Soul EV:n etupuskurin ilmanottoaukot on monen muun sähköauton tapaan peitetty, koska mitä sitä turhia tuulettelemaan. KUVA: Kia Viikon autouutiset on myös kuunneltavissa Autotie podcastissä:   // Suomalaiseen sähköautovalikoimaan kuuluu kohta myös korealainen sielu  Sähköautojen myynti ottaa hiljalleen Suomessakin vauhtia, mutta toistaiseksi myynnissä olevien mallien määrä on pysynyt melko pienenä. Nyt eteläkorealainen Kia yrittää markkinoille Soul-mallistaan muokatulla sähköautolla Soul EV:llä. Kian hybridimallit Niro ja Optima PHEV ovat olleet Suomessa jo aiemmin myynnissä. Perinteiseen Souliin verraten sähköautoversio on melko samanlainen. Näkyvimmät muutokset ovat auton keulassa ja perässä, sekä vahvistetuissa B-pilareissa (auton etu- ja takaovien välissä). Sisätiloissa Soul EV:n digitaalinen mittaristo loistaa OLED-näytöltä, ja keskikonsolista löytyy reiluhkon kokoinen kosketusnäyttö. Auton 30 kWh:n akku on pakattu lattian alle, mikä madaltaa auton painopistettä ja parantaa käsiteltävyyttä verrattuna polttomoottoriversioon. Pikalatauksessa akun varauksen luvataan saavuttavan 80% tason hieman yli puolessa tunnissa. Kuten monesta muustakin sähköautosta, löytyy Soul EV:stä myös jarrutusenergian talteenottojärjestelmä. Toimintasäteeksi vuoden 2017 Soul EV:lle luvataan 250 kilometriä ja kiihtyvyydeksi 0-100 km/h 11,3 sekuntia. Huippunopeus 111 hevosvoiman sähkömoottorilla on 145 km/h. Red Dot -muotoilupalkinnon voittanutta Soulia myytiin maailmanlaajuisesti vuoden 2016 aikana yli 195 000 autoa, ja Norjassa Soul EV:tä on kaupattu yli 6 800 kappaletta. Suomessa hinnat mallistolle alkavat 35 490 eurosta. Kun Amazon ristiretkelle autokauppaan läks Yhdysvaltalainen verkkokauppajätti Amazon aikoo käynnistää laajamittaisen autojen verkkokaupan. Viime vuoden lopulla Amazon aloitti muutaman Fiatin automallin myynnin italialaisella sivustollaan, ja laajensi maaliskuussa valikoimaa koskemaan myös leasing-autoja. Amazonin autokaupan seuraavan vaiheen on määrä alkaa ensimmäiseksi Isossa-Britanniassa. Amazon on käyttänyt paljon rahaa rakentaakseen autoverkkokauppaan keskittyvää yksikköä Luxemburgiin, joten on mielenkiintoista nähdä, miten megayrityksen suunnitelmat ottavat tuulta alleen. Yrityksen mahdollisia valttikortteja ovat hinnalla hyökkääminen, sekä vakiintunut asema globaalin verkkokaupan yhtenä johtajana. Autotie podcastissä aihe herätti keskustelua esimerkiksi koeajoista, mikäli Amazon aloittaa uusien autojen myynnin. Koeajo ja kulkuvälineen kaupassa räplääminen on ollut olennainen osa ostotapahtumaa tähän asti. Nykyaikainen teknologia mahdollistaa kuitenkin myös uudenlaisia ratkaisuja autoon tutustumiseen, kuten 3D-laseilla tapahtuvan etäfiilistelyn fyysisistä autoista irrallaan olevasta myyntipisteestä. Aikaisemmin Amazonin läsnäolo automarkkinoilla on rajoittunut osien myyntiin. Jää nähtäväksi saako Amazon lyötyä kiilaa myös varsinaisen autokaupan markkinarakoon. ANTTI PENNANEN  

ARTIKKELI 30.05.2017

Testikuski-koeajo: Kia Picanto 2017

Uusi Kia Picanto on mielenkiintoinen auto. Ulkoiselta olemukseltaan se näyttää siltä, että se olisi ajettu ensin keula edellä seinään (ja sitten peruutettu siihen), mutta sisältä paljastuu paljon isommalta vaikuttava menopeli. Tilaa löytyy nimittäin pidemmällekin kuljettajalle (katso video, niin näet mitä mieltä virallinen sisätilatestaajamme oli Picantosta).  Tavaratilasta on luonnollisesti jouduttu karsimaan, sillä auto on suunniteltu selvästi nimenomaan ahtaita kaupunkiolosuhteita ajatellen. Mitään suurempaa taakse ei siis tosiaan mahdu, mutta kyllä sinne parin kauppakassin verran tavaraa saa onneksi ängettyä. Moottorina koeajopelissä oli 1.2 -litrainen bensakone, joka oli (ehkä hieman yllättäen jopa) vapaasti hengittävä. Nykyään sitä on nimittäin tottunut siihen, että lähes kaikki uudet autot ovat poikkeuksetta turbokoneilla varustettuja, etenkin Picanton kaltaiset city-autot. Kaikesta huolimatta kyseessä vaikutti kuitenkin olevan oikein pirteä kone ja koska auto on kaikin puolin äärettömän kevyt, ei Picantolla jalkoihin jää. Entäs sitten ajettavuus? Picanto on äärimmäisen näppärä pikku kaukalo kulkemaan, mutta pienoudestaan ja keveydestään huolimatta se ei ole kovin altis urille tai tuulelle. Sen sijaan, auto on erittäin vakaa ajettava ja yksi parhaista puolista Picantossa on, että sillä voi ajaa oikeastaan minne vain (videolta selviää, mitä tarkoitan tällä). Kaiken kaikkiaan, uusi Kia Picanto oli todella positiivinen yllätys itselleni. Helposti sitä tulee yleensä naurettua tämän kaltaisille pikku kirpuille, mutta Picantolle on aika vaikea nauraa sitä ajettuaan.TESTIKUSKI
nwdb