01.12.2017
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua

Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussakin vahvaa kehitystään ennakko-odutksistani huolimatta. Itse nimittäin aprikoin heikompaa kuukautta. Perustin omat olettamukseni autojen heikkoon saatavuuteen ja pitkiin jonoihin. Hienoa nähdä erehtyneensä.
Eniten rekisteröitiin jälleen Tesloja, yhteensä 21 kappaletta. Renault Zoen 9 kappaletta oli iloinen yllätys edellisen kuukauden nollatilaston jälkeen. Leafin pari kappaletta ovat vanhan varaston viimeisiä rippeitä. Ioniqin määrä taasen on sitä, mitä nyt on satuttu saamaan toimituksiin.
BMW i3:sista tässä minun tilastossani on mukana molemmat versiot, BEV sekä REX. Marraskuussa kaikki 5 kpl olivat ilman REX:iä. 1-11/2017 ensirekisteröidyistä i3:sista 22 kpl on ollut ilman REXiä ja 15 kpl on ollut kaksi sylinterisellä generaattorina toimivalla varustettua REX-mallia. Yhteensä siis molempia koko vuoden aikana 37 kappaletta.
Yhteensä 41 rekisteröityä sähköautoja on Suomessa hyvä määrä ja on toki merkittävästi korkeampi kuin edellisvuoden 8 kappaletta.
Kumulatiivisesti sähköautoja on rekisteröity alkuvuonna 464 kappaletta ja se on pitkästi yli kaksinkertainen viime vuoden tammi - marraskuun määrään nähden.
Yhä edelleen sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on häviävän pientä. Sähkö/bensiini-hybridien määrä ainoastaan näkyy jo jonkinlaisena osuuden nousuna. Diesel-moottoristen määrät näyttäisivät laskevan kolmen vuoden trendikuvaajalla ja kiihtyvästi vuoden 2017 aikana. (viimeinen kuva)
Lähde: Trafi
Keskustelu
Hei,
Marraskuun rekisteröintimäärä näyttäisi kuitenkin olevan koko vuoden keskiarvon alapuolella joten kehitystä tai nousua on vaikea näistä kuvaajista nähdä.
-Jani
Hei Jani jälleen,
upeaa että sähköautot ja blogini jaksavat sinua kiinnostaa.
Marraskuussa 2017 ensirekisteröitiin 41 täyssähköistä henkilöautoa, joka on pitkästi yli nelinkertainen 2016 sekä 2015 vuosien marraskuun määriin nähden. Tämän vuoden 41 on myös yli kaksinkertainen vuoden 2016 keskiarvoon nähden.
Tämän vuoden marraskuun ensirekisteröintien määrää laski mm Nissan Leafin myynnin loppuminen uuden mallin odottaessa vielä saapumistaan, silti 41 on itseasiassa täsmälleen 2016 vuoden kuukausien 1-11 mediaani. Kesäkuun korkea rekisteröintipiikki nostaa keskiarvon tämän yläpuolelle.
Kyllä tuosta kumulatiivisesta kehityksestä pystyy nyt melko helposti tulkitsemaan hyvin vahvaa rekisteröintimäärän kehittymistä.
Mielenkiintoista tulee olla nähdä, miten kehitys jatkuu ensi vuonna. Missä vaiheessa ja kuinka paljon uutta 40 kWh Leafia rekisteröidään? Onko Hyundai varautunut verotukeen tilaamalla Ioniq Electricejä ennalta maahan? Mitä uutta muuta on tulossa ensi vuonna? Ehtikö jopa Model 3:sia tulla loppuvuonna Suomeenkin? Aika sen sitten näyttää.