06.06.2015

Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta

Osoite kopioitu
ABC-ketjun pikalatausverkoston olemassa oleminen vaikutti sähköauton ostopäätökseeni

Tänään 6.6.2015, kun minulla on 1,5 kuukautta ja noin 5100 kilometriä lyhyt sähköautoilukokemus, pysähdyin miettimään, että mitä sähköautoilu olisikaan tällä hetkellä Suomessa, ellei ABC-ketju olisi ollut mukana latausverkoston kehittymisessä.

En tiedä todellisia syitä, miksi kilpailevat ketjut eivät ole kehitykseen lähteneet mukaan. En myöskään todellisuudessa tiedä miksi niitä on niin hyvin lisääntynyt ABC-asemille.

Mutta minulle yksittäiselle sähköautoilevalle kuluttajalle tuo näkyy ABC-ketjun viisautena panostaa tulevaisuuteen. Ei varmasti ole ollut itsestään selvä asia ABC:lläkään, että lähdetään mukaan sähkölatausverkoston kehittämiseen, koska sehän tulee vääjäämättä laskemaan jossain vaiheessa polttonesteiden myyntiä. Kaukonäköisyyttä on pitänyt olla mukana päätöksenteossa. Hyvä! Olette pullakahvi, lounas ja muut ostotuloni ansainneet joka kerta kun pysähdyn pikalataamaan Leafiani.

Niin, siis mietin nyt että mitä olisi sähköautoilu tänään, jos ABC-asemilla ei olisi pikalatauspisteitä?
Ehkä niitä sitten olisi ottanut joku kilpailija. Vai olisiko? Ainakin minulle kilpailijoiden suhtautuminen asiaan näyttäytyy aika ehdottoman negatiivisena. Mitään vastausta en ole saanut kun olen esim. Twitterillä kannustanut harkitsemaan verkoston laajentamista.


Ohessa kuva 6.6. tilanne ABC pikalatausasemat sekä kuva www.sahkoinenliikenne.fi latausverkostosta.

Jos tuosta sähköisen liikenteen latausverkoston kuvasta poistaa ABC-asemien pikalatauspisteet, niin esimerkiksi Tampereen seudulta ei olisi mitään kohtuullista keinoa ajaa Helsinkiin tai Lahteen. Sama tilanne on lähes joka puolella Suomea. Tesla-autot tietenkin tekevät poikkeuksen toimintasäteensä ansiosta.

Kyllä omat 40 km/ suunta työmatka-ajoni edelleen pystyisin tekemään lataamalla kotona ja töissä. Mutta jo pelkät Tampereelle suuntautuvat kaupunki- ja kauppamatkat kävisivät merkittävästi vaikeammiksi. Hyvin usein käy niin, että lähdetään kauppa-asiaa hoitamaan johonkin yhteen Tampereen kauppaan. Sitten matka piteneekin merkittävästi, kun pitääkin käydä toisessa ja kolmannessa ja neljännessä kaupassa. Ilman ABC Lahdesjärven pikalatausasemaa tämä ei olisi mahdollista.

Voinkin rehellisesti itselleni todeta, että ellei pikalatausverkosto olisi ollut alkuvuodesta näinkin kattava eteläisessä Suomessa, en olisi tilannut sähköautoa. Olisin ollut liian epäileväinen, että voiko sillä selviytyä normaaleista arkipäivän tarpeista. Ja nyt voin lyhyellä kokemuksella sanoa, että olisi ollutkin oikea päätös olla ostamatta Leafia siinä tilanteessa. Nyt en ole joutunut mistään arjen tilanteista tinkimään sähköautoiluni johdosta.

Tämä kaikki on aitoa tuntemustani, vaikka tosiasia on sekin, että olen noin 15 kertaa vasta käyttänyt ABC:llä sähköauton pikalatausta. Mutta olennaista on se, että ajaminen ei keskeydy, vaan voin luottaa sähkön saatavuuteen ja nopeaan lataamiseen. Jos jotain voisin toivoa, olisi näitä pikalatauspisteitä operoivilta hieman maltillisempaa hinnoittelua pikalataukseen. Silloin sitä tulisi käytettyä merkittävästi useammin. Ymmärrän kyllä, että investointi on jokaisella latauspisteellä kova, ja muuttuviakin kuluja on merkittävästi. Mutta nyt hinnoittelu on sen verran kova, että se ohjaa alitajuntaa käyttämään muita latausvaihtoehtoja, eli kotia aina kun mahdollista. Kuitenkin, hintaa olennaisempi edelleen minulle on latauksen saatavuus ylipäätään.

Yhteenvetona tosiaan vilpitön kiitos ABC-ketjun johdolle ja pikalatauspisteitä operoivien yritysten ihmisille.





Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (35) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (241) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb