08.07.2014

Polon 3-vuotishuolto

Osoite kopioitu
Käytin Polon viikko sitten huollossa Jyväskylän Autotarvikkeella. Kello kahdeksan aamulla. Kuka idiootti vie auton huoltoon kesälomalla tuohon aikaan, kun voisi nukkuakin?! Joku hieno idea mulla siinä aikavalinnassa kyllä oli, mutta en kuolemaksenikaan enää muista mikä… Noh, onneksi oli vasta loman eka viikko, vielä ehtii nukkua.
 
Huollon ohjelmana oli tällä kertaa öljynvaihto, ilmastointilaitteen täyttö ja jarrunesteiden vaihto. Lisäksi korjattiin naputus konehuoneesta ja uusittiin Defan lämmityspistokkeen kansi.

Öljynvaihto

Huolto-ohjelman mukaan öljy tarvitsisi vaihtaa vain joka toinen vuosi (tai 30 tkm välein), mutta olen pitänyt järkevänä vaihtaa sen vuosittain. Myös huoltoneuvoja on sitä suositellut. Viimeksi Poloon oli automaattisesti laitettu Long Life -öljyä, mutta nyt huoltoneuvoja kysyi, että haluanko sitä vai tavallista öljyä. Hyvä että kysyi, sillä itse en muistanut asiaa vaikka olikin aiemmin mielessä.
 
Long Life on kohtuullisen arvokasta öljyä ja mielestäni sitä on turha käyttää, kun vaihdan kuitenkin vuosittain. Edellisessä ylimääräisessä öljynvaihdossa laitettu Mobil 5W-30 Long Life maksoi 78 e. Nyt laitettiin Mobil Super 3000 5W-40, jolle kertyi hintaa 52 e eli tulihan siinä 26 e säästöä. :)

Ilmastointihuolto

Miten usein autoon kannattaa tehdä ilmastointihuolto? Minulla ei ole mitään havaintoa, mutta ajattelin, että nyt kolmen vuoden ajon jälkeen voisi olla sen aika. Huoltoneuvojan mielestä se kannatti tehdä, joten ei muuta kuin listalle. Mutta ei tullut häneltäkään kysyttyä suositeltavaa aikaväliä. Ilmastointilaitteen täyttö ei kuulu huolto-ohjelmaan, mikä on vähän yllättävää.
 

Polon ilmastointilaite syö R134a-tyyppistä kylmäainetta 500 +/- 15 g.

Polon ilmastointilaitteeseen mahtuu kylmäainetta 515 grammaa, mutta koneen mukaan siitä oli tyhjennetty 630 g. Mitä ihmettä? Huoltolaitteen putkeen on ehkä jäänyt ainetta edellisen auton tyhjennyksestä, mutta tuntuu silti aika oudolta koska käsittääkseni laite syöttää järjestelmästä sieltä imetyn aineen punnituksen jälkeen sinne takaisin (ja lisää tarvittaessa). Noh ainakaan mulla ollut vuotoa…
 

Kylmäainetta tyhjennetty 630 g mutta täytetty 515 g. Jännittävää...

Jarrunestehuolto

Hieman yllättäen Poloon piti tehdä myös jarrunestehuolto. Tai ei siinä mitään yllättävää olisi, jos rouva olisi joskus lukenut Polon huolto-ohjelmaa, koska sinne se oli merkitty tänä vuonna tehtäväksi. Jotenkin ajattelin, että auton huoltovälinäyttö kertoo mulle kaikki tarpeelliset huollot, mutta nähtävästi se onkin vain öljynvaihtoja varten. Auton ovenpielessä olevaan tarraan sitä ei ollut merkitty, vaikka siinä onkin paikka myös jarrunesteen vaihdolle. Onneksi vein auton öljynvaihtohuoltoon ja huoltoneuvoja huomasi kysyä, onko jarrunesteet vaihdettu jossain vaiheessa.

Naputus konehuoneesta

Viime kuukausina Polo on enenevissä määrin alkanut pitää outoa naputtavaa ääntä tyhjäkäynnillä. Ääni kuuluu auton matkustajan puoleisesta kulmasta usein, kun pysähdyn ajaessa esimerkiksi liikennevaloihin. Kun nostan jarrua niin, että auto meinaa lähteä liikkeelle, ääni häviää. Aina ääni ei kuulu ja tietenkin silloinkin Polo oli hiljaa, kun käytiin kuuntelemassa sitä yhdessä huoltoneuvojan kanssa.
 
Mieheni ja kaverini olivat sitä mieltä, että konehuoneessa resonoi vain jokin ja sanoinkin huoltoneuvojalle, että turha alkaa etsiä vikaa jos mitään ei kuulu. En viitsi maksaa pelkästä aavistuksesta. Kävi kuitenkin niin kätevästi, että huoltomies tunnisti pelkän kuvauksen perusteella ongelman: kyseessä todennäköisesti on polttoaineputki, joka naputtaa tyhjäkäynnillä johonkin kotelon osaan. Huoltomies laittoi väliin vaahtomuovia ja minä sain tehtäväksi kuunnella, vieläkö ääni kuuluu. Eipä ole kuulunut kertaakaan, joten se oli helppo ja halpa korjaus. :)
 

Enää ei pääse polttoaineputki resonoimaan. :)

Defan kansi

Hakiessani autoa pois kävimme vielä yhdessä huoltoneuvojan kanssa katsomassa, mihin huoltomies oli laittanut vaahtomuovia. Samalla huoltoneuvoja bongasi Polon keväällä nurin niskoin menneen Defan lämpöpistokkeen kannen (ei pysynyt enää kiinni lainkaan) ja totesi, että eihän näin siistissä autossa tuollaista kauneusvirhettä saa olla. Hänpä ajaa auton nopeasti halliin niin joku saa korjata sen. :D 
 
Huoltomies yritti laittaa kannen jousta paikalleen, mutta sen vastakappale oli katkennut kannesta eikä sitä voinutkaan korjata. Varaosatiskiltä löytyi uusia ja pian kansi olikin jo vaihdettu uuteen. Mietin joskus, että pitääkö koko viritys vaihtaa hajonneen kannen vuoksi, mutta ei onneksi tarvinnut. :)
 

Uusi kansi Defan säteilylämmittimen pistokkeelle.

Yhteenveto

Polossa on huolenpitosopimus, jonka piikkiin menivät ilmastointihuolto 79 e ja jarrunestehuolto 41 e. Ylimääräistä öljynvaihtoa huolenpitosopimus ei vieläkään korvaa (huoltoneuvoja oli sen taas tarkistanut), mutta se ei ollut mikään yllätys. Öljynvaihdosta minulle kertyi maksettavaa  122 e, josta työn osuus 46 e ja loput osia. Lisäksi tuli Defa kansi+ jousi, jotka maksoivat yhteensä 6 euroa.
 
Huolto-ohjelmakirjaan oli viime vuonna merkitty tälle vuodelle myös laaja määräaikaishuolto, mutta sitä ei tehty. Ehkä siksi, etten tajunnut sitä pyytää kun en lukenut huoltokirjaa? :D Huolto-ohjelman mukaan se tulisi tehdä 30 000 km tai 3 vuoden jälkeen, mutta huoltoneuvojan mukaan riittää, että tehdään se vuoden päästä 60 tkm mukaisena. Jäädään kyllä tosi kauas 60 000 km:sta, koska nytkin Polon mittarissa on vasta reilu 26 000 km...
Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Huolto Polo Polo Junior Volkswagen

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb