POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla

perjantai 05.05.2017 Avainsanat: JenniTapahtuma

Luin PING Helsinki Business Festivalista ensimmäistä kertaa joskus viime vuoden keväänä Twitterissä. Tapahtuma, jossa sisällöntuottajat ja markkinointiväki kohtaavat, oppivat toisiltaan ja katsovat tulevaisuuteen - voi veljet, miten siistiltä se kuulosti! Luin kaikki mahdolliset blogikirjoitukset tapahtumasta ja päätin, että seuraavana vuonna minäkin olen mukana.

Sisällöntuottajat (eli Content Gurut eli blogaajat, instaajat, tubettajat jne.) pääsevät festareille ilmaiseksi *, kun taas yritysten edustajat (eli Business Hippiet) maksavat pääsylipuista. Content Guruksi ei kuitenkaan pääse kuka vain, vaan raati valitsee hakemusten perusteella mukaan sopivimmat. 

Kirjoittaessani talvella hakemusta mietin, että mahdetaanko minua huolia mukaan, sillä blogillani on kuukausittain lukijoita vain 6000-8000, mikä on aika vähän verrattuna suosittujen blogien kymmeniin tuhansiin lukijoihin. Ehkä pääsinkin mukaan, siksi, koska autoblogeja on tosi vähän. Laskujeni mukaan Suomessa on tällä hetkellä alle kymmenen säännöllisesti päivittyvää autoblogia ja minä voin ylpeänä kertoa kirjoittavani niistä vanhinta. POLOinen täyttää tänä kesänä jo yhdeksän vuotta!

Tapahtuman pukeutumisteemana oli heittäytyminen. Itse vetäisin päälle tietenkin Volkswagen Motorsport -hupparin ja otin mukaan myös Volkswagen-lipun, koska pitihän autobloggaajien lippu pitää korkealla!

Kirjoitustyöpaja

PING Helsingin ohjelman julkistuksessa iskin silmäni ensimmäisenä DIY-otsikon alta löytyneeseen ohjelmaan nimeltä "Opi parhailta – 12 vinkkiä kirjoittamiseen”. Sinne oli pakko päästä! Kun on kirjoittanut blogia yhdeksän vuotta (itse asiassa 15 vuotta, jos ihan ensimmäinenkin nettipäiväkirja lasketaan), niin sitä alkaa ehkä hieman olla juurtunut tiettyyn tyyliin. Lähinnä ongelmani on kuitenkin se, että olen kirjoittajana h-i-d-a-s!

Työpajasta tulikin hyvää vinkkiä, että kannattaisi erottaa kirjoittaminen ja editointi. Juutun ihan liian usein ensinnäkin etsimään jutuilleni taustatietoa ja toisekseen saatan monesti hieroa yhden kappaleen sanamuotoja puoli tuntia. Samalla ajatus ja jutun punainen lanka katoaa.

Esiintyjiltä tuli myös kommenttia, että vaikka kuinka yrittäisit kirjoittaa ymmärrettävästi, niin joku tajuaa sen silti väärin. Eli viimeiseen saakka nysvääminen on aika turhaa... Kirjoitin näillä ohjeilla juttuluonnoksen kotimatkasta kesärenkailla räntäsateessa ja hämmästyin oikein, kun sain kaikki ajatukseni “paperille” yhdessä illassa! Julkaisen sen muutaman päivän päästä kun olen vielä editoinut sen.

Hyväksy, että kirjoittaminen vie aikaa! Ronja Salmi ja Mikko Toiviainen opastivat kirjoittamisesta. Kaksikolta on tulossa syksyllä kirja samasta aiheesta, se täytyy todellakin lukea!

POLOisen suuri kaupallisuusdilemma

Toinen valinnainen ohjelma, mihin osallistuin oli paneelikeskustelu aiheesta "Propagandaa ja piilomainontaa – voiko markkinointi olla vastuullista?” Tämä kiinnosti kovasti, koska kerron blogissani monesti erilaista palveluista, mitä olen autoilijana käyttänyt. Miten kertoa niistä mahdollisimman läpinäkyvästi? 

Paneelikeskustelu oli mielenkiintoinen, mutta ei antanut minulle vastauksia, sillä siinä pohdittiin enemmän, miten ilmoittaa kaupalliset yhteistyöt ja miksi bloggaajien pitää ilmoittaa saaduista asioista ja lehtien ei. Minun juttuni ovat äärimmäisen harvoin kaupallisia yhteistöitä, koska pyrin asioimaan yrityksissä normaalina asiakkaana. Tosin viime aikoina olen pyytänyt päästä katsomaan toimenpiteitä, koska haluan tietää ja raportoida autolle tehdyistä jutuista blogissani mahdollisimman tarkasti! Mutta pitäisikö minun alkaa pyytää rahaa yrityksiltä näistä raporteista?

Piilomainonnasta juttelemassa Emmi Nuorgam, Anni Lintula, Rosanna Marila ja Jari Tamminen. 

Tästä päästäänkin kolmanteen ohjelmaan, johon ilmoittauduin mukaan: ruokatunnilla oli mahdollisuus osallistua pyöreän pöydän ääressä (Se oli kyllä kulmikas, mua on huijattu!)  keskusteluun oman kanavan kaupallistamisesta. Minulla ei ole toistaiseksi erityisiä kaupallistamissuunnitelmia, mutta oli silti kiinnostavaa mennä kuuntelemaan Veera Biancan alustamaa keskustelua aiheesta.

Minulle kaupallisuus on kyllä suuri kysymysmerkki, koska pidän jopa kunnia-asiana sitä, että kerron blogissani normaalin asiakkaan tarinoita, mutta toisaalta taas joskus mietin, että on se nyt vähän nuijaa tehdä tätä ilmaiseksi. (Toki Autotie maksaa minulle kirjoituksistani hieman.) Mutta eihän se voi mennä niinkään, että kirjoittaisin kokemuksiani vain niistä yrityksistä, jotka minulle siitä maksavat? Menisi vähän blogin idea hukkaan, kun en voisikaan raportoida kaikesta, mitä autolle on tehty. Miten erottelisin maksetut ja ei maksetut kokemukset?

Alkujaanhan blogit olivat juuri sitä, että ihmiset suosittelivat tuotteita/palveluja, joista tykkäsivät, mutta nykyisin tuntuu, että jokainen ylistys on tai sen pitäisi olla maksettu. Ja PING Helsinki vielä vahvisti sitä käsitystä, ettei pidä tehdä ilmaista työtä. Alkaa tuntua siltä, että on jotenkin väärin, jos ylistän jotain yritystä, jonka vakioasiakkaaksi olen päätynyt heidän erinomaisen palvelunsa takia...

Tässä autohommassa on vielä se juttu, että kun toimittaja lainaa lehdistöauton ja kirjoittaa siitä, niin ei siinä rahat liiku suuntaan eikä toiseen. Miten siis vakuuttaa maahantuoja siitä, että bloggaaja kirjoittaisi niin hyvin, että siitä kannattaisi maksaa? Noh, tekemällä tietysti ylivertaista sisältöä! En ole vielä tosin keksinyt millaista se olisi, mutta en jaksa vaivata päätäni sillä nyt. POLOinen on niin paljon muutakin kuin koeajoja.

POLOinen on myös liikenteen ihmettelyä, siitähän kaikki suorastaan lähti. Kuinka sattuikaan, huoneeni ikkunasta oli suora näköyhteys raitiotyömaalle.

Muu ohjelma

Päivän Keynote-puheenvuorot olivat ihan mielenkiintoisia (erityisesti mahtava Ann Handley!), mutta nämä tiettyihin asioihin keskittyneet rinnakkaisohjelmat olivat itselleni PING Helsingin parasta antia. Harmittaa vain, kun 21 ohjelman joukosta pystyi valitsemaan vain kaksi joihin osallistua, koska muut menivät päällekkäin. Harmi, ettei ohjelmia videoitu, että niitä voisi katsoa netistä jälkeenpäin. Ehkä ensi vuonna?

Yksi PING Helsingin ideoista on, että ihmiset voivat helposti verkostoitua siellä. Vartin tapaamisia varten oli oikein Brella-ennakkoilmoittautumisjärjestelmä! Minulla oli ehkä vääränlaiset kalastusvälineet tai tavoitteena liian harvinaiset kalalajit, sillä en löytänyt osallistujalistalta kuin pari henkilöä, joihin kiinnostaisi tutustua.

Toinen kaloista ui karkuun, mutta toisen onnistuin tapaamaan pienten aikataulusäätöjen jälkeen! Ja se oli kyllä onni, sillä juutuin juttelemaan sähköautojen latausoperaattori Virta Ltd:n edustajan kanssa saman tien kolmeksi vartiksi. Jatkoimme siitä vielä illallisellekin, jossa seuraamme liittyi tuttuni, tapahtuman toinen autobloggaaja, Pikamulkauksen / Scenic Road Huntersin Miika. Oli kyllä oikein kiinnostavat keskustelut autoilun nykytilanteesta ja tulevaisuudesta!

Muutoin uusiin ihmisiin tutustuminen jäi aika vähiin. Jos päädyn jonnekin pienellä porukalla, alan mielelläni heti tutustua toisiin, mutta erityisesti iltabileissä oli välillä aika yksinäistä. Päivällä ei ehtinyt olla yksinäinen kun kiiti vain ohjelmasta toiseen! Joku kirjoitti, että PINGissä on matala kynnys esitellä itsensä kenelle tahansa, mutta minulle keskustelunavaus tuntemattoman käytävällä vastaan tulevan ihmisen kanssa vain on ylivoimaista. Pitäisikin olla jotain kohtaamispisteitä, joissa samanlaiset sosiaalisesti rajoittuneet voisivat tavata toisiaan ja huomata yhtäkkiä olevansakin sosiaalisia!

Matkaeväät

Tärkein PINGin tarjoama eväs kotimatkalle oli usko omaan tekemiseen. Tähän liittyen oli mahtavaa kuulla pariltakin kokeneelta sisällöntuottajalta, että blogini 6000-8000 kuukausittaista lukijaa on ihan hyvä määrä - minä kun olin pitänyt alle kymmentä tuhatta kuukausilukijaa aika aloittelijatouhuna.

Sen oman jutun löytämistä ja sillä erottumista korostettiin päivän aikana monesti! Joillain erottuminen muista vastaavan aiheen sisällöntuottajista vaatii tekemistä, mutta minä erotun jo pelkästään blogini autoaiheella. En ei silti tuudittaudu olemaan vain autolehtien kanssakilpaileva koeajoblogi, vaan POLOinen on paljon muutakin. Se on ennen kaikkea minun näköisiäni kokemuksia liikenteestä, autoista ja auton omistamisesta. Eikä sille näy loppua!

Jos pingailu kiinnostaa, niin tilaa tuolta uutiskirje (sivun puolivälin paikkeilta löytyy lomake), ja pysyt kartalla, milloin seuraava tapahtuma järjestetään! PING Helsinki järjestää vuoden aikana lyhyempiäkin työpajoja erilaisista kiinnostavista aiheista. Olisin niin mukana niissä jos tätä etäisyyttä olisi vähän vähemmän...

* Olen saanut festarilipun ilmaiseksi muiden Conten Gurujen tapaan, mutta matkat ja majoittumiset maksoin itse.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Anna | Tämä matka - 5.5.2017 klo 9:43

    "Alkaa tuntua siltä, että on jotenkin väärin, jos ylistän jotain yritystä, jonka vakioasiakkaaksi olen päätynyt heidän erinomaisen palvelunsa takia..."

    Tervetuloa blogimaailmaan. Matkabloggaajana ei voi esim. kehua mitään hotellia, koska heti on kommenttiboxi täynnä valitusta siitä, että "Maksettu mainos" jne. vaikka täysin omin pienin kätösin olisin rahat kasaan raapinut.

    Ihmisten on nykyisin todella vaikea erottaa sisältöyhteistyö ja blogikirjoitus toisistaan. Osa ei luota siihen, että bloggaajat merkitsevät juttunsa asiallisesti, osa taas ei luota ylipäätänsä kirjoittajan rehellisyyteen. Ollaan pitkälti menossa pieleen, jos juttuja pitää jatkossa merkitä tekstein " Ite maksoin".

  • Maarit - 5.5.2017 klo 9:48

    Me istuttiin itseasiassa vierekkäin aamun ensimmäiset puheenvuorot. :) Jäit mieleen ja jäin ihan miettimään, että vautsi, joku pitää autoblogia, koska genre on itselle niin vieras. Olihan se päivä kyllä aikamoista huisketta aamusta iltaan. Näköjään riippumatta minkä lajin blogia pitää, on kirjoittajilla samoja huolia seuraajamääriin ja itse sisältöjen tekoon liittyen.

  • Kohteena maailma / Rami - 5.5.2017 klo 13:35

    Tosi hieno kirjoitus ja omakohtainen kerronta PINGistä. Todella antoisa päivä kaiken kaikkiaan. Oli mahtava nähdä ja tutustua PINGissä!

  • NelliL - 5.5.2017 klo 18:08

    Kivaa ja antoisaa on ollut ja vissiin monta hyvää ideaa on saatu takataskuun :)

    https://villananna.blogspot.fi/

  • Jenni - 7.5.2017 klo 22:45

    Anna: On varmaan tosi ärsyttävää! Mä sain kanssa joskus valitusta, kun ylistin vakiopaikkaani, tosin aika monennetta kertaa, kun se oli taas ylittänyt itsensä... :'D Tosiaan tuntuu siltä, että kaikista pitäisi kertoa erikseen jos on ostanut itse. Asiaa ei myöskään auta se, että joillain on blogissa vakioyhteistyökumppaneita, joita ei välttämättä mainita jutuissa. Joskus ihmettelin jonkun suositun lifestyle-bloggaajan hehkutusta merkin x tuotteista, niin sitten se merkki löytyikin blogin sivupalkista yhteistyökumppanina. Mutta kun itse luin blogia rss-syötteenä, niin eihän siinä mitkään sivupalkit näy.

    Maarit: Ihana kuulla miten oot jäänyt miettimään mun blogin aihetta! :) Hauska kyllä huomata että oli aihe mikä tahansa, samat mietinnät on...

    Rami: Kiitos! Kiva että tykkäsit! Mietin pitkään, että voinko näin avoimen pohdinnan julkaista. Oli tosi mukava tutustua, toivottaavsti törmätään jatkossakin! :)

    Nellil: Oli kyllä mielenkiintoinen päivä. Toivottavasti ensi vuonna uudestaan!

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!