POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa

torstai 13.02.2014 Avainsanat: #onnellistenajokouluMaantiellä ajoMazdaPohdiskeluPoloReissut

Onnellisten ihmisten ajokoulun teoriatunteja seuraavana päivänä suuntasin jälleen Ylivieskaan; tällä kertaa sisarusviikonloppua viettämään. Palautin lainassa olleen Mazda3:n, joten nyt ajokkina oli taas vanha kunnon Polo. Se oli juuri hyvä, sillä halusin nähdä, minkälaisen keskikulutuksen saan sillä aikaiseksi Mazda3:een verrattuna.
 
Koko päivän hehkutin ajokoulun juttuja työkavereille ja sitten illalla vuorossa oli oppien vienti käytäntöön.
 
Miltä tuntui? Ensinnäkin oli ihanaa ajaa, kun ei ollut kiire. Helsinkiin ehdin lähteä suunniteltua myöhemmin, mikä kumuloitui penkin ja ratin välisenä kiireenä ja stressinä. Nyt ajelin tyytyväisenä kun ei ollut aikataulupaineita; perillä oltaisiin sitten kun oltaisiin.
 
Toisekseen oli hienoa tajuta, että hitto mähän voin päästää ärsyttävät niskaan hönkivät rekat ohitseni! Kolmen viikon takaisella reissulla pyörittelin lähinnä silmiäni, kun Itellan rekka ohitti minut ohituskaistalla, vaikka hyvähän se vain oli. Nyt kuitenkin olin jo lähtökohtaisesti sitä mieltä, että menkää ihmeessä ohi, ja pudotin 80 km/h ohituskaistalla vielä hieman nopeuttakin. 
 
Käännyttyäni tielle 658 saavutin pian ilmeisen painavassa lastissa olevan rekan, sillä se ajoi lähempänä 70 kuin 80 km/h. Koska minulla ei ollut kiire, en jaksanut lähteä ohittamaan rekkaa vaan jättäydyin ajamaan muutaman sadan metrin päähän sen taakse. Jonkin ajan kuluttua minut saavutti toinen rekka, jolla oli selkeästi kiireempi aikataulu. Jonkin aikaa se roikkui perässäni mutta sopivan suoran tultua paineli ohitseni. Ja taas olin tyytyväinen. 
 
Sen jälkeen rekat ajoivat peräkanaa pitkään, kunnes jossain vaiheessa ensimmäinen löysi isomman vaihteen, sillä pystyi taas ajamaan 80 km/h. Lopulta molemmat katosivat enkä nähnyt niitä enää myöhemmin.
 
Näiden juttujen valossa sanoisin, että minulla on tapahtunut asennemuutosta! Nyt kun tämä vielä olisi pysyvää eikä unohtuisi parin reissun jälkeen.
 

Sisarusviikonloppuna rakensimme muun muassa lumihevosta.

Entä se keskikulutus sitten? Päästessämme perille Ylivieskaan Polon ajotietokone näytti keskikulutukseksi 4,8 l/100 km, mikä on 0,6 l/100 km vähemmän kuin Mazda3:n 5,4 l/100 km samalla matkalla. Jes! Polo rulettaa!
 
Kotimatkan tavoitteeksi asetin 4,7 l/100 km, koska kotimatkalla Mazdallakin kotimatkaan meni desi vähemmän (5,3 l/100 km). Mutta mutta. Vaikka kuinka yritin ajaa kevyellä kaasujalalla ja vähän alle rajoitusnopeuksien, niin en silti päässyt millään alle viiden litran. Kotipihassa Polon ajotietokone näytti suorastaan 5,2 l/100 km. Masentavaa!
 
Luulen, että menomatkan tosi pieni kulutus johtui osittain rekan perässä ajamisesta. 70 km/h on varsin taloudellinen nopeus. Paluumatkalla edellä ei ollut hidastelijoita, mutta keskinopeus oli silti vain kilsan enemmän kuin mennessä, joten syy ei ole täysin siinä. Mennessä tiet olivat pääosin kuivat/jäässä, joten auto varmaan rullasi kevyemmin ja bensaa säästyi verrattuna paluumatkaan, jolloin rapa vain lensi. Joka tapauksessa tämä liian kova taloudellisuuden tavoittelu teki minut paluumatkalla vähemmän onnelliseksi, vaikka kuvittelin tavoitteeni olleen täysin realistinen.
 

Tässä kolmen perfektionistin aikaansaannos. Aika hieno, vaikka itse sanonkin!

Tätä juttua kirjoittaessa kävin muuten miettimään, miten niskaan hönkivien rekkojen kanssa pitäisi toimia kesällä. Nyt kun on talvinopeusrajoitukset voimassa, ajetaan paljon 80 km/h, jolloin kiireisten pientä ylinopeutta ajavien rekkojen nopeus ylittää oman nopeuteni ja ne voivat ohittaa minut ja kadota kaukaisuuteen. Kesällä nopeusrajoitus on usein 100 km/h, jolloin saavutan 80 km/h kulkevan raskaamman liikenteen. Silloin tietysti mielelläni ohitan hitaammat, koska nopeuseromme on näin huomattava. Ongelma tuleekin siinä, kun nopeusrajoitus tippuu 80 km/h:iin ja ohittamani rekat vähitellen saavuttavat minut ja juuttuvat perääni.

 

Mitä teen? Ajan karkuun? Päästän ne ohi? Vai olisinko onnellisempi kun tyytyisin ajamaan koko ajan tasaista 80 km/h, jolloin ei tarvitsisi ohittaa ketään? Bensaa siinä kyllä säästyisi… Muut voisivat silloin ohittaa minut. Vaihtoehtoisesti muut voisivat kirjoittaa yleisönosastoon, että “Taas oli epävarma kuski tukkimassa liikennettä ajamalla alinopeutta, pysyisi mieluummin kotona kun ei kerran uskalla ajaa!” Ja minä kun vain yrittäisin olla onnellinen ja joustava!
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Aki Pouta - 14.2.2014 klo 16:17

    Mielenkiintoinen teksti! Nyt käsittelit raskasta liikennettäkin. Itsekin olen lopulta huomannut, että oma asennoituminen ratkaisee paljon. Itse ei voi tehdä yhtään mitään muiden ajotyylin eteen. Pitää vain ottaa tyynesti ja ajella omalla tyylillä. Todella vaikeaahan se on, kun melkein kaikki muut tuntuvat ajavan toisin kuin itse.

    Vastauksena viimeisen kappaleen kysymykseen ehkäpä ajamalla tasaisesti 80 km/t myös satasen alueilla (tai satasen alueilla hieman rekkoja nopeammin) etäisyydet rekkoihin pysyvät koko ajan suunnilleen samana, jolloin ajat niiden "välissä" koko matkan. Jos ja kun muut kuin rekat haluavat päästä ohitsesi, ajat sivuun tai hidastat.

    Vielä parempi vaihtoehto olisi se, jos määränpäähän pääsisi pikkuteitä. Esimerkiksi itse kun haluan ajaan pk-seudulta Jyväskylään, ajan vanhaa Nelostietä. Se kulkee melkein koko ajan moottoritien vieressä mutta siellä saa lähes aina ajaa rauhassa vähän päälle kahdeksaakymppiä. Yleensä muutkin autoilijat ovat liikkeellä sillä asenteella, että vanhan tien kun on valinnut siellä on syytä varautua 80 kilometrin tuntinopeuteen.

  • Antti-Juhani Kaijanaho - 15.2.2014 klo 22:24

    Toisaalta sitä pikkutietä ei normiautoilija tarvitse niin paljoa moottoritien rinnalle, koska motarilla ohittajat pääsevät helposti ohi ja jokainen voi ajaa haluamaansa tahtia. Enemmän rauhallisten kuskien teille olisi tarvetta noiden kaksikaistaisten pääteiden rinnalla, mutta siellä niitä ei juuri ole, koska siellä rinnakkaistiet eivät ole pakollisia.

  • Säätäjä-ässä - 17.2.2014 klo 11:42

    Samalla reitillä eri suuntiin ajettaessa saattaa kulutukseen vaikuttaa huomattavan voimakkaasti tuuli. Ajoin itse viikonloppuna reilun 80km yhteen suuntaan ja saman pätkän parin tunnin päästä takaisin. Polttoaineen kulutuksessa eroa oli 0,5l (4,4 -> 4,9) sataa kilometriä kohden, samalla tavalla ajettuna. Autona 16v vanha saksalainen dieselauto, keskinopeus hyvinkin tarkkaan 80km/h, 97% matkasta kaksikaistaista valtatietä.

  • Jenni - 19.2.2014 klo 23:24

    Kiitos hyvistä kommenteista! =)

    Tyynenä omalla tyylillä ajaminen vaatii aina asennoitumista. Huomaan sen lyhyiläkin matkoilla, esim. tänään salilla käydessä. Perässä tuli bemari ja mä mummoilen liikennevaloihin etten turhaan pysähtyisi. Mitä se ajattelee minusta? Entä mitä ajatteli se minut ohittanut pakettiautokuski minusta, kun lähdin toisista valoista vähän hitaalla sytytyksellä. Tommonen nainen ratissa taas? Tunnepuoli on niin vaikea.

    Pieniä teitä ajaminen on hyvä ajatus, jos haluaa mennä omassa rauhassa. Moottoripyöräily on juuri tätä, mutta autolla minulla on usein ensisijainen tarve päästä paikasta A paikkaan B ja isompia teitä vain pääsee nopeammin. Lisäksi kuten A-J sanoi, nelostien vieressä menee vanha nelostie vain Jyväskylä-Toivakka-välillä, missä varsinainen nelostie on hyvin ohituskaistoitettu. Mutta entä sitten Toivakka-Heinola-välii? Siinä syrjemmät tiet taitavat mennä sen verran syrjemmässä, että niiden käyttäminen veisi jo huomattavasti enemmän aikaa.

    Voisikohan mun paluumatkalla olla ollut vastatuuli muiden hidastavien tekijöiden lisäksi? Säätäjä-ässällä on ollut tosi iso ero kulutuksessa vaikka kelikin on ollut sama! En muistanut, mutta miehenikin oli tuulen vaikutusta minulle ehdotellut.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!