26.05.2014

Ihana uusi Polo <3

Osoite kopioitu
No nyt on testattu uutta Volkswagen Poloa oikein kunnolla! Kävin koeajamassa Polon pikaisesti heti ensiesittelypäivänä, mutta varsinaiseen koeajoon lainasin sen Jyväskylän Autotarvikkeelta viikonlopuksi. Oli tosi kiva päästä testaamaan autoa ajan kanssa, koska pystyin tutkimaan ominaisuuksia ja testaamaan kulutusta paljon paremmin kuin tavallisella tunnin koeajorykäisyllä.
 

Uusi Volkswagen Polo.

Koeajo-Polo oli manuaalivaihteinen 66 kW Comfortline eli aika karvalakkimalli omaan 77 kW automaattivaihteiseen Highline-Poloomme verrattuna. Mietin ennakkoon, että tästä alkuasetelmasta uudella Pololla aika kova homma haastaa meidän Polo, mutta toisin kävi.
 

Vastakkainasettelun aika?

Kirjoitin Polon ensiesittelypostauksessa jopa hieman vähätellen, että aika kevyellä faceliftillä mennään. Ulkoisestihan  autoja ei asiaan vihkiytymätön välttämättä edes erota toisistaan pikaisella silmäyksellä. Sisältä Polo oli samalla vanhaa tuttua Poloa, mutta samalla siinä oli niin paljon uutta, että kaikkine Comfortlinen varustepuutteineenkin se aiheutti minulle hieman autokuumetta!

 

Uuden Polon muotoilu ei eroa hirveästi vanhasta. Erikoisväri "Cornflower Blue" on todella kaunis!
Pieni miinus tosin siitä, että se ei ole helmiäisväri.

Ensimmäisenä Poloon istahtaessa huomioni kiinnittyi uuteen rattiin, joka on kuulemma sama kuin Golfissa. Ohjauspyörä oli miellyttävän tuntuinen kättä vasten ja siinä oli hyvät peukaloille muotoillut kuopat. Lisäksi se on jo Comfortline-varustetasosta lähtien nahkapäällysteinen.
Ratin ohella myös Polon mittaristo on uudistunut hieman. Nopeus- ja kierroslukumittarit ovat kromireunaisten pyöreiden kehysten sisällä. Ajotietokoneessa tykkäsin erityisesti aiempaa isommista numeroista.
 

Polon uudistettu ratti ja mittaristo. Kaipasin monitoimiohjauspyörää, jonka voi tilata lisävarusteena.

Toisena huomioni kiinnittyi Polon vakiovarusteiseen Radio Composition -kosketusnäyttöön, joka on mielestäni auton tärkein lisäys. Pelkkä näyttö ei tietenkään kesää tee, mutta kyllä se minusta oli erittäin kätevä. Erityisesti tykkäsin kulutusnäytöstä, josta näkee samanaikaisesti keskikulutuksen, keskinopeuden, matkan ja ajan.
 

Radio Composition Color kosketusnäytöltä voi katsella mm. auton kulutusta.

Autoon liitetyllä puhelimella pystyi soittamaan näppärästi ja äänen laatu auton kaiuttimista tuntui hyvältä, tosin en testannut soittamista kuin parkista. Puhelinluettelo oli ok, mutta olisi voinut toimia paremminkin. Olen tallentanut mieheni puhelimeen nimellä “ICE Matti” (nimi muutettu) ja kun kirjoitin hakuun “Mat” sain vain “Matin äiti” ja “Matin isä”. Hetken ihmeteltyäni tulin siihen tulokseen, että haku tarttuu näköjään vain nimen alkuun, eikä keskelle ollenkaan. 
 
Musiikkia uudessa Polossa voi kuunnella USB-tikulta tai SD-kortilta ja lisäksi puhelimen voi yhdistää autoon helposti Bluetoothilla. Puhelimesta musiikkia pystyi soittamaan sekä puhelimen muistista että Spotifystä ja kappaleen tiedot siirtyivät nätisti auton näytölle.
 
Ihan niin helposti musiikin kuuntelu ei toiminut kuin olisin toivonut. Musiikki piti laittaa soimaan ensin puhelimesta ja vasta sitten kappaleita pääsi vaihtamaan auton käyttöliittymästä käsin. Sittenkään en pystynyt vaihtamaan puhelimessa olevia musiikkikansiota auton näppäimillä, vaan se piti tehdä puhelimesta. Omassa Polossamme iPhone on kiinni Media-In-pistokkeessa, jonka kautta voin valita soitettavan musiikin vaikka genren mukaan ja olisin kuvitellut, että bluetoothin kautta puhelinta olisi voinut hallita yhtä lailla. Volkswagen käyttää AVRCP 1.3 bluetooth-profiilia, joka ei mahdollista kunnollista hallintaa. Voi kökkö! Mazda3:ssa puhelinta pystyi käyttämään audiolähteenä paljon paremmin ja olen nyt aika katkera siitä, että lempiautomerkissäni on tuollainen rampaversio. :(

Moottori, vaihteisto ja kulutus

Polossa oli manuaalivaihteisto, joka tuntuu aina vanhanaikaiselta valinnalta, kun itsellä on käytössä automaatti. Automaatin helppouteen tottuneena sitä aina ihmettelee, miksi ihmiset vielä viitsivät ostaa itse hämmennettäviä vaihteita. Noh makunsa kullakin. Polon manuaalivaihteisto on kuitenkin ihan huippuluokkaa, joten sitä kyllä käyttää ihan mielellään. Vaihteita ei tarvitse hakea yhtään, vaan ne menevät silmään todella täsmällisesti kun vain vähän tyrkkää vaihdekeppiä. Mikään ei nimittäin ole ärsyttävämpää, kuin vaihteiden hakeminen kaupunkiajossa, kun olisi muitakin asioita, joihin keskityttyä.
 
Yllätyksekseni Polossa oli vain viisi vaihdetta. Ekaa kertaa moottoritielle kiihdytettyäni hain tottuneesti vaihdekepillä kutosta, mutta ei sitä löytynytkään. Vitosen vääntöalue on todella laaja, koska sillä voi ajaa jo 50 km/h kierrosluvun ollessa tällöin 1100-1200 paikkeilla. (Mittarin mukainen nopeus 55 km/h; oletin mittarivirheeksi saman kuin omassa Polossa.)
 
Uuden Polon päästöjä ja polttoaineenkulutusta on saatu tiputettua entisestään. Tuon 66 kW manuaalin luvatut kulutuslukemat ovat  6,0 (kaupunki), 4,0 (maantie) ja 4,7 (yhdistetty). Iltasanomat uutisoi, että lukemat heittävät jopa 30%. Eiväthän nuo lupaukset koskaan pidä paikkaansa, mutta oman 170 km koeajoni keskikulutus oli 4,9 l / 100 km, joka ei mielestäni ole ollenkaan paha! Ajostani noin puolet oli maantietä ja puolet kaupunkiajoa.
 
Tutkin Polon kulutusta ajamalla pari kertaa autokouluni taloudellisen ajon lenkin, joka on 19 km pitkä ja sisältää sekä maantie- että taajama-ajoa. Sain siinä kulutukseksi 4,7 l / 100 km, joka on 2 desiä vähemmän kuin autokoulun uudella Audi A3 1.4 TFSI:llä kuukausi sitten.
 
Lisäksi testasin Polon kulutusta äitienpäivävisiitillä vanhempien luokse Lievestuoreelle. Omalla Pololla reitin kulutus on vakiintunut 5,1 litraan, joten siihen oli hyvä verrata. Perillä uuden Polon kulutusmittari näytti 4,6 l / 100 km eli hurjat puoli litraa vähemmän! Kotimatkalla kulutus oli 4,8 l / 100 km, mikä sekin on ihan hyvä, vaikka olinkin vähän pettynyt etten päässyt ihan menomatkan lukemaan.
 
Hetkellisen kulutuksen mittaria seuratessani tuli siihen tulokseen, että erityisesti Polon kaupunkikulutusta on saatu tiputettua huomattavasti entiseen nähden. Tästä antoi viitteitä esimerkiksi se, miten pieni kulutus oli alkumatkasta Lievestuoreelle, kun ajettiin vielä kaupunkinopeuksilla. Maantiellä kulutus oli lähempänä omaa Poloa.
 
Kaupungissa Polon kulutusta saa pudotettua käyttämällä Start/Stop-järjestelmää, joka sammuttaa moottorin, kun vaihdetaan vapaalle ja päästetään kytkin ylös. Painamalla kytkimen takaisin alas auto käynnistyy välittömästi. Luonnollisesti järjestelmä on käytössä vain, jos akussa on riittävästi virtaa. Start/Stopin käytön jälkeen oma Polo tuntui auttamattoman vanhanaikaiselta, kun moottori kävi tyhjäkäynnillä liikennevaloissa.

Vielä lisää pieniä viilauksia

Vakionopeussäädin oli muuttunut huomattavasti entistä paremmaksi ihan vain sillä, että nyt valittu nopeus näytetään ajotietokoneen ruudulla ja nopeuden muuttaminen viiksen keinukytkimellä on täsmällistä. Meidän Polossamme keinukytkin kyllä muuttaa nopeutta, mutta esimerkiksi viisi painallusta ei kokemukseni mukaan muuta nopeutta 5 km vaan jotain sinne päin. Miinusta uudessa vakkarissa oli puolestaan peruutuskytkin, joka oli minun makuuni liian herkkä. Ottaessani vakkaria hetkellisesti pois päältä laitoinkin sen useamman kerran kokonaan pois päältä. (Kytkimen asennot ovat siis on - cancel - off.)
 
Omassa Polossa minua on aina vähän häirinnyt taustapeilin sijoittelu. Se on iso ja tuntuu olevan melkein keskellä tuulilasia, ainakin jos istuu yhtä  korkealla kuin minä (autokoulun oppien mukaan pidän nyrkin verran etäisyyttä katosta). Uudessa Polossa taustapeilin paikka ei ole muuttunut, mutta se on nyt aiempaa sirompi ja häiritsee siten vähemmän.
 

Ohjaamo kuskin kuvakulmasta katsottuna. Kamera vääristää hieman taustapeilin sijaintia,
mutta on se todellisuudessakin aika alhaalla.

Polon kiva pieni uusi ominaisuus on myös automaattinen valokatkaisin. Lopultakin auto voi hoitaa itse valojen vaihtelun. Auton päivävalot on muuten sijoitettu nyt samaan umpioon ajovalojen kanssa. Näyttää kivemmalta kuin edellisessä mallissa, jossa ne olivat sumuvalojen seurana.
 

Uuden Polon päivävalot on sijoitettu samoihin umpioihin ajovalojen kanssa.

Comfort-varustepaketti tuo Poloon pysäköintitutkan eteen ja taakse. Meidän Polon peruutustutkassa ei ole valittamista, mutta uudessa se on tietty vielä vähän hienompi, kun värinäyttö ja kaikki.
 

Park Pilot pysäköintitutka varoittaa, että olen lähestymässä autokatoksen seinää.

Uudessa Polossa on vielä lisävarusteena mukautuva vakionopeussäädin ja automaattinen hätäjarrutus, mutta niitä pääsen testaamaan vasta syksyllä, kun tulevat tuotantoon. Samoin automaattivaihteinen versio tulee vasta syksyllä.
 
Jokohan tässä olisi Polon tärkeimmät uudet ominaisuudet? Muuten mennään vanhalla hyväksi havaitulla linjalla. Istuimet ovat mukavat ja hyvin sivuttaistuetut ja molemmilta etupenkeiltä löytyy korkeussäätö. Ratin korkeutta ja etäisyyttä pystyy säätämään hyvin. Takapenkit saa kaadettua kahdessa osassa niin, että takaosasta tulee yksi iso tasainen tila, kun tavaratilan välipohja on ylemmässä asennossa. Polo on pieni auto, joten tasainen kuormaustila on tosi hyvä ominaisuus. En tajunnut ottaa meidän muutosta yhtään kuvia, mutta kyllä Polosta aikamoinen Polo Van tuli kaatamalla penkit. Kyytiin mahtui kevyesti kolme lainalaatikkoa ja vielä jäi tilaa.
 

Polon takapenkin istuinosan voi kääntää pois alta, jolloin selkänojan saa laskettua vaakatasoon. Istuinosan alapuoli yllätti viimeistelemättömyydellään, sillä valkoiset pehmusteet tulevat näkyviin, kun penkin kääntää.

Vuonna 2009 julkaistu Polo on/oli huippuhyvä pikkuauto. En olisi voinut uskoa, että sitä voisi kehittää paljon. Oikeastaan muita mahdollisuuksia parantamiseen ei ollutkaan kuin tuoda isomman kokoluokan ominaisuuksia Poloon ja  niin Volkswagen teki. Vuonna 2009 julkaistu Polo määritteli pikkuautojen luokan uusiksi. Nyt rima on nostettu vielä korkeammalle ja tästä on jo vaikea parantaa!
 

Upea "Sunset Red" metalliväri.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb