13.07.2016

Auton korjaamisen raskassarja

Osoite kopioitu

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Vain parkkipaikalla erotellaan tosiremontoijat huoltamoiden kahvipöytiin kuuluvista suupalteista. Parkkipaikka näet näyttää keneltä löytyy niin luovuutta kuin paineensietokykyä tyydyttäessään autonsa huomionkipeyttä uusien varaosien avulla. Luovuutta tarvitaan sovellettaessa yllättävissä tilanteissa rajallista määrää kulahtaneita työkaluja sellaisiin tarkoituksiin, joihin työkaluvalmistaja ei olisi työkalua kehitellessään osannut villeimmissäkään visioissaan kuvata. Paineensietokykyä taas testataan ruosteisilla pulteilla ja muttereilla, vaihtelevilla sääolosuhteilla sekä satunnaisesti paikalle eksyneiden miesten katseilla ja kommenteilla.

Pääsin todistamaan tämä korjaamisen raskaimman sarjan, kerrostaloparkkipaikkakorjaamisen, huippuottelua, kun nyt tuntemattomaksi jäävä mies naapurustosta näytti, kuinka auto kesytetään parkkipaikalla ilman säänsuojaa ja laajaa työkaluvalikoimaa. Kyseessä oli järjestetty ottelu Citroen Picasson kanssa. Korjaustilanne ei tässä tapauksessa syntynyt yllättäen akuuttiin tarpeeseen, vaan tilanteeseen oli varauduttu etukäteen analysoimalla autoa myyneen yksityisen tahon antamia tietoja. Vastus ja otteluareena olivat kovia, mutta niin oli nähtävästi ottelijakin.

Muutama sananen vastustajasta. Vuosituhannen vaihteen rapeaksi ajetulla Picassolla oli hintaa 150 euroa ja auto oli haettu noin 50 kilometrin päästä. Ajoaikaa seuraavaan katsastukseen oli vielä runsaasti, mutta asevelihinnan salaisuutena oli vaihteisto. Vaihteista toimivat vain kaksi ensimäistä vaihdetta. Jotta peli ei olisi liian helppoa, kumpikin toimiva vaihde hyppäsi ajossa pois paikoiltaan. Autoa ei raukkamaisesti haettu trailerilla tai hinaamalla, vaan puupalikan avulla toinen vaihde saatiin pysymään paikoillaan koko 50 kilometrin matkan aina kerrostalon parkkipaikalle asti. Yhteishintaa vaihteiston korjaamiseen tarvittaville varaosille tuli 60 euroa, joten auto tuli pikaisella päässälaskulla maksamaan 210 euroa.

Tiedän, että monille vastaavan tilanteen edes ajatteleminen silittäisi vastakarvaan järkinystyröitä. Haluan kuitenkin kysyä näin: haluatko mieluummin ostaa auton halvalla ja korjata sen kulkupeliksi itsellesi vai viedä nykyisen autosi kytkinremonttiin korjaamolle. Tietenkin jokainen meistä on tasa-arvoinen ja jokaisen auton kilometrimittarin eteen voidaan laittaa paperilippunen mielenrauhan turvaamiseksi, mutta kumman tarinan kytkimestä kertoisit mieluummin saunaillassa kavereillesi?

Lukijan kuva (Jeppe Airaksinen)

Pitkä tovin katselin syvällä kunnioituksella vierestä, kun Picassoa parsittiin takaisiin elävien kirjoihin kerrostalon parkkipaikalla. Auto seisoi ilman eturenkaita kahden pienen pukin päällä kuin olisi valmiina liitämään seuraavaan seikkailuun. Puuttuvat eturenkaat olivat sijoitettuna auton alle turvallisuussyistä, jos roudan hapertama asfaltti sattuisikin pettämään tukien alta. Muutama muukin mies tuli tarkkailemaan viereeni tilannetta, mutta poistuivat omiin kiireisiinsä vedoten.

Seuratessani ottelua Picassoa vastaan en voinut olla ajattelematta, että nyt kerrankin edessäni on mies, jonka laisia yhteiskuntamme tarvitsee lisää. Tämän miehen sisällä oli voimaa ja rohkeutta, jota yksikään kuntosali, personal trainer, proteiinijuoma tai kamppailulaji ei koska tule tarjoamaan ihmiselle. Tämä mies on sellainen, jollainen jokainen mies syvällä sisimmässään haluaa olla, mutta vain harva enää pystyy. Pankkitilin saldo ja ympäröivän yhteiskunnan vaatimukset ovat sulattaneet pallit ja pudottaneet pallon käsistä lähes tavoittamattomiin tällä elämän alueella. Kyky haastaa itsensä ja antautua tällaiseen seikkailuun lähiympäristössä ovat kadonneet jonnekin avokonttorien sokkeloihin, ilmaisjakelulehtien mainoksiin ja valkoiseksi valehdeltuun kiireeseen.

Lukijan kuva (Ahonen Joonatan) MotorClips Productions

Kysyin korjaajalta hänen noustessaan auton alta huollon valmistuttua, kuinka paljon tällainen Picasso ajokuntoisena ja katsastettuna maksaisi, jos sellaisen itselleen haluaisi saada. Arviona oli, että jotain tuhannen euron luokkaa. Utelinkin, että onko tarkoituksena tehdä pieni tili jobbarityylisesti, kun auto on nyt valmis. Sain kieltävän vastauksen sekä vastakysymyksen, että miksi juuri kunnostettu auto pitäisi myydä. Ja tottahan se on, ei ehjästä autosta pidä luopua.

Vaikka olenkin suuri parkkipaikkakorjaamisen ystävä ja sitä silloin tällöin hetkellisesti lähestynkin, ymmärsin, että parkkipaikkakorjaamiseni on ollut hyvin harrastelijamaista, koska kanttini ei kestä puolta tuntia pidempää huoltoa tai edes kevyttä vesisadetta. Näkemäni ja kokemani jälkeen rohkaistuin ja asetin itselleni uusia tavoitteita omaehtoisen autohuollon suhteen. Seuraavat öljyt vaihdan itse Saabiini niiden valkoisten viivojen välissä, josta olen taloyhtiölle maksanut. Tämä ei siis sen takia, että säästäisin rahaa, vaan näyttääkseni, että pallo pysyy käsissäni.


Lukijan kuva (Jemina Malin)

Osoite kopioitu

Keskustelu

Vekanpää
19.07.2016 00.00

Täähän on loistava blogi! Kuinka mä en oo tänne aikasemmin löytänyt! Oon yrittäny etsiä kaikkien tuhansien Ruoka/sisustus/muoti blogien joukosta jotain semmosta, jota jaksais lukea. nyt sen löysin.
Hetken kyllä pelkäsin tätäkin lukiessa, et kohta varmaan tulee kuva, missä on tehty kermavaahdosta keko konepellille ja lyöty siihen huipulle kirsikka koristeeksi, tai vähintäänkin penkit on päällystetty jollain Merimekon kankailla, mut ei onneks.

Tohon sun jutuusi: Noi on muuten ihan oikeesti arjensankareita, tommoset Mackraiverit, jotka korjaa autonsa kerrostalon parkkipaikalla pelkkää Bilteman räikkäsarkaa apunaan käyttäen. Olen itekkin tota auton korjaamista vähän yritellyt ja tullut siihen tulokseen, että korjattavista kaikkein pahimpia on Citikat. Mä luulenkin et kaikki ranskalaiset autonasentajat on naisia! Joo, joo ei sinne Citikan konepellin alle kukaan mies saa käsiään tungettua, ellei pura ensin puolta autoa edestä pois. Blogiakin oon yrittänyt noista toheloinneistani kirjoittaa, enempi kylläkin kirjoitan muusta kuin autoilusta, mut huumoria koitan kaikissa jutuissani viljellä. En tiiä onko tänne luvallista linkata mitään, mut laitan tähän linkin Citikan korjaamisesta kertovaan juttuuni, ota sitten pois jos alkaa ahdistamaan. http://vekanpaa.blogspot.fi/2016/06/ranskalaiset-on-mailman-kieroin-kansa.html

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

autohuolto Autokauppa Autokuume

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (7) ajonopeus (1) ajo-opetus (7) ajovarma (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (5) Anne Berner (2) audi (1) autohuolto (19) Autokauppa (34) Autokorjaamo (12) Autokuume (20) automaattivaihteisto (3) automyyjä (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensiini (3) bezos (1) Biltema (2) BMW (3) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) cybertruck (1) Cybertruck (1) d10 (1) E85 (2) ely (1) etanoli (2) etanolibensiini (2) fakenews (1) ferrari (3) Fiat (4) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) honda (1) Huoltokirja (1) hybridi (2) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmanlaatu (1) ilmastointi (3) Ilmastonmuutos (4) inssi (1) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (6) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) kantama (1) Katsastus (19) katsastuskestävyys (1) kauppakassi (2) kaupunki (1) kehä I (1) kehä III (1) keski-ikä (1) kesärenkaat (2) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (11) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) kuorma-auto (1) köyhyys (1) köyhä (1) Lada (2) laki (5) lamborghini (1) Liftari (1) liikennekaari (2) liikennemerkki (2) liikenneraivo (9) liikenneturvallisuus (24) liikennevalvonta (7) maantie (2) manuaalivaihteisto (1) maserati (1) Mercedes-Benz (5) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) myynti-ilmoitus (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (7) Navigaattori (2) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) näkö (1) ohittaminen (5) Opel Omega (1) opetuslupa (2) opetuspoljin (2) pakoputki (1) parkkihalli (1) parkkipaikka (4) perussuomalaiset (1) pitkät valot (2) poliisi (10) polkupyörä (1) polttomoottori (3) premium (1) Prius (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (7) RE85 (1) rekka (1) renkaat (2) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (2) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (4) saab (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) salaliittoteoria (1) skoda (3) skootteri (2) sossu (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähkö (1) sähköauto (6) talvi (14) talvirenkaat (7) Tesla (3) tieliikenne (7) Tieliikenne (46) Tieliikennelaki (11) Tinder (1) toyota (5) traktori (1) tulevaisuus (9) Tupakointi (1) turvavyö (2) tuulilasi (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (2) Vakuutusyhtiö (5) valtionvarainministeri (1) Varaosat (20) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (33) viinabensa (1) volkswagen (1) volvo (2) Volvo (8) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (6) wunderbaum (1) vähimmäisnopeus (1) väylävirasto (1) yaris (5) öljy (3)
nwdb