05.11.2021

Volkswagen ID.4 -sähköautolla Tampere - Helsinki - Tampere pendelöintikokemuksia

Ajan usein töihin Helsinkiin Tampereelta ja illaksi takaisin kotiin. Matkaa parkkiruudusta parkkiruutuun kertyy noin 177 kilometriä riippuen hieman etenkin Helsingin pään reittivalinnasta.

Kirjoitan tähän blogikirjoitukseen kokemuksia useammalta ajokerralta eri ajokeleissä ja vuodenaikoina kesä- ja talvirenkailla ajettuna. Ajokirjaukset ovat kaikki ainakin vielä tässä vaiheessa, eli lokakuun 2021 puolivälissä, samaan suuntaan; Tampereelta Helsinkiin. Tämä johtuu siitä, että oikeastaan koskaan en pääse ajamaan likimainkaan suoraan ja ilman merkittäviä liikennehidasteita takaisinpäin iltapäivällä Helsingistä Tampereen suuntaan, vaan matkaan tulee erilaisia mutkia esimerkiksi kaupassa asioinnin takia. 

Korkea ilmanvastus vs iso akku

Volkswagen ID.4 ilmanvastuskerroin (Cd) 0.28 on sähköautolle hieman turhan korkea, kun sitä vertaa esimerkiksi Tesla Model Y:n 0.23 lukemaan. Kokonaisilmanvastus on ilmanvastuskertoimen ja otsapinta-alan tulo. Ilmanvastus nousee nopeuden neliössä, joten sen vaikutus korostuu Tampere - Helsinki -välin pendelöinnissä, jossa pystyy kesällä ajamaan pitkät osuudet 120 km/h nopeuksilla. Sähköauton voimalinjan hyötysuhde akusta liike-energiaksi on korkea, jolloin nopeuden ylläpitämiseen tarvittava lisäenergia otetaan melko suoraan akusta toisin kuin polttomoottoreissa joiden hyötysuhde tankista energiaksi on huomattavasti heikompi, joten vastuksen kasvu nostaa polttomootteista totuttua enemmän energian kulutusta.

ID.4:ssäni on 77 kWh:n nettokapasiteetin omaava ajoakku, joka on suurin omistamistani sähköautoista. Iso akku tekee pendelöinnistä vaivatonta myös kesänopeusrajoituksilla, mutta edelleen pienellä varauksella, johon palaan kirjoituksen yhteenvedossa.

Mittauskirjanpitoa ennen kunnon talvikelejä

Marraskuun 2021 alussa minulla on vasta kymmenen havaintokertaa, koska pyrin tekemään matkat aina mahdollisuuksien salliessa junalla.

Kaikki lähdöt Tampereelta tapahtuvat ulkotiloista säiden armoilta ja joka kerta matka on ajettu normaalisti nopeusrajoitusten ja muun liikenteen mahdollistamia nopeuksia käyttäen sekä auton lämmitys- ja ilmastointilaite automaattisella mukavuusasennolla ja lämpöpyyntö noin 21..22°C. Mitään muitakaan säästelytoimia ei ole käytetty.

Tähän saakka kaikki havainnot on tehty ennen kunnon talvisten kelien saapumista, koska vasta yhtena aamuna oli pikkupakkanen -5..-6°C. Kulutukset ovat vaihdelleet 19,5 kWh/100 km ja 24,2 kWh/100 km välillä. Kesälläkin kelillä on suri vaikutus. Sadekeli ja vastatuuli nostaa kulutusta jopa yli 20% kuivasta kesän poutasäästä.

Kesärenkaina ovat toimineet Bridgestone Turanza Eco -kumit edessä koossa 235/50R20 ja takana 255/45R20. Talvireenkaan tehtävää toimittavat Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkat edessä koossa 235/55R19 ja takana 255/50R19. En pysty todentamaan mitään merkityksellistä kulutuseroa kitka- ja kesärenkaiden välille. Myöskään en näin vähillä toistoilla pysty näkemään talvirajoitusten vaikutusta, koska toistaiseksi ainoan mittauskerran ajolle sattui parikin onnettomuutta, joiden takia jouduin hieman kiertämäänkin.

Pikkupakkanen (-5..-6°C, kuiva tie) näyttäisi nostavan kulutusta lähes saman verran kuin rankkasateessa ajaminen.

Lisään kokemuksia niiden kertyessä.

ID.4 Pro Performance Max ominaisuudet moottoritieajossa

ID.4 Pro Performance Max on melko hiljainen auto mootoritienopeuksissa, mutta kyllä vieläkin hiljaisempia löytyy. Max-varustellussa autossani on ID:n sporttipenkit sähkösäädöillä ja selän hierontatoiminnolla. Nämä yhdessä tekeävät ajamisesta jo mukavaa. Iskunvaimennuksen säätöä ei tarvitse moottoritiellä pitää kovin pehmeällä ja meno on silti mukavan tasaista.

Takavetoisen, yhdellä sähkömoottorilla varustetun ID.4:sen 150 kW/310 Nm riittää mukavaan matkan taittamiseen moottoritiellä, vaikka monet sähköautot kahdella moottorilla ja nelivedolla huikeasti nopeampia kiihdytyksiä tarjoavatkin. Moottoritiellä ohituskiihtyvyyden räjähtävyydelläkään ei ole todellisuudessa merkitystä.

Travel Assist autaa mukavasti moottoritiellä ohjailussa, eikä auto tunnu lainkaan ura- tai sivutuuliherkältä. Aktiiviset matriisi LED -valot huolehtivat hienosti kaikissa keleissä näkyvyydestä ja passiivinen sekä aktiivinen turvallisuus ovat uskottavasti hyvällä tasolla autossa.

Kaikin puolin matkanteko moottoritiellä on ID.4 Pro Performance Max -sähköautolla miellyttävää.

Sähköautolla pendelöinnin hinta

Toistaiseksi vielä olen itse saanut hidaslatausta työkohteen luona maksutta, mutta tilanne muuttuu pian. Kotona maksan taloyhtiön parkkiruudussa lataussähköstä 0,135 e/kWh. Jos lasken ajamisen hinnan pelkällä kotilataamisen hinnalla, tulee ajamisen hinnaksi kesärajoituksilla 3,21 euroa/100 km. (laskettu kaikkien havaintokertojen keskikulutuksella, 94% latauksen hyötysuhteella, 0,135e/kWh sähkön hinnalla). 

Maksullinen pikalataaminen on kalliimpaa, mutta vastaavasti tarjolla on myös mahdollisuuksia hyödyntää maksuttomia latauspaikkoja, joten en nyt huomioi julkisia latauksia kuluihin.

Liikenne-energian hinta yhdellä edestakaisella käynnillä on alle 12 euroa. Hintaa katsoessa näyttäisi siltä, että sähköautolla ajaminen olisi jopa edullisempaa kuin junalla pendelöinti, mutta auton käyttämisen hintaan pitää lisätä kuitenkin vähintään rengaskulut ja jokin osa auton arvon laskusta suhteessa ajettuihin kilometreihin. Olennaisesti halvempaa sähköautolla pendelöinti on joka tapauksessa kuin polttomoottoriautolla vastaavan matkan taittaminen.

Yhteenveto: ID.4 77 kWh soveltuminen Tampere - Helsinki -pendelöintiin

ID.4 isommalla 77 kWh akulla soveltuu erittäin hyvin Tampere - Helsinki -välin pendelöintiin ainakin kesärajoituksilla sekä kelillä pienellä varauksella. Se varaus liittyy edestakaisen matkan ajamiseen ilman yhtään latausta edes kohteessa. Yhden kerran akku olisi riittänyt edestakaiseen ajoon ilman yhtään välilatausta, mutta silläkin kertaa paluumatka olisi ollut turhan jännitävä, joten mieluummin ottaisin aina pientä lisälatausta.

Jos kohteessa saa auton latautumaan esimerkiksi 11 kW:n type2:sta, on ID 77 kWh:n akulla mitä erinomaisin ja vaivattomin pendelöintiauto tällekin välille. Silloin vain ajaa autolla kohteesta toiseen ja kytkee auton lataukseen.

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

sähköautomatkailu

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (9) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (15) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Lappi (1) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Model X (1) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (70) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (196) Sähköauto talvella (22) sähköautokokemus (21) sähköautomatkailu (45) Sähköauton lataaminen (25) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) tesla (1) Tesla (18) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (10) Volvo (1) VW (6) Zoe (10)
nwdb