25.11.2017

Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista

Liikenteen päästöjen alentaminen on tärkeä tavoite ja siihen Suomessakin panostetaan jo monella eri tavalla. Hyvä niin. Myös autolijoiden mielenkiinto vähäpäästöisiin ajoneuvoihin on jo herännyt tai heräämässä kiihtyvällä tahdilla. Vaikka itse kirjoitan tähän blogiini vain sähköautoista (BEV), niin tosiasia on se, että vähäpäästöisiä autoja on useita muitakin, kuten plugin hybridit tai biokaasuautot. Melko runsaasta sähköautoilun kokemuksestani pystyn rehellisesti tunnistamaan, että merkittävästi isommalle joukolle autoilijoita plugin hybrid on toimivampi ratkaisu kuin täyssähköauto vielä toistaiseksi. Rajaan kaasuatot tästä blogikirjoituksesta ulos, koska en tunne niitä riittävän hyvin. Sen kuitenkin tiedän, että kaasuautoihin varmasti saa vetokoukkuja, koska ne taitavat olla usein "normaaleita" polttomoottoriautoja vastaavia muulta tekniikaltaan.

Automerkkien internetsivustot tarjoavat vaikeasti löydettävästi autoista tarkkoja tietolehtiä, joista näkisi esimerkiksi perävaunulle sallitun massan. Tälläkin tiedolla on useille autoilijoille Suomessa merkitystä. Sähköautoistahan tällä hetkellä vetokoukun, jolla saa jotain vetääkin, voi asentaa vain Teslan Model X -malliin. Se onkin hinnaltaan sitten jo hyvin kallis, eikä ole aivan kansanautoksi siten luokiteltavissa. Myös Teslan Model 3 -malliin on tulossa vetokoukku mahdollisuus ennakkotietojen mukaan, mutta sitähän ei vielä ole saatavilla.

Plugin hybrideissä on sitten jo hieman enemmän tarjontaa, mutta tieto siitä on mielestäni hieman vaikeasti saavutettavissa sekä maahtantuojien nettisvuilta että myös autojen myyntisivuistoilta.

Avoin pyyntöni automyyntialustoille: päivittäkää hakukriteeristöä

Toivoisin, että netissä autokauppasivustoina toimivat alustat (useita erilaisia) päivittäisivät hakukriteeristöä ajan tasalle vastaamaan ihmisten hakutarpeita. Uusia tarpeita tunnistan sähköautoilijana myös plugin hybrideitä koskien seuraavasti:

  • Polttoaine/käyttövoima -valintaan olisi hyvä saada mukaan myös erillinen valinta plugin hybridille, koska useat autoa etsivät haluavat rajata nimenomaan ei lataushbyridit pois haustaan. Nettiautossa tämä löytyy www-sivuilla ainakin hyvin alhaalta melko epäloogisesta paikasta, mutta kyllä ko. rasti siis löytyy. Oikeampi paikka mielestäni olisi siis polttoainevalinta-kohdassa.
  • Ajoakun kapasiteetti kWh olisi hyvä lisätä tietoihin myös, jotta silläkin voisi hakea. Tämä alkaa nyt etenkin korostua, kun useista sähköautoista alkaa olla eri akkuversioita tarjolla. Auton ostoa harkitsevalle on olennaista löytää tehokkaasti juuri haluamansa auto, esimerkiksi 41 kWh Zoe tai 30 kWh Leaf. Myös plugin hybridin ajoakun koko olisi monille hyvä hakukriteeri. Nettiauton mobiilisovelluksessa tämä rajaus jo tokin onkin ja sen saa näkyviin kun valitsee käyttövoimaksi sähkön tai hybridin. Sama toiminto toimii Nettiauton nettisivuillakin. Tästä pisteet sinnepäin siis!
  • Toimintamatka sähköllä/kaasulla olisi kenttä, joka tuottaisi lisäarvoa useille. Tämä siis toisi lisäarvoa sähköautoa, plugin hybridiä, kuin myös kaasuautoa harkitsevalle. Tietona tämä on rinnasteinen sähköautoissa ja plugineissa osittain akun kokoon, mutta sähkön kulutuksessa on niin suuria eroja, että tälläkin lisätiedolla on arvoa.
  • Akun kunto uudesta (SOH%) on ehkä vaikeasti toteutuva tai useista autoista löydettävä tieto, mutta olisi sähköautoa harkitsevalle erityisen merkityksellinen tietoruutu.

Edellä mainituillani lisähakukriteereillä auton vaihtoa suunnitteleva voisi siis jatkossa helposti hakea sellaiset autot, jotka toimivat vaikka sähköllä päivittäisen 40 km työmatkan ja silti voi vetää tarvittaessa peräkärryn mökille.

 

Keskustelu

Kari Hällström
25.11.2017 18.11

Kun tiedät sähköautoista, niin voiko jossain pluginhybrideissä säätää niin, että polttomoottori ei käynnisty edes pakkasella, vaan voi ajaa lyhyen matkan pelkällä sähköllä?

Sähköautoileva motor
25.11.2017 19.44

Hei Kari,
en oikeastaan hirveästi tiedä nykyisistä hybrideistäkään, koska ne lyhyillä sähkötoimintamatkoillaan eivät minua suuresti kiinosta. Mutta ainakin sen verran mitä ajoin VW Golf GTE:llä ja Passat GTE:llä, niin noin 35 km koeajolenkkini ne tekivät käynnistämättä kertaakaan polttomoottoria. Eli siltä osin pystyn vastaamaan kysymykseesi: kyllä. Mutta tuolloin ei ollutkaan kova pakkanen, joten siltä osin en valitettavasti tiedä. Taitaa olla niin, että kovilla pakkasilla ne käyttävät sitä polttomoottoria muutamastakin syystä.

Panu
25.11.2017 20.52

Jatkokommentti Karin kysymykseen:

Uudessa TM:ssä oli kokeiltavana Kia Niro Plug in hybrid.
Ainakaan KIA ei salli sähköllä etenemistä viileässä kelissä. TM kirjoittaa:

”Viileässä polttomoottori käynnistyy aina matkaan lähdettäessä matkustamon lämmittämiseksi, vaikka ajotilaksi olisi valittu sähköllä ajo.
Näin mittaristossa palava EV-valo ei kerro sitä, millä käyttövoimalla liikutaan. Asia selviää vasta keskinäytön energiamonitorista. ”

Auton mittaristosta otetun valokuvan perusteella koeajopäivänä oli +9 C lämmintä.

Sähköautoileva motor
25.11.2017 22.04

Kiitos Panu kommentistasi. Eli just noin arvelinkin.
Yksi niistä syistä, miksi en pidä nykyisistä hybrideistä on siis edelleen totta.
Kun olisikin hybridi, jossa olisi esim. 30 kWh akku + vaikka biokaasulla käyvä polttokenno REX jne...

Puh
27.11.2017 17.32

Nettikauppojen lisäksi pitäisi päivittää autokauppiaat sekä autonvalmistajat. Ensimmäiset eivät tiedä mitään ja toiset eivät oikein saa aikaiseksi, paitsi lupauksia vuosille 2020-2022. Kuluttajan pitää vaatia enemmän ja kertoa se eteenpäin.

Tämän takia olen päätynyt äänestämään lompakolla siihen tällä hetkellä ainoaan oikeaan sähköautoon.

Jani Ikävalko
28.11.2017 17.09

Hei,

Ryhmässäni käsitellään sähköautoja, kaasuautoja ja vetyautoja, teitä ehkä saattaisi kiinnostaa nämä tulevaisuuden liikenteen puhtaat ratkaisut keskustelun osalta.

https://www.facebook.com/groups/703647513136771/

-Jani

Puh
30.11.2017 10.44

Kiitos tiedosta, mutta kannattaisi ottaa huomioon ettei kaikki ole f*ckbookissa, mukaan lukien itseni.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb