11.09.2021

Tampereen kaupunkialue tarvitsee kipeästi lisää sähköautojen latauspaikkoja asukkaille

MInulta kysytään usein mielipidettä sähköauton hankintaa harkitessa: "Voisiko meillä jo sähköauto toimia?". Olen edustanut avoimesti näkemystä, että sujuva sähköautoilu edellyttää kotilatausmahdollisuutta. Tällä hetkellä uusien sähköautojen toimintamatkat alkavat olla jo niin pitkiä, että vähemmän ajaville talouksille uskallan suositella jo sähköautoa myös ilman omaa kotilatausmahdollisuutta, mutta jossain nämäkin autot pitää saada ladattua.

Mainitsemani varaus liittyy tietoisuuteen ja todelliseen tilanteeseen oman kodin lähellä olevista latausmahdollisuuksista, tai paremminkin niiden puutteista. Tässä blogikirjoituksessa on siis kyse kaupungin keskustan kerrostalossa asuvan lataustarpeesta ja mahdollisuudesta kun omassa taloyhtiössä ei ole edes parkkiruutua käytettävissä. Tyypillisesti auton pysäköinti silloin hoituu maksullisella asukaspysäköintiluvalla mahdollisimman lähellä omaa kotia. Tämä tarve on siis eri asia kuin parkkihallien latausmahdollisuus kaupungissa asioiville tai suurteholataus matkoja tehdessä.

Kirjoitan tähän blogikirjoitukseen realismia Tampereen kaupunkialueen julkisista Type2-latausmahdollisuuksista. Rajaan otannaksi keskustasta Tammerkosken länsipuolen aluetta ajatellen, että jossain sen alueen keskipisteen kieppeillä olisi sähköautoa haluavan koti, eikä hän saisi kotonaan ladattua.

Rajaamallani alueella asuu karkean arvioni mukaan 15 000 - 20 000 ihmistä ja alueella on pääosin kerrostaloja ja monillakin on sellainen tilanne, ettei ole edes omaa parkkiruutua, saati mahdollisuutta lataamiseen kotonaan. Rajasin alueen sellaiseksi, jonka puitteissa voisin itse kuvitella edes tilapäisesti puljaavani siten, että vien autoa kauemmas latautumaan ja kävelen kotiin. Asukkaiden lisäksi alueella olisi sähköauton lataamisen tarvetta myös useiden urheilukenttien ja muiden ajanviettopaikojen asiakkaille.

Plugshare mobiilisovellus näyttää, että alueella on kahdeksan latausasemaa, joista noin kuusi on hitaampaan lataamiseen soveltuvia Type2-latauspaikkoja. Kartoitin näiden latauspaikkojen tilanteen lauantaina 11.9.2021 illalla kello 21.00 paikkeilla.

Klingendahl

Klingendahl on erityisen kaunis rakennusten kokonaisuus, jonka sisäpihalla on Virtapisteen latausmahdollisuus neljälle autolle. Ikävä kyllä kahdesta latauslaitteesta toinen on ollut jo kuukausia epäkunnossa, joten latausmahdollisuus on todellisuudessa vain kahdelle autolle. Tällä kertaa molemmat toimivat paikat olivat varattuina ja asianmukaisesti latauskäytössä.

Hinta täällä ladatessa on hieman yläkanttiin maksaen 20 senttiä/kWh. Yleistä hintatasoa korkeampi hinta tosin sisältää ymmärtääkseni myös muille autoille maksullisen pysäköinnin. Olennaisin ongelma kotilataamisen korvaamiselle on kuitenkin neljän tunnin kiekkopaikka vähäisten latauspaikkojen lisäksi. Tästä paikasta ei siis ole iltamyöhällä kotiin tulevalle sähköautoilijalle latauspaikaksi, jotta pääsee aamulla taas jatkamaan sähköistä matkaansa seuraavaan työpäivään.

Pyynikin uimahalli

On hienoa, että Tampereen uimahallit tarjoavat sähköautoilijoille latausmahdollisuuksia. Pyynikin uimahallin pihassa onkin kaksi sähköauton latauspaikkaa.

Tällä illan kierroksella ne olivat vapaina odottamassa lataajaansa. Tiedän kertoa kokemukselleni, että tilanne arkipäivisin ja iltaisin on aivan toinen. On suorastaan harvinaista herkkua saada täällä autonsa latautumaan.

Operaaattori on Virta ja hinnoittelu on tyypillinen 15 senttiä/kWh. Haasteeksi kotilatausta korvaavalle tulee jälleen ruuhkaisuuden ja latauspaikkojen vähäisyyden lisäksi lyhyestä aikaikkunasta, joka lataamiseen on liikennemerkillä sallittu. Kolmen tunnin kiekkopaikka ehtii 11 kW:n AC-laturilla tarjota 33 kWh lisää sähköä ja se ei ole esimerkiksi 77 kWh:n akusta edes puolia. Onneksi uimahallin latauspaikan kiekkorajoitus kuitenkaan ei ole voimassa yöllä, mutta sitten auto pitää ehtiä siirtämään pois varhain aamulla.

Vapriikki

Museokeskus Vapriikissa on sähköauton latausmahdollisuus teoriassa peräti neljälle autolle, mutta operaattorina toimivan Virtapisteen mobiilisovellus ilmoitaa kahden latauspaikan olevan poissa käytöstä ja näin on ollut jo pitkän aikaa. Tällä kertaa kaksi toimivaa latauspaikkaa olivat asianmukaisessa latauskäytössä, joten latausta tarvitseva olisi jäänyt ilman sähköä.

Jos auton olisi saanut lataukseen, sähköllen hinta olisi ollut maltilliset 15 senttiä/kWh. Olen kerran ladannut tuossa ruudussa autoani ja kysyin silloin Vapriikin neuvonnasta hieman sekavalta vaikuttavalle liikennemerkkihässäkälle tulkintaohjetta. Sain vastauksen, että voin pitää autoni tuossa ruudussa asiointini jälkeenkin niin kauan kuin se lataa. Maksua en ainakaan minä maksanut mihinkään enkä saanut sakkojakaan.

Tässä olisi siis sellaista latauspaikan mallia, millaisia sähköautoilevat alueen asukkaat tarttisivat, ellei ole mahdollisuutta ladata omassa parkkiruudussa.

Laukontori

Laukontorilla on Virtapisteen operoima latauspaikka, jossa on tarjolla 50 kW:n tehoista DC-latausta CCS- ja CHAdeMO -liittimin varustetuille sähköautoille sekä Type2-kaapeli.

Laturi on ollut jo pitkän aikaa poissa käytöstä Virtapisteen mobiilisovelluksen mukaan, vaikka itse laturi näyttääkin vihreää valoa. Itse olen käynyt siellä pari kertaa muutaman kuukauden aikana kokeilemassa ja en ole saanut latausta käynnistymään.

Hinta olisi AC-lataukselle maltillinen 15 senttiä / kWh. AC-latauksen ollessa käynnissä voi toisessa ruudussa ladata DC:llä, joka sekin olisi toimiessaan erittäin maltilliset 20 senttiä/kWh. Toivottavasti tämä saadaan pian takaisin toimintaan.

Sähkötalo

Tampereen Sähkön lähellä on sähkötalon Type2-latauspiste. Siellä olisi tarjolla eParking-operaattorin kautta käynnistettävissä oleva lataus 20 senttiä/kWh hinnalla. Paikka on kuitenkin liikennemerkein rajoitettu vain vieraille ja ainoastaan kahdeksi tunniksi kerrallaan! Siinähän ehtii sähköauton akkuun kertyä 11 kW:n laturilla huikeat 22 kWh lisää sähköä, eli vähän reilut sata kilometriä. Oletan, että lisäkyltissä mainittu "vieraille" tarkoittaa Sähkötalon vierailijoita. Vai tarkoittaisiko se mahdollisesti minulle kylään tulevia vieraita?

Joka tapauksessa tällä kertaa näistä kahdesta latauspaikasta toinen oli ns. dinotettu, eli pysäköitynä oli vanha bensa-auto. Toiseen pysäköintiruutuun auton olisi saanut latautumaan.

Latailua kauppakeskuksissa

Tampereella on jo aika hyvin latausmahdollisuuksia kauppakeskuksissa. Keskustan alueen kauppakeskuksiakin olisi kohtuullisen kävelymatkan päässä mm Sokos-tavaratalossa, Ratinassa, Koskikeskuksessa ja Hämpin parkissa. Nämä parkkihallien latausmahdollisuudet vain eivät ole kovinkaan edullisia vaihtoehtoja pysäköintimaksujen kautta, jos muutoin voisi pitää autoaan kadunvarsiparkissa Lisäksi ainakin osaan niistä käynti on ymmärtääkseni yöaikaan rajattua.

Monet kotilatauksesta paitsi jääneet sähköautoilijat latailevat kuitenkin autojaan keskustan ulkopuolella olevissa kauppakeskuksissa asioidessaan.

Lidleissä onkin maksutonta 50 kW:n tehoista latausta tarjolla Tampereellakin useassa kohteessa, mutta ne ovat lähes poikkeuksetta varattuina, koska ilmaiset sähköämpärit kelpaavat suomalaisille hieman turhankin hanakasti vaikkei latausta edes tartteisi. Niiden varaan en itse uskaltaisi laskea yhtään autoiluni sähkön saantia.

Citymarketeissa on melko hyvin latausta tarjolla ja niistä löytyy 50 kW:n sekä vielä nopeampaa DC-latausta ja Type2-latausta. K-latauksen DC-pikalatauksen 20 senttiä/minuutti -hinnoittelulla 50 kW:n laturilla lataamisen hinta vaihtelee runsaasti ja on halvimmillaankin 24 senttiä/kWh, jos onnistuu saamaan koko latauksen ajan tasan täydellä 50 kW:n teholla. Tyypillisesti kuitenkin keskiteho jää alemmaksi ja hinta saattaa nousta helposti korkeammaksi. K-latauksen Type2-lataus maksaa 20 senttiä/kWh ensimmäiset kaksi tuntia ja sen jälkeen 2 senttiä/minuutti siihen päälle. 

Tampereen alueen Prismoissa ei vielä ole ABC-latauspaikkoja, vaan ne ovat Plugitin kautta operoitavissa ja maksavat maltilliset 16 senttiä/kWh.

Periaatteessa siis monet pärjäävät näillä kauppakeskustenkin latausmahdollisuuksilla, mutta rehellisesti sanoen itse en todellakaan suostuisi roikkumaan kaupoissa tai kauppakeskuksissa niin kauaa, että saisin autoni akun täyteen tai edes 80% täyteen. 

Taloyhtiössä lisää latausmahdollisuuksia asukkaille

Ensisjaisesti toivon tietenkin taloyhtiöille viisautta ja rohkeutta panostaa sähköautojen lataamisen mahdollistamiseen. Itse sain omaan parkkiruutuumme hienosti onnistumaan 1x8A -latauksen. Sekin jo riittää useimmille, jos peräkkäisinä päivinä ei usein ole satojen kilometrien ajomääriä.  Tietenkin 3x16A lataus olisi parempi, mutta jos sitä ei voida toteuttaa, ei pitäisi pienempitehoista sen perusteella ainakaan kieltää.

Likimainkaan kaikille kaupunkilaisille ei kuitenkaan ole mahdollista saada kotilatausta, koska kaikilla ei ole edes omaa parkkipaikkaa kodin taloyhtiössä. Siksi tarvitaan kipeästi lisää myös julkista latausmahdollisuutta kaupunkiin.

Parkkikentille tarvitaan julkisia Type2-latauspaikkoja dramaattisesti lisää Tampereella

Meille Suomeen tavoitellaan kunnianhimoisesti liikenteen päästöjen vähentämistä ja keskeisenä keinona pidetään sähköautojen lisäämistä. Hallituksen esityksessä saatiin nyt autovero pois ja lupaus hankintatuen säilymisestä. Nämä toimet kuitenkaan eivät ensinkään kohtaa todellista rajoitetta. Sitä, jos autoa ei voi ladata. Esitänkin avoimesti sähköautoilijana toiveen potentiaalisten kanssasähköautoilua suunnittelevien kaupunkilaisten puolesta:

Toivon, että Tampereelle saadaan nopeasti ja runsaasti lisää pysäköintipaikoille sähköautojen Type2-latauspaikkoja. Niitä sopisi hyvin esimerkiksi Etelärannan parkkipaikoille, Ratinan alueen parkkialueille, Vapriikin parkkipaikoille ja moneen muuhunkin paikkaan. Kotilatausmahdollisuutta vailla olevat sähköautoilijat tarvitsisivat pysäköintiruutuja kaupunkialueella, jossa autoa voisi pitää yön ajan ja se saisi latautua koko yön pysäköinnin ajan.

En pidä realistisena sellaista tulevaisuudenkuvaa, jossa kaikilla halukkailla kaupunkilaisilla olisi omaa latauspaikkaa. Enkä haaveile kovin suurista julkisten Type2-latauspaikkojen määrästä, mutta kyllä Tampereella olisi nyt pian asiassa ryhdistäytymisen paikka. Kenen tehtävä niitä julkisia latauspaikkoja on perustaa? Mielestäni yritysten lisäksi Tampereen kaupunki voisi panostaa selkeästi enemmän asiaan.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Sähköauton lataaminen

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (8) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (14) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Lappi (1) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (68) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (194) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (21) sähköautomatkailu (43) Sähköauton lataaminen (24) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) tesla (1) Tesla (17) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (9) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb