ARTIKKELI 26.04.2021

Testikuskin testissä täyssähköpaku - Peugeot E-Expert

Miltä kuulostaisi täyssähköpakettiauto? Voisiko sellainen toimia esim. duunarin menopelinä vai pitääkö sitä pysyttäytyä edelleen polttomoottorisissa vaihtoehdoissa, ainakin pakettiautojen osalta?Testasimme Peugeotin uuden E-Expert täyssähköpakettiauton ja voimme heti todeta, että kaupunkiympäristöön E-Expertiä voisi jopa miettiä yhtenä järkevänä vaihtoehtona muiden joukossa. Mutta, syrjäseudulle, missä latauspisteitäkin on ainakin toistaiseksi vielä melko harvassa, ei se välttämättä ainakaan se kätevin vaihtoehto ole.Katso videolta mitä muita ajatuksia E-Expert Testikuskissa herätti!

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 03.11.2020

Testikuski-koeajo: Mercedes-Benz E350 2011

Meitä on monesti pyydetty testaamaan myös käytettyjä autoja ja siksi päätimmekin ottaa sellaisen nyt koeajoon. Ajoimme vuoden 2011 Mercedes-Benz E350 -mallia, joka oli varustettu 3-litraisella V6 diesel-moottorilla. Tuosta koneesta irtosi tehoa varsin mukavat 265 hevosvoimaa. Nuo hepat tekivät esim. ohittamisesta äärettömän vaivatonta. Eikä sitä voi kieltää, kyllähän sitä on aina leppoisaa ajella isokoneisella autolla. Yksi selkeä merkki laadukkuudesta oli myös se, että ohjaamo oli hyvin hiljainen - moottorinkin äänet kuuluivat selkeästi sisälle vain kovemmissa kiihdytystilanteissa.Koeajamamme, jo yhdeksän vuoden ikään ehtinyt Mersu oli siisti kuin sika pienenä. Kyseessä oli siis erittäin hyvin pidetty yksilö, jonka ajaminen oli lähes pelkkää nautintoa. Ei voi yhtään ihmetellä, että E-sarjalaiset Mersut ovat taksikuskien suosiossa.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.