TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Hybridi:

ARTIKKELI 21.08.2017

Viikon autouutiset: Seat Cupra, luotetuimmat automerkit Euroopassa ja Suomen Toyota

Seat Leon Cupra 300 – hauska myös talvella. KUVA: SEAT Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie podcastin yhteydessä:   // Seat suunnittelee Cuprasta erillistä brändiä tehokkaille autoilleen Espanjalaisen, Volkswagen-konserniin kuuluvan Seatin huhutaan suunnittelevan tehokkaammille autoilleen aiemmin annetun Cupra-lisänimen erottamista omaksi brändikseen, esimerkiksi Mercedes-Benzin AMG:n ja Volvon Polestarin tapaan. Suunnitelma paljastui Seatin rekisteröityä uusia tavaramerkkejä, sekä aiemmin näkemättömän, tyyliltään aggressiivisen Cupra-logon. Autocar spekuloi nyt rekisteröityjen nimien Tangon, Salsan ja Boleron viittaavan uuden Cupra-brändin tuleviin automalleihin. Aiemmin Seat on käyttänyt nimiä sporttisissa konseptimalleissaan, kuten Seat Leonin tyylisessä urheilullisessa Salsa-konseptissa vuodelta 2000. Yksikään näillä nimillä esitellyistä konseptimalleista ei kumminkaan ole päätynyt tuotantoon asti. Cupra-nimellä varustettuja sporttimalleja Seat sen sijaan on esitellyt jatkuvasti. Viimeisimpänä laivueeseen on liittynyt Leon-mallista tuunattu Leon Cupra 300, ja tällä hetkellä työn alla on Cupra-versio katumaasturi Atecasta, sekä luultavasti päivitys hot hatch -malliin Leon Cupra R. Pienimpiin korimalleihin, kuten Ibizaan ja Miihin, ei Seatin mukaan toistaiseksi ole tulossa Cupra-versioita. Mikäli Tangosta tulee 2001 esitellyn konseptin mukaisesti avoauto uuden Cupra-brändin alle, on se Seatin ensimmäinen tuotantoon päätynyt avomalli koskaan. Yhtiö löi kumminkin odotetusti jäitä hattuun pahimmille intoilijoille ilmoittamalla, että “tavaramerkkien rekisteröinti on tavanomaista puuhaa automaailmassa”, ja “nimet jotka Seat rekisteröi eivät välttämättä ole tulevia malleja varten, vaan myös nimiä joista pidämme ja jotka haluamme pitää reservissä”. Vuoden 2017 luotetuimmat autobrändit Britanniassa ja Saksassa Arvostettu katsaus autobrändien luotettavuuteen muun muassa kuluttaja-analytiikkaa tarjoavalta J.D. Powerilta (J.D. Power Vehicle Dependability Survey) on valmistunut vuoden 2017 osalta. Tänä vuonna kyselytutkimukseen osallistui Britanniassa yli 12 000 ja Saksassa yli 14 000 autonomistajaa, jotka olivat ostaneet kulkupelinsä 12-36 kuukautta aiemmin. Kysely koskee siis vuosien 2014-2016 vuosimalleja. Tutkimuksessa kartoitettiin käytön aikana ilmenneitä vikoja, joiden perusteella merkit asetettiin paremmuusjärjestykseen vähiten vikoja per 100 autoa sisältäneestä brändistä alkaen. Edellisten vuosien tapaan monet premium-luokan automerkit eivät menestyneet kyselyssä aivan odotetulla tavalla, vaan jäivät pitkälti häntäpäähän. Britannian tuloksissa on mukana 25 brändiä, joista saksalainen BMW on jumbosijalla, ja Kia ja Volvo jakavat ensimmäisen paikan. BMW:n autoista ilmoitettujen vikojen määrä (198 vikaa per 100 autoa) on yli kaksinkertainen verrattuna Volvon ja Kian vikamääriin (83 per 100 autoa). Volkswagen-konsernin merkeistä parhaiten menestyivät Skoda sijalla 2, ja SEAT sijalla 9, kun emobrändi Volkswagen sijoittui kymmenenneksi. Japanilaiset Suzuki, Toyota ja Mazda olivat kaikki kymmenen parhaan joukossa. Saksan kyselytulokset ovat hyvin Britannian tapaisia. 24 brändin joukosta jumbosijalle jäi Fiat (BMW sijalla 23), ja parhaiten menestyi Kia. Huomattavin poikkeus löytyy Volvon sijoituksesta sijalle 19 vikamäärällä 180 vikaa per 100 autoa. Tarkemmat tulokset löytää Britannian osalta J.D. Powerin sivuilta täältä, ja Saksan osalta täältä. Toyota menestyy Suomessa – kiitos hybridien Ilta-Sanomat uutisoi Toyotan olevan tällä hetkellä vuoden 2017 suosituin henkilöautomerkki Suomessa. Toyotan kovaa myyntiä on siivittänyt erityisesti hybridimallien suosio: hybridimallien osuus myynnistä on ollut noin 43%. Kokonaisuudessaan Toyotoja on käynyt toistaiseksi kaupaksi yli 10 000 kappaletta. Myös malliston uusimpiin tulokkaisiin kuuluva crossover C-HR on löytänyt ostajansa, ja sitä on rekisteröity yli 1200 kappaletta, joista suurin osa on hybridejä. Toyotan hybridiautoista Prius on parhaillaan ainoa pistokehybridi (Plug-In Hybrid eli ladattava hybridimalli), ja muut ottavat energiansa talteen esimerkiksi jarrutuksen yhteydessä. Toyota C-HR on firman uutuusmalli. KUVA: Toyota ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 09.09.2015

Hybridien pioneeri uudistuu - Toyota Prius 2016:n ensitiedot julki

  Teksti: Topi RantaKuva: ToyotaJapanilainen Toyota on tänään esitellyt uuden, neljännen sukupolven Priuksen. Hybridiautojen kenties tunnetuimman mallin nuorin versio nähdään kohta alkavilla Frankfurtin automessuilla, ja myynti alkaa ensi vuoden alkupuolella. Tyylilleen uskollisena uusi Prius madaltaa jälleen kulutusta reippaasti alaspäin. Kulutuksen on nimittäin sanottu olevan hieman alle 3,2 litraa sataa kilometriä kohden, ja hiilidioksidipäästöjen puolestaan 70 grammaa kilometriltä. Toyotan mukaan kulutus on ennätys, kun mukaan ei lasketa pistokkeesta ladattavia hybridimalleja. Uuden Priuksen plug-in –mallin sen sijaan luvataan tuhlaavan bensiiniä vain reilu kaksi litraa satasella. Myös plug-in –mallin vain akustolla ajettava matka lisääntyy noin 25 kilometrin verran. Hybridin akusto on kevenytynyt ja pienentynyt, joten myös tavaratilaa on tullut autoon lisää. 1,8-litraisen polttomoottorin sekä hieman keventyneen sähkömoottorin lisäksi myös taka-akselille on oma moottorinsa, joka toimii ja vetää alle 60 kilometrin tuntivauhdissa. E-4WD:ksi kutsuttu järjestelmä auttaa pidossa esimerkiksi huonoissa sääolosuhteissa. Prius on ensimmäinen malli, jossa käytetään Toyotan uutta Toyota New Generation Architecture –alustaa. TGNA-alusta on Toyotan keskikokoisten autojen muuntuva yhteisalusta, jonka käytöllä valmistaja pyrkii vähentämään tuotantokulujaan. Siksi Priuksen jälkeen alustaa nähdäänkin luultavasti useissa muissa valmistajan uusissa malleissa.
nwdb