TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Vr:

ARTIKKELI 17.02.2016

Kolumni: VR:n lippuhintojen lasku on autoilijan etu

Teksti ja kuva: Topi RantaSuomen rautateiden ainoa matkustajaliikenneyhtiö VR julkisti eilen pysyvästi alennetut lippuhintansa. Hinnoittelu yksinkertaistui, ja lippujen hinnat putosivat lipputuotteista riippuen kymmeniä prosentteja. Esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välille myydään kaikkiin IC-juniin ja pendolinoihin tietty määrä kymmenen euroa maksavia säästölippuja. Halpaa kuin saippua, ja mikä parasta, halvat liput ovat myös autoilijan etu. Ei kuitenkaan kannata erehtyä luulemaan, että taustalla olisi valtio-omisteisen monopolin pyrkimys yhteiskunnaliseen hyvään. Sen sijaan syyllisiä positiivisiin muutoksiin ovat toimiva markkinatalous ja Euroopan unioni, jonka joukkoliikenteen palvelusopimusasetus on mahdollistanut, oikeastaan pakottanut, toimivan markkinatalouden linja-autoliikenteeseen. Siinä missä ELY-keskukset tai niitä edeltäneet virastot ennen jakelivat alueellisia yksinoikeuksia linja-autoyrityksille, on moinen pelleily nykyään kielletty ja markkinat vapaat. Seuraukset ovat merkittäviä. Skottimiljardööri Brian Souterin pääomituksella nopeasti kasvanut OnniBus.com on haastanut vanhat kartellit ja tehnyt kaupunkien välisestä liikkumisesta Suomessa merkittävästi halvempaa. Joukkoliikenteen palvelusopimusasetus ei valitettavasti koske rautatieliikennettä. Silti, VR:n rautatiemonopolista huolimatta, halpabussitoiminta on ollut niin merkittävää, että VR:n on ollut pakko reagoida omassa hinnoittelussaan. Kaiken hyvän päälle sekin monopoli on loppumassa hetken kuluttua, mikäli liikenneministeri Anne Berneriä on uskominen.  Viimeistään EU-lainsäädäntö siihen kuitenkin bussiliikenteen tapaan pakottaisi. Tästä markkinataloudesta hyötyvät kaikki liikkujat niin teillä kuin rautateilläkin. Edullisempi joukkoliikenne houkuttelee enemmän käyttäjiä, ja antaa useammalle autoilijalle oikean mahdollisuuden valita kulkutapansa. Ja niille, joille auton vaihtaminen joukkoliikenteeseen ole vaihtoehto, riittää enemmän tilaa maanteillä. Näin suotuisasta kehityksestä on vaikea olla pitämättä.  
nwdb