TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Volvo:

ARTIKKELI 26.06.2017

Viikon autouutiset: Apple haluaa estää kännykän käytön ratissa, sekä Volvon ja Saabin erot

Kun ajat, et kopella. Kun kopellat, et aja.  Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie podcastissä:   // Apple haluaa viimein vähentää kännykän räpläystä ratissa Älypuhelinten käyttö sopimattomina hetkinä riivaa ihmiskuntaa maailman joka kolkassa. Kännykän lumo on niin voimakas, ettei puhelinta malteta laskea käsistä usein edes ajon ajaksi. Osittain myös tämän seurauksena kuolemantapausten määrä per matkustettu liikennekilometri on ainakin Yhdysvalloissa kasvussa huolimatta turvavarusteiden kehittymisestä. Nyt älypuhelimia valmistava teknologiajätti Apple tarjoaa omanlaistaan ratkaisua rattiräpläyksen kitkemiseksi. Apple esitteli ratkaisuaan kesäkuun alkupuolella järjestetyssä Worldwide Developers Conferencessa uusien tuotejulkistustensa ohessa. Kyseessä on tulevaan iOS 11 käyttöjärjestelmään integroitu ominaisuus, jonka saa siis myös moniin tällä hetkillä myynnissä oleviin puhelimiin käyttöjärjestelmäpäivityksen yhteydessä. Käyttäjä laittaa “Do Not Disturb While Driving” -ominaisuuden itse päälle ottaessaan puhelimen ensimmäistä kertaa mukaansa autoon, jotta seuraavilla kerroilla puhelin kykenee itse havaitsemaan olevansa autossa ja kytkee ominaisuuden automaattisesti päälle. Käynnissä ollessaan ominaisuus estää saapuvat ilmoitukset, kunnes käyttäjä on poistunut autosta. Mikäli ei itse ole ajovuorossa, voi ominaisuuden kytkeä pois päältä virtanappia painamalla ja vahvistamalla olevansa matkustaja.   Applen ratkaisu on ensimmäisiä puhelinvalmistajien tarjoamia “älykkäitä” keinoja liikenneturvallisuuden parantamiseksi, mutta täydellinen se ei ole. Ominaisuus ei esimerkiksi estä kaikkia saapuvia ilmoituksia, vaan yhteystietojen suosikit-listan viestit ja puhelut pääsevät edelleen läpi. Perustelut tälle voi tiivistää esimerkiksi lauseella “eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka lapselle sattuukin jotain”. Wiredin artikkelissa liikenneturvallisuustutkija Ian Reagan moittii Applen ratkaisua päästää joitain ilmoituksia lävitse, ja toteaa, että mikäli näin kumminkin menetellään, olisi parempi esittää ilmoitukset ääniviesteinä näytöltä lukemisen sijaan. Parhaiten toimiva ratkaisu olisi tietenkin puhelimen sulkeminen kokonaan ajon ajaksi. Autotie podcastissä Applen tulevaan ominaisuuteen suhtauduttiin epäilevästi, mutta Applen avaus on kiistämättä positiivinen (vaikkakin myöhäinen) asia. Tehokkaampia keinoja on kumminkin jo ehdotettu. Nissan esitteli aiemmin tänä vuonna Faradayn häkkiin pohjautuvaa käsinojaan sijoitettua laatikkoa, jonka sisälle tietyn taajuuksinen sähkömagneettinen säteily ei pääse. Tällöin puhelinta ei tarvitse edes sammuttaa ajon ajaksi, mikäli haluaa estää kaikki häriötekijät. Toisaalta tämä Nissan Signal Shield estää myös Bluetooth- ja Wi-Fi-yhteydet, eli esimerkiksi musiikin toistaminen niiden avulla auton mediajärjestelmässä estyy samalla. Helppoa niksiä ei siis tunnu löytyvän, varsinkaan kun älypuhelimen rooli ihmiselämässä ei tunnu tulevaisuudessa pienenevän. Miksi Saab kuopattiin, mutta Volvo porskuttaa Ilta-Sanomissa pohditaan elämän suuria kysymyksiä: miksi ruotsalaisista automerkeistä juuri Volvo jatkaa edelleen elämäänsä moottoritiellä, kun Saab on jämähtänyt lopullisesti varikolle. Molempien merkkien oltua ongelmissa vuoden 2010 aikana, kauppasi General Motors Saabin hollantilaiselle Spykerille ja vuonna 2012 yhtiö (tai mitä siitä oli jäljellä) päätyi National Electric Vehicle Swedenin (NEVS) käsiin ruotsalais-kiinalaiseen omistukseen. Pitkään jatkuneiden epäselvyyksien jälkeen NEVS kumminkin luovutti Saab-brändin suhteen ja päätti olla käyttämättä nimeä malleissaan. Volvo puolestaan myytiin Fordilta kiinalaiselle Geelylle, minkä jälkeen mallistoa uudistettiin ja brändiä kiillotettiin hallitusti. Merkki ponkaisi uuteen nousuun ja on kerännyt uusilla malleillaan kansainvälistä hehkutusta samalla kun skandinaavisuutta on alettu painottaa vielä aiempaakin voimakkaammin. Ratkaiseva ero onkin Ilta-sanomien mukaan juuri tässä. Saab joutui ahneiden voitontavoittelijoiden myllertämäksi, kun Volvo säilyettiin aiemmalla suunnallaan oikeanlaisin muutoksin. Autotielläkin on kiinnitetty huomiota Volvon uusista malleista löytyviin pieniin Ruotsin lippuihin, pohjoismaisen muotoilun ylikorostamiseen ja harkittuihin lupauksiin turvallisuuden kehityksestä. Volvon brändi on kehittynyt oikein juuri merkin omilla vahvuuksilla. On harmi, ettei Saabin vahvuuksille löytynyt samanlaisia kehittäjiä. ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 10.03.2017

Viikon autouutiset: dieselin tulevaisuus on synkkä, Zoe E-sport on upea konsepti, ja renkaistakin löytyy kohta älyä

Siinä se kaunokainen on. Viikon hienoin julkistus (tai yksi hienoimmista), Renault Zoe E-sport. KUVA: Renault   Viikon autouutiset ovat kuunneltavissa myös Autotie podcastissä:   //   Diesel kuolee, Yst. terv. Volvon toimari Euroopan unionin lainsäädäntö on mahdollistanut hiilidioksidipäästöissä bensakoneita pihimpien dieselmoottoreiden menestyksen Euroopassa, mutta tilanne on muuttumassa. Tämä on Volvon toimitusjohtajan Håkan Samuelssonin viesti parhaillaan käynnissä olevilla Geneven automessuilla, ja miksi emme häntä uskoisi. Volkswagenin päästöskandaali käynnisti sähköautojen rynnistyksen markkinoille, eivätkä uutiset ole aikoihin pyörineet uusien vähäpäästöisten diseleiden ympärillä. Mikä polttoöljyssä sitten mättää? Suurimpia ongelmia dieselkoneissa ovat terveydelle vaaralliset typenoksidit (NOx), joita dieselmoottorit päästävät bensakoneita enemmän. Euroopassa NOx-päästöjä on jokseenkin katsottu sormien läpi, mutta päästörajat ovat tiukentumassa niidenkin kohdalla. Volvon Samuelssonin mukaan merkittävä rooli dieselin ongelmissa on myös entisestään tiukentuvat hiilidioksidipäästörajat. Vuoteen 2021 mennessä uusien autojen keskimääräisten päästöjen pitäisi korkeimmillaan olla 95 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohden. Tavoitteeseen pääseminen vaatii autonvalmistajilta panostuksia moottoreiden kehittämiseen, eikä kovin moni kehitysjohtaja enää pidä dieseliä tulevaisuuden käyttövoimana. Volvostakin Samuelsson puhui hieman. Ensimmäisen täysin sähköisen Volvon voi odottaa toimitusjohtajan mukaan saapuvan vuonna 2019, ja vuoteen 2025 mennessä koko laivasto on sähköistetty. Renault Zoe e-sport on viikon kovin konsepti Geneven automessut tarjoavat tuleville viikoille kasoittain ihasteltavaa, mutta kaiken toistaiseksi nähdyn hienon ja komean seasta huomion vei tällä viikolla Renaultin (laimeahkon) Zoe -sähköauton (väkevä) hot hatch -konsepti, joka sisältää Renaultin Formula E-autosta siirrettyä tekniikkaa. Pressitilaisuudessa sähkön sinisen värin saanut Zoe e-sport kiihtyy 460:n hevosvoiman turvin nollasta sataan 3,2 sekunnissa ja 200km/h nopeus saavutetaan sekin alle kymmeneen sekuntiin. Vaikkei Zoe e-sportilla luultavasti pysty kovin pitkään kiihdyttelemään – sillä autosta löytyy normaalin Zoen akku – ei akun toiminnan pitäisi jäädä ainakaan ylikuumenemisesta kiinni. 40 kWh kokoista möykkyä jäähdytetään Formula E-auton ilma- ja nestejäähdytystekniikalla. Myös Zoen runko perustuu Renaultin kilpa-autojen käyttämiin runkoihin, ja hiilikuidun käyttö tiputtaa tarpeetonta painoa. Akun kanssa kokonaisuus painaa 1400kg, ja painopiste on alhaalla. Autocarin mukaan Renaultin sähköautojen päällikkö Gilles Normand on todennut autosta, että “tänä päivänä kaikki on intohimoa, ja intohimo tiivistää kaiken mistä tässä konseptissa on kysymys”. Epäilemättä! Jos jonkun Renaultin kyytiin pitäisi nyt hypätä, niin Zoe E-sport olisi listan kärjessä. A.I. – Rengasäly Toinen Genevessä esitelty mielenkiintoinen konsepti ei ole auto, mutta liittyy läheisesti autoiluun. Rengasvalmistaja Goodyear esitteli jo toissa vuonna tulevaisuuden rengaskonseptin, jossa täysin pallon muotoisen renkaan päällä kulkeva auto leijui sci-fistä tuttuun tapaan magneettisesti ilmassa. Tänä vuonna tuo Eagle 360 -nimellä kulkenut rengaskonsepti on saanut päivityksen (nimeltään Urban), mutta perinteisemmän renkaan mallinen IntelliGrip Urban on maanläheisyydessään sitäkin hienompi tapaus. Tämän vuoden konsepteissa renkaiden pintaan on tuotu sensoreita, joiden avulla ne keräävät dataa tienpinnasta erityisesti robottiauton tietokoneen tarpeisiin. Auton saadessa tiedon tienpinnan kunnosta ja sääolosuhteista, se pystyy optimoimaan ajoaan esimerkiksi liikkeiden, nopeuden ja jarrutusten suhteen. Rengas on myös normaalia kapeampi, jolloin sen vierimisvastus on pienempi ja täten se on normaalia rengasta taloudellisempi. Suuria etuja älykkäästä renkaasta saavat myös varsinkin liikennepalveluiden tuottajat. Rengas voi itsenäisesti kertoa kunnostaan, jolloin huoltotoimenpiteet voidaan suunnitella ennakoivasti, ja auton käyttökatkot saadaan minimoitua. Goodyearin villeimmissä visioissa renkaat tuovat datansa myös muiden autojen saataville oman “renkaiden Internetin” avulla (Internet of Things -tyyliin). Yksi asia kumminkin puuttuu ainakin toistaiseksi. Moccamasteriin ei löydy vielä yhteyttä, joten kahvia Intelligrip Urban ei osaa tilata tippumaan, vaikka se huomaisi työpaikan tai kotiosoitteen lähestyvän.  Sensoreita tulvillaan, on raikas talvisää. Huomaa myös urattomuus. Kapeampi profiili tekee vesiliirto-ominaisuuksista paremmat, eikä uria tarvita niin kipeästi. KUVA: Goodyear   ANTTI PENNANEN
nwdb