TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Vinkki:

ARTIKKELI 04.10.2016

Näin paljon talvirenkaiden vaihto maksaa – Suuri rengasliike- ja rengashotellivertailu

Renkaanvaihto maksaa tänä syksynä liikkeessä 19 - 70 euroa. Katso 21 kaupungin hintavertailu! Autotie selvitti renkaidenvaihtohinnat 21 kaupungissa tälle syksylle. Talvirenkaiden vaihdon lisäksi keräsimme myös hintatiedot renkaiden säilytyksestä eli rengashotellista 2017 keväälle saakka. Vertailussa on mukana 144 toimipisteen renkaanvaihtohinta sekä 137 toimipisteen rengashotellihinta. Kaupungeissa renkaanvaihtohinnat alkavat noin parista kymmenestä eurosta, ja korkeimmillaan hinnat ovat noin 40 euroa. Muutamia poikkeuksia tähän toki löytyy: edullisin renkaanvaihto löytyy Espoosta 19 eurolla ja maan kallein 70 eurolla Lappeenrannasta. Koko maan keskiarvo on noin 33 euroa. Rengashotelleissa hintahaitaria löytyy huomattavasti enemmän. Esimerkiksi kaikilla liikkeillä rengashotellin hinta ei sisällä renkaanvaihtoa. Listauksessamme nämä on mainittu erikseen. Rengashotellien hinnat 25 ja 140 euron väliltä keskihinnan ollessa 72 euron tietämillä. Siinä missä renkaanvaihdoissa hinnat ovat melko tasaiset koko maassa, rengashotelleissa pääkaupunkiseutu erottuu muuta maata kalliimpana alueena. Renkaanvaihtoa suunnitellessa kannattaa muistaa myös Autotien parin vuoden takaiset vinkit: "Ymmärrettävistä syistä renkaiden vaihtoon herätään usein vasta sitten, kun on aivan pakko. Liikkeet kuitenkin suosittelevat vaihtamista jopa pari viikkoa etukäteen, sillä käytännössä tarkalla vaihtamisajankohdalla ei ole esimerkiksi renkaan kulumisen kannalta merkittävää vaikutusta. Asiakkailta toivottiin myös perustietämystä omista renkaistaan, tarkoittaen lähinnä renkaan kokoa ja vannetyyppiä. Renkaan koko selviää helposti auton rekisteriotteesta tai lukemalla merkintöjä renkaan kyljestä. Esimerkiksi merkinnässä 185/65 R 14 84 T luku 14 ilmaisee renkaan vanteen kokoa (halkaisijaa tuumissa). Vannetyypillä tässä tapauksessa tarkoitetaan sitä, onko autossa perinteiset pelti- vai alumiinivanteet." Talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Kitkarenkaita saa käyttää koko vuoden, mutta nastarenkaiden käytön saa aloittaa vasta marraskuun alusta, elleivät kelit erikseen vaadi talvirenkaiden käyttö sitä ennen. Nastarenkaita saa pitää korkeintaan viikon päähän pääsiäismaanantaista. Katso kaikkien 21 kaupungin tiedot alta! Helsinki Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 59 - 140 euroa, keskihinta 93 euroa Katso kaikki Helsingin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Espoo Renkaanvaihto 19 - 40 euroa, keskihinta 31 euroa Rengashotelli 55 - 140 euroa, keskihinta 86 euroa Katso kaikki Espoon renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Tampere Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 77 euroa Katso kaikki Tampereen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Vantaa Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa Rengashotelli 50 - 109 euroa, keskihinta 87 euroa Katso kaikki Vantaan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Turku Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 40 - 100 euroa, keskihinta 60 euroa Katso kaikki Turun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Oulu Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 31 - 89 euroa, keskihinta 63 euroa Katso kaikki Oulun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Jyväskylä Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 40 - 90 euroa, keskihinta 63 euroa Katso kaikki Jyväskylän renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Lahti Renkaanvaihto 24 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 65 - 99 euroa, keskihinta 79 euroa Katso kaikki Lahden renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kuopio Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 35 euroa Rengashotelli 45 - 95 euroa, keskihinta 72 euroa Katso kaikki Kuopion renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kouvola Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 35 euroa Rengashotelli 60 - 90 euroa, keskihinta 75 euroa Katso kaikki Kouvolan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Pori Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa Rengashotelli 28 - 100 euroa, keskihinta 69 euroa Katso kaikki Porin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Joensuu Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 38 - 70 euroa, keskihinta 58 euroa Katso kaikki Joensuun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Lappeenranta Renkaanvaihto 25 - 70 euroa, keskihinta 38 euroa Rengashotelli 25 - 100 euroa, keskihinta 63 euroa Katso kaikki Lappeenrannan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Hämeenlinna Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa Rengashotelli 55 - 120 euroa, keskihinta 82 euroa Katso kaikki Hämeenlinnan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Vaasa Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 73 euroa Katso kaikki Vaasan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Rovaniemi Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 30 - 100 euroa, keskihinta 53 euroa Katso kaikki Rovaniemen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Seinäjoki Renkaanvaihto 30 - 30 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 40 - 60 euroa, keskihinta 53 euroa Katso kaikki Seinäjoen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Mikkeli Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 60 - 89 euroa, keskihinta 73 euroa Katso kaikki Mikkelin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kokkola Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 77 euroa Katso kaikki Kokkolan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kajaani Renkaanvaihto 30 - 52 euroa, keskihinta 41 euroa Rengashotelli 40 - 82 euroa, keskihinta 59 euroa Katso kaikki Kajaanin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Imatra Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 31 euroa Rengashotelli 25 - 70 euroa, keskihinta 57 euroa Katso kaikki Imatran renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

ARTIKKELI 28.09.2015

Syksy on saapunut - autoilijan muistilista talvikaudelle

Teksti ja kuva: Topi RantaRenkaanvaihto Talvirenkaiden tilanne kannattaa tarkistaa hyvissä ajoin. Talvirenkaiden urasyvyys on oltava vähintään 3,0 millimetriä, mutta syvyyden olisi hyvä olla vähintään tuplat, jotta talvinen sohjo mahtuu liikkumaan urien kautta ja rengas säilyttää pidon vaikeissakin olosuhtessa. Nastareinkaita käytettäessä on huomattava, että nastamäärien tulee olla renkaissa mahdollisimman yhtenäiset, muiden renkaiden nastamäärä saa olla korkeintaan 25% vähemmän kuin siinä renkaassa, jossa nastoja on eniten. Talvirengaspakko alkaa 1.12, ja nastarekaita saa alkaa käyttää 1.11 alkaen, elleivät kelit muuta vaadi. Kitkarenkailla saa lain mukana ajaa vaikka ympäri vuoden, mutta se ei välttämättä ole kovinkaan järkevää. Vertailimme rengaspalveluja vajaa vuosi sitten. Vertailuun voit tutustua täällä. Ruostesuojaus Ruostesuojauksella varmistuu valmistajan ruostetakuuta kattavammasta turvasta. Normaalisti valmistajan takuu ei kata esimerkiksi tiesuolan käytöstä johtuvaa ruostumista, joten auto kannattaa suojata ennen suolauksen alkamista, jos sitä ei viime aikoina tehty. Kolmannen osapuolen suojaukset ovat useamman vuoden mittaisia, joten niillä varmistaa helposti, ettei katsastusmiehen keppi lipsahda pohjasta ohjaamon puolelle. Lämmintä vaatetetta aina mukana Kylmillä keleillä kannattaa varmistua, että autossa on aina riittävästi vaatetta mukana. Vaikka lämmitys toimisikin normaalisti, voi autojen kanssa sattua aina onnettomuuksia tai vikoja, joiden takia auto ei enää toimikaan lämpimänä tilana. Silloin on voitava varautua pidempäänkin aikaan ulkona kylmässä. Autoon kannattaa myös pakata heijastinliivi, jotta näkyy pitkälle tarvittaessa esimerkiksi pimeällä maantiellä. Vararenkaan ilmanpaineet kannattaa tarkistaa vuodenajasta riippumatta. Hyvä näkyvyys autosta ulos Myös pyyhkijänsulat on parasta vaihtaa nyt, jos tarvetta on alkanut ilmetä. Loskakelissä näkyvyys on muutenkin heikko, ja pyyhkijöiden on syytä pystyä silloin parhaimpaan tulokseensa. Tuulilasi kannattaa pitää puhtaana, ja mikäli lasissa on paljon isoja iskemiä näkökentässä, vaihtaa koko tuulilasi. Ajovalot Ajovalojen kannattaa pimeillä keleillä olla täydessä iskussa. Palanut lamppu kannattaa vaihtaa tai vaihdattaa heti, ja ajovalojen puhdistukseen Autotieltä löytyykin jo hyvä niksi viime syksyltä.

ARTIKKELI 04.05.2015

Auton verotus haltuun - näin vähennät autoilusi kuluja

Teksti: Jyrki Jaala Katso ajantasaiset tiedot autoverosta ja ajoneuvoverosta kaikkiin myynnissä oleviin uusiin automalleihin sekä ajoneuvoverolaskuri > Autoilija on verottajan ystävä, ainakin verottajan kannalta katsoen. Auton oston verotukseen kuuluvat autovero ja arvonlisävero. Lisäksi päälle tulevat vuosittainen ajoneuvovero ja mahdollinen käyttövoimavero. Jokaisessa polttoainelitrassa on polttoainevero, vakuutuksissa vakuutusvero,  huolloissa ja varaosissa arvonlisävero. Verot muodostavat auton käyttökuluista huomattavan osan. Veroja on kuitenkin maksettava jos aikoo autoilla, mutta niitä voi hyvällä suunnittelulla myös vähentää merkittävästi. Auton ostokuumeessa ei aina tule laskettua, mitä kuluvaikutuksia voisi olla oikealla auton valinnalla. Verottaja tulee vastaan Viime vuosikymmenten suurin autoiluun liittyvien verojen muutos toteutettiin, kun autojen CO2-päästöt otettiin osaksi verotusperusteita. Ostovero riippuu auton ohjehinnasta, mutta veroprosentti määräytyy CO2-päästötasojen mukaan. Tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen alentaminen ja sitä kautta ilmaston lämpötilan nousun hillitseminen kansainvälisten tavoitteiden mukaisesti. Kepin avuksi otettiin porkkana ja se on myös toiminut. Vähäpäästöiset autot ovat entistä suositumpia, ja samalla autojen polttoainekulutustasot ovat laskeneet huomattavasti. Tarkalle autoilijalle kaikki tämä tuo selvää säästöä. Moottorin merkitys Kannattaa harkita huolellisesti millaisen auton valitsee.  Päästömittari on myös rahan mittari.  Perussääntönä on, että mitä vähemmän auto kuluttaa polttoainetta, sitä vähemmän tulee  myös CO2-päästöjä. Autotehtaat ovat tehneet paljon työtä uusien moottoriversioidensa suunnittelussa. Pienemmän kulutuksen ohella modernit moottorit vaativat myös entistä vähemmän huoltoa. Kun kaikki nämä uusimman tekniikan vaikutukset lasketaan yhteen, oikeanlaatuisella autokonseptilla kertyy säästöä auton elinkaaren aikana merkittävä määrä euroja.   Sama auto, eri moottorit Useimmissa automerkeissä on valittavan eritasoisia moottoreita aina pienimmistä 3-sylinterisistä talousmoottoreista suuriin tehopakkauksiin. Kehitys kulkee tällä hetkellä vauhdilla pienempiin moottoreihin  ja sitä kautta pienempiin päästöihin. Moni autonostaja empii edelleen  ostaa pienemmällä moottorilla varustettua ajokkia siinä uskossa, että ne eivät kestä samalla tavalla kuin isompitilavuuksiset voimanlähteet. Huoli on historian valossa ymmärrettävää, mutta nykyisellä autojen valmistustekniikalla ei tätä huolta käytännössä ole. Myös ajo-olosuhteet huomioiden suuria tehoja ei juurikaan tarvita. Sakot saa pienemmälläkin moottoriteholla, jos niitä  haluaa. Kuluvaikutukset Otetaan esimerkiksi myyntitilastojen myydyin automalli Skoda Octavia.  Bensiinimoottorilla on tarjolla pienimmillään 1,2-litrainen moottori. Päästöjä tässä versiossa on 114 g/km. Suurin moottoriversio on 2,0-litrainen RS jonka päästötaso on 149 g/km. Viimeksi mainittu versio on todella hauska tehopakkaus, mutta ilosta joutuu  maksamaan verottajalle myös enemmän. 1,2-litraista perusmallia uutena ostettaessa sen veroton hinta on 18 190 euroa ja veroa lisätään 3 973 euroa. Vuotuista käyttöveroa tilitetään 97 euroa. Kaksilitraisessa automaattiversiossa veroton hinta on 29 955 ja siihen  lisätään veroa 6 943 euroa. Vuotuinen käyttövero on 134 euroa. Verottaja laskuttaa siis jo ostettaessa noin 3 000 euroa enemmän ja vuosittainkin muutaman kympin hauskuuslisää. Ilman Suomen mallista autoverotusta autojen eri versioiden hinnat olisivatkin selvästi lähempänä toisiaan. Uutta autoa ostettaessa kannattaa perehtyä hinnastoissa eriteltäviin teknisiin tietoihin ja veroihin. Silloin ainakin ennakolta tietää, mitä eri muuttujat merkitsevät.     Kun valitaan järjellä Auto valitaan paljolti tunteilla. mutta järki on toinen ja tärkeä puoli auton ostoa. Esimerkiksi  polttoaineen kulutus on suuri kustannustekijä. Senkin tason voi tarkistaa helposti autojen teknisistä tiedoista. Tehtaiden ilmoitukset eivät ole todellisia käytännön kulutuslukemia, mutta eroja ne kuvaavat varsin hyvin. Kahden litran kulutuserolla säästyy bensiinin nykyhinnoilla vuodessa lähes 600 euroa, jos vuosittaista ajoa kertyy 20 000 kilometriä. 0 0 1 50 408 Netwheels Oy 3 1 457 14.0 96 800x600 Normal 0 21 false false false FI JA X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normaali taulukko"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman";} Suuri, ennalta arvaamaton tekijä, on lisäksi ostettavan auton myöhempi jälleenmyyntiarvo. Nykyisin käytetyn auton ostaja katsoo entistä enemmän CO2-päästöarvoja ja kulutuslukemia. Suurin auton kuluerähän on arvon alennus. Helposti myytävästä käytetystä autosta saa myös paremman hyvityshinnan. Kaikki nämä kustannustekijät yhteen laskien voi sinänsä kalliista autoilusta päästä selkeästi  halvemmalla. Auton ostossa kannattaakin käyttää järkeä ja laskinta.
nwdb