TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Urheilullisuus:

ARTIKKELI 05.09.2017

Viikon autouutiset: Bentley Continental GT ja Tesla-rekka

Uusi Bentley Continental GT on tunnistettavissa Bentleyksi, ei Porscheksi. KUVA: Bentley Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie Podcastissä:    // Bentleyn uusi Continental GT tavoittelee porschemaisuutta Uuden automallin lipuessa tuotantolinjan päästä hiljalleen kohti autokauppaa, käynnistyy myös valmistajan rummutus mallin ylivertaisuudesta edeltäjiinsä ja kilpailijoihinsa nähden. Bentleyn uusi Continental GT ei ole tässä suhteessa poikkeus. Yhtiön johtava insinööri Rolf Frech kuvaa mallia Autocarille mitä nöyrimmin “autoksi, joka määrittelee luksusajamisen jälleen kerran uudelleen”. Menestyksekkään Bentayga SUV:n jälkeen Bentley odottaa Continental GT:stä uutta rahasampoa, ja lähtee tavoittelemaan vanhan lisäksi täysin uutta asiakaskuntaa panostamalla erityisesti auton ajettavuuteen ja sporttisuuteen. Kolmannen sukupolven Continental GT seisookin tukevasti Porschen kehittämän MSB-alustan päällä, joka löytyy myös uusimmasta Porsche Panamerasta. Bentleylle tyypillisen luksuksen ja Porschen ajokokemuksen yhdistelmän toivotaan vetoavan erityisesti Porschelle (tähän saakka) uskollisiin autoihmisiin. Auton rakenteesta on Bentleyn mukaan saatu jäykempi, vaikka paino on hieman vanhaa mallia pienempi. Parantuneisiin ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat myös muun muassa Bentaygalle kehitetty elektroninen kallistuksenhallintajärjestelmä, joka tekee autosta Bentleyn mukaan kevyemmän ja tarkemman ajaa. Ajomoodeja löytyy neljä: Sport, Comfort, Bentley ja Custom, joista Bentley on valmistajan näkemys ihanteellisesta ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmästä. Continental GT:ssä on myös uusi aktiivinen neliveto, joka säätelee etu- ja takarenkaille jakautuvan vedon suhdetta. Oletuksena auto on takavetoinen, mutta sen haisteltua ajo-olosuhteita ja kuljettajan toimintaa ratissa, se voi tarpeen tullen siirtää osan moottorin tuottamasta voimasta etuakselille saadakseen aikaan paremman pidon. Uutta on myös aliohjautumista vähentävä järjestelmä, joka on aiemmin löytynyt esimerkiksi Continental GT3-R -mallista. Ensimmäisenä ja pääasiallisena moottorivaihtoehtona Bentley tarjoaa kaksoisturbolla varustettua 6,0-litraista W12-bensakonetta, joka on yhteydessä 8-portaiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Kyseisellä moottorilla Continental GT:n pitäisi suoriutua nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen 3,7 sekunnissa, mikä on vajaan sekunnin nopeammin kuin edellinen malli. CO2-päästöt ovat 278 grammaa kilometrillä. Autocarin mukaan myöhemmin on tulossa vaihtoehdoiksi myös 4,0-litrainen V8-moottori, sekä Porsche Panamera 4 E-Hybridissä käytetty bensahybridikone. Hybridillä varusteltuna Continental GT:n pitäisi pystyä vajaan 50 kilometrin kantamaan pelkällä sähköllä. Tuotantoon uutta mallia kaavaillaan tämän vuoden lopulla, ja mikäli olet jo tilannut omasi, voit odotella sitä toimitettavaksi todennäköisesti kevään 2018 aikana. Uusiksi muotoillun perän ansiosta Continental GT:llä kelpaa ajaa vaikka... vaikka auringonlaskuun! KUVA: Bentley Elon Muskin uusi Tesla-rekka tavoittelee sekin porschemaisuutta, mielenkiintoista kyllä Syyskuun aikana esiteltävä Teslan sähkörekan prototyyppi tulee omaamaan luultavasti 200-300 mailin (n. 320-480 km) kantaman, ja vaikka se jää toistaiseksi kauas polttomoottorillisista kilpakumppaneistaan, pitää moni sähkömoottorillisia rekkoja tulevaisuudessa myös pitkiin rahtikuljetuksiin soveltuvina. Päivämatkoihin sopivasta Tesla-rekasta povataan alan muutoksen uranuurtajaa. TED-järjestölle antamassaan haastattelussa Teslan johtaja Elon Musk kehui sähkörekkaa itselleen tyypilliseen tapaan vuolain sanoin, ja mainitsi sen vetävän dieselmoottorilla varustetun vastineensa vetokilpailussa vaikka ylämäkeen. Itse asiassa Musk kertoi testanneensa rekkaa ja ajaneensa sitä urheiluauton tavoin parkkipaikalla (“this is crazy”). Urheiluautoon vertaamisen perusteella jäämme mielenkiinnolla odottamaan koeajovideoita, joissa rekkaa pyöritellään kuin mitäkin Porschea. Reutersin mukaan akkujen koko, paino ja hinta rajoittavat kumminkin toistaiseksi sähkörekkailun nopeaa laajenemista, vaikka mielenkiinnon ja hypen määrä sitä kohtaan kasvaa jatkuvasti. Nykyaikaisen dieselrekan hinta pyörii Yhdysvalloissa noin 120 000 dollarin tietämillä, kun sähkörekkaan pelkät akut maksavat saman summan. Sähkörekkojen käyttökustannukset ovat kuitenkin todennäköisesti polttomoottorillisia rekkoja pienemmät, mikä tasoittaa hintaeroja jonkin verran. Akkuteknologian kehitys nostaa sähkörekkojen kantamaa hiljalleen, ja lisäksi ympäristövaatimusten tiukentuminen tulee ohjaamaan teillä tapahtuvia kuljetuksia hiljalleen sähkörekkailun suuntaan. Sähköllä toimivien rekkojen tulevaisuus näyttää siis melko valoisalta, ja tähän rakoon Tesla pyrkii nyt iskemään ensimmäisen kiilan.   Elon Musk on toivonut nyt esiteltävään prototyyppiin pohjaavaa tuotantomallia valmistukseen muutaman seuraavan vuoden aikana. Siihen mennessä tapahtuvaa tekniikan kehitystä on vaikea ennustaa, ja näkymät voivat kuljetusalallakin olla hyvin erinäköiset kuin nyt. Erityisesti automaation vaikutukset koko alaan voivat olla rajut. ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 21.08.2017

Viikon autouutiset: Seat Cupra, luotetuimmat automerkit Euroopassa ja Suomen Toyota

Seat Leon Cupra 300 – hauska myös talvella. KUVA: SEAT Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie podcastin yhteydessä:   // Seat suunnittelee Cuprasta erillistä brändiä tehokkaille autoilleen Espanjalaisen, Volkswagen-konserniin kuuluvan Seatin huhutaan suunnittelevan tehokkaammille autoilleen aiemmin annetun Cupra-lisänimen erottamista omaksi brändikseen, esimerkiksi Mercedes-Benzin AMG:n ja Volvon Polestarin tapaan. Suunnitelma paljastui Seatin rekisteröityä uusia tavaramerkkejä, sekä aiemmin näkemättömän, tyyliltään aggressiivisen Cupra-logon. Autocar spekuloi nyt rekisteröityjen nimien Tangon, Salsan ja Boleron viittaavan uuden Cupra-brändin tuleviin automalleihin. Aiemmin Seat on käyttänyt nimiä sporttisissa konseptimalleissaan, kuten Seat Leonin tyylisessä urheilullisessa Salsa-konseptissa vuodelta 2000. Yksikään näillä nimillä esitellyistä konseptimalleista ei kumminkaan ole päätynyt tuotantoon asti. Cupra-nimellä varustettuja sporttimalleja Seat sen sijaan on esitellyt jatkuvasti. Viimeisimpänä laivueeseen on liittynyt Leon-mallista tuunattu Leon Cupra 300, ja tällä hetkellä työn alla on Cupra-versio katumaasturi Atecasta, sekä luultavasti päivitys hot hatch -malliin Leon Cupra R. Pienimpiin korimalleihin, kuten Ibizaan ja Miihin, ei Seatin mukaan toistaiseksi ole tulossa Cupra-versioita. Mikäli Tangosta tulee 2001 esitellyn konseptin mukaisesti avoauto uuden Cupra-brändin alle, on se Seatin ensimmäinen tuotantoon päätynyt avomalli koskaan. Yhtiö löi kumminkin odotetusti jäitä hattuun pahimmille intoilijoille ilmoittamalla, että “tavaramerkkien rekisteröinti on tavanomaista puuhaa automaailmassa”, ja “nimet jotka Seat rekisteröi eivät välttämättä ole tulevia malleja varten, vaan myös nimiä joista pidämme ja jotka haluamme pitää reservissä”. Vuoden 2017 luotetuimmat autobrändit Britanniassa ja Saksassa Arvostettu katsaus autobrändien luotettavuuteen muun muassa kuluttaja-analytiikkaa tarjoavalta J.D. Powerilta (J.D. Power Vehicle Dependability Survey) on valmistunut vuoden 2017 osalta. Tänä vuonna kyselytutkimukseen osallistui Britanniassa yli 12 000 ja Saksassa yli 14 000 autonomistajaa, jotka olivat ostaneet kulkupelinsä 12-36 kuukautta aiemmin. Kysely koskee siis vuosien 2014-2016 vuosimalleja. Tutkimuksessa kartoitettiin käytön aikana ilmenneitä vikoja, joiden perusteella merkit asetettiin paremmuusjärjestykseen vähiten vikoja per 100 autoa sisältäneestä brändistä alkaen. Edellisten vuosien tapaan monet premium-luokan automerkit eivät menestyneet kyselyssä aivan odotetulla tavalla, vaan jäivät pitkälti häntäpäähän. Britannian tuloksissa on mukana 25 brändiä, joista saksalainen BMW on jumbosijalla, ja Kia ja Volvo jakavat ensimmäisen paikan. BMW:n autoista ilmoitettujen vikojen määrä (198 vikaa per 100 autoa) on yli kaksinkertainen verrattuna Volvon ja Kian vikamääriin (83 per 100 autoa). Volkswagen-konsernin merkeistä parhaiten menestyivät Skoda sijalla 2, ja SEAT sijalla 9, kun emobrändi Volkswagen sijoittui kymmenenneksi. Japanilaiset Suzuki, Toyota ja Mazda olivat kaikki kymmenen parhaan joukossa. Saksan kyselytulokset ovat hyvin Britannian tapaisia. 24 brändin joukosta jumbosijalle jäi Fiat (BMW sijalla 23), ja parhaiten menestyi Kia. Huomattavin poikkeus löytyy Volvon sijoituksesta sijalle 19 vikamäärällä 180 vikaa per 100 autoa. Tarkemmat tulokset löytää Britannian osalta J.D. Powerin sivuilta täältä, ja Saksan osalta täältä. Toyota menestyy Suomessa – kiitos hybridien Ilta-Sanomat uutisoi Toyotan olevan tällä hetkellä vuoden 2017 suosituin henkilöautomerkki Suomessa. Toyotan kovaa myyntiä on siivittänyt erityisesti hybridimallien suosio: hybridimallien osuus myynnistä on ollut noin 43%. Kokonaisuudessaan Toyotoja on käynyt toistaiseksi kaupaksi yli 10 000 kappaletta. Myös malliston uusimpiin tulokkaisiin kuuluva crossover C-HR on löytänyt ostajansa, ja sitä on rekisteröity yli 1200 kappaletta, joista suurin osa on hybridejä. Toyotan hybridiautoista Prius on parhaillaan ainoa pistokehybridi (Plug-In Hybrid eli ladattava hybridimalli), ja muut ottavat energiansa talteen esimerkiksi jarrutuksen yhteydessä. Toyota C-HR on firman uutuusmalli. KUVA: Toyota ANTTI PENNANEN
nwdb