TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Toimintasäde:

ARTIKKELI 04.06.2017

Viikon autouutiset: tarpeeksi pitkä sähköauton toimintasäde ja polttomoottorin kutistuminen

 Seuraavan sukupolven Nissan Leafiin on tulossa useampia eri akkuvaihtoehtoja, joten toimintasäteen voi valita tarpeensa mukaan. Kuvassa vielä vanha malli.    Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie podcastissä:    // Sähköauton kertalatauksella ei (toistaiseksi) Lappiin pötkitä Sähköautojen astuttua markkinoille, on autoilijoiden suurimpiin huoliin kuulunut totuttua pienempi kantama. Nykyaikaisissa polttomoottoriautoissa luvattu toimintamatka voi hyvinkin olla reippaasti yli tuhannen kilometrin, joten sähköauton 200-400 kilometriä latauksella kuulostaa helposti pieneltä, varsinkin jos mökille on matkaa kantamaa reilummin. Sähköautojen valmistajat ovat vastanneet haasteeseen, ja autojen toimintasäde on jokaisen uuden mallin myötä kasvanut entistä suuremmaksi. Helsingin Sanomien haastatteleman VTT:n moottoritekniikan asiantuntija Juhani Laurikon mielestä sähköautojen kantaman ei kumminkaan tarvitsisi olla edes niin hyvä, kuin tällä hetkellä. Laurikko viittaa Liikenneviraston henkilöliikennetutkimukseen, jonka perusteella Suomessa autolla suoritetuista ajomatkoista neljä viideosaa on alle 20 kilometrin pituisia. Tämän lisäksi 300 kilometrin toimintasäteisellä autolla voisi HS:n mukaan suorittaa kaikista automatkoista 95%, mikäli akkua voi ladata omistajan kotona. Pitkät matkat ovat siis harvinaista herkkua, mutta moni kokee rajatun kantaman silti liiaksi rajoitteeksi. Nihkeää suhtautumista lisää myös Suomen vaatimaton pikalatauspisteiden verkko, johon tosin on tulevaisuudessa luvassa helpotusta. Japanissa latauspaikkojen lisääntyminen johti myös sähköautomatkojen pidentymiseen, kun autoilijat alkoivat luottaa saavansa tarvittaessa täydennystä akun lataukseen. Mikä siis avuksi, jos kaikesta huolimatta kokee autoilun vapauden uhatuksi totuttua heikompien toimintasäteiden edessä? Yksinkertainen ratkaisu olisi ostaa sähköauto isommalla akulla, mutta patterin ollessa komeuden kallein yksittäinen komponentti, tulee ratkaisusta monelle kuluttajalle liian kallis. Tekniikan kehittyessä akkujen energiatiheys jatkaa varmasti paranemistaan, joten kantamaan on luvassa hieman lisäystä jo tämän johdosta. Latausajat tulevat myös lyhenemään, vaikka fysiikka asettaa osien kuumenemisen myötä rajoituksia nykyisille järjestelmille. Ehkä ratkaisu piilee sittenkin kehittyvissä palveluissa. Moni varmasti nielisi lyhyemmän toimintasäteen omassa arkiautoilussaan, mikäli tietäisi saavansa tarvittaessa käyttöön oikean maanteiden triplaseiskan (Boeing 777-200LR pitää hallussaan matkustajalentokoneiden pisintä kantamaa, noin 16 000 kilometriä täydellä tankkauksella). Polttomoottorin kutistumisellakin on rajansa Volkswagenin johtajiin kuuluvan Herbert Diessin mukaan pitkään jatkunut autojen moottoreiden koon pieneneminen ei ole enää yhtä toimiva ratkaisu moottorin kehittämiseksi, kuin aiemmin. Päästörajoihin pääsemiseksi on alettava keksiä uusia keinoja, mikäli ajettavuuden halutaan säilyvän. Diess kertoo Autocarin mukaan uskovansa hybridin korvaavan pelkät dieselit varsinkin pienempien autojen voimanlähteinä. Mikäli keskitytään pelkkien dieselmoottoreiden kehittämiseen vähäpäästöisemmiksi, nousee autojen hinta keskimäärin 1000 euron verran. Pienissä autoissa näin kova kallistuminen on kestämätöntä suhteessa saavutettuun (melko vaatimattomaan) taloudellisuuden parantumiseen. Diess povaa polttomoottorille vielä pitkää elämää, mutta toteaa lopuksi, että “kun osumme termodynamiikan rajoihin, tulee hybridisaation hinta pienemmäksi, kuin kehitys ilman sitä”. ANTTI PENNANEN
nwdb