TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Testarossa:

ARTIKKELI 18.08.2016

Autotie keräilysarja: 80-luku

Tervetuloa seuraamaan Autotien keräilysarjaa! Esittelemme uuden keräilyauton Facebook-sivuillamme neljästä viiteen kertaan viikossa. Autojen vuosikymmenet vaihtuvat viikoittain ja vuosikymmenet alkavat 1960-luvulta. Huomaathan, että esiteltävät autot ovat Autotiellä myynnissä olevia autoja, joten poistelemme linkkejä ilmoituksiin sitä mukaa kuin ilmoituksien autot on myyty. Tekstit jäävät kuitenkin tänne arkistoon. #9 1983 Datsun Laurel Autotien keräilysarjassa ei olekaan ollut vielä Nissania, joten kohteessa #9 sellainen löytyy Datsunin nimellä! Datsun Laurel edustaa valmistajan suurikokoisempaa tuotantoa ja tämä nimenomainen yksilö neljättä sukupolvea. Yhteensä Laurel näki sukupolvia kahdeksan kappaletta vuosina 1969 - 2002. Kyseessä on siis auto, jota ei ole valmistettu kohta viiteentoista vuoteen. Se ei kuitenkaan ole ongelma, sillä tällä yksilöllä on ensiluokkainen käyttöhistoria: ostettu Suomessa, huollot tehty, ja päälle vieläpä vain yksi omistaja. Kuka on tämän auton toinen omistaja? Nyt vauhdilla Vantaalle varmistamaan pala autoiluhistoriaa omiin kokoelmiin! #10 1988 Ferrari Testarossa Nyt jos sattuu olemaan vähän massia päällä, niin kannattaa käydä hakemassa talteen Autotien keräilysarjan kymmenes kohde eli vuoden 1988 Ferrari Testarossa. Ferraria ei varmaan erityisesti tarvitse esitellä, mutta Testarossaa, joka suomeksi tarkoittaa punapäätä, valmistettiin vuosien 1984 ja 1996 välillä. Eli molempien vuosikymmenien paremmalla puoliskolla. Tai ainakin ne olivat parempia puoliskoja, jos ei lasketa Suomen lamaa ja sen sellaisia pikkujuttuja. Litroja ja tehoja luonnollisesti löytyy, mutta kyllä tällaisessa pelissä parasta ovat sen tarjoamat kasarifibat, vaaleat nahkapenkit sekä aivan ihastuttava, suorastaan minimalistinen vaihdekeppi. Fefe sijaitsee Porvoossa, joten sillä voi heti kurvata Vanhaan Porvooseen kahville. #11 1989 Toyota Celica Kasarin toiseksi viimeiseksi keräilykohteeksi nousee Toyota Celica vuodelta 1989. Aidossa kasarihengessä se on väritykseltään valkoisempi kuin silloisen Miamin perjantaiyö. Toyota Celican valmistus loppui kymmenisen vuotta sitten, joten tämä auto on todella pala historiaa. Sukupolvia oli yhteensä seitsemän, tämä poimimamme yksilö edustaa valmistuksen neljättä sukupolvea. Auto on kaksilitraisella koneella, aluvanteilla sekä mailimittarilla. Nyt kun retrosynaluukutus on – ainakin joissain piireissä – muodissa, on tällä helppo päästä tunnelmoimaan 80-lukua. Kelejäkin riittää vielä ajeluun katto auki. Mitä vielä odotat? Hae itsellesi Autotien keräilysarjan kohde #11! Sijainti Pieksämäki. #12 1981 Ford Escort Fordeja on ollut Autotien keräilysarjassa jo parikin kappaletta, mutta pistetään vielä kerta kiellon päälle, koska pakkohan tämä Escort on jakaa. Tässä Escortissa on maailman uskottavimmat ja kauneimmat vanteet sekä autoiluhistorian rohkein ja räikein väri. Ilmoituksesta löytyy myös aito Escortin televisiomainos menneisyyden syövereistä. Klassista Escortia valmistettiin vuodesta 1968 vuoteen 2000, jolloin Focus korvasi Escortin lopullisesti. Vuoden 1981 mallina tämä Esko on aidointa tavaraa. Siksi se on myös museorekisteröity 30 ikävuoden kieppeillä. <<70-luku
nwdb