TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Renkaat:

ARTIKKELI 10.03.2017

Viikon autouutiset: dieselin tulevaisuus on synkkä, Zoe E-sport on upea konsepti, ja renkaistakin löytyy kohta älyä

Siinä se kaunokainen on. Viikon hienoin julkistus (tai yksi hienoimmista), Renault Zoe E-sport. KUVA: Renault   Viikon autouutiset ovat kuunneltavissa myös Autotie podcastissä:   //   Diesel kuolee, Yst. terv. Volvon toimari Euroopan unionin lainsäädäntö on mahdollistanut hiilidioksidipäästöissä bensakoneita pihimpien dieselmoottoreiden menestyksen Euroopassa, mutta tilanne on muuttumassa. Tämä on Volvon toimitusjohtajan Håkan Samuelssonin viesti parhaillaan käynnissä olevilla Geneven automessuilla, ja miksi emme häntä uskoisi. Volkswagenin päästöskandaali käynnisti sähköautojen rynnistyksen markkinoille, eivätkä uutiset ole aikoihin pyörineet uusien vähäpäästöisten diseleiden ympärillä. Mikä polttoöljyssä sitten mättää? Suurimpia ongelmia dieselkoneissa ovat terveydelle vaaralliset typenoksidit (NOx), joita dieselmoottorit päästävät bensakoneita enemmän. Euroopassa NOx-päästöjä on jokseenkin katsottu sormien läpi, mutta päästörajat ovat tiukentumassa niidenkin kohdalla. Volvon Samuelssonin mukaan merkittävä rooli dieselin ongelmissa on myös entisestään tiukentuvat hiilidioksidipäästörajat. Vuoteen 2021 mennessä uusien autojen keskimääräisten päästöjen pitäisi korkeimmillaan olla 95 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohden. Tavoitteeseen pääseminen vaatii autonvalmistajilta panostuksia moottoreiden kehittämiseen, eikä kovin moni kehitysjohtaja enää pidä dieseliä tulevaisuuden käyttövoimana. Volvostakin Samuelsson puhui hieman. Ensimmäisen täysin sähköisen Volvon voi odottaa toimitusjohtajan mukaan saapuvan vuonna 2019, ja vuoteen 2025 mennessä koko laivasto on sähköistetty. Renault Zoe e-sport on viikon kovin konsepti Geneven automessut tarjoavat tuleville viikoille kasoittain ihasteltavaa, mutta kaiken toistaiseksi nähdyn hienon ja komean seasta huomion vei tällä viikolla Renaultin (laimeahkon) Zoe -sähköauton (väkevä) hot hatch -konsepti, joka sisältää Renaultin Formula E-autosta siirrettyä tekniikkaa. Pressitilaisuudessa sähkön sinisen värin saanut Zoe e-sport kiihtyy 460:n hevosvoiman turvin nollasta sataan 3,2 sekunnissa ja 200km/h nopeus saavutetaan sekin alle kymmeneen sekuntiin. Vaikkei Zoe e-sportilla luultavasti pysty kovin pitkään kiihdyttelemään – sillä autosta löytyy normaalin Zoen akku – ei akun toiminnan pitäisi jäädä ainakaan ylikuumenemisesta kiinni. 40 kWh kokoista möykkyä jäähdytetään Formula E-auton ilma- ja nestejäähdytystekniikalla. Myös Zoen runko perustuu Renaultin kilpa-autojen käyttämiin runkoihin, ja hiilikuidun käyttö tiputtaa tarpeetonta painoa. Akun kanssa kokonaisuus painaa 1400kg, ja painopiste on alhaalla. Autocarin mukaan Renaultin sähköautojen päällikkö Gilles Normand on todennut autosta, että “tänä päivänä kaikki on intohimoa, ja intohimo tiivistää kaiken mistä tässä konseptissa on kysymys”. Epäilemättä! Jos jonkun Renaultin kyytiin pitäisi nyt hypätä, niin Zoe E-sport olisi listan kärjessä. A.I. – Rengasäly Toinen Genevessä esitelty mielenkiintoinen konsepti ei ole auto, mutta liittyy läheisesti autoiluun. Rengasvalmistaja Goodyear esitteli jo toissa vuonna tulevaisuuden rengaskonseptin, jossa täysin pallon muotoisen renkaan päällä kulkeva auto leijui sci-fistä tuttuun tapaan magneettisesti ilmassa. Tänä vuonna tuo Eagle 360 -nimellä kulkenut rengaskonsepti on saanut päivityksen (nimeltään Urban), mutta perinteisemmän renkaan mallinen IntelliGrip Urban on maanläheisyydessään sitäkin hienompi tapaus. Tämän vuoden konsepteissa renkaiden pintaan on tuotu sensoreita, joiden avulla ne keräävät dataa tienpinnasta erityisesti robottiauton tietokoneen tarpeisiin. Auton saadessa tiedon tienpinnan kunnosta ja sääolosuhteista, se pystyy optimoimaan ajoaan esimerkiksi liikkeiden, nopeuden ja jarrutusten suhteen. Rengas on myös normaalia kapeampi, jolloin sen vierimisvastus on pienempi ja täten se on normaalia rengasta taloudellisempi. Suuria etuja älykkäästä renkaasta saavat myös varsinkin liikennepalveluiden tuottajat. Rengas voi itsenäisesti kertoa kunnostaan, jolloin huoltotoimenpiteet voidaan suunnitella ennakoivasti, ja auton käyttökatkot saadaan minimoitua. Goodyearin villeimmissä visioissa renkaat tuovat datansa myös muiden autojen saataville oman “renkaiden Internetin” avulla (Internet of Things -tyyliin). Yksi asia kumminkin puuttuu ainakin toistaiseksi. Moccamasteriin ei löydy vielä yhteyttä, joten kahvia Intelligrip Urban ei osaa tilata tippumaan, vaikka se huomaisi työpaikan tai kotiosoitteen lähestyvän.  Sensoreita tulvillaan, on raikas talvisää. Huomaa myös urattomuus. Kapeampi profiili tekee vesiliirto-ominaisuuksista paremmat, eikä uria tarvita niin kipeästi. KUVA: Goodyear   ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 04.10.2016

Näin paljon talvirenkaiden vaihto maksaa – Suuri rengasliike- ja rengashotellivertailu

Renkaanvaihto maksaa tänä syksynä liikkeessä 19 - 70 euroa. Katso 21 kaupungin hintavertailu! Autotie selvitti renkaidenvaihtohinnat 21 kaupungissa tälle syksylle. Talvirenkaiden vaihdon lisäksi keräsimme myös hintatiedot renkaiden säilytyksestä eli rengashotellista 2017 keväälle saakka. Vertailussa on mukana 144 toimipisteen renkaanvaihtohinta sekä 137 toimipisteen rengashotellihinta. Kaupungeissa renkaanvaihtohinnat alkavat noin parista kymmenestä eurosta, ja korkeimmillaan hinnat ovat noin 40 euroa. Muutamia poikkeuksia tähän toki löytyy: edullisin renkaanvaihto löytyy Espoosta 19 eurolla ja maan kallein 70 eurolla Lappeenrannasta. Koko maan keskiarvo on noin 33 euroa. Rengashotelleissa hintahaitaria löytyy huomattavasti enemmän. Esimerkiksi kaikilla liikkeillä rengashotellin hinta ei sisällä renkaanvaihtoa. Listauksessamme nämä on mainittu erikseen. Rengashotellien hinnat 25 ja 140 euron väliltä keskihinnan ollessa 72 euron tietämillä. Siinä missä renkaanvaihdoissa hinnat ovat melko tasaiset koko maassa, rengashotelleissa pääkaupunkiseutu erottuu muuta maata kalliimpana alueena. Renkaanvaihtoa suunnitellessa kannattaa muistaa myös Autotien parin vuoden takaiset vinkit: "Ymmärrettävistä syistä renkaiden vaihtoon herätään usein vasta sitten, kun on aivan pakko. Liikkeet kuitenkin suosittelevat vaihtamista jopa pari viikkoa etukäteen, sillä käytännössä tarkalla vaihtamisajankohdalla ei ole esimerkiksi renkaan kulumisen kannalta merkittävää vaikutusta. Asiakkailta toivottiin myös perustietämystä omista renkaistaan, tarkoittaen lähinnä renkaan kokoa ja vannetyyppiä. Renkaan koko selviää helposti auton rekisteriotteesta tai lukemalla merkintöjä renkaan kyljestä. Esimerkiksi merkinnässä 185/65 R 14 84 T luku 14 ilmaisee renkaan vanteen kokoa (halkaisijaa tuumissa). Vannetyypillä tässä tapauksessa tarkoitetaan sitä, onko autossa perinteiset pelti- vai alumiinivanteet." Talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Kitkarenkaita saa käyttää koko vuoden, mutta nastarenkaiden käytön saa aloittaa vasta marraskuun alusta, elleivät kelit erikseen vaadi talvirenkaiden käyttö sitä ennen. Nastarenkaita saa pitää korkeintaan viikon päähän pääsiäismaanantaista. Katso kaikkien 21 kaupungin tiedot alta! Helsinki Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 59 - 140 euroa, keskihinta 93 euroa Katso kaikki Helsingin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Espoo Renkaanvaihto 19 - 40 euroa, keskihinta 31 euroa Rengashotelli 55 - 140 euroa, keskihinta 86 euroa Katso kaikki Espoon renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Tampere Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 77 euroa Katso kaikki Tampereen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Vantaa Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa Rengashotelli 50 - 109 euroa, keskihinta 87 euroa Katso kaikki Vantaan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Turku Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 40 - 100 euroa, keskihinta 60 euroa Katso kaikki Turun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Oulu Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 31 - 89 euroa, keskihinta 63 euroa Katso kaikki Oulun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Jyväskylä Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 40 - 90 euroa, keskihinta 63 euroa Katso kaikki Jyväskylän renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Lahti Renkaanvaihto 24 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 65 - 99 euroa, keskihinta 79 euroa Katso kaikki Lahden renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kuopio Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 35 euroa Rengashotelli 45 - 95 euroa, keskihinta 72 euroa Katso kaikki Kuopion renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kouvola Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 35 euroa Rengashotelli 60 - 90 euroa, keskihinta 75 euroa Katso kaikki Kouvolan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Pori Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa Rengashotelli 28 - 100 euroa, keskihinta 69 euroa Katso kaikki Porin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Joensuu Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 38 - 70 euroa, keskihinta 58 euroa Katso kaikki Joensuun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Lappeenranta Renkaanvaihto 25 - 70 euroa, keskihinta 38 euroa Rengashotelli 25 - 100 euroa, keskihinta 63 euroa Katso kaikki Lappeenrannan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Hämeenlinna Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa Rengashotelli 55 - 120 euroa, keskihinta 82 euroa Katso kaikki Hämeenlinnan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Vaasa Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 73 euroa Katso kaikki Vaasan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Rovaniemi Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 30 - 100 euroa, keskihinta 53 euroa Katso kaikki Rovaniemen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Seinäjoki Renkaanvaihto 30 - 30 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 40 - 60 euroa, keskihinta 53 euroa Katso kaikki Seinäjoen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Mikkeli Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 60 - 89 euroa, keskihinta 73 euroa Katso kaikki Mikkelin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kokkola Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 77 euroa Katso kaikki Kokkolan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kajaani Renkaanvaihto 30 - 52 euroa, keskihinta 41 euroa Rengashotelli 40 - 82 euroa, keskihinta 59 euroa Katso kaikki Kajaanin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Imatra Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 31 euroa Rengashotelli 25 - 70 euroa, keskihinta 57 euroa Katso kaikki Imatran renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >
nwdb