TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Mercedes-benz:

ARTIKKELI 14.09.2017

Viikon autouutiset: AMG Project One ja uusi Nissan Leaf

Hyperauto Project One, rata-auto kaikille teille. KUVA: Daimler Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie Podcastin osana:   // Mersun hyperauto inisee formulan tavoin Mercedes-Benz – tai tarkemmin yhtiön tuunauspaja Mercedes-AMG valmistelee uutta hyperautoa nimeltään Project One. Frankfurtin automessuilla esitelty nelipyöräinen taidonnäyte siirtää formula-auton tekniikkaa ehkä ensimmäistä kertaa näin suuressa mittakaavassa ajettavaksi julkisille teille. Kaistavahtia tai parkkiavustinta siitä ei kumminkaan löydy. Hyperautoon voisi normaalisti odottaa asennettavan mahdollisimman ison ja tehokkaan moottorin – kuten sana “hyper” saattaa vihjata. Project Onen tapauksessa moottori ei kumminkaan kilpaile kärkisijoista litratilavuudessa, mutta tehoja ei voi silti sanoa puuttuvan. Pääasiallisena voimanlähteenä autossa toimii 1,6-litrainen V6-moottori, joka on läheistä sukua vuoden 2015 Formula 1 maailmanmestaruuden voittaneelle F1-auton moottorille. Sellaisenaan formulan moottoria ei ole kumminkaan siirretty Project Oneen, vaan sen kestävyyttä ja soveltuvuutta on parannettu usein muutoksin. Kun normaali Mercedeksen urheiluauton (kuten AMG GTR:n) moottori tuunataan antamaan maksimaalisen tehon kierrosluvun ollessa noin 6 500 RPM tienoilla, on hyperauto Project One paljon lähempänä F1-auton moottorin lukemia, jotka ovat luokkaa 13 500 RPM. Project Onen moottorin kierrosten pitäisi päästä parhaimmillaan 11 000 RPM lukemiin ennen kierroslukurajoittimen iskemistä väliin, joten ero normaaliin urheiluautoon on huomattava. Urheiluauton möristessä eteenpäin Project One siis inisee, tai miksi sitä vihaista ampiaisparvea muistuttavaa formulan ääntä halutaankaan kutsua. Project Onen “F1-moottori” tuottaa 858 hevosvoimaa, mutta kokonaistehot eivät ole jäämässä siihen. Yksi sähkömoottori on nykyisten F1-autojen tapaan yhteydessä kampiakseliin tarjoten 161 lisähevosvoimaa takarenkaille, ja tämän lisäksi kummallakin eturenkaalla on oma 161 heppainen sähkömoottorinsa, jolloin autoa repii liikkeelle kokonaisuudessaan yli 1000 hevosta. Erilliset sähkömoottorit mahdollistavat myös väännön määrää yksitellen eri renkaille kontrolloivan torque vectoring -järjestelmän käytön, jossa tietokone huolehtii maksimaalisesta ajettavuudesta ja pidosta kaikissa olosuhteissa. Tarvittaessa One kykenee siirtymään reilun 25 kilometrin matkan myös pelkällä akkulla, joka latautuu jarrutuksissa tai töpselillä pistorasiasta. Ainiin, on vielä neljäs sähkömoottori, joka vastaa turboahtimen pyörittämisestä minimoiden turbon viiveen. Hyperautoa myös ulkonäöltään muistuttava Project One on varustettu runsain aerodynamiikkaa lisäävin avuin. Jousitus on toteutettu siten, että auton korkeus säätyy nopeuden mukaan, ja laskee varsinkin kuljettajan valitessa race-ajomoodin. Pitovoimasta ei siis pitäisi olla puutetta, ja Project Onen voinee odottaa imeytyvän katuun moottorien tuottamien voimien päästessä valloilleen. Auton hinnaksi on tuleva noin 2,27 miljoonaa euroa, ja sitä ollaan valmistamassa kaikkiaan 275 kappaletta. Valitettavasti varauskirjan on kerrottu olevan jo täynnä, mutta alempana on onneksi tarjolla vaihtoehtoinen (lähes yhtä vaikuttava ja lompakkoa huomattavasti vähemmän kuluttava) kulkupeli Project Onen tilalle. Nissan kääntää uuden lehden Nissan Leaf on ollut sähköautomarkkinoiden valtias vuonna 2010 tapahtuneesta julkistuksestaan lähtien, mutta malli on alkanut kipeästi kaipaamaan päivitystä. Huutoon on nyt vastattu, ja uusi Leaf saapuu Eurooppaan näillä näkymin tammikuun 2018 aikana. Kehitystä edelliseen malliin nähden on tapahtunut muun muassa toimintamatkassa sekä kuljettajaa avustavissa järjestelmissä, eikä uuden Nissan Micran tyylinen muotoilu tuo enää mieleen sähköautoa. Uuden Leafin toimintamatka on eurooppalaisen NEDC-testistandardin mukaan 378 kilometriä, mutta todellisuudessa se on luultavasti vähemmän kuin Leafin kilpailija Tesla Model 3:lle ilmoittettu 350 kilometriä, joka on mitattu realistisemman, Yhdysvaltain EPA:n testisyklin mukaan. Parannusta edeltävään malliin on silti reilusti, ja Nissan on jo ilmoittanut tuovansa myöhemmin markkinoille vielä isommalla akulla eli reilummalla kantamalla varustetun vaihtoehdon. Parannusta on tapahtunut myös kuljettajaa avustavissa järjestelmissä, sillä uuteen Leafiin on saatavissa kaistavahti, sekä ProPilot Park -nimellä kulkeva autonominen parkkeerausominaisuus. Huomiota on kerännyt myös uudenlainen kaasupoljin e-Pedal, joka toimii myös jarruna. Nissanin mukaan 90% matkoista voidaan suorittaa painamatta varsinaista jarrupoljinta, joka tietenkin autosta myös löytyy. e-Pedal -poljinta painamalla auton saa normaalisti liikkeelle, jonka jälkeen sen löysääminen jarruttaa ja kokonaan nostaminen pysäyttää auton. Nissan tavoittelee melko kovia myyntilukuja aiempiin vuosiin nähden, sillä vuonna 2016 yhtiö myi 47 000 Leafia, ja ensi vuodesta alkaen tavoite on 90 000 kappaleen vuosittaisessa myynnissä. Hinnoista Suomen autokaupoissa ei vielä tiedetä, mutta Japanissa karvalakkimallin hinta on 24 400 euron tietämillä. Sähköautolta näyttämätön sähköauto. KUVA: Nissan ANTTI PENNANEN  

ARTIKKELI 28.03.2017

Viikon autouutiset: Mercedes-Benz lähestyy oikeaa autonomisuutta, Renault vetäisee Volkswagenit

Mersun uusi S-sarja seuraa ulkonäöltään aiempaa mallistoa. Miksi tätä pitäisi mennäkään muuttamaan? Kuvassa nykyisen S-sarjan Coupé Night Edition. KUVA: Daimler Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie Podcastissä:    // Mersun uusi, entistä autonomisempi S-sarja  Robottiautojen tulemisesta on puhuttu pitkään, ja jotkut ovat päässeet jo autonomista ajoa taitavan auton kyytiinkin. Useampi valmistaja tarjoaa autonomisia ominaisuuksia kalleimpiin malleihinsa, mutta ilman ihmisen ajoittaista ratin kääntelyä ei yksikään auto toistaiseksi selviydy. Nyt Mercedes-Benz on ottamassa uuden harppauksen kohti aitoa autonomista ajoa uudella S-sarjallaan. Vaikkei S-sarjan ulkokuori ole kokemassa mullistusta, on tekniikkaan tulossa merkittäviä uudistuksia. Ensimmäinen on Active Distance -toiminto, johon ohjelmoidun ajoreitin avulla auto pystyy kiihdyttämään ja jarruttamaan autonomisesti päivitetyn Active Speed Limit Assistin (eli nopeutta tarkkailevan avustimen) ja uudistetun Distronic-vakionopeudensäätimen kanssa. Avustimet eivät kuitenkaan ole lähes joustamattomia kuten aiemmin. Tietokannasta saatavien reittitietojen, sekä nopeusrajoitusta tarkkailevan kameran avulla auto ymmärtää myös tiellä olevia väliaikaisia nopeusrajoituksia esimerkiksi tietyömaiden kohdalla. Toinen merkittävä ero aikaisempaan on tieprofiilin ja ajoreitin muutosten ennakointi. Rampin lähestyessä moottoritiellä auto osaa lopettaa kaasun painamisen, vaikkei nopeusrajoitus ole vielä muuttunut. Sama koskee jyrkkiä mutkia, joihin auto osaa sopeuttaa ajovauhtiaan jo mutkaan saavuttaessa. Ajon pitäisi siis muuttua huomattavasti miellyttävämpään suuntaan verrattuna tämän hetkiseen tökkivään, ja ihmisen jatkuvaa tarkkaavaisuutta vaativaan autonomisuuteen. Autonomiseen ajoon on tarjolla myös useampi ajomoodi: Eco, Comfort ja Sport. Nimensä mukaisesti Eco tarjoaa polttoainetta säästävää menoa, Comfort maksimoi matkustusmukavuutta ja Sport tarjoaa voimakkaampia kiihdytyksiä, jarrutuksia, sekä suurempaa vauhtia mutkissa. Edes autobahnilla järjestelmien rajoitukset eivät tule aivan heti vastaan, sillä valmistaja lupaa esimerkiksi autonomiselle vakionopeudensäätimen toimivan nopeuksilla 0-210 km/h. Autonomisen ohjauksen pitäisi myös olla aiempaa sulavampaa ja tarkempaa. Mikäli joskus on päässyt tutustumaan nykyhetken autojen autonomisiin ominaisuuksiin, kuulostavat Mersun uudet järjestelmät vähintäänkin melkoiselta parannukselta aiempaan. Autocarin koejamassa kehitysversiossa ainoaksi valittamisen aiheeksi jäi, ettei auto ymmärtänyt vain tiettyyn kellonaikaan voimassaolevaa nopeusrajoitusta, eikä reagoinut tienreunan öljystä varoittaneeseen kylttiin hiljentämällä vauhtia. Murheiden koko pienenee aina vain. Renault on luultavasti tehnyt Volkswagenit Ranskasta kuului jo viime vuonna huhuja, että Renault'a ja Citroën-Peugeot -konsernia epäillään Volkswagenin tyylisestä dieselmoottoreiden päästötestitulosten peukaloinnista. Esimerkiksi Citroën C4 Cactus on Euroopan komission johtamissa testeissä onnistunut ylittämään ilmoitetut NOx-päästönsä yli 7-kertaisesti, ja muillakin yhtiön malleilla on ollut ongelmia päästä virallisiin lukemiin. Renault'n kohdalla riemu repesi jälleen viime viikolla, kun uutistoimisto AFP tiedotti saaneensa haltuun Ranskan viranomaisten asiakirjoja. Päästövääristelyä tutkineen viranomaisen mukaan Renault'lla on ollut jopa strategia testitulosten vääristelyyn kalibroimalla moottorit siten, että autot ovat läpäisseet päästötestit. Renault itse kiistää huijanneensa, mutta yhtiö vaikuttaa liikkuneen vähintäänkin harmaalla alueella.  Helsingin Sanomien artikkelissa VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko kommentoi tapausta ja päästöhuijauksia yleisesti toteamalla, että käytännössä kaikki autonvalmistajat ovat osallistuneet autojensa optimointiin virallisia päästötestejä varten. “Saksalaisten, ranskalaisten ja brittien itsenäisissä selvityksissä juuri mikään valmistaja ei selvinnyt ilman huomautuksia.” Seuraava kysymys on, kuinka moni valmistaja on Volkswagenin lisäksi rikkonut lakia toimillaan.  ANTTI PENNANEN
nwdb