TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Keräilysarja:

ARTIKKELI 30.08.2016

Autotie keräilysarja: 2000-luku

Tervetuloa seuraamaan Autotien keräilysarjaa! Esittelemme uuden keräilyauton Facebook-sivuillamme neljästä viiteen kertaan viikossa. Autojen vuosikymmenet vaihtuvat viikoittain ja vuosikymmenet alkavat 1960-luvulta. Huomaathan, että esiteltävät autot ovat Autotiellä myynnissä olevia autoja, joten poistelemme linkkejä ilmoituksiin sitä mukaa kuin ilmoituksien autot on myyty. Tekstit jäävät kuitenkin tänne arkistoon. #17 2002 Mercedes-Benz G Syksyn lähestyessä myös metsästys- ja sienestysreissut ovat yhä ajankohtaisempia. Molemmissa on jo itse asiassa kausi päällä. Muun muassa näihin välinelajeihin on tarkoitettu Autotien keräilysarjan kohde #17, vuoden 2002 G-Mercedes. Tällä hoituu vähän vaativampikin metsäreissu. G, joka tulee saksan sanasta Geländewagen (suom. maastoajoneuvo), on äärimmäisen hyvä ratkaisu silloin, kun tarvitsee ammattisienestäjän maasto-ominaisuudet, mutta haluaa myös kulkea mersumaisen mukavasti. Silloin, kun kuskattavana on kymmeniä litroja kantarelleja ja kilotolkulla kaadettua riistaa. Vaikka tarkoitus onkin hehkuttaa tällä viikolla 2000-luvun fiiliksiä, on G-Mersussa se kiva puoli, että sen muotokieli on pysynyt vuosien saatossa hyvin samanlaisena. Voit siis aivan hyvin väittää naapurille, että pihassa on uusinta vuosimallia. Ei se kuitenkaan eroa huomaa, jos ei ole harrastaja. (Suosittelemme kuitenkin ajamaan tällä 2000-luvun ajokilla ylpeydellä.) Muun muassa Puolustusvoimat tilasi noin vuosi sitten muutamalla miljoonalla G-Mersun sotilasversioita ulkomaankeikkoja varten. Jos rauhanturvaajat luottavat tähän malliin, myös sinä voit luottaa sen kykyyn kuljettaa suppilovahveroita. #18 2003 Hummer H2 BLING BLING. Kappale kauneinta Amerikkaa. Ajalta, jolloin millään ei ollut mitään väliä, vaan hommat paahdettiin päätyyn saakka. Maksoi mitä maksoi. Hummer on auto, joka rakennettiin, koska miksi ei. Alun perin sotilasajoneuvo Humveestä johdettu siviiliversio on ehkä törkein, röyhkein ja ylimielisin auto mitä kaduille on koskaan rakennettu. Hummer on 2000-luvun Yhdysvallat renkailla. Hummer, ja tämä H2-yksilö sen mukana, on osa autoiluhistoriaa, joka työnnettiin vähin äänin unholaan ympäristöystävällisyyden ja talouskriisin kääntäessä syyttävät katseensa tuhlaileviin ylellisyyksiin. Autotien keräilysarja ei kertoisi 2000-luvusta mitään, jos se ei mainitsisi Hummeria. Autotien keräilysarjan kohde #18 sijaitsee Raumalla. Tämä auto on tarina, jota kerrotaan vielä sukupolvien ajan. #19 2008 Audi RS 6 Saksassa Baden-Württembergin osavaltiossa valmistetaan autoja, jotka nousivat johtajatason kulkupeleiksi 90-luvulla. On hieman omituista, ettei Audeja ole vielä nostettu Autotien keräilysarjaan, joten nyt sille onkin todella korkea aika. Audeista valikoitui nostoksi 6-sarjalainen, koska no, se nyt vaan on aika päällikköauto. 6-sarjalainen lukeutuu aiemmin nostetun Rolls-Roycen kanssa sellaisiin autoihin, joita omistaja ei lähtökohtaisesti aja itse. Tämä yksilö tekee siinä kuitenkin melko virkeän poikkeuksen, sillä tämä on RS-malli. Ainakin tylsän ruuhka-ajan ulkopuolella henkilökohtaiselle kuljettajalle voi antaa vapaa-aikaa ja kenkiä autoa itse. Jos tuntuu siltä, että viikonloppu käy tylsäksi, kannattaa käydä hakemassa Kuopiosta tämä RS 6. Loppuu se tylsyys nimittäin sitten siihen. <<90-luku  

ARTIKKELI 27.08.2016

Autotie keräilysarja: 90-luku

Tervetuloa seuraamaan Autotien keräilysarjaa! Esittelemme uuden keräilyauton Facebook-sivuillamme neljästä viiteen kertaan viikossa. Autojen vuosikymmenet vaihtuvat viikoittain ja vuosikymmenet alkavat 1960-luvulta. Huomaathan, että esiteltävät autot ovat Autotiellä myynnissä olevia autoja, joten poistelemme linkkejä ilmoituksiin sitä mukaa kuin ilmoituksien autot on myyty. Tekstit jäävät kuitenkin tänne arkistoon. #13 1990 Porsche 911 Carrera Autotien keräilysarja siirtyy ysärille, ja täräytetään tähän väliin taas vaihteeksi massipäällikkömalli. Kohde #13 on 911-Porsche aivan vuosikymmenen alusta, vuodelta 1990. Kovat tekijät tuntee myös numerolla 964. 964 on Porschen viimeisiä ilmajäähdytteisiä malleja, ja kun sanoimme sen olevan massipäällikköauto, niin se todella on sitä. Tämän kun ostaa, niin henkilökohtainen tase paisuu auton arvon kasvaessa tulevaisuudessa (ei virallinen sijoitusneuvo, emme takaa arvonnousua). Väri on pähee harmaa (ei virallinen nimi värisävylle). Kierroslukumittari on käännetty lukemisen helpoittamiseksi. Mitä vielä odotat? Hae Porsche. Se o Suame Turus. #14 1992 Volkswagen Golf Aika monen Autotien keräilysarjassa esiintyneen automallin valmistus on loppunut jo hyvän aikaa sitten. Osan on tuotannossa korvannut seuraajamalli, osan ei. Mutta tätä autoa on valmistettu 1970-luvulta asti ja valmistetaan edelleen. On aika esitellä klassikkojen klassikko, Volkswagen Golf. Ja koska viikon teemana on 1990-luku, on tämä luonollisesti Mk3 vuodelta 1992. Tätä parempaa kuvausta ysäristä tuskin on - pyöristetyt kulmat ikkunoissa, lampuissa ja keulassa. Tämä Mk3 tulee tehokkaimmalla VR6-koneella, päheillä vanteilla ja kattoluukulla. Sijainti Jyväskylä, nopein voittaa! #15 1995 Dodge Ram Jos tarvitsee voimaa, litroja tai VÄÄNTÖÄ, pitää katseet jälleen suunnata länteen Atlantin taakse. Ja sieltä, Yhdysvalloista, on aikanaan saapunut maahamme Autotien keräilysarjan kohde #15: Dodge Ram vuosimallia 1995. Ram on jenkki-pickupeista varmasti ikonisin laite. Sitä on valmistettu vuodesta 1981 alkaen. Nostamamme malli on toista sukupolvea, joten sen kulmat ovat jo hioutuneet ajalleen tyyppillisesti varsin pyöreiksi. Se ei tee tästä kuitenkaan mitenkään kilttiä vekotinta, päinvastoin. Mielettömän kokoinen järkäle on ihan äärimmäisen häijyn näköinen. Näytä naapurillesi kaapin paikka ja osta autokokoelmaasi Dodge Ram. 5,9-litrainen kone ja takaveto. Mitä muita myyntiargumentteja muka tarvitset? #1999 Volvo C30 Volvo ei ole ihan ensimmäinen auto, joka tulee mieleen, kun miettii avoautoja. Siksi C70-avomalli ansaitsee maininnan Autotien keräilysarjassa. Ja hei, optimistikaan ei aina pety – vielä on mahdollisuus avoautokeleihin! C70-malleja valmistettiin Ruotsin Uddevallassa kaksi sukupolvea: ensimmäinen vuosina 1996–2004 ja parin vuoden tauon jälkeen toinen setti vuodesta 2006 vuoteen 2013. Vuoden 1999 mallina tämä on siis valmistettu ensimmäisessä erässä. Ja vaikka tämä C70 avoauto onkin, niin se näyttää kyllä täysin Volvolta perää ja keulaa myöten. Auto on tehty ennen ekotrendiä, joten moottorissa jyllää hevosvoimia 239 kappaletta. Lisäksi aikakauden leimallisuutena nostettakoon turkoosi väri, jossa välkkyvät alkavan vuosituhannen unelmat ja toiveet. Huomenna sarja siirtyy 2000-luvulle, mutta sitä ennen nopein käy poimimassa tämän talteen! <<80-luku | 2000-luku>>  

ARTIKKELI 18.08.2016

Autotie keräilysarja: 80-luku

Tervetuloa seuraamaan Autotien keräilysarjaa! Esittelemme uuden keräilyauton Facebook-sivuillamme neljästä viiteen kertaan viikossa. Autojen vuosikymmenet vaihtuvat viikoittain ja vuosikymmenet alkavat 1960-luvulta. Huomaathan, että esiteltävät autot ovat Autotiellä myynnissä olevia autoja, joten poistelemme linkkejä ilmoituksiin sitä mukaa kuin ilmoituksien autot on myyty. Tekstit jäävät kuitenkin tänne arkistoon. #9 1983 Datsun Laurel Autotien keräilysarjassa ei olekaan ollut vielä Nissania, joten kohteessa #9 sellainen löytyy Datsunin nimellä! Datsun Laurel edustaa valmistajan suurikokoisempaa tuotantoa ja tämä nimenomainen yksilö neljättä sukupolvea. Yhteensä Laurel näki sukupolvia kahdeksan kappaletta vuosina 1969 - 2002. Kyseessä on siis auto, jota ei ole valmistettu kohta viiteentoista vuoteen. Se ei kuitenkaan ole ongelma, sillä tällä yksilöllä on ensiluokkainen käyttöhistoria: ostettu Suomessa, huollot tehty, ja päälle vieläpä vain yksi omistaja. Kuka on tämän auton toinen omistaja? Nyt vauhdilla Vantaalle varmistamaan pala autoiluhistoriaa omiin kokoelmiin! #10 1988 Ferrari Testarossa Nyt jos sattuu olemaan vähän massia päällä, niin kannattaa käydä hakemassa talteen Autotien keräilysarjan kymmenes kohde eli vuoden 1988 Ferrari Testarossa. Ferraria ei varmaan erityisesti tarvitse esitellä, mutta Testarossaa, joka suomeksi tarkoittaa punapäätä, valmistettiin vuosien 1984 ja 1996 välillä. Eli molempien vuosikymmenien paremmalla puoliskolla. Tai ainakin ne olivat parempia puoliskoja, jos ei lasketa Suomen lamaa ja sen sellaisia pikkujuttuja. Litroja ja tehoja luonnollisesti löytyy, mutta kyllä tällaisessa pelissä parasta ovat sen tarjoamat kasarifibat, vaaleat nahkapenkit sekä aivan ihastuttava, suorastaan minimalistinen vaihdekeppi. Fefe sijaitsee Porvoossa, joten sillä voi heti kurvata Vanhaan Porvooseen kahville. #11 1989 Toyota Celica Kasarin toiseksi viimeiseksi keräilykohteeksi nousee Toyota Celica vuodelta 1989. Aidossa kasarihengessä se on väritykseltään valkoisempi kuin silloisen Miamin perjantaiyö. Toyota Celican valmistus loppui kymmenisen vuotta sitten, joten tämä auto on todella pala historiaa. Sukupolvia oli yhteensä seitsemän, tämä poimimamme yksilö edustaa valmistuksen neljättä sukupolvea. Auto on kaksilitraisella koneella, aluvanteilla sekä mailimittarilla. Nyt kun retrosynaluukutus on – ainakin joissain piireissä – muodissa, on tällä helppo päästä tunnelmoimaan 80-lukua. Kelejäkin riittää vielä ajeluun katto auki. Mitä vielä odotat? Hae itsellesi Autotien keräilysarjan kohde #11! Sijainti Pieksämäki. #12 1981 Ford Escort Fordeja on ollut Autotien keräilysarjassa jo parikin kappaletta, mutta pistetään vielä kerta kiellon päälle, koska pakkohan tämä Escort on jakaa. Tässä Escortissa on maailman uskottavimmat ja kauneimmat vanteet sekä autoiluhistorian rohkein ja räikein väri. Ilmoituksesta löytyy myös aito Escortin televisiomainos menneisyyden syövereistä. Klassista Escortia valmistettiin vuodesta 1968 vuoteen 2000, jolloin Focus korvasi Escortin lopullisesti. Vuoden 1981 mallina tämä Esko on aidointa tavaraa. Siksi se on myös museorekisteröity 30 ikävuoden kieppeillä. <<70-luku

ARTIKKELI 10.08.2016

Autotie keräilysarja: 70-luku

Tervetuloa seuraamaan Autotien keräilysarjaa! Esittelemme uuden keräilyauton Facebook-sivuillamme neljästä viiteen kertaan viikossa. Autojen vuosikymmenet vaihtuvat viikoittain ja vuosikymmenet alkavat 1960-luvulta. Huomaathan, että esiteltävät autot ovat Autotiellä myynnissä olevia autoja, joten poistelemme linkkejä ilmoituksiin sitä mukaa kuin ilmoituksien autot on myyty. Tekstit jäävät kuitenkin tänne arkistoon. #5 1979 Rolls-Royce Silver Shadow Autotien keräilysarja siirtyy 1970-luvulle tämän Rolls-Roycen myötä. Yli 100 vuotta autoja valmistanut Rolls-Royce on luultavasti luksusautojen ikonisin valmistaja. Tai ihan varmasti on. Jos mietit luksusautoa, mietit ensimmäisenä Rolls-Roycea. Nykyään saksalaisen Bemarin omistuksessa oleva RR asustelee edelleen Englannissa. Ja olipa Englannista sitten mitä mieltä tahansa, niin hienostuneisuus siellä osataan. Kohdeyksilössämme on vaatimaton 6,8 litran moottori, jolla huristelee maantiellä varsin mukavasti. Ulkonäkö kestää kriittisen tarkastelun, ja tällä kehtaa saapua hieman prameammallekin illalliselle. Ratti väärällä puolella koska Englanti, mutta hei, eihän omistajan ole tarkoitus etupenkillä istuakaan. Ja huomasitko jo nimen? Silver Shadow (suom. Hopeinen Varjo). Ei voisi muuten siistimpää nimeä olla. Suuntaa siis Seinäjoelle ja nappaa itsellesi keräilysarjan kohde #5! #6 1975 Chevrolet Corvette Autotien keräilysarja #6 on ehtaa jenkkitavaraa! Ja mikään ei edusta paremmin vapaiden maata ja urheiden kotia kuin Chevrolet Corvette. Corveten historia ulottuu automuotoilun kultavuosiin 1950-luvulla. Corvette on syntynyt silloin kun nykymuotoinen autoilu on syntynyt. Ja siitä lähtien Corvette-sukupolvet ovat edustaneet vuosikymmeniään osana autoilu- ja popkulttuuria. Siksi tämä vuoden 1975 Stingray-Corvette on luultavasti paras paikka koskaan kuunnella sellaisia artisteja kuin Elvis, Kiss tai Alice Cooper. Joten nyt vauhdilla Tervajoelle hakemaan yksilö #6! Tai jos et kerkeä, niin liike toimittaa auton myös suoraan kotiisi. 1970-luvun auto ja vuoden 2016 palvelu, parasta ikinä! #7 1975 Volvo 244 Mitä olisi autoaarteiden keräilysarja ilman Volvoa? Aivan. Ei yhtään mitään. Siksi Autotie keräilysarjan auto #7 on Volvo 244 vuodelta 1975. Volvoja menee Suomen teillä pilvin pimein, mutta tämä yksilö on melkein niin lähellä alkuperäistä 200-sarjalaista kuin olla ja voi. Pyöreälamppuinen komistus on valmistettu vain vuosi tuotannon aloittamisen jälkeen. Volvon ja ruotsalaisten äärimmäinen edistyksellisyys näkyy siinä, että jo päälle 40 ikävuoden autosta löytyy useita uusimpiinkin autoihin asennettuja varusteita: automaattivaihteet, penkit, kello sekä hanskalokero. Lisäksi tämä Volvo on oranssi. Tiedät mitä tehdä. Suuntaa Tuusulaan ja osta Volvo 244. Heti. #8 1970 Mercedes-Benz 115 Perjantain kunniaksi Autotien keräilysarjan kohde #8 on jälleen arvoauto, nimittäin Mercedes-Benz 115 vuodelta 1970. Sen lisäksi, että Mersu nyt vaan on aina Mersu, Stuttgartin tähti sekä Etelä-Saksan todellinen kuningas, on tällä 115-Mesellä automaailman intensiivisin tuijotus. Jos haluat aiheuttaa autolla muissa ihmisissä pelonsekaista kunnioitusta, et halua vuoden 2016 urheiluautojen "tiukkaa" muotoilua, vaan haluat tämän. Litroja moottorissa riittävät 2,2. Takapotku, museorekisterssä. Osoite on Työnjohtajankatu 1, Helsinki. Mars mars!   <<60-luku | 80-luku>>  
nwdb