TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Informaatio:

ARTIKKELI 12.07.2016

Uusien renkaiden osto edessä – kuinka rengaskoko ja renkaan muut ominaisuudet vaikuttavat ajettavuuteen?

Artikkeli on Autotien ja Delticom AG:n kaupallista yhteistyötä. Delticom tuottaa muun muassa rengas-guru.fi -nimisen rengaspalvelun.Kaikille autoille yhteinen kuluva osa on renkaat. Suomen olosuhteissa autossa on oltava kaksi rengassarjaa, ja rengasostoksille joutuu säännöllisin väliajoin jommankumman näistä uusimiseksi. Rengaskaupoilla valinnanvaraa tuntuu olevan vuosi vuodelta enemmän. Nykyisin yhä suurempi osa hankinnoista tehdään ostamalla renkaat netin rengasliikkeistä. Nettimyynnin rajun kasvun myötä myös valikoima on moninkertaistunut. Suomalaiselle on nykyisin helppoa ja nopeaa hankkia joko juuri tietty rengasmalli ja -koko suoraan kotiovelle toimitettuna, tai vaihtoehtoisesti metsästää paras hinta omaan autoon sopivalle kesä- tai talvirenkaalle netin palveluita hyödyntämällä. Valikoiman kasvu on helppo huomata tarjontaan tutustumalla. Ennen luultavasti monimutkaisemman etsimisen takana olleita tuotteita löytää nykypäivänä huomattavan nopeasti. Osa rengasliikkeistä, esimerkiksi rengas-guru.fi, tarjoaa tavanomaisten renkaiden lisäksi muun muassa old timer -autoihin suunniteltuja renkaita sekä lumiketjuja. Nettimyynnin rajun kasvun myötä myös valikoima on moninkertaistunut. Suomalaiselle on nykyisin helppoa ja nopeaa hankkia joko juuri tietty rengasmalli ja -koko suoraan kotiovelle toimitettuna Millä perusteella uusi rengassarja sitten tulisi valita? Osa kuluttajista perustaa valintansa puhtaasti edullisimpaan mahdolliseen hankintahintaan. Heille renkaiden ostoprosessi on suhteellisen helppo ja suoraviivainen, muutaman rengasliikkeen nettisivuilla käymällä on nopeaa suorittaa haku omaan ajoneuvoon sopivista renkaista ja valita toimituksineen edullisin vaihtoehto. Toisille autoilijoille renkaiden valinnassa tärkein kriteeri ei suinkaan ole hinta. Renkaan halkaisijalla, leveydellä sekä muilla ominaisuuksilla on merkittävä rooli auton ajettavuudessa. Omaan ajotyyliin sopivat renkaat valitsemalla on mahdollista muuttaa oman autonsa ajettavuutta mukavampaan, tai esimerkiksi sporttisempaan suuntaan. Toisaalta myös valitsemalla autoonsa ensiasennusrenkaita heikkolaatuisemmat renkaat voi myös merkittävästi huonontaa hyvänkin auton ajettavuutta. Myös renkaiden nopeusluokituksen tulisi olla vähintään ensiasennusrenkaan tasolla. Viime vuosikymmenten aikana tosin vallitseva trendi tuntuu olleen vannekoon kasvattaminen ja vastaavasti renkaan profiilin madaltuminen lähestulkoon kaikissa mallisarjoissa. Jos siis haluat rengashankinnan yhteydessä jämäköittää autosi ajettavuutta, harkitse leveämmän ja matalamman renkaan asennusta Yhtenä perussääntönä renkaiden valinnassa voidaan pitää renkaan profiilin korkeutta, mitä korkeampi profiili, sitä enemmän kumia on pehmentämässä ajettavuutta vanteen ja tien välissä. Autovalmistajilla on useimmiten tapana tarjota korkeampiprofiilinen rengas perusmalleihin sekä mukavuuspainotteisiin malleihin, matalaprofiilirenkaiden kuuluessa urheiluautoihin ja sporttisempiin malleihin. Viime vuosikymmenten aikana tosin vallitseva trendi tuntuu olleen vannekoon kasvattaminen ja vastaavasti renkaan profiilin madaltuminen lähestulkoon kaikissa mallisarjoissa. Jos siis haluat rengashankinnan yhteydessä jämäköittää autosi ajettavuutta, harkitse leveämmän ja matalamman renkaan asennusta. Tässä yhteydessä saat myös piristettyä autosi ulkonäköä uusilla vanteilla, jotka uusi rengaskoko tietysti vaatii. Vanteet ovat yksi merkittävimmistä ulkonäöllisistä tekijöistä autossa, ja vanhakin auto muuttuu kummasti tuoreempaan suuntaan uusien vanteiden asennuksella! Varmaan päälle pelaava autoilija valitsee uuden, suuremman rengaskoon samaan mallisarjaan uutena lisävarusteena saaduista vaihtoehdoista. Näin ollen voidaan olla varmoja siitä, että auton alustan ominaisuudet toimivat hyvin myös uuden rengaskoon kanssa. Leveämpi ja matalampi rengas on kaarreajossa korkeaprofiilista rengasta huomattavasti jämäkämpi. Kaarreajo-ominaisuuksien parantumisen lisäksi myös ohjaustuntuma paranee matalammalla renkaalla. Kuten edellä jo mainittiin, matalammalla renkaalla on toki myös haittapuolensa. Rengasmelu nousee usein kapeampaan ja korkeampaan renkaaseen verrattuna, ja myös tien töyssyt ja epätasaisuudet ovat helpommin aistittavissa. Mukavuutta ja leppoisampaa ajettavuutta arvostavan autoilijan on hyvä pysyä kapeammassa, korkeamman profiilin renkaassa.

ARTIKKELI 02.07.2015

Bensiini, diesel, hybridi, täyssähkö ja mitä vielä? No vety!

Teksti: Topi RantaKuva: BMW AGToisin kuin täyssähköautot, vetyautot tuottavat ajossa päästöjä. Nimittäin vettä. Autoilun kehittyessä yhä vähäpäästöisempään suuntaan etenkin sähköautot ovat olleet paljon esillä eri muodoissaan. Nyt kuitenkin pitkää hiljaiseloa kulkenut vety nosti taas päätään käyttövoimavaihtoehtona BMW:n torstaisen julkistuksen myötä. Bemarilla oli aiemmin jo myynnissä vetyä polttomoottorissa käyttävä malli, mutta nyt tekniikka on muuttunut polttokennoksi. Vertailukelpoiset tehot BMW:n nyt julkistettu prototyyppi tuottaa tehoa 245 hevosvoiman verran, joten mistään mopoautosta ei ole suinkaan kyse. Nollasta sataan auton luvataan kiihtyvän alle kuuden sekunnin ja ajomatkaa täydellä tankilla luvataan 500 kilometrin verran. Ja toisin kuin sähköautoilla, tankkaaminen sujuu muutamassa minuutissa. Huippunopeuttakin autolla on jopa 200 km/h. Toimii eri tavalla kuin polttomoottoriautot Vetyautoilussa energiaa ei tuoteta polttamalla vetyä sylinterissä, vaan vety tuottaa polttokennoissa sähkövirtaa moottoreille. Käytännössä polttokenno on toiminnaltaan varsin lähellä akuston toimintaperiaatetta. Reaktiotuotteena vetypolttokennosta syntyy kuitenkin veden ja hapen yhdistelmää eli tutummin vettä. Täyssähköautojen tavoin itse ajaminen ei siis tuota hiilidioksidipäästöjä lainkaan. Käyttövoimana vety on kuitenkin paljon kimurantimpi kuin vaikkapa bensiini ja diesel. Vety on jopa -253 Celcius-asteesta alkaen kaasua, joten vetyä pitää säilyttää ja siirtää huomattavasti järeämmin laittein kuin perinteisiä, nestemäisiä, polttoaineita. Lisäksi vety on bensiiniä ja dieseliä huomattavasti herkemmin syttyvää. Tuotantoon 2020? BMW on kehitellyt polttokennotekniikkaa yhdessä Toyotan kanssa ja kaupallista tuotantoa suunnitellaan aloitettavaksi viiden vuoden päästä eli vuonna 2020. BMW:n mukaan kaupallisen tuotannon alkaminen on hyvin paljon kiinni ympäröivän kuluttajainfrastruktuurin, eli käytännössä vedyn jakelun ja siihen liittyvien standardien, kehittymisestä. BMW ja Toyota tukevatkin paljon vetyverkoston kehittämistä sekä yhtenäistä standardia kaikille autoille.

ARTIKKELI 25.05.2015

Voiko polttoaineen hinnassa säästää kesän lomamatkoilla?

Teksti ja kuva: Topi RantaSuomalaisen lomamatkailijan polttoainelasku on klassinen esimerkki perhosefektistä: siihen vaikuttavat niin maailmanpolitiikan kriisit kuin Suomen kesäsäätkin. Ivallisen sanonnan mukaan Suomen kesä on lyhyt, mutta vähäluminen. Kuitenkaan ei tarvitse mennä kuin viime kesään todistaakseen väitteen vääräksi. Suomessakin esiintyy pitkiä ja kuumia hellejaksoja. Niillä on kuitenkin jotain yhteistä kylmien ja sateisten kesäsäiden kanssa, sillä molemmat hillitsevät polttoaineen hintoja lomasesonkeina. Öljy- ja biopolttoaineala ry:n mukaan polttoainekulutus lisääntyy kesäkuukausina noin viidenneksen, mutta hetkelliseen hintaan esimerkiksi sää vaikuttaa paljon. Huonolla säällä lomamatkailu vähentyy, mutta myös liian kuuma sää vähentää matkustusmukavuutta ja siten matkustusta. Autoilun pienempi määrä näkyy alempana kulutuksena ja siten matalampana hintana. Tarkan markan kuljettaja lähtee siis matkaan silloin, kun sää ei ole kaikista suosiollisin. Ajoituksen lisäksi myös paikalla on merkitystä, ja huoltoasemien hintoja kannattaakin tarkkailla. Esimerkiksi sunnuntaina 24.5 95 E10 –bensiinin litrahinnassa oli polttoaine.netin mukaan 11,1 sentin ero, mikä tarkoitti 7,5 prosenttia halvimmasta hinnasta. Hinnat ovat toki ääripäitä, mutta kertovat hintojen vaihtelusta myös maan sisällä. Valtiolla näpit pelissä Myös Suomen valtiolla on perinteisesti ollut suuri kiinnostus polttoainetta ja sen verotusta kohtaan. Polttoaineen verotusta ohjaa sama tekijä kuin autoverotustakin, sillä verojärjestelmä on rakennettu ympäristöystävällisyyttä silmällä pitäen. Alemmat päästöarvot niin hiilidioksidi- kuin lähipäästöissäkin vähentävät polttoaineen veron määrää litraa kohden. Lisäksi kuten muissakin kuluttajatuotteissa, myös polttoaineesta maksetaan arvonlisäveroa, joka tällä hetkellä on 24% verottomasta hinnasta. Näin siis esimerkiksi 95 E10:n 1,531 euron litrahinnasta meni toukokuussa 2015 kaikkiaan veroihin 0,949 euroa. Taustalla raakaöljyn kysyntä ja tarjonta Kysynnän ja tarjonnan lait pätevät myös maailmanmarkkinoilla, joilla raakaöljy myydään. Jos öljyn tarjontaan tulee häiriöitä vaikkapa Lähi-idän kriisien takia, heilahtaa hinta nopeasti ylöspäin markkinoiden varautuessa mahdollisesti supistuvaan tarjontaan. Toisaalta uudet esiintymät sekä kaivuu- ja poraustekniikat nostavat tarjontaa laskien siten hintoja. Yleisesti otten raakaöljyn hinta on laskenut viimeaikoina nopeasti useamman vuoden jatkuneelta korkealta hintatasolta. Kuluttajille tämä on näkynyt myös bensiinilaskun madaltumisena hintojen seuratessa perässä.   Artikkelin lähteinä on käytetty Öljy- ja biopolttoaineala ry:n julkaisemaa artikkelia ja tilastoja sekä polttoaine.netin:in julkaisemia vähittäishintoja 24.5.
nwdb