TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Hyöty:

ARTIKKELI 04.10.2016

Näin paljon talvirenkaiden vaihto maksaa – Suuri rengasliike- ja rengashotellivertailu

Renkaanvaihto maksaa tänä syksynä liikkeessä 19 - 70 euroa. Katso 21 kaupungin hintavertailu! Autotie selvitti renkaidenvaihtohinnat 21 kaupungissa tälle syksylle. Talvirenkaiden vaihdon lisäksi keräsimme myös hintatiedot renkaiden säilytyksestä eli rengashotellista 2017 keväälle saakka. Vertailussa on mukana 144 toimipisteen renkaanvaihtohinta sekä 137 toimipisteen rengashotellihinta. Kaupungeissa renkaanvaihtohinnat alkavat noin parista kymmenestä eurosta, ja korkeimmillaan hinnat ovat noin 40 euroa. Muutamia poikkeuksia tähän toki löytyy: edullisin renkaanvaihto löytyy Espoosta 19 eurolla ja maan kallein 70 eurolla Lappeenrannasta. Koko maan keskiarvo on noin 33 euroa. Rengashotelleissa hintahaitaria löytyy huomattavasti enemmän. Esimerkiksi kaikilla liikkeillä rengashotellin hinta ei sisällä renkaanvaihtoa. Listauksessamme nämä on mainittu erikseen. Rengashotellien hinnat 25 ja 140 euron väliltä keskihinnan ollessa 72 euron tietämillä. Siinä missä renkaanvaihdoissa hinnat ovat melko tasaiset koko maassa, rengashotelleissa pääkaupunkiseutu erottuu muuta maata kalliimpana alueena. Renkaanvaihtoa suunnitellessa kannattaa muistaa myös Autotien parin vuoden takaiset vinkit: "Ymmärrettävistä syistä renkaiden vaihtoon herätään usein vasta sitten, kun on aivan pakko. Liikkeet kuitenkin suosittelevat vaihtamista jopa pari viikkoa etukäteen, sillä käytännössä tarkalla vaihtamisajankohdalla ei ole esimerkiksi renkaan kulumisen kannalta merkittävää vaikutusta. Asiakkailta toivottiin myös perustietämystä omista renkaistaan, tarkoittaen lähinnä renkaan kokoa ja vannetyyppiä. Renkaan koko selviää helposti auton rekisteriotteesta tai lukemalla merkintöjä renkaan kyljestä. Esimerkiksi merkinnässä 185/65 R 14 84 T luku 14 ilmaisee renkaan vanteen kokoa (halkaisijaa tuumissa). Vannetyypillä tässä tapauksessa tarkoitetaan sitä, onko autossa perinteiset pelti- vai alumiinivanteet." Talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Kitkarenkaita saa käyttää koko vuoden, mutta nastarenkaiden käytön saa aloittaa vasta marraskuun alusta, elleivät kelit erikseen vaadi talvirenkaiden käyttö sitä ennen. Nastarenkaita saa pitää korkeintaan viikon päähän pääsiäismaanantaista. Katso kaikkien 21 kaupungin tiedot alta! Helsinki Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 59 - 140 euroa, keskihinta 93 euroa Katso kaikki Helsingin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Espoo Renkaanvaihto 19 - 40 euroa, keskihinta 31 euroa Rengashotelli 55 - 140 euroa, keskihinta 86 euroa Katso kaikki Espoon renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Tampere Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 77 euroa Katso kaikki Tampereen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Vantaa Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa Rengashotelli 50 - 109 euroa, keskihinta 87 euroa Katso kaikki Vantaan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Turku Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 40 - 100 euroa, keskihinta 60 euroa Katso kaikki Turun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Oulu Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 31 - 89 euroa, keskihinta 63 euroa Katso kaikki Oulun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Jyväskylä Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 40 - 90 euroa, keskihinta 63 euroa Katso kaikki Jyväskylän renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Lahti Renkaanvaihto 24 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 65 - 99 euroa, keskihinta 79 euroa Katso kaikki Lahden renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kuopio Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 35 euroa Rengashotelli 45 - 95 euroa, keskihinta 72 euroa Katso kaikki Kuopion renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kouvola Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 35 euroa Rengashotelli 60 - 90 euroa, keskihinta 75 euroa Katso kaikki Kouvolan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Pori Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa Rengashotelli 28 - 100 euroa, keskihinta 69 euroa Katso kaikki Porin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Joensuu Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 38 - 70 euroa, keskihinta 58 euroa Katso kaikki Joensuun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Lappeenranta Renkaanvaihto 25 - 70 euroa, keskihinta 38 euroa Rengashotelli 25 - 100 euroa, keskihinta 63 euroa Katso kaikki Lappeenrannan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Hämeenlinna Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa Rengashotelli 55 - 120 euroa, keskihinta 82 euroa Katso kaikki Hämeenlinnan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Vaasa Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 73 euroa Katso kaikki Vaasan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Rovaniemi Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 30 - 100 euroa, keskihinta 53 euroa Katso kaikki Rovaniemen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Seinäjoki Renkaanvaihto 30 - 30 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 40 - 60 euroa, keskihinta 53 euroa Katso kaikki Seinäjoen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Mikkeli Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 60 - 89 euroa, keskihinta 73 euroa Katso kaikki Mikkelin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kokkola Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 77 euroa Katso kaikki Kokkolan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kajaani Renkaanvaihto 30 - 52 euroa, keskihinta 41 euroa Rengashotelli 40 - 82 euroa, keskihinta 59 euroa Katso kaikki Kajaanin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Imatra Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 31 euroa Rengashotelli 25 - 70 euroa, keskihinta 57 euroa Katso kaikki Imatran renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

ARTIKKELI 12.07.2016

Uusien renkaiden osto edessä – kuinka rengaskoko ja renkaan muut ominaisuudet vaikuttavat ajettavuuteen?

Artikkeli on Autotien ja Delticom AG:n kaupallista yhteistyötä. Delticom tuottaa muun muassa rengas-guru.fi -nimisen rengaspalvelun.Kaikille autoille yhteinen kuluva osa on renkaat. Suomen olosuhteissa autossa on oltava kaksi rengassarjaa, ja rengasostoksille joutuu säännöllisin väliajoin jommankumman näistä uusimiseksi. Rengaskaupoilla valinnanvaraa tuntuu olevan vuosi vuodelta enemmän. Nykyisin yhä suurempi osa hankinnoista tehdään ostamalla renkaat netin rengasliikkeistä. Nettimyynnin rajun kasvun myötä myös valikoima on moninkertaistunut. Suomalaiselle on nykyisin helppoa ja nopeaa hankkia joko juuri tietty rengasmalli ja -koko suoraan kotiovelle toimitettuna, tai vaihtoehtoisesti metsästää paras hinta omaan autoon sopivalle kesä- tai talvirenkaalle netin palveluita hyödyntämällä. Valikoiman kasvu on helppo huomata tarjontaan tutustumalla. Ennen luultavasti monimutkaisemman etsimisen takana olleita tuotteita löytää nykypäivänä huomattavan nopeasti. Osa rengasliikkeistä, esimerkiksi rengas-guru.fi, tarjoaa tavanomaisten renkaiden lisäksi muun muassa old timer -autoihin suunniteltuja renkaita sekä lumiketjuja. Nettimyynnin rajun kasvun myötä myös valikoima on moninkertaistunut. Suomalaiselle on nykyisin helppoa ja nopeaa hankkia joko juuri tietty rengasmalli ja -koko suoraan kotiovelle toimitettuna Millä perusteella uusi rengassarja sitten tulisi valita? Osa kuluttajista perustaa valintansa puhtaasti edullisimpaan mahdolliseen hankintahintaan. Heille renkaiden ostoprosessi on suhteellisen helppo ja suoraviivainen, muutaman rengasliikkeen nettisivuilla käymällä on nopeaa suorittaa haku omaan ajoneuvoon sopivista renkaista ja valita toimituksineen edullisin vaihtoehto. Toisille autoilijoille renkaiden valinnassa tärkein kriteeri ei suinkaan ole hinta. Renkaan halkaisijalla, leveydellä sekä muilla ominaisuuksilla on merkittävä rooli auton ajettavuudessa. Omaan ajotyyliin sopivat renkaat valitsemalla on mahdollista muuttaa oman autonsa ajettavuutta mukavampaan, tai esimerkiksi sporttisempaan suuntaan. Toisaalta myös valitsemalla autoonsa ensiasennusrenkaita heikkolaatuisemmat renkaat voi myös merkittävästi huonontaa hyvänkin auton ajettavuutta. Myös renkaiden nopeusluokituksen tulisi olla vähintään ensiasennusrenkaan tasolla. Viime vuosikymmenten aikana tosin vallitseva trendi tuntuu olleen vannekoon kasvattaminen ja vastaavasti renkaan profiilin madaltuminen lähestulkoon kaikissa mallisarjoissa. Jos siis haluat rengashankinnan yhteydessä jämäköittää autosi ajettavuutta, harkitse leveämmän ja matalamman renkaan asennusta Yhtenä perussääntönä renkaiden valinnassa voidaan pitää renkaan profiilin korkeutta, mitä korkeampi profiili, sitä enemmän kumia on pehmentämässä ajettavuutta vanteen ja tien välissä. Autovalmistajilla on useimmiten tapana tarjota korkeampiprofiilinen rengas perusmalleihin sekä mukavuuspainotteisiin malleihin, matalaprofiilirenkaiden kuuluessa urheiluautoihin ja sporttisempiin malleihin. Viime vuosikymmenten aikana tosin vallitseva trendi tuntuu olleen vannekoon kasvattaminen ja vastaavasti renkaan profiilin madaltuminen lähestulkoon kaikissa mallisarjoissa. Jos siis haluat rengashankinnan yhteydessä jämäköittää autosi ajettavuutta, harkitse leveämmän ja matalamman renkaan asennusta. Tässä yhteydessä saat myös piristettyä autosi ulkonäköä uusilla vanteilla, jotka uusi rengaskoko tietysti vaatii. Vanteet ovat yksi merkittävimmistä ulkonäöllisistä tekijöistä autossa, ja vanhakin auto muuttuu kummasti tuoreempaan suuntaan uusien vanteiden asennuksella! Varmaan päälle pelaava autoilija valitsee uuden, suuremman rengaskoon samaan mallisarjaan uutena lisävarusteena saaduista vaihtoehdoista. Näin ollen voidaan olla varmoja siitä, että auton alustan ominaisuudet toimivat hyvin myös uuden rengaskoon kanssa. Leveämpi ja matalampi rengas on kaarreajossa korkeaprofiilista rengasta huomattavasti jämäkämpi. Kaarreajo-ominaisuuksien parantumisen lisäksi myös ohjaustuntuma paranee matalammalla renkaalla. Kuten edellä jo mainittiin, matalammalla renkaalla on toki myös haittapuolensa. Rengasmelu nousee usein kapeampaan ja korkeampaan renkaaseen verrattuna, ja myös tien töyssyt ja epätasaisuudet ovat helpommin aistittavissa. Mukavuutta ja leppoisampaa ajettavuutta arvostavan autoilijan on hyvä pysyä kapeammassa, korkeamman profiilin renkaassa.

ARTIKKELI 19.05.2016

Kannattaako auto ostaa manuaali- vai automaattivaihteilla?

Automaatti- ja manuaalivaihteisen auton valinta on klassikkokysymys, joka tulee vastaan aina autoa ostettaessa. Kumpi sitten kannattaa valita? Vaihteiston valintaan vaikuttaa ensimmäisenä se, onko ostamassa uutta vai käytettyä autoa. Uusi auto Uutta autoa ostaessa kannattaa huomioida, että manuaalivaihteet alkavat uusissa autoissa olla katoavaa kansanperinnettä. Tällä hetkellä manuaalien osuus uusissa autoissa on reilu neljäkymmentä prosenttia, mutta osuus on jatkuvassa laskussa. Vaikka uusien autojen arvo laskee melko nopeasti, on monelle uuden auton ostajalle auton arvon säilyminen tärkeä seikka autoa tilattaessa. Siksi vaihteistoilla on uusissa autoissa käytettyjä suurempi merkitys. Tyypillisesti auton toiselle omistajalle on ostohetkellä tärkeää, että auton varusteet vastaavat mahdollisimman hyvin uuden auton varusteita. Kun automaattien osuus on jatkuvassa kasvussa, vastaa automaattivaihteinen auto todennäköisesti parhaiten seuraavan ostajan odotuksia. Tällöin autoa myydessä siitä on helpompi saada parempi hinta. Mukavuustekijänä automaatti siis raivaa itselleen jatkuvasti tilaa myyntitilastoissa. Autotien huhtikuussa haastatteleman Autotalo Laakkosen Audi-myyjän Janne Laurilan mukaan automaatteihin tottuneet kuljettajat vaihtavat manuaaliautoihin erittäin harvoin. Etenkin kaupungeissa paljon ajavat kuljettajat tuppaavat suosimaan automaattia mukavuussyistä. Automaattivaihteet tietysti myös kehittyvät jatkuvasti, esimerkiksi erilaiset suorakytkentävaihteistot vaihtavat vaihteet käytännössä kuljettajan huomaamatta. Manuaaliautoa kannattaakin siis harkita silloin, kun manuaali on itselle syystä tai toisesta tärkeä tekijä autossa, tai mikäli sillä on auton ostohetkellä saatavissa itselle merkittävä säästö. Käytetty auto Käytettyä autoa ostaessa vaihteiston hintavaikutus on käytännössä sitä pienempi, mitä vanhempi auto on. Tällöin ostaja voi keskittyä paljon enemmän siihen, kumpi vaihteisto sopii omaan ajotyyliin ja mukavuusvaatimuksiin paremmin. Tietysti automaattivaihteistoissa on keskenään hyvin paljon eroja, ja toiset automaatit ihan yksinkertaisesti ovat toisia parempia. Niin uudessa kuin käytetyssä autossa koeajon merkitystä ei voi liikaa korostaa. Vasta silloin selviää, sopivatko kuljettaja ja auto toisilleen. TOPI RANTA

ARTIKKELI 26.04.2016

Automaatit valtaavat alaa myyntitilastoissa – myydäänkö manuaaleja enää 12 vuoden päästä?

VOLVOAutomaattiset ja portaattomat vaihteistot ovat pudottaneet manuaalivaihteisten autojen myynnin parissa vuodessa alle puoleen ensirekisteröinnissä. Uusien manuaalien osuus tippuu keskimäärin muutaman prosenttiyksikön vuodessa. Vielä vuonna 2009 ensirekisteröidyistä autoista manuaaleja eli keppivaihteellisia oli noin 69,1 ja automaatteja 26,4 prosenttia. Portaattomia vaihteistoja, kuten Audin Multitronicia, oli 4,5 prosenttia. Nyt alkuvuoden tilastojen mukaan automaatteja tilataan jo 45,6 ja portaattomia vaihteistoja 10,5 prosenttia. Manuaaleille jää toki merkittävä 43,6 prosentin osuus, mutta suunta on selvä: joka vuosi perinteisten manuaalien osuus tilauksista on tippunut 3,6 prosenttiyksikköä, ja muutostahti on pysynyt vuosien saatossa kohtuullisen tasaisena.Vaihteistojen osuudet ensirekisteröinneissä 2009 - 2016. Vuoden 2016 tiedot ovat 25.4 mennessä tehdyistä ensirekisteröinneistä. Kuvaaja ei huomioi rekisteröintejä, joissa vaihteistotyyppiä ei ole ilmoitettu lainkaan.Janne Laurila Hämeenlinnan Autotalo Laakkosesta kommentoi Autotielle, että Audi-myynnissä automaattitrendi näkyy huomattavasti vahvemmin. ”Mututuntumalla sanoisin, että 80% uusista Audeista tulee automaatilla”, Laurila toteaa. Useimmille asiakkaille vaihteisto on mukavuustekijä. ”Harvemmin enää vaihdetaan pois, jos on kerran jo ostettu automaatti.” Sen sijaan Multitronicit ovat Laurilan mukaan jäämässä uusista Audeista kokonaan pois. Automaattien voittokulku näyttää vahvalta. Saman tahdin jatkuessa uusia manuaaliautoja ei enää tilata lainkaan reilun 12 vuoden päästä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa manuaalivaihteiden osuus on ollut jo pitkään marginaalinen. Automaatti- ja manuaalivaihteita käsiteltiin myös Autotien podcastissa. Päivittyvän listauksen kaikista jaksoista löydät täältä.TOPI RANTA
nwdb