TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Design:

ARTIKKELI 01.07.2015

Kolumni: Kadonneet ajovalot

Teksti: Topi Ranta Tähän malliin päiväajovalot eivät ihan vielä kerenneet. Ranskalaiset autonvalmistajat ovat yleensä olleet muotoilijoina hyvin rohkeita. Muotoilu ja autojen ulkonäkö ovat tietysti aina makuasioita, mutta ainakaan tylsännäköisiä autoja ei Ranskasta ole lähiaikoina kuulunut. Tai siis näkynyt. Uusissa autoissa on jo pitkään käytetty erillisiä ledeistä tehtyjä päiväajovaloja, jolloin varsinaisia ajovaloja ei tarvitse päivällä käyttää. Usein nämä valkoiset ledinauhat kiertävät varsinaisten ajovalojen reunaa pitkin, jolloin päiväajovalot erottuvat keulasta selkeästi vain päivällä ajettaessa. Auton keulan rakenne pysyy silloin hyvin samanlaisena, jolloin sitä hallitsevat tyypilliseen tapaan suuret ajovalot. Ranskassa todettiin, että vanhasta muotoilusta ei tarvitse pitää kiinni, kun kyse on selkeästi kaksista eri valoista. Uudessa Citroën C4 Picassossa päiväajovalot onkin sijoitettu erikseen ajovaloista. Citroënin kahdesta kulmaraudasta koostuvaa logoa on keulassa jatkettu sivuille saakka ja näiden kahden muodostuneen viivan väliin on tehty päiväajovalot. Keula saa erityisen häijyn ilmeen ja varsinaiset ajovalot jäävät lähes kokonaan huomaamatta katseen kohdistuessa ylös. En ole oikein vieläkään tottunut ranskalaisten uuteen tapaan sijoitella ajovaloja, sillä se rikkoo autojen yli satavuotista perusmallia, jossa isot umpiot ja ajovalot ovat merkittävä osa keulan ilmettä. Uuden C4 Picasson nähdessä hieraisee aina silmiään samalla tavalla kun aikoinaan nähdessään Fiat Multiplan, jonka koko keulan muotoilu oli ja on mielestäni edelleen hyvin omituinen. Kyseessä on siis Fiatin vuoteen 2010 asti valmistama tila-auto, jonka tuulilasin ja konepellin välissä on ikään kuin ylimääräinen palkki, johon valmistajan merkki ja ainakin yhdet valot on sijoitettu. C4 Picasso ei kuitenkaan huuda samalla tavalla isoin kirjaimin ”VIRHE” niin kuin Multipla aikanaan teki, mutta jättää katsojan omituisen hämmennyksen varaan. Ja hyvä niin. Miksi noudattaa yli satavuotista mallia, jos tekniikka mahdollistaa uudet otteet muotoiluun? Kuten todettu, ranskalaiset piirtävät autojaan rohkeasti, joten historian ja nykykäsitysten ei tarvitse määrittää sitä, miten autot tulevaisuudessa muotoillaan. Sillä muuten olisimme edelleen tilanteessa, jossa Sitikat näyttäisivät samalta kuin tämän jutun kuvassa. Voi hyvin olla, että C4 Picasson muotoilu ei ole sitä, mihin suuntaan muotoilussa tulevaisuudessa mennään, mutta toisaalta se voi hyvin juuri sitä ollakin. Olennaista on, etten minä eikä varsinkaan muotoilja sitä voi etukäteen tietää. Siksi pitää uskaltaa kokeilla, vaikka se välillä vähän hämmennystä tuottaakin. Hyvä, että joku uskaltaa.
nwdb