TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Autokauppa:

ARTIKKELI 18.06.2017

Viikon autouutiset: Kia Soul EV Suomeen ja Amazonin yritys automarkkinoille

 Kia Soul EV:n etupuskurin ilmanottoaukot on monen muun sähköauton tapaan peitetty, koska mitä sitä turhia tuulettelemaan. KUVA: Kia Viikon autouutiset on myös kuunneltavissa Autotie podcastissä:   // Suomalaiseen sähköautovalikoimaan kuuluu kohta myös korealainen sielu  Sähköautojen myynti ottaa hiljalleen Suomessakin vauhtia, mutta toistaiseksi myynnissä olevien mallien määrä on pysynyt melko pienenä. Nyt eteläkorealainen Kia yrittää markkinoille Soul-mallistaan muokatulla sähköautolla Soul EV:llä. Kian hybridimallit Niro ja Optima PHEV ovat olleet Suomessa jo aiemmin myynnissä. Perinteiseen Souliin verraten sähköautoversio on melko samanlainen. Näkyvimmät muutokset ovat auton keulassa ja perässä, sekä vahvistetuissa B-pilareissa (auton etu- ja takaovien välissä). Sisätiloissa Soul EV:n digitaalinen mittaristo loistaa OLED-näytöltä, ja keskikonsolista löytyy reiluhkon kokoinen kosketusnäyttö. Auton 30 kWh:n akku on pakattu lattian alle, mikä madaltaa auton painopistettä ja parantaa käsiteltävyyttä verrattuna polttomoottoriversioon. Pikalatauksessa akun varauksen luvataan saavuttavan 80% tason hieman yli puolessa tunnissa. Kuten monesta muustakin sähköautosta, löytyy Soul EV:stä myös jarrutusenergian talteenottojärjestelmä. Toimintasäteeksi vuoden 2017 Soul EV:lle luvataan 250 kilometriä ja kiihtyvyydeksi 0-100 km/h 11,3 sekuntia. Huippunopeus 111 hevosvoiman sähkömoottorilla on 145 km/h. Red Dot -muotoilupalkinnon voittanutta Soulia myytiin maailmanlaajuisesti vuoden 2016 aikana yli 195 000 autoa, ja Norjassa Soul EV:tä on kaupattu yli 6 800 kappaletta. Suomessa hinnat mallistolle alkavat 35 490 eurosta. Kun Amazon ristiretkelle autokauppaan läks Yhdysvaltalainen verkkokauppajätti Amazon aikoo käynnistää laajamittaisen autojen verkkokaupan. Viime vuoden lopulla Amazon aloitti muutaman Fiatin automallin myynnin italialaisella sivustollaan, ja laajensi maaliskuussa valikoimaa koskemaan myös leasing-autoja. Amazonin autokaupan seuraavan vaiheen on määrä alkaa ensimmäiseksi Isossa-Britanniassa. Amazon on käyttänyt paljon rahaa rakentaakseen autoverkkokauppaan keskittyvää yksikköä Luxemburgiin, joten on mielenkiintoista nähdä, miten megayrityksen suunnitelmat ottavat tuulta alleen. Yrityksen mahdollisia valttikortteja ovat hinnalla hyökkääminen, sekä vakiintunut asema globaalin verkkokaupan yhtenä johtajana. Autotie podcastissä aihe herätti keskustelua esimerkiksi koeajoista, mikäli Amazon aloittaa uusien autojen myynnin. Koeajo ja kulkuvälineen kaupassa räplääminen on ollut olennainen osa ostotapahtumaa tähän asti. Nykyaikainen teknologia mahdollistaa kuitenkin myös uudenlaisia ratkaisuja autoon tutustumiseen, kuten 3D-laseilla tapahtuvan etäfiilistelyn fyysisistä autoista irrallaan olevasta myyntipisteestä. Aikaisemmin Amazonin läsnäolo automarkkinoilla on rajoittunut osien myyntiin. Jää nähtäväksi saako Amazon lyötyä kiilaa myös varsinaisen autokaupan markkinarakoon. ANTTI PENNANEN  

ARTIKKELI 27.11.2016

Viikon autouutiset: Mazda CX-5, sekä BMW:n ja Audin tulevaisuuden visiot

 Uusi Mazda CX-5 (Kuva: Mazda) Toisen sukupolven Mazda CX-5 ja japanilaisyhtiön sähkövisio Vuoden 2017 Mazda CX-5 paljastettiin Los Angelesin automessuilla marraskuun puolivälissä ja julkistuksen jälkeen Mazdan tutkimusjohtaja Kiyoshi Fujiwara valotti hieman yrityksen suunnitelmia sähkövoimaan siirtymisestä. Muiden muassa Iltasanomat on koeajoissaan kuvannut ensimmäisen sukupolven CX-5:ttä toimivaksi kokonaisuudeksi, eivätkä odotukset uudistetun version suhteen ole vähäiset. Suurin osa muutoksista on hienovaraisia, kuten auton matalampi istuminen, päivitetyt mediajärjestelmät ja viilattu yleisilme, mutta joukkoon mahtuu pari merkittävämpääkin uudistusta. Mazda on kertonut kiinnittäneensä päivityksessä huomiota erityisesti matkustusmukavuuteen ja merkittävin tähän vaikuttava uudistus on G-Vectoring Control -nimellä kulkevan teknologian tuominen autoon. GVC muuttaa CX-5:n moottorin tuottamaa vääntöä auton ohjauskulman suhteen, jolloin se pystyy vaikuttamaan korin kallistumiseen kaarteissa. Lisäksi alustan luvataan olevan 16% vanhaa mallia jäykempi ja keskimääräisen äänentason matkustamossa laskeneen hieman 100 km/h nopeudessa. Moottorivaihtoehdot uudessa mallissa säilyvät samoina kuin edellisessä versiossa.  Katso Mazda CX-5 vaihtoautot Autotieltä Julkistuksen jälkeen Mazdan tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava Kiyoshi Fujiwara paljasti yhtiön aikovan tuoda markkinoille plug-in hybridin vuoden 2021 aikana tai myöhemmin. Mazda on suhtautunut melko nihkeästi sähkö- tai polttokennoteknologioihin ja sen sijaan luottanut vakaasti perinteisten polttomoottoreiden kehitystyöhön. Muutoksen Fujiwara kertoo johtuvan jatkuvasti tiukkenevista päästörajoista. Sekä diesel-, että bensamoottoreiden kehittäminen tulee edelleen jatkumaan, mutta myös täysin sähköinen Mazda näkee tulevaisuudessa päivänvalon. Kehitystyö ottaa kuitenkin aikansa, “emmekä halua olla kuin Galaxy Note 7”, Fujiwara vitsaili Autocarille viitaten Samsungin palamaan syttyneisiin matkapuhelimiin. Audi ja BMW visioivat tulevaisuuden autotehdasta ja -myymälää Audi ennustaa tuotantolinjan kuolemaa sähkömoottorin myötä ja BMW varautuu autokauppojen muutokseen ihmisten urbanisaation ja mallivalikoiman laajentuessa. Autojen tehdastuotanto on nojannut Fordin Model T:n kehityksestä lähtien paikallaan pysyvään tuotantolinjaan, joten yli sata vuotta vahvasti hallinneen mallin haastaminen saattaa nostattaa kulmakarvoja. Audi on kumminkin varma, että nykyinen automallien määrän kasvu ja monimutkaistuminen suistaa tuotannon pois liukuhihnalta. Sähkömoottorillisten autojen tuottaminen samassa linjastossa polttomoottoriautojen kanssa on johtanut kaikkien mallien tuotantoaikojen pitenemiseen, sillä sähkömoottorin ja akkujen sovittaminen autoihin vaati ylimääräisiä työvaiheita polttomoottorillisiin autoihin verrattuna. Kun ylimääräisiä työvaiheita suoritetaan, polttomoottoriautot joutuvat seisomaan liukuhihnalla paikoillaan. Ratkaisu ongelmaan on auton kasaamisen hajottaminen erillisiin työasemiin, jolloin työtaakka pystytään jakamaan tasaisemmin ja autot voidaan kuljettaa eri työvaiheisiin juuri silloin kun tarvitaan. Automaattiset robotit voivat puolestaan siirrellä autoja työasemien väleillä korvaten liukuhihnalla liikkumisen.  Audi A3 e-tron on yksi liukuhihnatuotannosta kärsivä automalli. (Kuva: Audi) Toinen saksalaismerkki BMW puolestaan ennakoi jälleenmyynnissä tapahtuvaa muutosta seuraavien 10-15 vuoden aikana. Myös BMW:llä mallimäärät ovat kasvaneet, mikä on tehnyt kaupungeissa toimivien jälleenmyyjien tiloista liian ahtaita. Näkyvyys kaupungeissa puolestaan on merkille tärkeää, joten myymälät tarvitsevat uudenlaisen konseptin, jonka BMW uskoo löytyvän virtuaalimaailmasta ja enemmän brändielämyksiin keskittyvistä myymälöistä. Myymälöiden kehitys uuteen suuntaan on käynnissä, ja ensimmäisiä tuloksia nähdään näillä näkymin vuoden 2018 aikana. Kuuntele viikon autouutiset Autotie Podcastistä:   // ANTTI PENNANEN 

ARTIKKELI 13.06.2016

Länsimetro sössii jälleen - Autotie suosittelee autoa espoolaisille

Ei Espooseen. Länsimetro on virallisesti siirretty "ihan just valmis" -listalle yhdessä Olkiluodon kolmosreaktorin sekä Berliinin uuden lentokentän kanssa.Espoolaisia odottaa hyvin todennäköisesti liikennekaaos ensi elokuussa, kun bussiyhteyksiä karsitaan ja heikennetään metron vuoksi. Metron liikennöinnin aloituspäivä on kuitenkin mysteeri, joten katastrofiksi paisuva liikennemuutos kannattaa hylätä ajoissa ja suunnata autokaupoille. Länsimetron aloituspäivä siirtyy hamaan tulevaisuuteen. Metroa rakentavan Länsimetro Oy:n hallitus tiedotti asiasta perjantai-iltapäivänä sunnilleen silloin, kun ketään ei olisi voinut alkavan viikonlopun vuoksi juuri vähempää kiinnostaa. Äkkiseltään uutinen voi tuntua positiiviselta, koska aloittaessaan metro heikentää ja hidastaa espoolaisten matka-aikoja, sillä metron yhteydessä suorat bussiyhteydet Helsinkiin lakkaavat. Mutta koska liikennöintisopimukset syksylle on sorvattu ja tehty, bussiyhteydet heikkenevät elokuussa, vaikka metro ei aloitakaan. Autotien liikenteen palvelutasoa tutkinut asiantuntijaryhmä, tai ainakin melkein-asiantuntijaryhmä, on tullut maanantai-iltana siihen tulokseen, että se suosittelee espoolaisille autoon siirtymistä. Perusteensa työryhmä kiteytti seuraavaan kolmeen pointtiin: Metro lisää matkustamisen hintaa. Projektijohtamisen kauhuesimerkki Länsimetro on tähän mennessä paitsi pettänyt kaikki aikataulunsa, myös syönyt rahaa kaksi kertaa enemmän kuin rakennuspäätöstä tehtäessä luvattiin. Kaksinkertaistumisessa on otettu huomioon rakennuskustannusten yleinen nousu. Metroliikennettä pyörittävä HSL-kuntayhtymä vastaa osasta infrastruktuurikustannuksia, jotka se joutuu nyt kierrättämään lippujen hintoihin. Metro heikentää palvelua. Vaikka metro joskus avautuisikin, hidastaa ja huonontaa se ihmisten matkustamista, sillä suorat bussiyhteydet katoavat. Ihmiset, jotka eivät asu metroaseman vieressä, joutuvat matkustamaan bussilla metroasemalle, jossa he saavat käyttää minuuttitolkulla aikaa seikkaillessaan kauppakeskuksissa ja etsiessään tietä maan alle metroasemalle. Moottoritielle tulee lisää tilaa. Koska suoria busseja ei enää metron aloittamisen jälkeen ajeta Helsinkiin, vapautuu Länsiväylältä lisää tilaa autoille. Tämä myönnettiin jo epäsuorasti metron ympäristövaikutuksia arvioidessa vuonna 2005 kun todettiin, että metron myötä autoliikenne lisääntyy. Kannattaa siis olla ajoissa ja välttää elokuussa häämöttävä liikennekatastrofi. Olipa kyseessä sitten perheen ensimmäinen, toinen tai kolmas auto tai vaikkapa mopoauto nuorisolle, kannattaa se olla valmiina syksyä varten. Katso Espoon vaihtoautot! TOPI RANTA 

ARTIKKELI 04.05.2016

Suomen paras autokauppapalvelu on Huittisissa!

Autotiellä on noin vuoden verran kerätty myyjäpalautteita asiakkailta, jotka ovat jättäneet soittopyynnön myyjälle. Satakunnan Huittinen selviytyi tehdyssä tutkimuksessa ykköseksi täydellä viiden keskiarvolla. Annetut arvosanat palveluista olivat nollan ja viiden tähden välisellä asteikolla. Huittinen on Suomen parhaan autokauppapalvelun koti, kun palvelun laatua mitataan Autotielle jätetyistä myyjäpalautteista. Huittisen perässä tulevat Karkkila, Ylivieska, Rovaniemi sekä Lappeenranta. Koko otannan keskiarvo oli 3,03 tähteä. Soittamatta jääneet yhteydenottopyynnöt ovat laskuissa arvoltaan nolla tähteä. Autotien myyjäpalautteissa asiakas on voinut arvioida saamansa palvelun nollan ja viiden tähden välillä tai ilmoittaa soittamatta jääneen yhteydenottopyynnön. Otannan koko on 1 364 myyjäpalautetta. Karjala alueiden ykkösenä Maakuntien keskiarvot ovat jo huomattavan paljon tasaisempia, mutta kärkipaikalle nousi Etelä-Karjala 3,81 tähden keskiarvolla. Etelä-Karjalan pohjoinen sisarus Pohjois-Karjala tuli sekin toiseksi 3,56 tähden keskiarvolla. Eniten parannettavaa jäi Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan maakuntien palvelussa. Ne jäivät 2,44 ja 2,57 tähden keskiarvoihin. Tsekkaa koko lista alta! Paikkakunnat Paikkakunta Maakunta Keskiarvo Huittinen Satakunta 5,00 Karkkila Uusimaa 4,09 Ylivieska Pohjois-Pohjanmaa 4,07 Rovaniemi Lappi 3,88 Lappeenranta Etelä-Karjala 3,86 Imatra Etelä-Karjala 3,63 Iisalmi Pohjois-Savo 3,60 Savonlinna Etelä-Savo 3,60 Jyväskylä Keski-Suomi 3,57 Hämeenlinna Kanta-Häme 3,38 Joensuu Pohjois-Karjala 3,38 Espoo Uusimaa 3,36 Salo Varsinais-Suomi 3,33 Forssa Kanta-Häme 3,31 Kajaani Kainuu 3,29 Lohja Uusimaa 3,25 Porvoo Uusimaa 3,25 Varkaus Pohjois-Savo 3,25 Kuopio Pohjois-Savo 3,24 Kouvola Kymenlaakso 3,22 Lahti Päijät-Häme 3,14 Oulu Pohjois-Pohjanmaa 3,11 Kokkola Keski-Pohjanmaa 3,08 Tampere Pirkanmaa 3,07 Raisio Varsinais-Suomi 3,05 Rauma Satakunta 2,92 Mikkeli Etelä-Savo 2,89 Vantaa Uusimaa 2,85 Kerava Uusimaa 2,80 Helsinki Uusimaa 2,75 Vaasa Pohjanmaa 2,73 Turku Varsinais-Suomi 2,70 Loimaa Varsinais-Suomi 2,64 Tuusula Uusimaa 2,60 Hyvinkää Uusimaa 2,55 Pori Satakunta 2,52 Seinäjoki Etelä-Pohjanmaa 2,51 Kotka Kymenlaakso 2,50 Järvenpää Uusimaa 2,21 Listassa ei ole julkaistu paikkakuntia, joissa arvioita on annettu alle viisi kappaletta tai joissa arvioita on saanut vain yksi liike. Maakunnat  Maakunta Keskiarvo Etelä-Karjala 3,81 Pohjois-Karjala 3,56 Keski-Suomi 3,52 Pohjois-Pohjanmaa 3,48 Kanta-Häme 3,36 Kainuu 3,29 Lappi 3,29 Pohjois-Savo 3,27 Päijät-Häme 3,14 Keski-Pohjanmaa 3,08 Varsinais-Suomi 2,99 Kymenlaakso 2,98 Etelä-Savo 2,97 Uusimaa 2,93 Satakunta 2,89 Pirkanmaa 2,83 Etelä-Pohjanmaa 2,57 Pohjanmaa 2,44 TOPI RANTA  
nwdb