TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Brändäys:

ARTIKKELI 26.06.2017

Viikon autouutiset: Apple haluaa estää kännykän käytön ratissa, sekä Volvon ja Saabin erot

Kun ajat, et kopella. Kun kopellat, et aja.  Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie podcastissä:   // Apple haluaa viimein vähentää kännykän räpläystä ratissa Älypuhelinten käyttö sopimattomina hetkinä riivaa ihmiskuntaa maailman joka kolkassa. Kännykän lumo on niin voimakas, ettei puhelinta malteta laskea käsistä usein edes ajon ajaksi. Osittain myös tämän seurauksena kuolemantapausten määrä per matkustettu liikennekilometri on ainakin Yhdysvalloissa kasvussa huolimatta turvavarusteiden kehittymisestä. Nyt älypuhelimia valmistava teknologiajätti Apple tarjoaa omanlaistaan ratkaisua rattiräpläyksen kitkemiseksi. Apple esitteli ratkaisuaan kesäkuun alkupuolella järjestetyssä Worldwide Developers Conferencessa uusien tuotejulkistustensa ohessa. Kyseessä on tulevaan iOS 11 käyttöjärjestelmään integroitu ominaisuus, jonka saa siis myös moniin tällä hetkillä myynnissä oleviin puhelimiin käyttöjärjestelmäpäivityksen yhteydessä. Käyttäjä laittaa “Do Not Disturb While Driving” -ominaisuuden itse päälle ottaessaan puhelimen ensimmäistä kertaa mukaansa autoon, jotta seuraavilla kerroilla puhelin kykenee itse havaitsemaan olevansa autossa ja kytkee ominaisuuden automaattisesti päälle. Käynnissä ollessaan ominaisuus estää saapuvat ilmoitukset, kunnes käyttäjä on poistunut autosta. Mikäli ei itse ole ajovuorossa, voi ominaisuuden kytkeä pois päältä virtanappia painamalla ja vahvistamalla olevansa matkustaja.   Applen ratkaisu on ensimmäisiä puhelinvalmistajien tarjoamia “älykkäitä” keinoja liikenneturvallisuuden parantamiseksi, mutta täydellinen se ei ole. Ominaisuus ei esimerkiksi estä kaikkia saapuvia ilmoituksia, vaan yhteystietojen suosikit-listan viestit ja puhelut pääsevät edelleen läpi. Perustelut tälle voi tiivistää esimerkiksi lauseella “eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka lapselle sattuukin jotain”. Wiredin artikkelissa liikenneturvallisuustutkija Ian Reagan moittii Applen ratkaisua päästää joitain ilmoituksia lävitse, ja toteaa, että mikäli näin kumminkin menetellään, olisi parempi esittää ilmoitukset ääniviesteinä näytöltä lukemisen sijaan. Parhaiten toimiva ratkaisu olisi tietenkin puhelimen sulkeminen kokonaan ajon ajaksi. Autotie podcastissä Applen tulevaan ominaisuuteen suhtauduttiin epäilevästi, mutta Applen avaus on kiistämättä positiivinen (vaikkakin myöhäinen) asia. Tehokkaampia keinoja on kumminkin jo ehdotettu. Nissan esitteli aiemmin tänä vuonna Faradayn häkkiin pohjautuvaa käsinojaan sijoitettua laatikkoa, jonka sisälle tietyn taajuuksinen sähkömagneettinen säteily ei pääse. Tällöin puhelinta ei tarvitse edes sammuttaa ajon ajaksi, mikäli haluaa estää kaikki häriötekijät. Toisaalta tämä Nissan Signal Shield estää myös Bluetooth- ja Wi-Fi-yhteydet, eli esimerkiksi musiikin toistaminen niiden avulla auton mediajärjestelmässä estyy samalla. Helppoa niksiä ei siis tunnu löytyvän, varsinkaan kun älypuhelimen rooli ihmiselämässä ei tunnu tulevaisuudessa pienenevän. Miksi Saab kuopattiin, mutta Volvo porskuttaa Ilta-Sanomissa pohditaan elämän suuria kysymyksiä: miksi ruotsalaisista automerkeistä juuri Volvo jatkaa edelleen elämäänsä moottoritiellä, kun Saab on jämähtänyt lopullisesti varikolle. Molempien merkkien oltua ongelmissa vuoden 2010 aikana, kauppasi General Motors Saabin hollantilaiselle Spykerille ja vuonna 2012 yhtiö (tai mitä siitä oli jäljellä) päätyi National Electric Vehicle Swedenin (NEVS) käsiin ruotsalais-kiinalaiseen omistukseen. Pitkään jatkuneiden epäselvyyksien jälkeen NEVS kumminkin luovutti Saab-brändin suhteen ja päätti olla käyttämättä nimeä malleissaan. Volvo puolestaan myytiin Fordilta kiinalaiselle Geelylle, minkä jälkeen mallistoa uudistettiin ja brändiä kiillotettiin hallitusti. Merkki ponkaisi uuteen nousuun ja on kerännyt uusilla malleillaan kansainvälistä hehkutusta samalla kun skandinaavisuutta on alettu painottaa vielä aiempaakin voimakkaammin. Ratkaiseva ero onkin Ilta-sanomien mukaan juuri tässä. Saab joutui ahneiden voitontavoittelijoiden myllertämäksi, kun Volvo säilyettiin aiemmalla suunnallaan oikeanlaisin muutoksin. Autotielläkin on kiinnitetty huomiota Volvon uusista malleista löytyviin pieniin Ruotsin lippuihin, pohjoismaisen muotoilun ylikorostamiseen ja harkittuihin lupauksiin turvallisuuden kehityksestä. Volvon brändi on kehittynyt oikein juuri merkin omilla vahvuuksilla. On harmi, ettei Saabin vahvuuksille löytynyt samanlaisia kehittäjiä. ANTTI PENNANEN
nwdb