TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Crossover:

ARTIKKELI 07.12.2016

Ford Fiestan seitsemäs tuleminen – myös crossoverina!

Uusi Fiesta Titanium tarjoaa entistä muodokkaampaa menoa (Kuva: FORD) Fordin suosittu Fiesta sai marraskuun vaihteessa Fordin Kölnin tehtaalla tapahtuneessa julkistuksessa seitsemännen inkarnaationsa. Fiesta on lähes koko olemassaolonsa ollut kokoluokkansa peruskauraa, joten julkistus ei etukäteen herättänyt Autotien uutistoimituksessa kovin suuria tunteita. Saattaa olla, että olisi pitänyt! Vaikka uusittu Fiesta on tunnistettavissa lajinsa edustajaksi, on siihen ripoteltu nykytrendin mukaisia mausteita rankalla kädellä. Kyljet ovat taipuneet hieman sisään, pari syvempää uurretta on ilmestynyt etupuskuriin ja etusäleikkö ei enää muistuta hämmästynyttä lahnaa. Etuvalot ulottuvat kauemmas sivuille ja takavalot ovat myös leveät ulottuen reippaasti reunojen yli kylkien puolelle. Uusi Fiesta tuntuu edellistä massiivisemmalta, kuten lähes kaikki viime aikoina esitellyt uudet autot. Katso Ford Fiesta -vaihtoautot Autotieltä! Fiestan saa tulevaisuudessa viitenä versiona. Trend on karvalakki-Fiesta, Titanium tuo asteen verran lisää varustelutasoa, ST Line on sporttisuutta kaipaavien valinta, Vignale on Fiesta luksusvarustein ja Active on crossover-versio. Kyllä, Ford tarjoaa Fiestasta tulevaisuudessa mallia, joka on “tyylitelty SUV:n tapaan, maavaraa on lisätty ja kokonaisuuteen yhdistetty hatchbackin käytännöllisyys, sekä Fiestan ajodynamiikka”. Merkillä otetaan crossoverien suosiosta kaikki irti. Fiestan varsinaista ST-versiota saa vielä odotella hetkisen. Näillä näkymin uusi Fiesta ST on tarkoitus julkistaa ensivuoden alkupuolella, jolloin se olisi saatavilla vuoden 2017 lopussa.  Fiestan crossover-versio Active ihanan syksyisessä maisemassa. Olisipa oma autokin aina vastaavassa kuvauskunnossa. (Kuva: FORD) Tyylin lisäksi uusimman Fordin sisuskaluihin on tehty muutoksia. Fiesta on ensimmäinen Ford johon on mahdollisuus saada tuorein versio Fordin “Pre-Collision Assist” -järjestelmästä, joka pystyy havaitsemaan nyt myös jalankulkijoita ja varoittamaan kuljettajaa uhkaavasta törmäyksestä. Järjestelmä pystyy myös jarruttamaan itsestään hidastaen törmäysnopeutta, mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin. Aktiivinen pysäköintiavustin rinnakkaispysäköinnillä on toinen täysin uutena tarjottava herkku, ja näiden ohella Fiestaan on tiputeltu monia kalliimpien mallien kuljettajaa helpottavista avustavista järjestelmistä. Moottorivaihtoehdot alkavat litran EcoBoost-koneesta manuaalilla ja automaatilla ja lisäksi saataville on näillä näkymin tulossa 1.1 litrainen bensaversio 5-nopeuksisella manuaalilla, sekä 1.5 litrainen TDCi-moottori 6-nopeuksisella manuaalilla.  Tiedossa näyttää olevan jännittävä kilpailu uuden Nissan Micran ja Ford Fiestan välillä – eikä aikaakaan kun näitä pääsee koeajamaan! ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 11.08.2015

Kolumni: Mistä crossoverbuumi kumpuaa?

Teksti: Topi RantaKuva: ToyotaToyota esitteli 2014 Pariisissa vielä C-HR -nimellä kulkevaa crossoverkonseptiaMitä yhteistä on Hondalla, Renaultilla, Kialla, Mazdalla ja nyt Toyotalla? Ne kaikki puskevat tällä hetkellä kovaa markkinoille uusia crossover-malleja, eli autoja, jotka yhdistävät tavallista henkilöautoa ja katumaasturia. Hondan HR-V on jo pärjännyt oikein hyvin Yhdysvalloissa ja esimerkiksi Toyotan malli, jonka huhutaan saavan nimen Auris Cross, debytoi Geneven automessuilla ensi keväänä. Tahti on kova, sillä uutuuksia on tuotu markkinoille, myyty ja julkistettu todella lyhyen tahdin sisään. Ja mallit ovat nimenomaan uusia, hieman pienempiä crossovereita, jotka sijoittuvat useimmiten eurooppalaisittain c-segmenttiin. Esimerkiksi Hondalla puhutaan silloin CR-V:tä pienemmästä mallista. Crossoverien valmistusinto lienee aika pitkälle esimerkiksi Nissan Qashqain vauhdittamaa. Kompaktit, mutta korkeudeltaan ja maavaraltaan tilava malli on myynyt erittäin hyvin, mikä on saanut muut valmistajat tarkastelemaan omia mallistojaan. Kiireen syy on valmistajan näkökulmasta selkeä: jos valmistaja ei itse tee asiakkaalleen uutuusluokan autoa, joku muu kyllä tekee. Vahva brändiuskollisuutta autonvalmistajat, kuten muutkin yritykset, toivovat asiakkailtaan saavansa. Kysyntä ja mielikuvat ovat syntyneet kuluttajille oikeasta käytöstä ja kokemuksesta, ja haluttavuutta varmasti lisää yleistymisen mukana alkanut trendi. On erittäin mielenkiintoista nähdä, mihin asti trendi kantaa, ja tulevatko kompaktit crossoverit valmistajien valikoimiin jäädäkseen. Vai jäävätkö ne esimerkiksi vain osan valmistajien valikoimaan? Aika näyttää.

ARTIKKELI 07.08.2015

Mazda ja Kia lupailevat uusia crossover-malleja, Kialta myös urheilu-uutuus 2020

Teksti: Topi RantaKian Provo-konseptiautoCrossover-markkinoilla nähdään lähiaikoina taas uutuuksia. Nissan Juke ja Qashai keräävät yhä enemmän haastajia. Edullisista autoistaan tunnettu korealainen Kia esitteli vuonna 2013 ensimmäisen kerran omaa crossover-konseptia. Tuolloin Provo-nimellä kulkenut konsepti on tuottanut ilmeisesti tulosta, sillä uusi malli on odotettavissa parin vuoden sisään. Kia lupaa nyt myös täysin uutta urheiluautoa vuodelle 2020. GT ja GT-Stinger –konseptimalleistaan innostunut valmistaja pyrkii nyt hyödyntämään saatuja kokemuksia, ja pakkaa osaamisen uuteen pakettiin. Merkille tyypillisesti mallista on odotettavissa luokassaan edullista. Koreassa haetaan kunnianhimoisia tuotantolukuja ja liikevaihtoa, sillä malli suunnitellaan myytäväksi kaikilla markkinoilla. Myös Mazda on crossover-segmentissä liikkeellä Kian lisäksi japanilainen Mazda ilmoitti tänään, että se tuo uuden Koeru-crossoverin ensiesittelyyn Frankfurt Motor Show –messuille syyskuussa. Kuten Kian tapauksessa, myös Mazdalla yksityiskohdat ovat vielä kehujen sekä ylistyssanojen peitossa. Autosta on kuitenkin odotettavissa viisiovista ja siinä uskotaan olevan paikat seitsemälle henkilölle. Kian ja Mazdan uutuudet tulevat markkinoille, joilla riittää vipinää. Myös Renault ja Honda ovat viime aikoina tuoneet uutuuksia segmenttiin, jossa Nissan on jo pitkään ollut vahvoilla Juke- ja Qashqai-malleillaan.    

ARTIKKELI 22.06.2015

Maasturiluokassa taas uutuuksia - tällä kertaa asialla Renault

Teksti: Topi RantaRenault iskee markkoinoille crossover-uutuudella, jollaista valmistajan mallistossa ei ole vielä ollut Geneven automessuilla ensiesittelynsä saanut Renault Kadjar täydentää Renaultin mallivalikoimaa vielä Capturia suurempiin autoihin. Kooltaan C-segmenttiin osuva Kadjar käyttää paljon yhteistä tekniikkaa Nissan Qashqain kanssa. Renaultin ja Nissanin valmistaja-allianssi on aiemmin ilmoittanut muun muassa yhteistyöstä kehittyvillä markkinoilla. Kadjar tulee saataville ainakin 1,5- ja 1,6-litraisilla dieselmoottoreilla sekä 1,2-litraisella bensiinikoneella. Moottoreita kehutaan vähäkulutuksisiksi sekä sitä kautta myös matalapäästöisiksi. Kattava varustelista ei ole vielä julkistettu, mutta ainakin kaistavahti, peruutuskamera ja pysäköintiavustin autosta löytyvät varmasti. Luonnollisesti crossoverina myös tilan käyttöön ja muokattavuuteen on suunnittelussa käytetty paljon huomiota. Penkit taittuvat ja kääntyvät useisiin eri vaihtoehtoihin, muun muassa apukuljettajan penkistä on tehtävissä pöytä tai tilaa pidemmille esineille. Takapenkkienkin ollessa paikoillaan tavaratilaa on 472 litraa. Kadjar-uutuus on hyvin tärkeä askel valmistajalle, jolla on ollut tulevan Kadjarin kohdalla käytännössä vain tyhjää aiemmin. Kadjarilla Renault pyrkii syömään markkinoita kilpailevilta valmistajilta kuten Volkswagenilta ja Toyotalta, mutta luonnollisestikaan sisarauto Qashqain myyntiä Kadjarilla ei ole tarkoitus vähentää.  
nwdb