TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Tieraivo:

ARTIKKELI 22.08.2016

Kolumni: Mitä helvettiä?

Autojen keulat on muotoiltu niin, että mahdollisessa törmäyksessä jalankulkija kaatuu konepellin päälle. Autolla ei siltikään saa ajaa kenenkään päälle, ei edes opetustarkoituksessa. Taustalla oleva Volkkari ei liity.Liikenneraivo on ollut viime aikoina sattuneesta syystä pinnalla. Helsingin Käpylässä raivokas kuski oli ajanut jalankulkijan jalan päälle opetustarkoituksessa. Kuljettaja oli hermostunut alueella liikkuviin jalankulkijoihin, ja päätti kerrasta opettaa, että käyttäisivät nyt perkele muita reittejä. Yle Kioski testasi, väistävätkö autoilijat lapseksi pukeutunutta toimittajaa suojatiellä. No eiväthän ne väistäneet. Kirjoitin muutama kuukausi sitten kolumnissa siitä, kuinka suojatiet ovat menettäneet merkityksensä. Mutta suojateiden väistämisvelvollisuuden laiminlyönti ei ole mitään verrattuna tarkoituksella vahinkoa aiheuttavaan liikenneraivoon. Suojatien ohi kaahaava autoilija saattaa nimittäin ihan vilpittömästi olla vain passiivinen dorka, mutta kanssapyöräilijän kuristaja tai autoa uhkailuun käyttävä mestarikuljettaja ovat tietoisesti valinneet uhata muiden henkeä ja terveyttä. Se asennemuutos on äärimmäisen vaarallinen. "Jos pientä opetustarkoituksessa suoritettua pahoinpitelyä toteuttaessa kaasua olisikin ollut turhan paljon, olisi samalla tullut kolattua jono pikkulapsia kappaleiksi." Käpylän-keississä tahallinen autoväkivalta ei ollut kuitenkaan ainoa raskauttava tekijä. Insidentissä liiskajalkaistunut jalankulkija sattui nimittäin liikkumaan ison iltapäiväkerhoon suuntaavan lapsiryhmän kanssa. He olivat ylittämässä sanottua liikennealuetta. Autoilijaa oli erityisesti ärsyttänyt nimenomaan lapsiryhmien tapa liikkua alueella. Just joo. Onneksi, ja todellakin onneksi, tällainen toiminta ei tulisi suurimmalla osalla kuljettajista mieleenkään. Mutta kun se yksikin hullu on liikaa. Jos pientä opetustarkoituksessa suoritettua pahoinpitelyä toteuttaessa kaasua olisikin ollut turhan paljon, olisi samalla tullut kolattua jono pikkulapsia kappaleiksi. Puolitoista tonnia rautaa yhdistettynä suureen kiihtyvyyteen on monille suurin vastuu elämän aikana. Joillekin se on aivan liikaa. TOPI RANTA
nwdb