TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Eko:

ARTIKKELI 23.07.2015

Myös Autotie koeajoi Kehäradan - sekä Volvo V60 plug-in -hybridin

Teksti: Topi Ranta   // Hesari kävi tekemässä oman koeajonsa, mutta me emme voineet vastustaa kiusausta ajaa junan kanssa kilpaa uusimman hybrid-tekniikan VolvollaToimistojen sulkeuduttua Helsingin kantakaupungilla ja työntekijöiden lähdettyä kotimatkalle Autotien Eero ja Topi ovat aloittamaisillaan kilpailua nopeammasta matkasta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Eero hyppää viereiseltä Helsingin päärautatieasemalta junan kyytiin ja Topia odottaa parkkihallissa puolestaan uusi Volvo V60 plug-in –hybridmalli.Yhä ympäristöystävällisempää autoiluaVolvo valikoitui koeajoautoksi, sillä halusimme vertailla päästöttömänä ajavaa junaa luonnollisesti mahdollisimman alhaisen kulutuksen autoon. Eikä Volvon suoritusta voi moittia; parhaimmillaan akun ollessa vielä hyvässä latingissa hieman päälle kolmen litran kulutus oli V60:n tavallisia lukemia. Hybrid-asennossa dieselkone alkoi tulla mukaan vasta nopeissa kiihdytyksissä, mutta valittavana olisi ollut myös täyssähkö- sekä dieselasetukset.Junalla lentoasemalle                     Vantaan historian suurin investointi Kehärata avautui käyttöön heinäkuun alussa ja Lentoaseman juna-asema tästä viikkoa myöhemmin. Ensimmäistä kertaa Suomessa on nyt junayhteys lentokentälle. Aivan valmis yhteys ei kuitenkaan vielä ole, sillä juna-asemalta joutuu kiertämään terminaaleille useiden liukuportaiden ja pienen kävelymatkan kautta.Lentoasemalle junia menee kahta kautta, ja parhaimmillaan matka-ajaksi junassa tulee 27 minuuttia. Voiko sillä ajalla voittaa yksityisauton? 

ARTIKKELI 17.07.2015

Honda paukutteli uuden ennätyksen kulutuksessa

Teksti: Topi RantaKuva: HondaEnnätystuloksella Honda näytti, että alhainen kulutus ei ole salatiedettä Honda on saanut Guinness World Records –tunnustuksen kesäkuussa tehdystä ajosta, jonka keskikulutukseksi muodostui vain 2,82 litraa sataa kilometriä kohden. 24 EU-maan läpi kulkenut ajo oli 13 500 kilometriä pitkä ja kesti yhteensä 25 päivää. Ennätyksen ehkä mielenkiintoisin seikka on, että ajo tehtiin täysin muuttamattomalla Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC –dieselmallilla ja kuljettajina toimivat amatöörikuljettajat. Kulutus saavutettiin reitin huolellisella suunnittelulla ja rauhallisella ajotavalla. Hondan tarkoituksena oli osoittaa, että nykyaikaisella teknologialla ja maltillisella ajotavalla alhainen kulutus on mahdollista kaikille kuljettajille. Tämä näyttikin onnistuneen hyvin, sillä kulutus oli matkalla jopa neljänneksen vähemmän kuin Civicin ilmoitettu kulutus. Lähes kuukauden kestäneen ajon suorittivat kaksi kuljettajaa, jotka ajoivat yhden päivän aikana noin yhden työpäivän, eli 7,5 tunnin, ajan. Päivässä kilometrejä tuli ajetuksi noin 600. Tankki täytettiin matkan aikana yhdeksän kertaa ja se täytettiin jokaisella kerralla täyteen, jotta auto ei saisi etua vähemmästä painosta. Kulutukseen ei haettu etua myöskään renkaista, jotka pidettiin suosituspaineissa matkan ajan. Guinness-ennätyksen jahtaaminen asetti ajolle todella tiukat dokumentointivaatimukset. Muun muassa auton muokkaamattomuutta oli ollut tarkistamassa erillinen ryhmä ja gps-seurannan lisäksi kuljettajat keräsivät allekirjoituksia todistajilta ympäri Eurooppaa. Myös valokuvat, videot sekä ajopäiväkirja olivat takaamassa ennätyksen aitoutta.  

ARTIKKELI 08.05.2015

Tämä Peugeot kulkee 100 kilometriä vain 2,7 eurolla

Teksti: Teemu Granström Uusi Peugeot 208, vakiovarusteisella 1,6-litraisella BlueHDi 100 S&S -dieselmoottorilla, selvitti 2152 kilometrin pituisen testimatkan vain 43 polttoainelitralla. Sadan kilometrin matkalla dieseliä kului siis vain 2 litraa. Jos polttoaineen litrahinnaksi otetaan 6.5.2015 Suomen diesel-keskihinta 1,34€/l, sadan kilometrin kustannukseksi saadaan 2,68 euroa.  Testiajo suoritettiin Peugeotin radalla Ranskan Belchampissa puolueettoman UTAC-testi- ja luokittelulaitoksen valvonnassa (Union Technique de l´Automobile, du motocycle et du Cycle). Peugeot 208 1.6 BlueHDi 100 S&S varustettuna 5-vaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla kiersi rataa 38 tunnin aikana yhteensä 2152 kilometriä. Kuljettajia vaihdettiin 3­–4 tunnin välein. Pysähdyksistä ja vaihtuvista kuljettajista huolimatta auton yhteenlaskettu kulutus oli ainoastaan 43 litraa. Lukema on tuotantoautojen sarjassa uusi pitkän matkan kulutusennätys.  Tätä autoa on varmaan tosi siisti ajaa radalla yli 2000 kilometriä. Testissä käytetty Peugeot 208 oli mallisarjan erityisen vähän kuluttava malliversio, joka on saatavana osana uusiutuvaa 208-mallistoa. Auton norminmukainen kulutuslukema on 3 l/100 km ja CO2-päästöt 79 g/km. Nämä luvut oikeuttavat jo sellaisinaan piikkipaikalle polttomoottorilla varustettujen tuotantoautojen joukossa.  Suorituskykyä on tehostettu muuhun mallistoon verrattuna aerodynamiikkaa parantavalla takaspoilerilla sekä erittäin alhaisen vierintävastuksen Michelin Energy Saver + -renkailla.  Uuden 208-malliston bensiinimoottorien päästölukemat alkavat 97 grammasta. Koko BlueHDi-dieselmalliston päästötaso jää alle 95 gramman. Kaikkien autonvalmistajien joukossa Peugeot kulkee kärjessä CO2-päästöjen vähentäjänä. Alhaiset kulutus- ja päästötasot ovat nostaneet jo 20 Peugeot-mallia omien kokoluokkiensa taloudellisimmiksi malleiksi. Nopeaan kehitykseen ovat vaikuttaneet uudet 3-sylinteriset PureTech-bensiini- sekä BlueHDi-dieselmoottorit. Kaikkien PSA Peugeot Citroën –yhtymän valmistamien autojen päästökeskiarvo oli vuonna 2014 alhaisin koko Euroopassa, ainoastaan 110,3 g/km. Eurooppalainen keskiarvo oli samana vuonna 123,7 grammaa kilometrillä.  Uudistuva Peugeot 208 –mallisto tulee myyntiin Suomessa syksyllä.
nwdb