Uudet Mazda-autot

Mazda Motor Corporation on japanilainen autovalmistaja. Yhtiö tuottaa vuosittain noin 1 300 000 ajoneuvoa, joista noin miljoona Japanissa. Mazda Motors sai alkunsa Toyo Cork Kogyo Co., Ltd -yhtiössä, joka perustettiin Japanissa vuonna 1920. Toyo Kogyo siirtyi konetyökalujen valmistamisesta ajoneuvoihin vuonna 1931. Yhtiö omaksui virallisesti nimen Mazda vasta vuonna 1984, vaikkakin kaikki sen myymät ajoneuvot ovat olleet Mazdoja. Mazda on nimetty persialaisen jumalan Ahura Mazdan mukaan, mutta sillä on äänteellinen yhteys myös yhtiön perustajan, Jujiro Matsudan nimeen. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Fuchun kaupungissa Hiroshiman prefektuurissa.

Ford Motor Company on omistanut Mazdasta neljänneksen vuodesta 1979 lähtien ja nosti osuuttaan yhtiössä 33 %:iin vuonna 1996. Vuoden 2008 lopulla Ford myi talousvaikeuksiensa takia 2/3 omistuksestaan Mazdassa, minkä jälkeen sen omistusosuus putosi 13,4 %:iin, jolla ei enää saanut valta-asemaa yrityksessä. Suomeen tuotiin tiettävästi koko Euroopan ensimmäiset Mazdat, kaksi Mazda 800 Familia Sedania ja kaksi farmarimallista Mazda 800 Estatea, 2. syyskuuta 1965. Haka-Auto Oy aloitti merkin säännöllisen maahantuonnin vuonna 1967 malleilla 1500 ja Luce. 1990-luvun alkupuolella maahantuonti siirtyi Haka-Autolta Inchcape Motors Finland Oy:lle.

Mazda on ollut pitkään ainoa autonvalmistaja, joka on käyttänyt Wankel -kiertomäntämoottoreita sarjavalmisteisissa urheiluautoissaan (RX -sarja). Mazda hankki oikeudet Wankelmoottoriin länsisaksalaiselta NSU:lta vuonna 1967. Mazda onnistui kehittämään Wankelmoottorin luotettavaksi, mutta suuren polttoaineenkulutuksen vuoksi Wankelista ollaan todennäköisesti luopumassa.

Mazdan vahvuus on tavallisissa perheautoissa. Mazda yritti 1990 –luvun alussa lanseerata Xedos (alun pitäen Eunos) –luksusbrändin. Xedos 6- ja Xedos 9-mallit ehtivät olla markkinoilla vain muutaman vuoden ennen kuin koko hanke lopetettiin kannattamattomana. Muutama Xedos 9 –malli päätyi Suomeenkin. Mazdan tärkeimmät mallit ovat pienemmän keskiluokan Mazda3 (aikaisemmin Mazda 323) ja Mazda6 (aikaisemmin Mazda 626). Myös Mazda2 pikkuauto (aikaisemmin Mazda 121) on yleistynyt viime aikoina. Urheilullisempaa päätä edustaa Mazda MX-5 Roadster –avoauto, jonka ensimmäinen versio tuli markkinoilla 1990-luvun alussa. Viime aikoina Mazda on panostanut onnistuneesti katumaastureihin. Uusi keskiluokan CX-5 –katumaasturi on saanut hyvät arvostelut. Modernit Skyaktiv –moottorit pitävät kulutuksen kurissa.

Timo Turkula/HS

  • Mazda2

    18 mallityyppiä

    Uudet alkaen 14 853,50 €
    50 000 km keskihinta Ei myynnissä
    Tutustu malliin ›
  • Mazda3

    49 mallityyppiä

    Uudet alkaen 19 573,06 €
    50 000 km keskihinta Ei myynnissä
    Tutustu malliin ›
  • CX-3

    33 mallityyppiä

    Uudet alkaen 19 968,32 €
    50 000 km keskihinta Ei myynnissä
    Tutustu malliin ›
  • Mazda6

    46 mallityyppiä

    Uudet alkaen 26 613,63 €
    50 000 km keskihinta Ei myynnissä
    Tutustu malliin ›
  • CX-5

    53 mallityyppiä

    Uudet alkaen 29 788,70 €
    50 000 km keskihinta 28 812,00 €
    Tutustu malliin ›
  • MX-5

    11 mallityyppiä

    Uudet alkaen 34 846,74 €
    50 000 km keskihinta 19 900,00 €
    Tutustu malliin ›