27.08.2018

Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.

Osoite kopioitu

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Suomalainen käytettyjen autojen kauppa on kokemuksistani poikkeavaa muuhun käytetyn tavaran ostamisesta ja myymisestä. Tavat ja tyylit ovat hyvin kirjavia nojautuen osittain niin ostajan kuin myyjän kokemuksiin ja taustaan. Suomalainen autokauppa onkin vaikeimmillaan sekoitus huonoimmista puolista itämaista basaaria ja Kekkosen aikaista neuvostobyrokratiaa, joka tarkoittaa molemminpuolista vedätystä ja jäykkämielistä ilkeilyä.

Päätinkin kirjoittaa lyhyen etikettioppaan auton ostajille.

Kaikki alkaa luonnollisesti yhteydenotosta myyjään, kun tarpeita vastaava auto on saatu jyvälle. Ajat muuttuvat hiljalleen, mutta nykyaikana kaksi suosituinta tapaa olla myyjään yhteydessä on joko viestin välityksellä tai soittamalla puhelun. Useimpiin autoliikkeeseen voi kävellä tarkistamaan mielenkiintoisia autoja liikkeen aukioloaikoina, mutta yksityishenkilöt sopivat tapaamisen aina kahdenkeskisesti.

Jos myyjänä ei ole autoliike, myyjälle on tarpeellista etukäteen soittaa tehdäkseen tiedustelua autosta sekä selvittää vastaukset kysymyksiin, joita autonmyynti-ilmoitus on herättänyt. Puhelun alkuun tervehditään reippaasti, kerrotaan oma nimi sekä ilmaistaan selkeästi kiinnostus myytävää autoa kohtaan.

Puhelinkeskustelu voi venyä pitkäksi ja keskustelun aiheet voivat ajoittain irtaantua kokonaan myytävästä autosta. Tätä ei tarvitse säikähtää, mutta ei myöskään välttää. Puhelun tarkoituksena on myös arvioida, onko kyseessä rehellinen myyjä, vaikkakaan tätä arviointia ei saa tuoda auton myyjälle ilmi.

Puhelun aikana on hyvä pitää mielessä, että olet kyselemässä toisen omaisuuden perään. Toisen ihmisen omaisuutta ei ole edes auton ostoon liittyvän tilanteen yhteydessä soveliasta parjata, vaikka kyseessä olisi vain kevyt yritys pohjustaa myöhempää tinkausta. Pidä puhelu muodollisena. Yleispätevät kysymykset auton nykyisestä kunnosta sekä auton historiasta kannattaa kirjoittaa ylös etukäteen ennen puhelua. Älä ota myöskään myytävää autoa tai myyjän puheita henkilökohtaisesti puhelun aikana. Jos epäilys autoa kohtaan tai vainoharhaisuus myyjän mahdollisesta petollisuudesta nousevat liiaksi mielenpäälle, on hyvä muistaa, että muitakin autoja on tarjolla. Puhelun ja sitä kautta kaupankäynnin voi päättää koska vain.

Liikkeellä näyttäisi olevan kahta koulukuntaa, kun kyseeseen tulee sopimipisesta auton hinnasta. Toiset ostajat tykkäävät, että tinkaus tapahtuu puhelimitse, kun taas toiset haluavat tingata koeajon yhteydessä. Itse kuulun koulukuntaan, joka tinkaa puhelimessa. Toiset taas näkevät, että on rehellisempää tingata ostettavan auton ääressä myyjän kanssa kasvotusten. Kumpikin tapa käy, mutta vain toista on hyvä käyttää. Ei siis ole korrektia tinkiä ensin puhelimessa ja vielä koeajon yhteydessä varsinkaan tilanteessa, josssa auto on sellainen kuin myyjä oli etukäteen kertonut.

Muutama sananen viestittelystä. Ensisijainen yhteydenpitotapa on puhelut, mutta kevyttä viestittelyäkin voi käyttää. Ensimmäisenä yhteydenottona voi tekstiviestin välityksellä udella, onko auto edelleen myytävänä. Tämä antaa mahdollisuuden olla kohteliaasti myyjään yhteydessä poikkeavinakin kellonaikoina. Pitää kuitenkin muistaa, että esimerkiksi viikonloppuyönä lähetetty viesti saattaa antaa myyjälle kuvan, ettei viestinlähettäjä ole tosissaan.

Viestittelyllä ei kuitenkaan pidä yrittää tehdä kauppaa. Viestien vaihtaminen on hidasta, informaatioköyhää sekä antaa mahdollisuuden väärinymmärryksille. Tunnin viestittelyn voi puhelimessa hoitaa muutamassa minuutissa. Pelkkien viestien lähettäminen saattaa antaa myös kuvan, että ostaja ei olisi oikeasti aikeissa ostaa autoa, vaan kaipaa juttuseuraa yksinäisiin hetkiinsä.

Jos puhelimitse käydyt keskustelut autosta ovat olleet hedelmällisiä ja inspiroivia, niin puhelun lopuksi sovitaan aika ja paikka koeajolle. Tiedon voi vielä välittää tekstiviestitse. Jos auto ei ole ollutkaan puhelun perusteella mieleinen, on kohteliasta puhelun lopuksi kertoa, että auto ei ollutkaan mitä etsit, ja kiittää ajasta sekä tarjolla olevasta autosta.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autokauppa

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (7) ajonopeus (1) ajo-opetus (7) ajovarma (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (5) Anne Berner (2) audi (1) autohuolto (19) Autokauppa (35) Autokorjaamo (12) Autokuume (20) automaattivaihteisto (3) automyyjä (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensiini (3) bezos (1) Biltema (2) BMW (3) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) cybertruck (1) Cybertruck (1) d10 (1) E85 (2) ely (1) etanoli (2) etanolibensiini (2) fakenews (1) ferrari (3) Fiat (4) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) honda (1) Huoltokirja (1) hybridi (2) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmanlaatu (1) ilmastointi (3) Ilmastonmuutos (4) inssi (1) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (6) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) kantama (1) Katsastus (19) katsastuskestävyys (1) kauppakassi (2) kaupunki (1) kehä I (1) kehä III (1) keski-ikä (1) kesärenkaat (2) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (11) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) kuorma-auto (1) köyhyys (1) köyhä (1) Lada (2) laki (5) lamborghini (1) Liftari (1) liikennekaari (2) liikennemerkki (2) liikenneraivo (9) liikenneturvallisuus (24) liikennevalvonta (7) maantie (2) manuaalivaihteisto (1) maserati (1) Mercedes-Benz (5) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) myynti-ilmoitus (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (7) Navigaattori (2) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) näkö (1) ohittaminen (5) Opel Omega (1) opetuslupa (2) opetuspoljin (2) pakoputki (1) parkkihalli (1) parkkipaikka (4) perussuomalaiset (1) pitkät valot (2) poliisi (10) polkupyörä (1) polttomoottori (3) premium (1) Prius (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (7) RE85 (1) rekka (1) renkaat (2) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (2) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (4) saab (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) salaliittoteoria (1) skoda (3) skootteri (2) sossu (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähkö (1) sähköauto (6) talvi (14) talvirenkaat (7) Tesla (3) tieliikenne (7) Tieliikenne (47) Tieliikennelaki (11) Tinder (1) toyota (5) traktori (1) tulevaisuus (9) Tupakointi (1) turvavyö (2) tuulilasi (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (2) Vakuutusyhtiö (5) valtionvarainministeri (1) Varaosat (20) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (33) viinabensa (1) volkswagen (1) volvo (3) Volvo (8) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (6) wunderbaum (1) vähimmäisnopeus (1) väylävirasto (1) yaris (5) öljy (3)
nwdb