23.04.2015

Miehuuskoe

Osoite kopioitu

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Kaisa Härö

Olen lukenut syvästi loukkaantuneiden ihmisten viestejä. Viesteissä on kerrottu, että yksityisessä myynnissä olevan auton pyyntihinnasta on tarjottu puolet tai kalliimpien autojen kohdalla useita tuhansia vähemmän. Kehotan tässä vaiheessa pysymään rauhallisena: kyseessä ei ole henkilökohtainen loukkaus tai köyhän pyrkimys saada itselleen jotain sellaista, jota hänen varallisuudellaan ei kuuluisi saada. Kyseessä on ostajan toimenpide, jolla testataan myyjän sopivuutta.

Kyse on miehuuskokeesta. Ostaja testaa, onko myyjä hänen itsensä vertainen mies. Ostajalla on varmastikin varallisuutta maksaa pyyntihinta, mutta ostaja ei ole valmis ostamaan autoa minkälaiselta  mieheltä tahansa. Kuka autoa myy on kaupalle yhtä tarkka kriteeri kuin oston kohteena oleva auto itse. Kaikille ei ole soveliasta ostaa auto keneltä hyvänsä, ja tämä on hyvä ymmärtää. Mies joutuu osana auton omistusta tekemään tiliä auton edellisistä omistajista.

Autoa ei haluta ostaa märkäkorvalta. Märkäkorva säikähtää ronskia tarjousta ja perääntyy välittömästi. Hänestä ei kuulu tarjouksen jälkeen mitään mutta ei ole tarvettakaan. Märkäkorva saattaa purkaa säikähdyksen mukanaan tuomaa mielipahaa lähimmäisiin kertomalla köyhien kiusaavan autonmyynnin yhteydessä. Vääränlainen myyjä on karsittu pois, vaikka auto olisi voinut olla elämäntilanteeseen sopiva. Märkäkorva ei tiedä autoista mitään, ei osaa lukea rivien välistä eikä ymmärrä kehonkieltä. Hänen kanssaan ei voi tehdä tässäkään suhteessa kauppaa.

Jossain nuorten miesten, naisten ja korkeasti koulutettujen ihmisten tuolla puolen tarjoukseen annetaan vastaus eikä säikähdetä oikeaa kaupankäyntiä. Kerrotaan, että hinnasta voidaan tiputtaa sata euroa, jos auto haetaan viikonlopun aikana pois. Keskustelu jatkuu pitkään vaiherikkaasti. Keskustelussa käydään läpi entisiä ja muiden autoja, viimeaikaisia kalareissuja, ratkaisuja erilaisiin ongelmiin autojen kanssa sekä katsastuksessa ilmi tulleet viat ja katsastajalta huomaamatta jääneet sanomiset autosta. Lopulta kumpikin osapuoli toteaa toisensa sopivaksi kauppakumppaniksi. Kaupat lyödään lukkoon ja ostaja tekee muodollisen koeajon. Koeajo on tosiasiassa keskustelulla syntyneen luottamuksen ansiosta tarpeeton, mutta koeajo kuuluu hyviin tapoihin.

Hinta ei lopulta ole kuin muutaman sata euroa alkuperäistä pyyntiä  alempi. Se jää kahdenkeskeiseksi salaisuudeksi, ja kavereille luodaan heidän korvilleen sopiva hinta. Tarinaa myöhemmin kerrottaessa sekä auton omistaja että tarinan kuulija tietävät, ettei tällä ole merkitystä, koska autoilun maailmassa rahanmenoa ei voida etukäteen suunnitella. Säästöt tai kulut alkuperäiseen ostohintaan verrattuna voivat olla lopulta satoja euroja, mutta se kuuluu pelin henkeen.

Loukkaavan tarjouksen saattaa myös tehdä sunnuntaiostaja, jonka mielestä auton voisi ostaa edulliseen hintaan puolisolle lahjaksi, jos myyjä hätäpäissään suostuu auton myymään edulliseen hintaan. Tästä häntä ei voida moittia: kuka vain tekisi saman rakkaalleen. Samalla saisi tarinan hyvistä autokaupoista kavereille kerrottavaksi. Tarjouksen saattaa tehdä jobbarikin. Hän seuloo ammatikseen ilmoituksista sopivia autoja ja auto on kuulunut hänen laatimalleen listalle. Soitto on vain yksi kymmenistä soitoista. Jobbari on tottunut raskaaseen ja tiheään hengitykseen puhelimen toisessa päässä eikä sadattelu ole hänelle uutta.

Jos haluat koetella miehuuttasi nuorella iällä ja lähdet tekemään vastatarjouksia, on annettava varoituksen sana. Sinulta on parempi löytyä tarina moottorisahoista, peräkärryistä sekä kalojen pyyntiajoista ja aseenkantoluvista.  Suosittelen konsultoimaan isää, isän isää sekä sukulaismiehiä, jos heistä mielestäsi löytyy tarvittavaa henkeä tällaiseen kaupankäyntiin. On mahdollista, että saat ostajan houkuteltua paikalle, mutta hän huomaa kypsymättömyytesi. Ostaja saattaa aggressiivisesti alentaa tarjoustaan jopa ensimmäistä tarjoustaan alemmaksi. Ostaja osaa löytää käytetystä autosta monia vikoja sekä kertoa lähitulevaisuudessa tulevat viat ja niiden korjaukseen tarvittavat tarkat rahamäärät. Pahimmassa tapauksessa myyt autosi pilkkahintaan, jos itsetuntosi tässä vaiheessa murenee.

Autoa myydessä kannattaa pitää pää kylmänä. Pitää vain odottaa, että itsensä kaltainen ostaja osuu kohdalle. Auto saa kaltaisensa kodin. Itse ostan tai myyn auton sille, jonka kanssa kehtaa käydä kauppaa. Netissä hiukan arvokkaamman tavaran ostaminen ja myyminen on aina jännittävää. Muutaman kerran heti puhelun alussa on käynyt selväksi, ettei kauppoja ole syntymässä, mutta tästä huolimatta keskustelu on venynyt melkein puolituntiseksi. Puhelun jälkeen olen miettinyt, että numeron voisi tallentaa ja soittaa tälle tuntemattomalle ihmiselle uudestaan, koska hyvät keskustelijat ovat harvassa.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autokauppa Autokuume viimeinen alfa

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (7) ajonopeus (1) ajo-opetus (7) ajovarma (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (5) Anne Berner (2) audi (1) autohuolto (20) Autokauppa (35) Autokorjaamo (12) Autokuume (20) automaattivaihteisto (3) automyyjä (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensiini (3) bezos (1) Biltema (2) BMW (3) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) cybertruck (1) Cybertruck (1) d10 (1) E85 (2) ely (1) etanoli (2) etanolibensiini (2) fakenews (1) ferrari (3) Fiat (4) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) honda (1) Huoltokirja (1) hybridi (2) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmanlaatu (1) ilmastointi (3) Ilmastonmuutos (4) inssi (1) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (6) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) kantama (1) Katsastus (20) katsastuskestävyys (1) kauppakassi (2) kaupunki (1) kehä I (1) kehä III (1) keski-ikä (1) kesärenkaat (2) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (11) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) korjauskustannukset (1) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) kuorma-auto (1) köyhyys (1) köyhä (1) Lada (2) laki (5) lamborghini (1) Liftari (1) liikennekaari (2) liikennemerkki (2) liikenneraivo (9) liikenneturvallisuus (24) liikennevalvonta (7) maantie (2) manuaalivaihteisto (1) maserati (1) Mercedes-Benz (5) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) myynti-ilmoitus (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (7) Navigaattori (2) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) näkö (1) ohittaminen (5) Opel Omega (1) opetuslupa (2) opetuspoljin (2) pakoputki (1) parkkihalli (1) parkkipaikka (4) perussuomalaiset (1) pitkät valot (2) poliisi (10) polkupyörä (1) polttomoottori (3) premium (1) Prius (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (7) RE85 (1) rekka (1) renkaat (2) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (2) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (4) saab (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) salaliittoteoria (1) skoda (3) skootteri (2) sossu (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähkö (1) sähköauto (6) talvi (15) talvirenkaat (7) Tesla (3) tieliikenne (7) Tieliikenne (47) Tieliikennelaki (11) Tinder (1) toyota (6) traktori (1) tulevaisuus (9) Tupakointi (1) turvavyö (2) tuulilasi (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (2) Vakuutusyhtiö (5) valtionvarainministeri (1) Varaosat (20) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (33) viinabensa (1) volkswagen (1) volvo (3) Volvo (8) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (6) wunderbaum (1) vähimmäisnopeus (1) väylävirasto (1) yaris (6) öljy (3)
nwdb