02.04.2015

Katsastus

Osoite kopioitu

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Autoni katsastusaika oli menossa umpeen. Saisin lopulta puolueettomalta taholta tietää, mitä olin ostanut jobbarilta. Arvailut olivat saamassa päätöksen. Virallinen totuus ja arvio autoni vallitsevasta nykytilanteesta oli pelkästään jo lain mukaan nostettava esille. Saisin virkamieheltä virallisen todistuksen, johon ei olisi valitus- tai oikaisulupaa. Olin yrittänyt olla ajattelematta koko katsastusta, koska mahdollisuus hylkäykseen ja jopa ajokieltoon voisivat tulla todeksi. Jobbari ennusti koeajolla, että autoni menisi katsastuksesta ensimmäisellä läpi. Uskoin koeajolla ennustukseen, mutta uskoni heikkeni päivä päivältä katsastuksen lähestyessä.

Varasin ajan katsastukseen. Pakokaasupäästöt mittautin viereisellä ammattikoululla, koska halusin edulliseen hintaan tukea tulevien autoalan ammattilaisten opiskelupaikalla tapahtuvaa työssä oppimista. Päästömittaukset antoivat toivoa. Niistä Saabini oli selvinnyt. En antanut tunnelman nousta turhan positiiviseksi, vaikka puhtaat savut tuntuivatkin puolivoitolta. Yksikään katsastus ei ollut mennyt autoiltani ensimmäisellä kerralla läpi, vaikka päästöistä olin saanut puhtaat paperit. Aina olin saanut vaatimuksen jälkitarkastukseen. 

Vein rekisteriotteen, päästömittaustuloksen ja avaimet katsastuskonttorin tiskille, ja hain itselleni automaatista lähes juomakelpoista kahvia kuluttamaan aikaani. Katsastuskonttorin aulassa oli kohtalotovereita jännittämässä. Tällä kertaa en aikonut keskustella kenenkään kanssa säästä, palaneista polttimoista tai teiden kunnosta. Istuin selkä päin muita ja keskityin ilmaiseen kahviin.

Taistellessani automaattikahvia vastaan katselin, kun uutta Kamuxin myymälää saneerattiin. Kaksi miestä puhui kiivaasti puhelimeen ja yksi teki sähkötöitä. Katsastuskonttorin välittömässä läheisyydessä oleva automyymälä oli yhdistelmä toivoa ja epätoivoa. Oliko joku menettänyt hylätystä katsastuksesta hermonsa, ja kävellyt suoraan ostamaan uuden auton? Oliko jollakin pettänyt hermot niin pahasti, että kesken katsastuksen oli karannut autokaupan puolelle, ostanut uuden auton ja ajellut tiehensä hyläten autonsa katsastusaseman harmiksi?

Saatuani niskalenkin kahvista näin kuinka autoni kaarsi katsurin käsissä parkkiin. Autoni oli juuri kaarnalaivan lailla seilannut byrokratian ja säädösten valtameressä enkä voinut mitenkään arvata, selvisikö se reissusta perille. Hyväntuulinen katsuri istui pöytään. Hänen mukaansa autoni oli hyvässä tikissä, mutta polttimo pitäisi uusia. Stressaantuneet aivoni eivät osanneet prosessoida katsurin puhetta. Kysyin suoraan oliko autoni nyt hylätty vai hyväksytty. Katsuri katsoi minua ihmetellen ja sanoin suoraan, että auton katsastus on hyväksytty. Innostuksesta ja hetken ihmeellisyydestä nousin seisomaan ja julistin, ettei yksikään autoni ollut ennen läpäissyt katsastusta ensimmäisellä kerralla. Katsastusmies nauroi ja minä nauroin mukana. Tuntui kuin olisin voittanut arpajaisissa päävoiton. Olin saanut jotain, mitä en olisi ansainnut, mutta kuitenkin kuului nyt minulle eikä sitä voisi mikään viedä minulta pois. 

Ajaessani kohti kotia kaikki hylkäykset oli annettu anteeksi. Annoin anteeksi jopa edellisen autoni katsastuksen, jossa katsuri päivitteli autoni rähjäistä ulkomuotoa ja ihmetteli miksi omistin sellaisen auton. Katsurilta oli unohtunut miesten välinen herrasmiessääntö, jossa toisen miehen valintoja naisten, musiikin ja auton suhteen ei koskaan kyseenalaisteta. Lopulta hylkäys oli tullut takapenkin keski-istuimen rispaantuneesta turvavyöstä. Koko tapahtuma oli nyt vain tarina, jossa ei enää olisi tunnelmaa latistavaa katkeraa sydämenpurkamista ihmiseltä ihmiselle. 

Tunnelma oli illalla edelleen korkealla. Päätin soittaa jobbarille. Kerroin jobbarille, ettei hän varmaan tunnistanut minua tehdessämme autokauppoja, mutta kirjoitan Internetiin tekstejä autoista ja ihmiset saattavat käydä niitä lukemassa. Jatkoin, että häneltä ostettu Saab on näytellyt teksteissä merkittävää osaa ja tänään kävin näyttämässä autoa katsastusasemalla. Langan toisessa päässä vallitsi hetken hiljaisuus. Jobbari otti suoraan puolustuskannan ja selvensi, että olin ostanut yli 200 tuhatta kilometriä ajetun ja 15 vuotta vanhan auton eikä näissä ole samanlaisia takuita kuin uusissa kodinkoneissa. Kerroin, että auto oli mennyt ensimmäisellä yrityksellä katsastuksesta läpi. Puheluni oli vain positiivinen asiakaspalaute, ei muuta. Sanoin, että voisin ostaa häneltä uudestaankin auton. Jobbari toivotti minut tervetulleeksi autokaupoille, mutta Saabiani hän ei suostuisi ottamaan vaihdossa vastaan.

Olen osittain katsastusta vastaan. Aikuisen ihmisen pitäisi osata pitää autostaan huolta niin, ettei valtion tarvitsisi olla lapsenvahtina ihmisten autoille. Toisaalta minunlaisille ihmisille, jotka ostavat ja myyvät autoja hämärissä olosuhteissa, katsastus on tarpeellinen työkalu. Katsastettu auto on edes jollain laatuvaatimuksilla ajoturvallinen. Eikä pidä unohtaa, että juuri hyväksytty katsastus nostaa käytetyn auton hintaa enemmän kuin vähänajetut renkaat.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Katsastus Saab 9-5 viimeinen alfa

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (7) ajonopeus (1) ajo-opetus (7) ajovarma (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (5) Anne Berner (2) audi (1) autohuolto (19) Autokauppa (34) Autokorjaamo (12) Autokuume (20) automaattivaihteisto (3) automyyjä (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensiini (3) bezos (1) Biltema (2) BMW (3) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) cybertruck (1) Cybertruck (1) d10 (1) E85 (2) ely (1) etanoli (2) etanolibensiini (2) fakenews (1) ferrari (3) Fiat (4) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) honda (1) Huoltokirja (1) hybridi (2) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmanlaatu (1) ilmastointi (3) Ilmastonmuutos (4) inssi (1) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (6) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) kantama (1) Katsastus (19) katsastuskestävyys (1) kauppakassi (2) kaupunki (1) kehä I (1) kehä III (1) keski-ikä (1) kesärenkaat (2) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (11) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) kuorma-auto (1) köyhyys (1) köyhä (1) Lada (2) laki (5) lamborghini (1) Liftari (1) liikennekaari (2) liikennemerkki (2) liikenneraivo (9) liikenneturvallisuus (24) liikennevalvonta (7) maantie (2) manuaalivaihteisto (1) maserati (1) Mercedes-Benz (5) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) myynti-ilmoitus (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (7) Navigaattori (2) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) näkö (1) ohittaminen (5) Opel Omega (1) opetuslupa (2) opetuspoljin (2) pakoputki (1) parkkihalli (1) parkkipaikka (4) perussuomalaiset (1) pitkät valot (2) poliisi (10) polkupyörä (1) polttomoottori (3) premium (1) Prius (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (7) RE85 (1) rekka (1) renkaat (2) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (2) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (4) saab (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) salaliittoteoria (1) skoda (3) skootteri (2) sossu (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähkö (1) sähköauto (6) talvi (14) talvirenkaat (7) Tesla (3) tieliikenne (7) Tieliikenne (46) Tieliikennelaki (11) Tinder (1) toyota (5) traktori (1) tulevaisuus (9) Tupakointi (1) turvavyö (2) tuulilasi (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (2) Vakuutusyhtiö (5) valtionvarainministeri (1) Varaosat (20) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (33) viinabensa (1) volkswagen (1) volvo (2) Volvo (8) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (6) wunderbaum (1) vähimmäisnopeus (1) väylävirasto (1) yaris (5) öljy (3)
nwdb