08.07.2015

Huoltokirja on valhe

Osoite kopioitu

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

Käytettyä autoa myytäessä ja ostaessa huoltokirjaa pidetään yhtenä merkittävimmistä myyntivalteista ja todistuskappaleista, mitä käytetyn auton historiaan ja kuntoon tulee. Tarkasti ja huolellisesti täytettyä huoltokirjaa pidetään synonyymina hyväkuntoiselle ja luetettavalle autolle. Jos huoltokirjan yhteydessä löytyvät todisteena myös kuitit teetetyistä huolloista sekä uusituista osista, niin käsillä on myyntivalttikortti, jolla myyntitapahtuman voi helposti viedä tilanteeseen, jossa kaupat saadaan lyötyä lukkoon kumpaakin osapuolta miellyttävällä tavalla.

Kriittisemmin tarkasteltuna huoltokirja on vain puoli totuutta auton kunnosta. Huoltokirja kertoo vain ne huollot, jotka on tehty. Huoltokirja ei kerro niistä kaikista huolloista, jotka on laiminlyöty omistajan pihiyden, laiskuuden tai tietämättömyyden takia. Huoltokirja kertoo vain ne hetket, jolloin auto on ollut hyvissä käsissä. Huoltokirja muistuttaakin enemmän perhealbumia kuin tieteellistä todistuskappaletta. Huoltokirjaan on tallennettu auton historiasta vain hyvät hetket, mutta huoltokirjasta ei näy kuinka autoa on seisotettu ulkona taivasalla koko kouluvuoden ajan.

Huoltokirjan ongelmana on myös, että suuri määrä merkintöjä voi olla yhtä hälyttävä merkki kuin olematon määrä merkintöjä. Suuri määrä huoltoja voi tarkoittaa, että auto on maanantaikappale, joka ei ole elinkaarensa aikana nähnyt ehjää ja ongelmatonta päivää. Pieni kilometrimääräkin on päässyt syntymään, koska auto on ollut enemmän huollossa kuin ajossa. Pelkillä öljynvaihdoilla etenevä huoltokirja taas saattaa yhtä hyvin kertoa autosta joka on loistava yksilö, tai sitten autosta, jonka omistaja on keskittynyt pelkästään ajamiseen kantamatta huolta auton tulevaisuudesta.

Vähäistä määrää omistajia pidetään myös hyvänä merkkinä autohistoriasta. Runsas määrä omistajia voi olla merkki, että auto on kiertopalkinto, jossa jokainen uusi omistaja yrittänyt saada niskalenkin niskuroivasta autosta, mutta kuitenkin lopulta luovuttaen mahdottoman tehtävän edessä. Vähäinen määrä autonomistajia taas antaa mahdollisuuden, että yksi harvoista omistajista on purkanut vuosien ajan kaikki turhautumisensa aggressiivisesti autoonsa. Jokapäiväisessä ajossa kierroslukumittari on jatkuvasti viety punaiselle alueelle, vaihteita on vaihdettu käyttämättä kytkintä ja suurin osa jarrutuksista on jättänyt tienpintaan mustan merkin. Huoltokirja ei kerro kuljettajan tavasta kohdella autoaan tien päällä.

En väitä, että huoltokirja olisi täysin tarpeeton, mutta suurta painoarvoa en itse ne sille anna. Huoltokirjaa tarvitaan omistajalle muistin työkaluksi. Harvalla autonomistajalla on niin terävä muisti, että pystyisi muistamaan näyttikö mittari edellisen öljynvaihdon kohdalla 156 007 vai 152 294 kilometrin summaa.

Huoltokirja myynti- ja ostohetkellä on hyvä keskustelun aihe, jolla kaupankäyntiä saadaan vietyä eteenpäin, mutta mitään takeita tulevasta huoltokirja ei anna. Omasta autostani ei löydy huoltokirjaa. Tämä ei ole muuntanut suhtautumistani autooni. Huollan autoani mahdollisuuksien mukaan joskus akuutin tarpeen syntyessä, joskus ennaltaehkäisevästi. Tiedän, että seuraava autoni omistajaehdokas tulee nostamaan huoltokirjattomuuden hintaa laskevaksi seikaksi, mutta se olkoon sen ajan murhe. Jos huoltokirjan tyhjät sivut tulevat kaupankäynnille ylivoimaiseksi esteeksi, huoltokirjan voi myös teetättää pientä korvausta vastaan, näin olen kuullut. Joka tapauksessa, huoltokirja täytettynä kertoo auton kunnosta yhtä paljon kuin ajokortin omistaminen ajotaidosta.

Sinulle joka olet jo suuntamassa Internetin hakupalvelimille tarkastamaan huolellisesti täytettyjen huoltokirjojen hintoja ja saatavuutta, kaupanteon jouduttaminen väärennetyllä huoltokirjalla saattaa johtaa epämiellyttäviin keskusteluhetkiin viranomaisten kanssa.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Hartsa
23.01.2019 14.13

Otappa kuppi kahvia ja rauhoitu, tietenkään mitään autoista tietämättömän ei kannata yksin lähteä käytetyn auton ostoon,
kyllä huoltokirja normikäytössä täydentää auton historiaa mutta auton ostokunto tehdään
silmämääräisellä tarkastelulla, kuulolla ja magneetilla ja tottakai huoltomerkinnöillä.
Harva koeajon yhteydessä mittailee puristuksia, akun- ja jäähdytysnesteen pakkaskestävyyttä mutta jarrut ,nivelet , iskarit pystyy kyllä kuntoarvioimaan ., kun mukana on taskulamppu , hyvät polvet, notkea selkä ja tietämys mitä tekee.
Kaikesta huolimatta käytetyn auton osto on aina sattuman kauppa.
Turvallisin mielin vain autokaupoille, renkaanpotkijat voi jättää tietokoneen ääreen.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autokauppa Huoltokirja

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (7) ajonopeus (1) ajo-opetus (7) ajovarma (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (5) Anne Berner (2) audi (1) autohuolto (20) Autokauppa (35) Autokorjaamo (12) Autokuume (20) automaattivaihteisto (3) automyyjä (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensiini (3) bezos (1) Biltema (2) BMW (3) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) cybertruck (1) Cybertruck (1) d10 (1) E85 (2) ely (1) etanoli (2) etanolibensiini (2) fakenews (1) ferrari (3) Fiat (4) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) honda (1) Huoltokirja (1) hybridi (2) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmanlaatu (1) ilmastointi (3) Ilmastonmuutos (4) inssi (1) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (6) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) kantama (1) Katsastus (20) katsastuskestävyys (1) kauppakassi (2) kaupunki (1) kehä I (1) kehä III (1) keski-ikä (1) kesärenkaat (2) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (11) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) korjauskustannukset (1) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) kuorma-auto (1) köyhyys (1) köyhä (1) Lada (2) laki (5) lamborghini (1) Liftari (1) liikennekaari (2) liikennemerkki (2) liikenneraivo (9) liikenneturvallisuus (24) liikennevalvonta (7) maantie (2) manuaalivaihteisto (1) maserati (1) Mercedes-Benz (5) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) myynti-ilmoitus (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (7) Navigaattori (2) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) näkö (1) ohittaminen (5) Opel Omega (1) opetuslupa (2) opetuspoljin (2) pakoputki (1) parkkihalli (1) parkkipaikka (4) perussuomalaiset (1) pitkät valot (2) poliisi (10) polkupyörä (1) polttomoottori (3) premium (1) Prius (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (7) RE85 (1) rekka (1) renkaat (2) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (2) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (4) saab (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) salaliittoteoria (1) skoda (3) skootteri (2) sossu (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähkö (1) sähköauto (6) talvi (15) talvirenkaat (7) Tesla (3) tieliikenne (7) Tieliikenne (47) Tieliikennelaki (11) Tinder (1) toyota (6) traktori (1) tulevaisuus (9) Tupakointi (1) turvavyö (2) tuulilasi (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (2) Vakuutusyhtiö (5) valtionvarainministeri (1) Varaosat (20) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (33) viinabensa (1) volkswagen (1) volvo (3) Volvo (8) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (6) wunderbaum (1) vähimmäisnopeus (1) väylävirasto (1) yaris (6) öljy (3)
nwdb