ARTIKKELI

14.09.2017

Viikon autouutiset: AMG Project One ja uusi Nissan Leaf


Hyperauto Project One, rata-auto kaikille teille. KUVA: Daimler

Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie Podcastin osana:

 


Mersun hyperauto inisee formulan tavoin

Mercedes-Benz – tai tarkemmin yhtiön tuunauspaja Mercedes-AMG valmistelee uutta hyperautoa nimeltään Project One. Frankfurtin automessuilla esitelty nelipyöräinen taidonnäyte siirtää formula-auton tekniikkaa ehkä ensimmäistä kertaa näin suuressa mittakaavassa ajettavaksi julkisille teille. Kaistavahtia tai parkkiavustinta siitä ei kumminkaan löydy.

Hyperautoon voisi normaalisti odottaa asennettavan mahdollisimman ison ja tehokkaan moottorin – kuten sana “hyper” saattaa vihjata. Project Onen tapauksessa moottori ei kumminkaan kilpaile kärkisijoista litratilavuudessa, mutta tehoja ei voi silti sanoa puuttuvan. Pääasiallisena voimanlähteenä autossa toimii 1,6-litrainen V6-moottori, joka on läheistä sukua vuoden 2015 Formula 1 maailmanmestaruuden voittaneelle F1-auton moottorille. Sellaisenaan formulan moottoria ei ole kumminkaan siirretty Project Oneen, vaan sen kestävyyttä ja soveltuvuutta on parannettu usein muutoksin.

Kun normaali Mercedeksen urheiluauton (kuten AMG GTR:n) moottori tuunataan antamaan maksimaalisen tehon kierrosluvun ollessa noin 6 500 RPM tienoilla, on hyperauto Project One paljon lähempänä F1-auton moottorin lukemia, jotka ovat luokkaa 13 500 RPM. Project Onen moottorin kierrosten pitäisi päästä parhaimmillaan 11 000 RPM lukemiin ennen kierroslukurajoittimen iskemistä väliin, joten ero normaaliin urheiluautoon on huomattava. Urheiluauton möristessä eteenpäin Project One siis inisee, tai miksi sitä vihaista ampiaisparvea muistuttavaa formulan ääntä halutaankaan kutsua.

Project Onen “F1-moottori” tuottaa 858 hevosvoimaa, mutta kokonaistehot eivät ole jäämässä siihen. Yksi sähkömoottori on nykyisten F1-autojen tapaan yhteydessä kampiakseliin tarjoten 161 lisähevosvoimaa takarenkaille, ja tämän lisäksi kummallakin eturenkaalla on oma 161 heppainen sähkömoottorinsa, jolloin autoa repii liikkeelle kokonaisuudessaan yli 1000 hevosta. Erilliset sähkömoottorit mahdollistavat myös väännön määrää yksitellen eri renkaille kontrolloivan torque vectoring -järjestelmän käytön, jossa tietokone huolehtii maksimaalisesta ajettavuudesta ja pidosta kaikissa olosuhteissa. Tarvittaessa One kykenee siirtymään reilun 25 kilometrin matkan myös pelkällä akkulla, joka latautuu jarrutuksissa tai töpselillä pistorasiasta. Ainiin, on vielä neljäs sähkömoottori, joka vastaa turboahtimen pyörittämisestä minimoiden turbon viiveen.

Hyperautoa myös ulkonäöltään muistuttava Project One on varustettu runsain aerodynamiikkaa lisäävin avuin. Jousitus on toteutettu siten, että auton korkeus säätyy nopeuden mukaan, ja laskee varsinkin kuljettajan valitessa race-ajomoodin. Pitovoimasta ei siis pitäisi olla puutetta, ja Project Onen voinee odottaa imeytyvän katuun moottorien tuottamien voimien päästessä valloilleen.

Auton hinnaksi on tuleva noin 2,27 miljoonaa euroa, ja sitä ollaan valmistamassa kaikkiaan 275 kappaletta. Valitettavasti varauskirjan on kerrottu olevan jo täynnä, mutta alempana on onneksi tarjolla vaihtoehtoinen (lähes yhtä vaikuttava ja lompakkoa huomattavasti vähemmän kuluttava) kulkupeli Project Onen tilalle.

Nissan kääntää uuden lehden

Nissan Leaf on ollut sähköautomarkkinoiden valtias vuonna 2010 tapahtuneesta julkistuksestaan lähtien, mutta malli on alkanut kipeästi kaipaamaan päivitystä. Huutoon on nyt vastattu, ja uusi Leaf saapuu Eurooppaan näillä näkymin tammikuun 2018 aikana. Kehitystä edelliseen malliin nähden on tapahtunut muun muassa toimintamatkassa sekä kuljettajaa avustavissa järjestelmissä, eikä uuden Nissan Micran tyylinen muotoilu tuo enää mieleen sähköautoa.

Uuden Leafin toimintamatka on eurooppalaisen NEDC-testistandardin mukaan 378 kilometriä, mutta todellisuudessa se on luultavasti vähemmän kuin Leafin kilpailija Tesla Model 3:lle ilmoittettu 350 kilometriä, joka on mitattu realistisemman, Yhdysvaltain EPA:n testisyklin mukaan. Parannusta edeltävään malliin on silti reilusti, ja Nissan on jo ilmoittanut tuovansa myöhemmin markkinoille vielä isommalla akulla eli reilummalla kantamalla varustetun vaihtoehdon.

Parannusta on tapahtunut myös kuljettajaa avustavissa järjestelmissä, sillä uuteen Leafiin on saatavissa kaistavahti, sekä ProPilot Park -nimellä kulkeva autonominen parkkeerausominaisuus. Huomiota on kerännyt myös uudenlainen kaasupoljin e-Pedal, joka toimii myös jarruna. Nissanin mukaan 90% matkoista voidaan suorittaa painamatta varsinaista jarrupoljinta, joka tietenkin autosta myös löytyy. e-Pedal -poljinta painamalla auton saa normaalisti liikkeelle, jonka jälkeen sen löysääminen jarruttaa ja kokonaan nostaminen pysäyttää auton.

Nissan tavoittelee melko kovia myyntilukuja aiempiin vuosiin nähden, sillä vuonna 2016 yhtiö myi 47 000 Leafia, ja ensi vuodesta alkaen tavoite on 90 000 kappaleen vuosittaisessa myynnissä. Hinnoista Suomen autokaupoissa ei vielä tiedetä, mutta Japanissa karvalakkimallin hinta on 24 400 euron tietämillä.


Sähköautolta näyttämätön sähköauto. KUVA: Nissan

ANTTI PENNANEN  

Keskustelu

Ei kommentteja

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb