ARTIKKELI
27.03.2015
Toimitusjohtajatason maasturi-Mersu vaihtaa nimensä
Teksti: Teemu Granström
Fiilistelkäähän tätä kuvaa, koska nyt alkaa sellainen numero- ja kirjainyhdistelmärumba, että heikompaa hirvittää. Saisivat käyttää osan suunnittelubudjetista vähän kansantajuisempiin nimeämisiin.
Mercedes-Benz esittelee New Yorkin autonäyttelyssä pääsiäisen tienoilla perusteellisesti uudistuneen GLE-sarjan, joka kulki aikaisemmin M/ML -mallimerkinnällä. GLE tulee saataville viidellä 4-, 6- ja 8-sylinterisellä moottorivaihtoehdolla. Aikaisemman sukupolven voimanlähteisiin verrattuna keskikulutus ja päästöt ovat laskeneet keskimäärin 17 prosenttia. Bensiinimoottorimalleissa voimansiirtoon käytetään 7G-Tronic-automaattivaihteistoa, ja dieselmallistossa puolestaan 9-portaista automaattia.
Mercedes-Benz GLE:n bensiinimoottoriset vaihtoehdot ovat 3-litraisella V6-tuplaturbomoottorilla varustettu GLE 400 4Matic (245 kW/333 hv ja 480 Nm) sekä 4,7-litraisen V8-kaksoisturbon vauhdittama GLE 500 4Matic (320 kW/435 hv ja 700 Nm).
Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin SUV-mallistoon on saatavana myös plug-in-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic. Mallin BlueDirect V6-bensiinimoottori tuottaa 245 kW/333 hv tehon. Sen parina työskentelee 85 kW/116 hv:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä ne tuottavat 650 Nm:n väännön. Hybridimallin keskikulutus jää ainoastaan 3,3 litraan sadalla kilometrillä, mikä vastaa 78 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Autolla voi ajaa pelkällä sähkömoottorilla noin 30 kilometrin matkan jopa 130 kilometrin huippunopeudella.
GLE:n dieselversiot ovat 4-sylinteriset GLE 250 d sekä GLE 250 d 4Matic. Tehoa on käytössä 150 kw/204 hv, ja vääntöhuiput piirtyvät 480:n sekä 500 Nm:n kohdalle. Mallien keskikulutukset ovat ainoastaan 5,4 ja 5,7 l/100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 140 ja 149 g/km. V6-dieselillä varustetun GLE 350 d 4Maticin tunnusluvut ovat puolestaan 190 kW/258 hv, 620 Nm ja 6,4 litran keskikulutus.
Syvemmältä kukkaroa kaivamalla vaihtoehtoina ovat myös Mercedes-AMG GLE 63 sekä Mercedes-AMG GLE 63 S. Niiden 5,5 litran kaksoisturboahdetusta V8-moottorista saa ulos 410 kW/557 hv ja S-versiossa 430 kW/585 hv teho sekä vastaavasti 700/760 Nm:n vääntö. Kiihdytys 0–100 kilometriin onnistuu parhaimmillaan 4,2 sekunnissa.
Lisävarustetykitystä
Saksalaiseen tyyliin myös GLE:n lisävarustelista on järeä. Turvajärjestelmistä pakettiin sisältyvät esimerkiksi perävaunun vetämistä helpottava sivutuuliavustin ja CPA Plus –törmäyksenestoavustin. Infotainment-järjestelmistä mukana ovat Audio 20 CD (toim.huom. kuunteleeko joku vielä CD-levyjä?), kojelaudan 7-tuumainen monitoiminäyttö sekä Mercedesin connect me –palvelut käyttöliittymineen. Valinnaisvarustelistalta löytyvät esimerkiksi automaattinen Easy-Pack-takaluukku, pysäköintipaketti 360 asteen kameranäkymällä tai Magic Vision Control –pyyhkimet.
GLE:n Dynamic Select –järjestelmä tarjoaa kuljettajan käyttöön kuusi ajo-ohjelmaa. Perinteiset Individual, Comfort, Slippery ja Sport saavat 4Matic-malleissa seurakseen Offroad-ohjelman, joka helpottaa ajamista helpohkossa maastossa. Jos GLE on varustettu valinnaisella Off-Road-Engineering-varustepaketilla, käytössä on vielä Offroad+-ajo-ohjelma. Se säätelee alennusvaihteeen, tasauspyörästölukon sekä Airmatic-ilmajousituksen toimintaa.
Keskustelu
Ei kommentteja